Artificial Intelligence, voice speaking, business apps, thermal printers, tablets, webinars, ATMs και e-ζυγοί είναι μερικά μόνο από τα εργαλεία στα οποία επενδύει τελευταία η Metro, εντείνοντας το ενδιαφέρον της για τις νέες τεχνολογίες και κυρίως προσβλέποντας στον ψηφιακό μετασχηματισμό της, με στόχο την ενίσχυση της πολιτικής κατάκτησης μεγαλύτερων μεριδίων αγοράς και απώτερο σκοπό την τόνωση της αποδοτικότητας και την αύξηση της κερδοφορία της.

Γνωρίζοντας ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός δεν κατακτιέται άμεσα, αλλά σε βάθος χρόνου, με στοχευμένες επενδύσεις και σταδιακή αλλαγή της κουλτούρας του προσωπικού, η διοίκηση της Metro έχει ήδη ανοίξει ένα νέο επενδυτικό “file”, εντάσσοντας στις υποδομές της προηγμένα εργαλεία διαχείρισης χρόνου, διαδικασιών και πληροφοριών.

Μόνο φέτος για εξοπλισμό και μηχανήματα η εταιρεία διέθεσε κεφάλαια συνολικής αξίας 2,5 εκατ. ευρώ. Το 2021 εκτιμάται ότι θα διαθέσει ακόμη 4 εκατ. ευρώ, ενώ οι σχεδιαζόμενες επενδύσεις την επόμενη πενταετία υπολογίζεται ότι θα φθάσουν τα 15 εκατ. ευρώ, δίχως να περιλαμβάνονται στο ποσό αυτό οι επενδύσεις για software και για το e-shop.

Η εταιρεία «κυνηγά» τζίρο μέσω και της ψηφιοποίησης, θεωρώντας ότι οι επιδόσεις της θα ενταθούν. Η χρονιά φέτος θα κλείσει ανοδικά γι’ αυτήν κατά 5,5% στα 1,33 δισ. ευρώ. Ειδικότερα οι πωλήσεις του δικτύου των My market εξελίσσονται με το μέσο ρυθμό της αγοράς κοντά στο 9%-10%, ενώ των cash & carry εμφανίζουν μια περίπου σταθεροποιημένη έως οριακά ανοδική πορεία, κερδίζοντας από τη μικρή λιανική, αλλά χάνοντας από την αγορά Ho.Re.Ca., λόγω των επιπτώσεων της πανδημίας.

Φέτος η κερδοφορία της Metro, σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε πρόσφατα ο CEO της εταιρείας, κ. Αριστοτέλης Παντελιάδης, θα είναι πολύ βελτιωμένη έναντι του 2019, που ήταν η τελευταία χρονιά στη διάρκεια της οποίας το καθαρό αποτέλεσμα της εταιρείας επιβαρύνθηκε από έκτακτα κόστη σχετικά με την ενσωμάτωση της εξαγορασθείσας Αφοί Βερόπουλοι. Μεγαλύτερη αναμένεται η άνοδος της καθαρής κερδοφορίας της εταιρείας το 2021.

35 εκατ. ευρώ φέτος σε υποδομές
Η Metro, που σήμερα λειτουργεί 227 σούπερ μάρκετ και 50 cash & carry καταστήματα και απασχολεί 11.000 εργαζόμενους, επενδυτικά κινήθηκε φέτος χαμηλότερα του αναμενόμενου, λόγω των γενικότερων δυσλειτουργιών που προκάλεσε η πανδημία στο Δημόσιο και τη λειτουργία της αγοράς.

Τα κεφάλαια που διέθεσε ανήλθαν σε 35 εκατ. ευρώ και αφορούσαν την επέκταση της αποθήκης της στη Γέφυρα Θεσσαλονίκης, στην έναρξη των εργασιών για το τέταρτο logistics center στον Ασπρόπυργο. Θα ακολουθήσει η επέκταση κατά 20.000τμ των εγκαταστάσεών της στα Οινόφυτα, η οποία θα ξεκινήσει μετά την ολοκλήρωση των έργων στη Γέφυρα. Στο μεταξύ, φέτος το πρόγραμμα επέκτασης του δικτύου των σούπερ μάρκετ περιέλαβε τέσσερα νέα καταστήματα –μεταξύ αυτών, του νέου πρότυπου καταστήματος στην Κηφισιά–, ενώ για το 2021 σχεδιάζεται η λειτουργία έξι έως οκτώ νέων σούπερ μάρκετ.
Σχετικά με την ανάληψη δράσης της εταιρείας στον τομέα του franchise, σε λίγους μήνες θα είναι έτοιμο το πρώτο σούπερ μάρκετ. Επίσης, στην Κύπρο όπου ο Covid-19 προκάλεσε στην οικονομία πολύ περισσότερα προβλήματα από ό,τι στην Ελλάδα, η πορεία του πρώτου εταιρικού καταστήματος κρίνεται ικανοποιητική.

Στο πεδίο των ψηφιακών πωλήσεων το e-shop της εταιρείας φέτος δέχθηκε τέσσερις-πέντε φορές περισσότερες παραγγελίες από την προ Covid-19 περίοδο. Οι υποδομές του ενισχύθηκαν με νέα οχήματα και περισσότερο προσωπικό, οπότε σταδιακά η διαδικασία των παραδόσεων των παραγγελιών ομαλοποιήθηκε. Πλέον οι περισσότερες παραδίδονται σε μια έως δύο ημέρες και κάποιες λίγες σε τρεις ημέρες. Την άνοιξη του 2021, όπως ανακοινώθηκε, θα είναι έτοιμο το e-shop για τις πωλήσεις χονδρικής της Metro, το οποίο σχεδιάζεται κατά τρόπο, ώστε να καλύπτει κάθε ιδιαίτερη ανάγκη των επαγγελματιών.

Οι επενδύσεις στην τεχνολογία
Στον τομέα των νέων τεχνολογιών, η Metro επενδύει στη χρήση μιας σειράς καινούργιων εφαρμογών και μηχανημάτων, όπως:

Αλγόριθμος AI: Χρησιμοποιείται για τη βελτίωση των διαδικασιών παραγγελιοδοσίας στα κέντρα διανομής. Ο αλγόριθμος δημιουργήθηκε σε συνεργασία με το ΕΜΠ, στη λογική του artificial Intelligence, προκειμένου να  καταστεί ορθολογικότερη η παραγγελία προϊόντων από τους προμηθευτές, στους οποίους αποστέλλεται πληροφοριακό υλικό σχετικά με την κατάσταση των αποθεμάτων, των χαρακτηριστικών που έχουν τα αγαθά, της ζήτησης που παρουσιάζουν κ.ά. Τα στοιχεία αυτά αναλύονται και εν συνεχεία το πρόγραμμα προτείνει αυτόματα τα ποσοτικά δεδομένα των προς διακίνηση αγαθών. Με τον αλγόριθμο αυτό μειώνονται τα αποθέματα στις αποθήκες και αυξάνεται το service level στα καταστήματα. Το εν λόγω μοντέλο ήδη εφαρμόζεται για το 50% των κωδικών προϊόντων και εν ευθέτω χρόνο θα επεκταθεί περαιτέρω η κάλυψή του.

Voice speaking: Πρόκειται για εφαρμογή που επιτρέπει τη φωνητική καθοδήγηση των παραγγελιών. Με ένα φορητό τερματικό, που έχει αντικαταστήσει τα φορητά tablets, ο εργαζόμενος έχει τα χέρια και τα μάτια του «ελεύθερα» να καταγράφει ποσότητες και να δίνει εντολές ή να καθοδηγεί τους συνεργάτες του, μειώνοντας έτσι τα λάθη του και αυξάνοντας την ασφάλεια και την ορθότητα των επιλογών του. Η εφαρμογή ήδη χρησιμοποιείται στην αποθήκη της Γέφυρας στη Θεσσαλονίκη. Ο σχεδιασμός προβλέπει τη σταδιακή χρήση της στα υπόλοιπα κέντρα διανομής της εταιρείας.

Thermal printers: Πρόκειται για θερμικούς εκτυπωτές, οι οποίοι επιτρέπουν την ψηφιακή λήψη και αποστολή παραστατικών, μειώνοντας τις εκτυπώσεις, το χαρτί και κατ’ επέκταση το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της εταιρείας. Τα εν λόγω πολυμηχανήματα χρησιμοποιούνται κυρίως στα cash & carry καταστήματα.

Posto: Πρόκειται για εφαρμογή η οποία εγκαθίσταται σε φορητά tablets, που χρησιμοποιούνται κυρίως στα τμήματα με τα φρέσκα προϊόντα. Επιτρέπει τις αυτόματες ενημερώσεις από τα κεντρικά γραφεία, χρησιμοποιεί ηλεκτρονικές φόρμες για τη συγκέντρωση και την αποστολή πληροφοριακού υλικού και δίνει τη δυνατότητα μεταφοράς φωνητικών μηνυμάτων, αλλά και εικόνας. Σύντομα οι σχετικές συσκευές θα δοθούν προς χρήση και στους διευθυντές των καταστημάτων του δικτύου, ώστε να επικοινωνούν απευθείας με το διοικητικό κέντρο της εταιρείας, τα στελέχη του οποίου θα έχουν έτσι ανά πάσα στιγμή ζωντανή εικόνα από τους χώρους πωλήσεων.

Ηλεκτρονικά ζυγιστικά συστήματα: Ήδη η εταιρεία αντικαθιστά τις παλαιές ζυγιστικές μηχανές της με ζυγούς-ηλεκτρονικούς υπολογιστές, οι οποίοι είναι συνδεδεμένοι με το e-shop, δέχονται παραγγελίες, υπολογίζουν το βάρος τους και τις τιμολογούν. Με τις νέες αυτές συσκευές εξοικονομείται χρόνος για την προετοιμασία της ψηφιακής παραγγελίας, ενώ καθίσταται ταχύτερη κι η εξυπηρέτηση του καταναλωτή.

Εκπαιδευτικά webinars: Βασίζονται στη χρήση ψηφιακής πλατφόρμας για την εκπαίδευση του προσωπικού, στο πλαίσιο των εξ αποστάσεως σεμεναρίων, τα οποία οργανώνονται ανά ομάδες και ειδικότητες εργαζομένων. Η Metro είχε ήδη πριν την πανδημία συμπεριλάβει στα πλάνα της την επένδυση στην ψηφιακή εκπαίδευση, ωστόσο η κρίση στη δημόσια υγεία επιτάχυνε τη σχετική εξέλιξη.

Social media: Μέσω των κοινωνικών δικτύων η εταιρεία επιλέγει να ενισχύσει την διαδραστικότητά της με τον πελάτη. Όπως αναφέρουν στελέχη της, τα post και likes που ανταλλάσσει καθημερινά είναι κατά πολύ περισσότερα απ’ όσα της αναλογών βάσει του μεγέθους της.