Στα ίδια επίπεδα με το 2023 (και μάλιστα οριακά πτωτικά) κινήθηκαν στο πρώτο οκτάμηνο του 2024 οι τιμές των FMCGs στο οργανωμένο λιανεμπόριο, επιβεβαιώνοντας την αποκλιμάκωση του πληθωρισμού, σύμφωνα με το Market View της Circana για τον Αύγουστο του 2024.
Αυτό όμως που είναι αξιοσημείωτο είναι ότι η πτώση των τιμών προέρχεται από τα μη τρόφιμα: τα προϊόντα ομορφιάς και υγιεινής καταγράφουν φέτος μείωση της τιμής ανά μονάδα κατά 3,5% και τα προϊόντα νοικοκυριού κατά 2%, όμως τα τρόφιμα (που είναι μακράν η μεγαλύτερη giga-κατηγορία σε πωλήσεις) κινούνται ανοδικά κατά 0,7%. Η αύξηση των τιμών είναι πιο αισθητή στις κατηγορίες των σνακ (+3,1%) και των μαγειρικών συμπληρωμάτων (+3,7%), και λιγότερο στα αναψυκτικά (+1,6%) και στα κατεψυγμένα τρόφιμα (+0,8%), ενώ πτωτικά κινούνται οι τιμές στα αλκοολούχα ποτά (-0,9%) και στα γαλακτοκομικά (-3,2%).
Διόλου τυχαία, αυτές οι δύο τελευταίες κατηγορίες είναι που καταγράφουν τη μεγαλύτερη αύξηση όγκου πωλήσεων στο οκτάμηνο: +7,8% τα αλκοολούχα ποτά και +7,2% τα γαλακτοκομικά, ενώ τα σνακ ήταν η μοναδική κατηγορία με μειωμένο όγκο πωλήσεων, έστω και οριακά (-0,1%).
Προς νέα άνοδο πωλήσεων το 2024
Συνολικά, οι πωλήσεις στο οργανωμένο λιανεμπόριο οδεύουν προς νέα άνοδο φέτος, κλείνοντας το οκτάμηνο στα 7,78 δισ. ευρώ, έναντι 7,55 δισ. ευρώ στο οκτάμηνο του 2023. Η αύξηση αυτή προέρχεται σχεδόν αποκλειστικά από την giga-κατηγορία των τροφίμων (+3,6%), καθώς οι πωλήσεις προϊόντων ομορφιάς και υγιεινής παραμένουν στα ίδια επίπεδα, ενώ για τα προϊόντα νοικοκυριού η αύξηση είναι της τάξεως του 0,3%.
Ενδιαφέρον στοιχείο αποτελεί η μείωση του μεριδίου των υπεραγορών άνω των 2.500 τ.μ. επί του συνόλου του τζίρου του οργανωμένου λιανεμπορίου, από το 12% τον περασμένο Μάρτιο στο 11,5%. Το μερίδιο αυτό έχει μεταφερθεί στα καταστήματα μεταξύ 1.000 και 2.500 τ.μ. (από το 43% στο 43,5%), που παραμένουν τα δημοφιλέστερα στις προτιμήσεις των καταναλωτών.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί η «αποκέντρωση» των πωλήσεων: το ποσοστό της Αττικής και της Θεσσαλονίκης επί του συνόλου των τζίρου βαίνει μειούμενο (η Αθήνα μέσα σε λίγους μήνες έχει πέσει από το 48,4% στο 45,7% και η Θεσσαλονίκη από το 11,1% στο 10,6%), παρότι οι πωλήσεις εξακολουθούν να κινούνται ανοδικά. Η εξήγηση για το φαινόμενο αυτό είναι ότι, απλώς, η ανάπτυξη των πωλήσεων στην επαρχία είναι ταχύτερη, με πρωταγωνίστριες τη βόρεια Ελλάδα, που μέσα σε λίγους μήνες έχει αυξήσει το μερίδιό της από το 11,6% στο 12,8%, και την Κρήτη, που έχει ανέβει από το 7% στο 8%.
Όσον αφορά στο μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας, αυτό συνεχίζει να αυξάνεται, αν και με αργούς ρυθμούς: από το 25,8% του 2022 και το 26,3% το 2023, στο οκτάμηνο του 2024 το ποσοστό έφτασε στο 26,7%, με την αύξηση αυτή να προέρχεται αποκλειστικά από τα τρόφιμα, όπου το μερίδιο των PL έφτασε το 27,4% (από 26,7% το 2023).
Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter