Με μικροβελτιώσεις στις τιμές των επωνύμων προϊόντων, γενναίες εκπτώσεις στους private label κωδικούς, ελκυστικές προσφορές, αλλά και με μεγάλη αγωνία υποδέχθηκε η οργανωμένη λιανική την Aldi και τον «πόλεμο» τιμών που ξέσπασε με τη Lidl. Ο κόσμος των σούπερ μάρκετ ανέμενε εδώ και καιρό τη στιγμή αυτή, οπότε κανείς δεν ισχυρίζεται ότι αιφνιδιάστηκε από την «κόντρα» μεταξύ των δύο γερμανικών αλυσίδων discount ή ότι δεν ανέμενε την ηχηρή αντίδραση της Lidl, η οποία εν μια νυκτί κατέβασε τις τιμές της 15% στο σύνολο των κωδικών της. Πάντως, οι απώλειες τζίρου έφθασαν έως 15% σε σούπερ μάρκετ που γειτνιάζουν με μονάδες της Aldi και της Lidl.

Κανείς δεν ισχυρίστηκε ότι δεν ανέμενε την ηχηρή αντίδραση της Lidl, η οποία εν μια νυκτί κατέβασε τις τιμές της 15% στο σύνολο των κωδικών της.

Ποιες ήταν οι “παράπλευρες απώλειες” από το διπλό γερμανικό χτύπημα; Είναι γεγονός πως, όσο καλή άμυνα κι αν «έπαιξαν» οι αλυσίδες των κλασικών σούπερ μάρκετ, μέτρησαν απώλειες σε περιοχές όπου η Aldi έκανε την εμφάνισή της, οι οποίες ποίκιλλαν από αλυσίδα σε αλυσίδα και από κατάστημα σε κατάστημα. Ειδικότερα, όπως δήλωσαν στελέχη του κλάδου στο greekretail, οι απώλειες τζίρου έφθασαν έως 15% (!) σε καταστήματα που γειτνιάζουν με μονάδες της Aldi και της Lidl. Πάντως, υπήρξαν και περιπτώσεις σούπερ μάρκετ που γλίτωσαν από τη σφοδρότητα του ανταγωνισμού, εμφανίζοντας απώλειες τζίρου κάτω του 5%. Αυτά, ωστόσο, ήταν λίγα.

1.000 discount σε λίγα χρόνια!

‘Οπως και να έχει, η Aldi έκανε το «θαύμα» της. Προκάλεσε τον καταναλωτή, τον έφερε κοντά της, «έκλεψε» τζίρο από την αγορά, εφαρμόζοντας μια εξαιρετικά επιθετική στρατηγική, όπως εξάλλου συνηθίζει να κάνει σε κάθε εθνική αγορά στην οποία εισέρχεται.

Τα στελέχη της αγοράς, φανερά προβληματισμένα ως προς το τι μπορεί να σημάνει προοπτικά για τον ανταγωνισμό στον κλάδο η σύγκρουση των Γερμανών discounters, επισήμως δηλώνουν ψυχραιμία. Ισχυρίζονται ότι θέμα ουσιαστικό δεν υφίσταται, ότι η Aldi ανταγωνίζεται κυρίως τη Lidl κι ότι στην πράξη αυτό θα σημάνει μια αναδιανομή μεριδίων στην αγορά του discount.

Ωστόσο, κάποιοι υποστηρίζουν ότι η Aldi απειλεί τις πωλήσεις τριών τουλάχιστον ακόμη αλυσίδων του κλάδου, καθώς και ότι διαρροή τζίρου, έστω μικρότερη, θα υποστούν και άλλα οργανωμένα δίκτυα. ‘Οσο για τους μικρούς, «αν για κάτι προσεύχονται, είναι να μην βρεθεί δίπλα τους η Aldi», τονίζει γνωστό στέλεχος του κλάδου, προσθέτοντας ότι «μαζί με τις Lidl και Dia, το discount στη χώρα μας θα μετρά σε λίγα χρόνια περισσότερα από 1.000 καταστήματα. Πρόκειται σίγουρα για εξέλιξη που δεν μπορεί να αφήσει κανέναν αδιάφορο»…

‘Αμυνα με τα private label

Σήμερα, πάντως, οι εταιρείες του κλάδου αντιδρούν ομαλά. Σύμφωνα με τα όσα δηλώνονται στο “greekretail”, κανείς δεν αναπροσαρμόζει συνολικά την τιμολογιακή του πολιτική για να αντιμετωπίσει την Aldi, κανείς δεν ζητά από τους προμηθευτές επωνύμων προϊόντων να ασκήσουν πιέσεις στη Lidl, ώστε να επαναφέρει τις τιμές της στα έως τώρα γνωστά επίπεδα. Κανείς όμως και εκ των προμηθευτών δεν αντιδρά με δική του πρωτοβουλία, επιχειρώντας να πείσει τη Lidl ότι η τιμολογιακή πολιτική της απαξιώνει τα προϊόντα του. «Σε αυτή τη φάση, χτυπήματα τιμών, πέραν της απόφασης της Lidl να μειώσει της τιμές της κατά 15%, δεν υπάρχουν. ‘Ισως σε κάποιες περιπτώσεις να καταγράφηκαν μικρές, πτωτικές μεταβολές τιμών, όμως στο πλαίσιο του φυσιολογικού», ισχυρίζεται κορυφαίο στέλεχος του κλάδου, το οποίο θεωρεί ότι το λιανεμπόριο στην παρούσα φάση προσπαθεί να αντιληφθεί το τι ακριβώς πράττει η Aldi, ώστε να αντιδράσει τη σωστή στιγμή, προς τη σωστή κατεύθυνση, με μέτρο και σύνεση, χωρίς σπασμωδικές κινήσεις, που μόνο ζημιά μπορούν να προκαλέσουν.

Πάντως, στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας του κλασικού λιανεμπορίου οι τιμές «έσπασαν». Οι μειώσεις ήταν πραγματικά μεγάλες και ουσιαστικά αποτέλεσαν τη μόνη απάντηση των κλασικών σούπερ μάρκετ στην Aldi.