Η αγορά μας έχει επιδείξει ταχύτητα αντανακλαστικών, σε ό,τι αφορά την προσαρμογή της στις αλλαγές που έφερε η πανδημία, ανταποκρινόμενη στις νέες ανάγκες των καταναλωτών, τονίζει σε συνέντευξή του στο «σελφ σέρβις» ο κ. Τάσος Μπαμπούρας, Marketing Manager της Φωτόνι ΑΕΕ, εκφράζοντας την αισιοδοξία ότι η εταιρεία του, η οποία δοκιμάστηκε πέρυσι από την κατάρρευση της τουριστικής αγοράς, θα πετύχει φέτος σταθερότητα τζίρου. Επίσης, εξηγεί τους τρεις άξονες της ανάπτυξής της τα επόμενα χρόνια, που αναφέρονται στην ανάπτυξη των υπαρχουσών συνεργασιών της, την επέκτασή τους και την εξαγωγική δραστηριότητα.

Απαντώντας κατά την έναρξη της συνομιλίας μας στην ερώτησή μας κατά πόσο η πανδημία επηρέασε τις επιδόσεις της Φωτόνι, ο κ. Τάσος Μπαμπούρας σχολίασε: «Τόσο το 2020 όσο και το 2021 είναι χρονιές πολύ μεγάλης δοκιμασίας της ανθρωπότητας και του επιχειρηματικού κόσμου παγκοσμίως. Η οικονομία της χώρας μας ως γνωστόν δοκιμάστηκε πολύ από την κατάρρευση της τουριστικής αγοράς, η οποία επέδρασσε καταλυτικά στην εξέλιξη των μεγεθών της Φωτόνι ΑΕΕ, καθώς σημαντικό μέρος του τζίρου μας εξαρτάται από τον τουρισμό και τη μαζική εστίαση. Μοιραία, λοιπόν, το 2020 ασκήθηκαν ισχυρές πιέσεις στα έσοδά μας. Φέτος εξακολουθούν να υπάρχουν απαγορεύσεις και περιορισμοί στις ελεύθερες μετακινήσεις και τα ταξίδια, ενώ κανείς δεν είναι σε θέση να γνωρίζει πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα στην τουριστική αγορά. Συνεπώς φαίνεται πως η κανονικότητα επανέρχεται μεν, αλλά με σχετικά αργούς ρυθμούς, οπότε προβλέπουμε ότι φέτος ο τζίρος μας θα είναι οριακά βελτιωμένος συγκριτικά με την προηγούμενη χρονιά».

Ανάπτυξη σε τρεις άξονες
σελφ σέρβις: Σε βάθος πενταετίας, ποιες είναι οι προβλέψεις του αναπτυξιακού σας πλάνου;
Τάσος Μπαμπούρας: Το πλάνο μας για την επόμενη πενταετία στηρίζεται σε τρεις άξονες. Ο πρώτος αναφέρεται στην ανάπτυξη των υπαρχόντων συνεργασιών μας με σημαντικά brands, όπως οι μαρμελάδες St. Dalfour, τα προϊόντα ζαχαροπλαστικής Σφολιατίνες και Σαβαγιάρ Bonomi, η GG Σκανδιναβική Φρυγανιά με 47% φυτικές ίνες, οι σοκολατο-γκοφρέτες τής Loacker, το κακάο Van Houten, τα Lotus Biscoff, οι καραμέλες με συλλεκτικές φιγούρες PEZ κ.ά. Ο δεύτερος άξονας αφορά τις συμφωνίες για την αντιπροσώπευση και το λανσάρισμα προϊόντων εταιρειών, που προτίθενται να μπουν πρώτη φορά στην ελληνική αγορά. Επιπροσθέτως, τα τελευταία χρόνια έχουμε επενδύσει στον σχεδιασμό μιας σειράς παραδοσιακών προϊόντων ιδίας ετικέτας από πιστοποιημένους τοπικούς παραγωγούς, με σκοπό τις εξαγωγές κυρίως στην ευρωπαϊκή αγορά, κι αυτός είναι ο τρίτος άξονας του πενταετούς σχεδίου της ανάπτυξής μας.

σ. σ.: Σχεδιάζετε την επέκταση του χαρτοφυλακίου σας και σε άλλες κατηγορίες προϊόντων;
Τ. Μ.: Όπως σας είπα, ο στόχος μας είναι να συνάψουμε νέες συμφωνίες με σημαντικούς παγκόσμιους προμηθευτές, κάποιοι εκ των οποίων δεν δραστηριοποιούνται σε κατηγορίες τροφίμων, αλλά σε άλλα καινοτόμα προϊόντα, τα οποία ανταποκρίνονται σε νέες καταναλωτικές τάσεις, που αναμένεται τα επόμενα χρόνια ότι θα αποκτήσουν σημαντικά μερίδια από την κατανάλωση.

Ενδιαφέρον για εξαγωγές
σ. σ.: Μέχρι σήμερα η Φωτόνι δραστηριοποιείται στη διανομή. Θεωρείτε πιθανό να εμπλακεί προοπτικά και στην παραγωγή;
Τ. Μ.: Η Φωτόνι ξεκίνησε τη δραστηριότητά της το 1957, όταν ο ιδρυτής της Νίκος Φωτόπουλος παρουσίασε πρώτος στους Έλληνες καταναλωτές την πιο διάσημη σοκολάτα παγκοσμίως, την Toblerone. Έχοντας μέχρι σήμερα επενδύσει σ’ ένα πανευρωπαϊκό δίκτυο συνεργατών, η εταιρεία συνεχίζει να είναι μια από τις πλέον αξιόπιστες στην αντιπροσώπευση ξένων οίκων στην Ελλάδα, παρέχοντας υπηρεσίες υψηλής ποιότητας. Παράλληλα, μέσω του δικτύου αυτού, σκοπεύουμε να προωθήσουμε στην ευρωπαϊκή αγορά προϊόντα ιδίας ετικέτας, που παράγονται για λογαριασμό μας από Έλληνες παραγωγούς.

σ. σ.: Πόσο «μεταλλάχθηκαν» υπό την πίεση της πανδημίας οι σχέσεις συνεργασίας με το πελατειακό κοινό της εταιρείας;
Τ. Μ. : Ιστορικά οι κρίσεις μάλλον ενώνουν παρά διχάζουν τους Έλληνες, οπότε μπορώ να πω ότι οι σχέσεις με τους πελάτες μας διατηρήθηκαν σε άριστο επίπεδο. Η πανδημία μας έφερε ακόμη πιο κοντά, προκειμένου να αντιμετωπίσουμε από κοινού τις προκλήσεις.

Η αλυσίδα τροφοδοσίας στην Ελλάδα προσαρμόστηκε άμεσα
σ. σ.: Είναι γεγονός ότι η κρίση στη δημόσια υγεία έφερε αναστατώσεις στην καθημερινότητα των logistics. Πώς αποτυπώθηκαν πρακτικά στην περίπτωσή σας, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά την τροφοδοσία της οργανωμένης λιανικής, όπου καταγράφηκαν στη ζήτηση θεαματικές μεταβολές;
Τ. Μ.: Στο σύνολό της η αλυσίδα της τροφοδοσίας, άρα και τα logistics, παρότι υπέστησαν μεγάλη πίεση και στην Ελλάδα, λειτούργησαν σχεδόν άριστα. Μετά από έντεκα χρόνια συνεχόμενης κρίσης στην οικονομία της χώρας, που δεν έπαψε να έχει ανάκλαση στην αγορά της, οι ελληνικές εταιρείες είναι πια πολύ εκπαιδευμένες στην αντιμετώπιση έκτακτων καταστάσεων και στην πίεση για άμεση προσαρμογή και ανταπόκριση σε δύσκολες συγκυρίες. Στο πλαίσιο αυτό, η τροφοδοσία της αγοράς μας σε συνθήκες πανδημίας συνεχίστηκε χωρίς αναταράξεις, έτσι ώστε η λιανική δεν αντιμετώπισε προβλήματα επάρκειας προϊόντων στα ράφια. Η πληροφόρησή μας από τους συνεργάτες μας στην Ευρώπη επιβεβαιώνει ότι η ελληνική αλυσίδα τροφοδοσίας προσαρμόστηκε πιο άμεσα και χωρίς ελλείψεις προϊόντων, σε αντίθεση με πολλές άλλες ευρωπαϊκές αγορές, όπου σε πολλές περιπτώσεις τα ράφια της λιανικής έμειναν άδεια από τα πρώτα εικοσιτετράωρα της πρωτόγνωρης αυτής κρίσης. Προφανώς, για να επιτευχθεί η εύρυθμη λειτουργία της αγοράς μας απαιτήθηκε πολύς κόπος και η συνδρομή ασφαλώς όλων των συντελεστών της προσφοράς –του εμπορίου, της διανομής και της παραγωγής. Μόνο τυχαίο δεν είναι εντέλει το ότι πετύχαμε ως σύνολο να επανασχεδιάσουμε και να εκτελέσουμε σε ελάχιστο χρόνο ένα υποδειγματικό πλάνο για την απρόσκοπτη λειτουργία της αγοράς.

Τίποτα δεν θα είναι ίδιο μετά την κρίση
σ. σ.: Τι μηνύματα λαμβάνετε από εταιρείες με τις οποίες συνεργάζεστε και εδρεύουν στο εξωτερικό, σχετικά με τη «μετα-Covid» εποχή και πώς εκτιμάτε ότι θα διαμορφωθεί το σκηνικό της αγοράς μετά την κρίση στη δημόσια υγεία;
Τ. Μ.: Τα μηνύματα που λαμβάνουμε είναι ανάμεικτα, καθώς διαφοροποιούνται συνεχώς ανάλογα με τις καθημερινές εξελίξεις στα μέτωπα της μάχης με την πανδημία. Γενικά, θα έλεγα, εκφράζεται μια συγκρατημένη αισιοδοξία, καθώς όλοι προσμένουν στο τέλος αυτής της περιπέτειας τη σταδιακή επαναφορά της παγκόσμιας οικονομίας στην κανονικότητα. Βέβαια, κανείς ακόμα δεν μπορεί να πει το πότε θα γίνει αυτό. Όλοι αντιλαμβανόμαστε, πάντως, πως τίποτα δεν θα είναι πια το ίδιο την «επόμενη ημέρα». Επειδή, ωστόσο, η ζωή συνεχίζεται, γίνονται όλες οι αναγκαίες προσαρμογές στις έκτακτες συνθήκες, ώστε να πράγματα να εξελίσσονται ομαλά μέχρι την οριστική υπέρβαση της κρίσης. Πρέπει, πάντως, να επισημανθεί ως νέο στοιχείο ότι η πανδημία επιτάχυνε κατ’ ανάγκην την ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών ακόμη και σε τομείς που παραδοσιακά, όπως πιστεύαμε, είναι απαραίτητη η φυσική παρουσία του πελάτη. Στο μεταξύ, σημαντικές είναι οι αλλαγές και στον τρόπο που δουλεύουμε. Ήδη, όπως φαίνεται, τουλάχιστον σε κάποιο βαθμό, η τηλεργασία θα καθιερωθεί μακροπρόθεσμα –το ίδιο και οι επαγγελματικές συναντήσεις μέσω τηλεδιασκέψεων, προς όφελος των οικονομιών χρόνου και χρήματος.

Μια άλλη σημαντική πλευρά των αλλαγών, που έφερε η συγκυρία της πανδημίας, είναι ότι ο μέσος Έλληνας καταναλωτής, που δύσκολα αλλάζει συνήθειες, πιεσμένος από τις συνθήκες, στράφηκε για την εξυπηρέτησή του στα e-shops, με αποτέλεσμα τη ραγδαία αύξηση του ηλεκτρονικού εμπορίου. Είναι αναμενόμενο ένας σημαντικός αριθμός καταναλωτών να εξακολουθήσουν να ψωνίζουν, κάνοντας τουλάχιστον ένα μέρος των αγορών τους, από τα e-shops μακροπρόθεσμα. Στο πλαίσιο αυτό, είναι αναγκαίο οι εταιρείες να εκμεταλλευτούν στο έπακρο τις δυνατότητες των νέων τεχνολογιών, ώστε να ανταποκρίνονται στις νέες καταναλωτικές συνήθειες, όπως τις διαμορφώνει η συγκυρία της πανδημίας.