Η οικονομική κρίση που ζούμε σήμερα είναι και κρίση ταυτότητας του νεοέλληνα –κατ’ επέκταση και της επιχείρησής του. Με όλα τ’ αρνητικά κι όλα, όμως, τα θετικά του χαρακτήρα της φυλής μας.

Είναι σίγουρο ότι για να ξεπεραστούν τα προβλήματά μας πρέπει όλοι μας να δώσουμε τον καλύτερό μας εαυτό, να βρούμε τις πιο έξυπνες ιδέες –και σίγουρα μπορούμε– και να τις εφαρμόσουμε. Μόνο έτσι θα αρχίσει να βλέπει ο καθένας το μέλλον του κάπως διαφορετικά απ’ ό,τι ως τώρα, δηλαδή με μεγαλύτερη πίστη.

Στο αντικείμενο του παντοπωλείου και του σούπερ μάρκετ δεν έχουμε να ζηλέψουμε πολλά πράγματα από τους ξένους. Όμως, είναι βέβαιο ότι ο επαγγελματικός πληθωρισμός στον κλάδο μας θα υποχωρήσει, τα υπερ-πληθή σήμερα σημεία πώλησης θα μειωθούν προς όφελος των πιο οργανωμένων επιχειρήσεων λιανικών πωλήσεων, που ήδη φρόντισαν με σημαντικές επενδύσεις να διατηρούν το προβάδισμα.

Το γεγονός ότι τα πολυάριθμα μικρά σημεία πώλησης θα μειωθούν, δεν σημαίνει ότι η μικρή επιχείρηση δεν έχει μέλλον. Αλλά το μέλλον της προϋποθέτει διαφορετικότητα προτάσεων προς τον πελάτη της, βασισμένη στην ποιότητα, τη σωστή εξυπηρέτηση, την καθαριότητα, την ποικιλία και τις λογικές τιμές.
Η μικρομεσαία κι η μικρή επιχείρηση του κλάδου μας κατ’ ανάγκη πρέπει να καλύπτεται από κάποιον όμιλο αγορών, ο οποίος θα της διασφαλίζει σταθερά ένα ανταγωνιστικό πλαίσιο αγορών και τροφοδοσίας, μάρκετινγκ και διαφήμισης, με οικονομίες κλίμακας.

Ωστόσο, η ιδιαίτερη σφραγίδα του επιχειρηματία-μέλους του ομίλου πρέπει να είναι διακριτή, όπως κι η πρότασή του στους καταναλωτές μεστή, διαφοροποιημένη και με σχέση κόστους-ωφέλειας αρμονική, ισορροπημένη. Ένας τέτοιος όρος μπορεί να διαφυλάξει τους ομίλους από το να γίνουν κακά αντίγραφα των αλυσίδων σούπερ μάρκετ.

Στον όμιλο Ασπίδα, επειδή μελετούμε την εξέλιξη του μικρομεσαίου σούπερ μάρκετ, προτάσσουμε τη διαφύλαξη της επωνυμίας της επιχείρησης που καλύπτουμε, θεωρώντας ότι ο τοπικός χαρακτήρας των επιχειρήσεών μας αποτελεί προνομιακό πεδίο για τις επενδύσεις τους. Γιατί ο επιχειρηματίας-μέλος μας, ξέρει καλύτερα από τον καθέναν πώς θα προσεγγίσει τον πελάτη του. Ο όμιλος φροντίζει για όλα τα υπόλοιπα. Η πολιτική αυτή οδηγεί σε σταθερή άνοδο και του τζίρου και της επισκεψιμότητας των καταστημάτων των μελών μας, καθώς έτσι ενισχύεται η εμπιστοσύνη των πελατών τους. Μακάρι η εμπειρία μας αυτή να αποκτούσε καθολικό εύρος, στο πλαίσιο ενός μεγάλου ομίλου, που θα κάλυπτε το σύνολο των μικρομεσαίων επιχειρήσεων του κλάδου μας.

Ως γνωστόν το μικρομεσαίο κατάστημα ανά την Ελλάδα αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα τροφοδοσίας και, τώρα με την κρίση, επάρκειας προϊόντων. Ένας διευρυμένος όμιλος αγορών θα είχε να προσφέρει πολλές λύσεις κι ακόμα μεγαλύτερες οικονομίες κλίμακας, ενώ οι έλληνες προμηθευτές, βιομηχανία και χονδρεμπόριο, θα μπορούσαν να υπολογίζουν σε έναν μαζικότατο συνεργάτη, ενοποιημένο και συμπαγή.

Ο κλάδος μας είναι δυναμικός και παρά την κρίση εμφανίζει μικρές, οριακές απώλειες –γι’ αυτό οι επενδύσεις στο πλαίσιό του, από πολυεθνικές και εθνικές επιχειρήσεις, εντείνονται. Ο χώρος των μικρομεσαίων επιχειρήσεων εξακολουθεί να είναι σημαντικό και ιδιαίτερο κομμάτι του. Εκείνο που χρειάζεται είναι μια καλύτερη οργάνωση και ζωτικότητα εμπνευσμένη από το ελληνικό πνεύμα, που στα δύσκολα αφυπνίζεται.

Κώστας Νικολάου, εμπορικός διευθυντής του ομίλου αγορών Ασπίδα