Σημαντικές αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων καταγράφει η τελευταία έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ). Ειδικότερα, η εν λόγω έρευνα, η οποία διεξήχθη την εβδομάδα 23 – 29 Ιουνίου 2024 σε δείγμα 1.000 καταναλωτών, δείχνει ότι οι αυξήσεις στις τιμές προϊόντων και υπηρεσιών έχουν οδηγήσει σε αυξημένη πίεση για εξοικονόμηση χρημάτων και αλλαγές στη διαχείριση των οικονομικών.

Κόβουν από παντού οι καταναλωτές
Σύμφωνα με την έρευνα του ΙΕΛΚΑ, το 71% των Ελλήνων καταναλωτών δήλωσε ότι έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης όπως εστίαση, διακοπές και ταξίδια, ενώ το 55% έχει μειώσει τις αγορές σε είδη τροφίμων και παντοπωλείου.

Ενδεικτικό της κατάστασης που επικρατεί είναι και το γεγονός ότι το 49% των καταναλωτών έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής στο σπίτι ή το αυτοκίνητο.

Το 42% δηλώνει ότι έχει αλλάξει μάρκα προϊόντος για εξοικονόμηση
Η τάση για εξοικονόμηση χρημάτων αποτυπώνεται και στην αλλαγή εμπορικών σημάτων, με το 42% να δηλώνει ότι έχει αλλάξει μάρκα προϊόντος.

Επιπλέον, το 27% των καταναλωτών έχει χρησιμοποιήσει χρήματα από τις αποταμιεύσεις του, ενώ το 27% έχει αναβάλει την πληρωμή λογαριασμών ή έχει σταματήσει να πληρώνει τις υποχρεώσεις του.

Αναζήτηση πρόσθετου εισοδήματος για να… τα βγάλουν πέρα
Σε μια προσπάθεια να αντιμετωπίσουν τις πληθωριστικές πιέσεις, το 16% των καταναλωτών έχει αυξήσει τον χρόνο εργασίας ή έχει βρει δεύτερη εργασία. Επιπλέον, είναι χαρακτηριστικό ότι μόλις το 3% δηλώνει ότι δεν έχει λάβει κανένα μέτρο για την αντιμετώπιση των ανατιμήσεων.

Η ποιότητα ως βασικό κριτήριο για το 27% των καταναλωτών
Η ανάγκη για εξοικονόμηση χρημάτων αποτυπώνεται και στην επιλογή τροφίμων, όπου η χρηματική δαπάνη παραμένει το βασικό κριτήριο για το 57% των καταναλωτών, αν και η ένταση αυτού του κριτηρίου μειώνεται από το 69% το 2023.

Η ποιότητα, ωστόσο, αναδεικνύεται σε βασικό κριτήριο για το 27% των καταναλωτών, αυξημένη από το 16% το 2023. Όσον αφορά στις διακοπές, ένας στους δύο καταναλωτές δηλώνει ότι δεν θα κάνει διακοπές το 2024, ενώ ένας στους τρεις θα κάνει μεν διακοπές, αλλά πιο περιορισμένες.

Η έρευνα δείχνει επίσης ότι έξι στους δέκα καταναλωτές αναμένουν ότι οι δαπάνες τους φέτος θα είναι μειωμένες σε σχέση με πέρυσι, με τέσσερις στους δέκα να εκτιμούν ότι η μείωση θα είναι άνω του 50%.

Οι κυριότεροι λόγοι για αυτή τη μείωση δαπανών είναι το μειωμένο διαθέσιμο εισόδημα λόγω ανατιμήσεων και τα αυξημένα κόστη σε εισιτήρια (50%) και διαμονή (48%).


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter