Σε αδιέξοδο θα βρεθεί η ηγεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης, πιέζοντας τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ να μειώσουν το μέσο μικτό κέρδος τους, εκτιμούν παράγοντες του κλάδου. Το μέσο μικτό περιθώριο κέρδος των σούπερ μάρκετ θα παραμείνει αμετάβλητο, διότι αυτό επιβάλλει η επιβίωσή τους, εξηγούν στελέχη του κλάδου, υπενθυμίζοντας την ύπαρξη και ζημιογόνων αλυσίδων, που αδυνατούν εκ των πραγμάτων να το μειώσουν. «Η ενδεχόμενη κατάργηση των πιστωτικών σημειωμάτων και των τιμολογίων παροχής υπηρεσιών θα αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία», δηλώνει υψηλόβαθμο στέλεχος γνωστής αλυσίδας, ενώ, σχολιάζοντας το ζήτημα της υποχρεωτικής κατάθεσης στο ΥΠΑΝ των ετήσιων συμφωνιών, δηλώνει: «Ως μέτρο, μόνο προβλήματα μπορεί να προκαλέσει...».

«Το εμπόριο έχει τους κανόνες του, που ισχύουν διεθνώς και σε κάθε περίπτωση προβλέπουν τη χρήση από τις επιχειρήσεις πιστωτικών σημειωμάτων και τιμολογίων παροχής υπηρεσιών, η κατάργηση των οποίων, αν όντως αποφασισθεί, όπως δήλωσε ο υπουργός, θα αποτελέσει παγκόσμια πρωτοτυπία», δήλωσε στο “greekretail” κορυφαίο στέλεχος του κλάδου. Σχολιάζοντας, μάλιστα, το ζήτημα της υποχρεωτικής κατάθεσης στο ΥΠΑΝ των ετήσιων συμφωνιών, δήλωσε ότι «ως μέτρο, μόνο προβλήματα μπορεί να προκαλέσει…».

“Κρυφτούλι” με το ΥΠΑΝ

«Αλλαγές με ανάλογες παρεμβάσεις δεν έχουν υπάρξει πουθενά και δεν θα υπάρξουν ούτε στην Ελλάδα», δηλώνει άλλο στέλεχος της αγοράς, συμπεραίνοντας: “Το μόνο που θα επιτύχει το ΥΠΑΝ είναι να διαπιστώσει τα ακριβή περιθώρια του μικτού κέρδους ανά προϊόν. ‘Oπου τα θεωρήσει αδικαιολόγητα, θα πιέσει για τον περιορισμό τους. Αν, όμως, οι πιέσεις του είναι υπερβολικές ή παράλογες, το λιανεμπόριο θα υποχρεωθεί μεν να μειώσει τα περιθώρια του μικτού κέρδους του, αλλά την ίδια στιγμή θα τα αυξήσει σε άλλα προϊόντα, για τα οποία δεν θα τεθεί ζήτημα…”. Σε μια τέτοια περίπτωση “θα κληθούμε να παίξουμε… κρυφτούλι με το ΥΠΑΝ, ένα παιχνίδι το οποίο η αγορά ξέρει και παίζει καλύτερα απ΄ όλους…», δηλώνει με νόημα, τονίζοντας: “Πέρα από κάθε προσπάθεια ή προσδοκία του ΥΠΑΝ, το μέσο μικτό περιθώριο κέρδους των σούπερ μάρκετ θα παραμείνει αμετάβλητο, διότι αυτό ακριβώς χρειάζεται η αγορά για να αναπτυχθεί. Δεν μπορεί να γίνει αλλιώς”.

Εξάλλου, όπως μας επισημάνθηκε, στον κλάδο των σούπερ μάρκετ υπάρχουν εταιρείες με αρνητικά αποτελέσματα, που δεν έχουν ούτε στο ελάχιστο το περιθώριο να ανταποκριθούν στο αίτημα του ΥΠΑΝ περί μείωσης του μέσου μικτού περιθωρίου κέρδους.

ΥΠΑΝ: Οι πολυεθνικές υπερτιμούν

Κορυφαίοι παράγοντες του ΥΠΑΝ, σχολιάζοντας τα προαναφερόμενα, δήλωσαν στο “greekretail” ότι πρόθεση του υπουργείου δεν είναι να προκαλέσει ανατροπές στην τιμολογιακή πολιτική του λιανεμπορίου, αλλά να εξασφαλίσει χαμηλότερες τιμές για τον καταναλωτή σε προϊόντα καθημερινής ανάγκης, καθώς και να μειώσει τις τιμές των πολυεθνικών προϊόντων που πωλούνται ακριβότερα στην Ελλάδα σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές αγορές.

“Ο έλεγχος του transfer pricing δεν θα αποδώσει…”

Σχετικά με το τελευταίο, πηγές της βιομηχανίας σχολιάζουν ότι ο έλεγχος του transfer pricing με το υπό κατάρτιση νομοσχέδιο από το ΥΠΑΝ, δεν θα αποδώσει τα αναμενόμενα. ‘Oπως εξηγούν, «κάθε πολυεθνική βιομηχανία τιμολογεί τα προϊόντα της διαφορετικά από χώρα σε χώρα, όχι διότι αποσκοπεί στο υπερβολικό κέρδος ή σε αισχροκερδείς συμπεριφορές, αλλά γιατί από τις συνθήκες της αγοράς είναι υποχρεωμένη να διαφοροποιεί την πολιτική marketing από χώρα μας χώρα. Το τελικό κόστος ενός προϊόντος εξαρτάται από τη στρατηγική διείσδυσης που θα ακολουθήσει ο παραγωγός του ανά εθνική αγορά, τα μερίδια στα οποία αποβλέπει, τις οικονομικές αντοχές των καταναλωτών, το κόστος διακίνησης του προϊόντος, το ΦΠΑ που επιβάλλεται σε κάθε εθνική αγορά, την τιμολογιακή πολιτική των λιανοπωλητών και από μια σειρά άλλων παραγόντων που δεν επιτρέπουν την ενιαία τιμολόγηση στην ΕΕ».