Στο «τεντωμένο σχοινί» της… επισφάλειας μέσης κατά 1,47% το 2022 επιβεβαίωσε το σύνολο των ισολογισμών των δραστηριοποιούμενων εταιρειών στο οργανωμένο λιανεμπόριο.

Ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Supermarket Ελλάδος (ΕΣΕ), Απόστολος Πεταλάς, εκτίμησε ότι για το 2023 η μέση κερδοφορία θα παραμείνει περίπου στα ίδια επίπεδα στο καλύτερο σενάριο, αλλά, πιθανότατα, θα μειωθεί περαιτέρω.

Ο πρόεδρος της ΕΣΕ, Αριστοτέλης Παντελιάδης, είχε ήδη δηλώσει στο ΙΕΛΚΑ Conference 2023 ότι τα συγκεκριμένα ποσοστά κερδοφορίας είναι πολύ χαμηλότερα από τη μέση διεθνή πρακτική. Η αμερικανική Walmart ανακοίνωσε για το 2022 κερδοφορία στο 4,35% επί του τζίρου.

Κάτω από τα επίπεδα του 2001 ο αποπληθωρισμένος συνολικός κύκλος εργασιών
Τα τελευταία χρόνια, οι μεγάλες αλυσίδες συνεχίζουν να ανακαινίζουν και να εγκαινιάζουν καταστήματα, να εξαγοράζουν μικρότερους «παίκτες». Όμως «ο αποπληθωρισμένος συνολικός κύκλος εργασιών του 2022 στον κλάδο παραμένει μικρότερος από τον αποπληθωρισμένο αντίστοιχο κύκλο εργασιών του 2001», όπως δήλωσε ο κ. Πεταλάς.

Τα 13 χρόνια αλλεπάλληλων κρίσεων στην ελληνική επικράτεια έχουν μειώσει την καταναλωτική εμπιστοσύνη, αν και το καταναλωτικό κοινό διατηρεί θετική εικόνα για τα σούπερ μάρκετ. Ωστόσο, οι τιμές έχουν ανέβει και το μέσο εισόδημα έχει μειωθεί, καταβάλλοντας συνδυαστικά καίριο πλήγμα στην αγοραστική δύναμη.

Οι συνολικές επενδύσεις των 27 εκατ. ευρώ της τελευταίας δεκαετίας στον κλάδο γίνονται με δανεισμό, επειδή τα ελληνικά τραπεζικά ιδρύματα εκτιμούν τη συνεπή εξυπηρέτηση δόσεων και τη διαχείριση υψηλών ταμειακών ροών από τους λιανέμπορους.

Οι υπό διαβούλευση Ευρωπαϊκοί Κανονισμοί και Οδηγίες
Ωστόσο, το ερχόμενο διάστημα φέρνει προκλήσεις που ενδέχεται να εξελιχθούν και σε χρηματοπιστωτικές: Στις Βρυξέλλες συζητείται σχέδιο Ευρωπαϊκού Κανονισμού για τη ρύθμιση μέγιστου ορίου ημερών πίστωσης από τον προμηθευτή προς το λιανέμπορο στις 30 ημέρες σε όλες τις κατηγορίες προϊόντων.

Αν σήμερα οι αλυσίδες της Ελλάδας καλούνταν να προσαρμοστούν σε τέτοια συνθήκη, θα χρειάζονταν 2 δισ. ευρώ επιπλέον για τη χρηματοδότησή τους. Κι όλα αυτά, σε περιβάλλον «κλειδωμένου» μεικτού περιθωρίου κέρδους για τα σούπερ μάρκετ στην 31η Δεκεμβρίου 2021: «Το μέτρο αυτό δεν έχει πια κανένα νόημα, διότι δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.

Πλέον δεν βοηθά κανέναν, όπως συμβαίνει με κάθε έκτακτη παρέμβαση που τελικά μονιμοποιείται. Δεν ζητάμε την κατάργησή του για να ανεβάσουμε οριζόντια τις τιμές, ζητάμε να πάρουμε στα χέρια μας ξανά την εμπορική μας πολιτική», δήλωσε ο κ. Παντελιάδης.

Το Ευρωκοινοβούλιο συζητά μία ακόμη νομοθετική παρέμβαση, πιθανότατα σε μορφή Οδηγίας, για την εμφάνιση της πραγματικής έκπτωσης σε κάθε προϊόν λιανικής, ως ποσοστό από τη μέση τιμή πώλησης του αγαθού τις 30 τελευταίες ημέρες, αντί για την τελευταία διαθέσιμη τιμή πώλησης, όπως είναι η τρέχουσα υποχρέωση για το σημείο πώλησης.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter