Στις αποθήκες των λιανεμπόρων φαίνεται ότι παίζεται το επόμενο επεισόδιο του μπρα-ντε-φερ μεταξύ retailers και προμηθευτών στο οποίο έχουν οδηγήσει τα κυβερνητικά μέτρα για το νέο πλαίσιο αρχικών τιμών και προσφορών.
Το Υπουργείο Ανάπτυξης πρωτίστως ενδιαφέρεται για την αποκλιμάκωση του πληθωρισμού τροφίμων και γι’ αυτό ο υπουργός Κώστας Σκρέκας αποκάλυψε ότι υπάρχει σκέψη και για επόμενα μέτρα. Η πρόταση του προέδρου και διευθύνοντα συμβούλου της Metro ΑΕΒΕ και ταυτόχρονα, προέδρου της Ένωσης Supermarket Ελλάδος (ΕΣΕ), Αριστοτέλη Παντελιάδη για μείωση του ΦΠΑ στο 14ο Food Retail Conference της BOUSSIAS events υπηρέτησε αυτό ακριβώς: Την άμεση, οριζόντια μείωση της τελικής τιμής στο ράφι, αυτό δηλαδή που ενδιαφέρει το Υπουργείο.
Τι σηματοδοτούν οι νέοι τιμοκατάλογοι
Οι retailers δεν φαίνονται πρόθυμοι να δεχτούν νέους χαμηλότερους τιμοκαταλόγους με λιγότερες προσφορές και στις προϊοντικές κατηγορίες τροφίμων. Χονδρέμποροι non-food προϊόντων διαμαρτύρονται ότι οι αλυσίδες τους ζητούν αποζημίωση για τα αποθέματά τους που είχαν αγοράσει σε υψηλότερες τιμές και για τα οποία τώρα δεν θα μπορούν να τους χρεώσουν με πιστωτικά σημειώματα για προσφορές.
Η αγορά των σούπερ μάρκετ φαίνεται να έχει προεξοφλήσει ότι οι καταναλωτές θα επηρεαστούν από τις αλλαγές στις ισορροπίες των προσφορών, επειδή επιθυμούν να πραγματοποιούν τις αγορές τους με βάση τις προσφορές κι αυτό θα έχει επίπτωση στην εικόνα των αλυσίδων. Κάποιοι από τους retailers αναλαμβάνουν οι ίδιοι το κόστος για επιπλέον προωθητικές ενέργειες -σε non-food προϊόντα μέχρι στιγμής- για να μην «τσαλακωθεί» το προφίλ τους. Δεν θα είναι εφικτό να κάνουν το ίδιο με τα προϊόντα τροφίμων, επειδή εκείνα διατηρούν σαφώς χαμηλότερο περιθώριο κέρδους για τον προμηθευτή και για τους ίδιους, πόσο μάλλον για όσο παραμένει «κλειδωμένο» το δικό τους περιθώριο κέρδους από κάθε τεμάχιο στα επίπεδα του τέλους του 2021. Πέρα από την εικόνα και το κύρος κάθε αλυσίδας, η μείωση των προσφορών κατά τεκμήριο αφαιρεί από τα χέρια των retailers ένα ακόμη διαπραγματευτικό χαρτί αναφορικά με την τοποθέτηση νέων προϊόντων και λανσαρισμάτων στα ράφια τους. Το πρόγραμμα παροχών και προσφορών εκ μέρους των προμηθευτών εκ του νόμου πια δεν επιτρέπεται να είναι το ίδιο εκτεταμένο.
Γιατί οι non-food υποκατηγορίες λιανικής είναι αδόκιμο να συγκρίνονται με το τρόφιμο
Όπως ανέφερε στο FOODReporter στέλεχος που γνωρίζει καλά την αγορά, μέχρι τώρα τα κυβερνητικά μέτρα είχαν σχετική επιτυχία ως προς την αποκλιμάκωση του πληθωρισμού, αλλά αυτό οφείλεται περισσότερο στο γεγονός ότι οι σαφώς λιγότερες εταιρείες σε αριθμό που πωλούν απορρυπαντικά και καθαριστικά, με μεγάλο μερίδιο των branded κωδικών στο σύνολο όγκου πωλήσεων, έριξαν κατευθείαν τον τιμοκατάλογό τους, περιορίζοντας τις -πολύ εκτεταμένες- προσφορές των υποκατηγοριών.
Στις κατηγορίες τροφίμων, ο πολύ μεγαλύτερος αριθμός ανταγωνιστικών μεταξύ τους εταιρειών λειτουργεί με μικρότερα περιθώρια κέρδους. Κι επιπλέον, πρόκειται για προϊόντα με σαφώς κοντινότερες ημερομηνίες λήξης σε σχέση με εκείνες των μη τροφίμων (non-food). Συνεπώς, είναι πολύ πιο περιορισμένα τα φαινόμενα αποθεματοποίησης τόσο από χονδρεμπόρους ή διανομείς, όσο και από τους retailers, όσους τουλάχιστον χρησιμοποιούν κεντρικές αποθήκες. Οι παραπάνω παράγοντες δημιουργούν ισορροπίες ακόμη μικρότερου επηρεασμού του πληθωρισμού.
Ο σημαντικότερος όμως παράγοντας είναι η υψηλή ποσόστωση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας ανά κατηγορία τροφίμων -με υψηλή συμμετοχή σε όλες- ως προς τον όγκο πωλήσεων. Τα private brands που ανήκουν στις ίδιες αλυσίδες δεν θα ακολουθήσουν την ίδια πολιτική, άρα θα δούμε τα branded προϊόντα μεσοπρόθεσμα να γίνονται πιο ανταγωνιστικά. Μέχρι όμως να επιστρέψουν σε αυτά οι καταναλωτές σε επίπεδα αγοράς του 2019 -αμφισβητήσιμο αν τελικά θα συμβεί- δεν θα μπορέσει να περιοριστεί ο πληθωρισμός τροφίμων. Μοιάζει ανεδαφικό, άλλωστε, το Υπουργείο να πιστεύει ότι οι λιανέμποροι θα συρρικνώσουν περαιτέρω τα περιθώρια κέρδους από αυτά τα προϊόντα, όταν ήδη δηλώνουν εδώ και μήνες σε όλους τους τόνους ότι οι συνολικές κερδοφορίες τους είναι «οριακές».
Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter