Ως «χρονιά μετάβασης» χαρακτηρίστηκε από τον Brand President της ΑΒ Βασιλόπουλος, Νίκο Λαβίδα, το 2023, χρονιά όπου η αλυσίδα σούπερ μάρκετ συμπλήρωσε κύκλο εργασιών 1,97 δισ. ευρώ. Πρόκειται για μείωση κατά 0,6% συγκριτικά με το 2022 και κατά 2,48% μεσοσταθμικά από το 2017 και έπειτα (δείκτης CAGR). Ο κ. Λαβίδας εκτίμησε την προσαρμοσμένη κερδοφορία της ΑΒ Βασιλόπουλος σε 10 εκατ. ευρώ για την περσινή χρονιά, έχοντας μεικτό περιθώριο κέρδους στο 25,9%, αλλά ο καθαρός ισολογισμός θα είναι ζημιογόνος. Αιτία είναι οι συμφωνίες μετατροπής εταιρικών καταστημάτων σε franchise, τα οποία υποχρεούταν βάσει λογιστικών προτύπων η εταιρεία να τα περάσει ως απομειώσεις παγίων. Για το 2024, ο Brand President του ΑΒ εκτίμησε περίπου ίδια επίπεδα τζίρου και κερδοφορίας. Φέτος υπολογίζεται ότι θα δαπανηθούν 230 εκατ. ευρώ σε εσωτερικές προσφορές και προωθητικές ενέργειες της αλυσίδας κι ακόμη, 24 εκατ. ευρώ σε προσφορές επιταγών της κάρτας AB Plus.
Το ποσοστό των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στις πωλήσεις για το 2024 υπολογίζεται στο 17%, για 3.000 κωδικούς, εκ των οποίων άνω του 50% παράγεται στην Ελλάδα. Η ΑΒ Βασιλόπουλος εκπόνησε το 2023 το τριετές πρόγραμμα μετάβασης, «στο οποίο πιστεύει πολύ η μητρική Ahold Delhaize», όπως αποκάλυψε ο κ. Λαβίδας. Το σχέδιο επέτυχε το άνοιγμα 48 νέων καταστημάτων AB Shop & Go μέσα στο 2023 και τη μετατροπή 50 εταιρικών καταστημάτων έως 600 τ.μ. σε franchise το 2024, κάτω από την ίδια ετικέτα ή υπό την ταμπέλα ΑΒ Βασιλόπουλος, μαζί με ανακαίνιση του χώρου. Μεταβιβάσεις ιδιοκτησίας, ανακαινίσεις, απομειώσεις παγίων, και λοιπές αλλαγές υπολογίζονται από το ετήσιο επενδυτικό πρόγραμμα, το οποίο το 2023 έφθανε τα 56,5 εκατ. ευρώ και το 2024 θα αγγίξει τα 50 εκατ. ευρώ.
Ταμπέλες και συμφωνίες με συνεργάτες
Η ΑΒ Βασιλόπουλος εγκαταλείπει τις ετικέτες AB Food Market και AB Mini και προσεγγίζει το κοινό της μέσα από franchisees που γνωρίζουν καλύτερα τις τοπικές ανάγκες. Μέσα στο 2025, η εταιρεία θα τρέψει σε franchise κάποια από τα υπόλοιπα 40 καταστήματα-στόχους του συγκεκριμένου project. Ο κύριος στόχος είναι καταστήματα του δικτύου που ήταν ζημιογόνα να γυρίσουν σε κερδοφόρα μέσα από το management του franchisee, ενώ υπήρξε επικέντρωση στα συνολικά τετραγωνικά της σάλας. Εξετάστηκαν τουριστικές περιοχές, που να μπορούν δηλαδή να ανοίγουν και Κυριακή. Οι μετατροπές λειτούργησαν και ως έμμεσος τρόπος εξοικονόμησης προσωπικού με τη μετακίνηση εργαζομένων σε άλλα εταιρικά καταστήματα, αν δεν επιθυμούσαν να συνεργαστούν με τον franchisee.
Η ΑΒ Βασιλόπουλος διατηρεί εμπορικές συμφωνίες με τους franchisees για αγορές χονδρικής με εμπορεύματα παρακαταθήκη κατά 80% κάτω από την ταμπέλα της για πωλήσεις προϊόντων, η αγορά των οποίων γίνεται κεντρικά από την αλυσίδα με τις ίδιες παροχές για όλους, με την προσδοκία ανόδου του τζίρου. Συμπεριλαμβάνουν τυχόν βελτιωμένες ετήσιες συμφωνίες με προμηθευτές και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας AB και Ahold.
Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter