Άνοδος της τελικής τιμής προϊόντων ιχθυοκαλλιέργειας στο σούπερ μάρκετ αναμένεται στο πρώτο τρίμηνο του 2025, ενόσω ο κλάδος βλέπει «φως στο τούνελ» της κρίσης που διέρχεται.

Οι πρώτες πληροφορίες για το «κούρεμα» των δανείων της Avramar αναφέρουν ότι οι τράπεζες θα είναι ευχαριστημένες αν λάβουν από τη νέα ανάδοχο Aqua Bridge ποσό έως και 30% των 400 εκατ. ευρώ, με τα οποία είχε… προικοδοτηθεί το εναρκτήριο επιχειρηματικό πλάνο διάσωσης των ιχθυοκαλλιεργειών Ανδρομέδα, Σελόντα και Νηρέας.

Τα δάνεια-«γέφυρα» που έλαβε η Avramar για να συνεχίσει να λειτουργεί έως και σήμερα φέρονται να εξαιρούνται οριστικά του «κουρέματος».

Οι διαπραγματεύσεις μεταξύ Aqua Bridge και πιστωτικών τραπεζών γίνονται σε κλίμα συναίνεσης, κάτι που δεν αναγκάζει την Avramar να πουλά πια ψάρια ιχθυοκαλλιέργειας ακριβώς στο κόστος ή με ζημία, αναπροσαρμόζοντας την εμπορική της πολιτική εντός του Δεκεμβρίου 2024. Οι τσιπούρες και τα λαβράκια ιχθυοκαλλιέργειας μεσαίου μεγέθους πωλούνται κατά μέσο όρο έναντι €12,40 το κιλό στα σούπερ μάρκετ Σκλαβενίτης και ΑΒ Βασιλόπουλος, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ και δεν κατεβαίνουν κάτω από τα €11,00 το κιλό έπειτα από προωθητικές ενέργειες. Χαμηλότερα βρίσκεται η τιμή στις συσκευασμένες τσιπούρες και λαβράκια ιχθυοκαλλιέργειας στα Lidl.

Η ζήτηση υπερβαίνει την προσφορά
Το βιώσιμο περιθώριο κέρδους για την Avramar είναι μόνο ένας από τους λόγους που οδηγεί τις τελικές τιμές στον κλάδο προς τα επάνω. Ο βασικός λόγος είναι ότι η ζήτηση υπερβαίνει την προσφορά. Η άνοδος της τιμής του κρέατος έχει φέρει την κατανάλωση ψαριού σε συγκρίσιμα επίπεδα, ως προς το διατροφικό κόστος σε συνδυασμό με τα οφέλη στην υγεία. Ταυτόχρονα, η παραγωγή μειώθηκε, με τη μεγαλύτερη να έχει γίνει από τη leader Avramar. Όλοι οι ανταγωνιστές το 2024 ακολούθησαν στάση αναμονής. Η Dardanel Greece είδε μεγάλο ανταγωνισμό στις νέες κατηγορίες όπου εισήλθε: Στο τόνο σε κονσέρβα το brand Καλλιμάνης ουσιαστικά έκανε πέρσι… ποδαρικό. Ευρισκόμενη σε φάση μετασχηματισμού, μείωσε κι εκείνη τις ποσότητες ψαριών ιχθυοκαλλιέργειας που διέθετε στην ελληνική αγορά.

Υπάρχει η φιλοδοξία το 2025 να είναι διαφορετικό, ωστόσο θα απαιτηθεί χρόνος να εξισορροπηθεί η προσφορά σε σχέση με την υπάρχουσα ζήτηση. Η Philosofish, δεύτερη κατά σειρά σε όγκο πωλήσεων εν Ελλάδι, απορρόφησε οριστικά την Aurora Salmon στις 24 Δεκεμβρίου, ημέρα όπου ο Γκόραν Μαρκούλιν αντικατέστησε τον Νίκο Λυμπέρη στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου. Ο κ. Λυμπέρης παραμένει σε συμβουλευτικό ρόλο στη Philosofish, η οποία για φέτος επικεντρώνεται σε branded προϊόντα ιχθυοκαλλιέργειας προστιθέμενης αξίας, με παράλληλο στόχο αύξησης του μεριδίου της στην ελληνική αγορά.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter