Το υγιεινό πρότυπο διατροφής που κυριαρχεί βαθμηδόν κυρίως στις δυτικού τύπου κοινωνίες, αλλάζει τις απαιτήσεις των καταναλωτών, προκαλώντας τις βιομηχανίες τροφίμων-ποτών να εντείνουν το μεταξύ τους ανταγωνισμό στις σχετικές καινοτομίες, για την παραγωγή ελκυστικών, εναλλακτικών προϊόντων διατροφής.
Το επίδικο είναι ασφαλώς η καθοδήγηση των διατροφικών τάσεων, εκφρασμένη σε όγκους πωλήσεων και μερίδια αγοράς. Και ενώ η υποδοχή της εναλλακτικής διατροφής –ενίοτε θερμή– προδιαγράφει μακροπρόθεσμα ευοίωνες προοπτικές, επί του παρόντος η βιομηχανία είναι αναγκασμένη να «κουρεύει» τις φιλοδοξίες της για τα άμεσα δώρα από την επιτυχία των καινοτομιών της. Απλώς και μόνο διότι τις τιμές των νέων της προϊόντων δεν τις αντέχει η συγκυρία των ανατιμήσεων. Κι είναι κάμποσο άδικο τα καινοτόμα προϊόντα να τα κινούν οι εκπτώσεις…
H ανακοίνωση των νικητών των Healthy Diet Awards, των βραβείων που διοργάνωσε η Boussias για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, αλλά και το λανσάρισμα από τη βιομηχανία τροφίμων-ποτών νέων, καινοτόμων προϊόντων, που ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις για υγιεινή διατροφή, φανερώνουν μια αγορά με δυναμική και ευοίωνες προοπτικές.
«Τα τελευταία χρόνια, κυρίως από την έλευση της πανδημίας, παρατηρείται µια στροφή του καταναλωτικού κοινού προς την υγιεινή διατροφή, συνδυασµένη µε µια αυξηµένη περιβαλλοντική συνείδηση», σημειώνει η κ. Βασιλική Γιαννέλη, Μarketing Administrator της Condito, προσθέτοντας ότι «στις προτιμήσεις του καταναλωτικού κοινού κυριαρχούν πλέον τα προϊόντα χωρίς πρόσθετη ζάχαρη, αλάτι ή συντηρητικά, plant based ή ενισχυμένα µε πρωτεΐνη τρόφιμα. Η παγκόσμια βιομηχανία τροφίμων ανταποκρίνεται ταχύτατα στις ανάγκες του σύγχρονου καταναλωτή, προσφέροντας προϊόντα κατάλληλα για όλους όσοι ακολουθούν μια πιο υγιεινή ή/και ειδική διατροφή. Η αλματώδης ανάπτυξη της τεχνολογίας τροφίμων και η απόκτηση σχετικής τεχνογνωσίας από τις παραγωγικές εταιρείες του κλάδου, με σκοπό την παραγωγή εναλλακτικών προϊόντων –όπου τη μερίδα του λέοντος την κατέχουν τα vegan προϊόντα–, είναι βέβαιο πως αποτελούν τη σημαντικότερη εξέλιξη στην αγορά των τροφίμων. Πλέον η vegan διατροφή δεν θεωρείται μία απλή τάση, αλλά μία στροφή των καταναλωτών, που τείνει να παγιωθεί παγκοσμίως.
Το ποσοστό των ανθρώπων που ακολουθούν τη vegan διατροφή τείνει να αντιστοιχεί στο 1% του ελληνικού πληθυσμού, ενώ, σύμφωνα με νεότερες έρευνες, οι flexitarians καταναλωτές ήδη έχουν υπερβεί τα 1,5 εκατομμύρια».
Αλματώδης ανάπτυξη
Σε ορισμένες κατηγορίες λειτουργικών τροφίμων και φυτικής προέλευσης, πράγματι, η ανάπτυξη την τελευταία τριετία είναι αλματώδης: Στα επιδόρπια φυτικής προέλευσης ο όγκος πωλήσεων αυξήθηκε πέρυσι κατά 33,5% σε σύγκριση με το 2020. Μάλιστα, η σύγκριση των πρόσφατων στοιχείων με του 2018 δείχνει σχεδόν εξαπλασιασμό του όγκου των πωλήσεών τους! Αντίστοιχα, σε αξία πέρυσι αυξήθηκαν κατά 29,7%, ενώ σε εύρος τετραετίας από τα 670 χιλιάδες ευρώ το 2018 ο τζίρος τους πέρυσι έφτασε τα 4,5 εκατ. ευρώ.
Η άνοδος πέρυσι του όγκου πωλήσεων στα ροφήματα φυτικής προέλευσης ήταν 24,8% και σε αξία 20% σε σχέση με το 2020. Όμως, στις κρέμες φυτικής προέλευσης πέρυσι επήλθε πτώση 8,6% σε όγκο και 12,9% σε αξία πωλήσεων, μετά τη σημαντική άνοδό τους το 2020, πιθανώς γιατί οι καταναλωτές τις υποκατέστησαν με άλλου είδους επιδόρπια φυτικής προέλευσης.
Στα λεγόμενα λειτουργικά τρόφιμα επίσης διαπιστώνεται άνοδος: Στο γάλα υψηλής παστερίωσης οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 6,8% σε όγκο και 6,1% σε αξία σε σχέση με το 2020. Το ενδιαφέρον εδώ είναι το σημαντικό μερίδιο των σχετικών προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, το οποίο, μάλιστα, αυξήθηκε πέρυσι κατά 14,7% σε όγκο και 11,5% σε αξία. Σημαντικά αυξήθηκαν οι πωλήσεις και στο λειτουργικό γιαούρτι κατά 21,9% σε όγκο και 19,9% σε αξία.
«Η σημασία της σωστής και ισορροπημένης διατροφής για την προαγωγή της υγείας είναι στο προσκήνιο τώρα περισσότερο από ποτέ. Οι καταναλωτές είναι ενήμεροι και εκπαιδευμένοι και αναζητούν υγιεινά και λειτουργικά τρόφιμα», σημειώνεται από την ομάδα της Στέλιος Κανάκης ΑΒΕΕ. Η εταιρεία, με ηγετική θέση στον προμηθευτικό τομέα των κλάδων αρτοποιίας, ζαχαροπλαστικής και παγωτού, όπως αναφέρεται, «ξεχωρίζει και καινοτομεί, προσφέροντας στους επαγγελματίες µια σειρά «λειτουργικών» προϊόντων αρτοποιίας με εξαιρετικά διατροφικά οφέλη. Μάλιστα, την οικογένεια των εξαιρετικών αυτών προϊόντων την έχουμε ονομάσει «Τα Ψωμιά της Νέας Εποχής»…». Ένα από τα λειτουργικά προϊόντα αρτοποιίας, το οποίο μάλιστα βραβεύτηκε στα Healthy Diet Awards 2021 (ασημένιο βραβείο), είναι το πολύσπορο ψωμί ολικής άλεσης ProBody Low Carb, με χαμηλή περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες και υψηλή σε πρωτεΐνες.
Μια ακόμη αγορά που αλλάζει έντονα είναι αυτή των αναψυκτικών. Όπως σημειώνει ο κ. Βασίλειος Ρουμπής, ιδρυτής και CEO της VRoubis, «πρόκειται για μια αγορά που συνεχώς εξελίσσεται, ακολουθεί τις νέες καταναλωτικές τάσεις στη διατροφή και περιλαμβάνει προϊόντα ζωτικής σημασίας για τις επιχειρήσεις, τόσο στη διάρκεια του καλοκαιριού όσο και τους χειμερινούς μήνες. Συγκεκριμένα στον κλάδο των αναψυκτικών και των ροφημάτων χωρίς ζάχαρη παρατηρείται η τάση οι εταιρείες να πειραματίζονται με νέα συστατικά και δημιουργικούς συνδυασμούς» .
«Στην κατηγορία του εμφιαλωμένου νερού η σημαντικότερη εξέλιξη των τελευταίων ετών ήταν η χρήση ανακυκλωμένου πλαστικού και ανακυκλώσιμων υλικών συσκευασίας, με σκοπό τη βιώσιμη ανάπτυξη και την προστασία του περιβάλλοντος», σημειώνει η κ. Τίνα Εξάρχου, Μarketing Director της Χήτος ΑΒΕΕ- Ζαγόρι, τονίζοντας πως η εταιρεία, «λειτουργώντας με γνώμονα την επιχειρηματική της συνείδηση και στο πλαίσιο της ευρύτερης στρατηγικής της για βιώσιμη ανάπτυξη, παρουσίασε το πρώτο ελληνικό εμφιαλωμένο νερό σε φιάλη από 30% ανακυκλωμένο πλαστικό και 100% ανακυκλώσιμη, το Zαγόρι Go Green. Πρόκειται για μία πρωτοβουλία που αναγνωρίστηκε και επιβραβεύτηκε από τους καταναλωτές». Το φυσικό μεταλλικό νερό Ζαγόρι κατέκτησε το μεγαλύτερο βραβείο της διοργάνωσης Healthy Diet awards, το Brand Of The Year 2022.
Και στη κατηγορία των ζυμαρικών σήμερα υπάρχει μια πληθώρα νέων προϊόντων, που ανταποκρίνονται στους κανόνες για την υγιεινή διατροφή. Η κ. Λαμπρινή Πάντου, Brand Manager της Barilla & Bakery Greece, σημειώνει σχετικά: «Τα τελευταία χρόνια διαπιστώνεται μια σημαντική στροφή των καταναλωτών προς τα προϊόντα που προσφέρουν πιο ισορροπημένη και υγιεινή διατροφή. Η Barilla ως ηγέτης στο χώρο της διατροφής παρουσίασε στην αγορά τα καινοτόμα προϊόντα Risoni από όσπρια σε σχήμα ζυμαρικού, προσφέροντας μια γευστική επιλογή, πλούσια σε πρωτεΐνες και φυτικές ίνες, που διατηρεί όλες τις φυσικές ιδιότητες των οσπρίων, ενώ είναι ιδανική για μια διατροφή vegan ή χωρίς γλουτένη».
Οι ανατιμήσεις έχουν επιπτώσεις…
«Είναι γεγονός ότι οι ανατιμήσεις επηρεάζουν την αγορά παγκοσμίως. Οι τιμές των πρώτων και των δευτερευουσών υλών, όπως και το κόστος της ενέργειας, έχουν αυξηθεί ραγδαία τους τελευταίους μήνες, επηρεάζοντας πολλαπλά το κόστος παραγωγής», σημειώνει η κ. Γιαννέλη, προσθέτοντας ότι «οι αναγκαίες, δυστυχώς, ανατιμήσεις –ακόμη κι αν μετριάζονται, καθώς οι εταιρείες απορροφούν πολλές φορές σημαντικό μέρος του επιπλέον κόστους– επηρεάζουν την αγορά των τροφίμων, άρα και την αγορά των ειδικών προϊόντων διατροφής. Ωστόσο, η αύξηση της ζήτησης κυρίως vegan προϊόντων, που αναμένεται εντονότερη τα προσεχή έτη, θα δημιουργεί πρόσθετες οικονομίες κλίμακας στην παραγωγή»…».
Κατά τον κ. Ρουμπή «οι συνέπειες για το σύνολο της βιομηχανίας τόσο στην Ελλάδα όσο και παγκοσμίως, λόγω της ενεργειακής κρίσης, είναι αρκετά σημαντικές και θα επηρεάσουν και την βιομηχανία των αναψυκτικών, σε ό,τι αφορά τις τιμές των προϊόντων της».
Ισχυρή πρόκληση για τη βιομηχανία
Η τάση της χορτοφαγίας παγκοσμίως και η στροφή των καταναλωτών στη διατροφή που βασίζεται σε προϊόντα plant based ή/και υψηλής διατροφικής αξίας, όπως π.χ. τα πρωτεϊνούχα τρόφιμα, τα vegan τρόφιμα, τα χωρίς γλουτένη, ακόμα και τα προϊόντα με λιγότερη ζάχαρη ή αλάτι, δημιουργούν νέες προκλήσεις για τη βιομηχανία τροφίμων, η οποία τα τελευταία χρόνια επενδύει όσο ποτέ άλλοτε στην έρευνα και την καινοτομία.
«Η μειωμένη συμμετοχή βασικών συστατικών σε προϊόντα ή/και η πλήρης αντικατάστασή τους, χωρίς σημαντικές αλλαγές στη γεύση και την απόλαυση από την κατανάλωσή τους, αποτελεί ίσως μια από τις ισχυρότερες προκλήσεις, καθώς απαιτείται εξειδίκευση και υψηλή τεχνογνωσία», διαπιστώνει η κ. Γιαννέλη. Η σχετική τάση «λειτουργεί ως κινητήριος μοχλός για νέες καινοτομίες της βιομηχανίας, σ’ ένα «ταξίδι» αναζήτησης και ανάπτυξης της προστιθέμενης αξίας υπέρ του καταναλωτή», συμφωνεί η κ. Εξάρχου, τονίζοντας: «Πλέον στην κατηγορία των beverages η τάση για πιο υγιεινά προϊόντα έχει περάσει πλέον στο επόμενο level. Ο καταναλωτής έχει προχωρήσει από την αναζήτηση προϊόντων μονοδιάστατα υγιεινών, π.χ. χωρίς θερμίδες ή χωρίς ζάχαρη ή χωρίς λακτόζη, σε προϊόντα που έχουν, ταυτόχρονα, και άλλη μία ιδιότητα, όπως good-for-me-good-for-the-planet, επομένως και πιο sustainable συσκευασιών ή συνολικά «clean label» προϊόντων. Παράλληλα, έχει ανοίξει ένας δρόμος υβριδικών drinks, στα οποία συνυπάρχουν στοιχεία από δύο διαφορετικές κατηγορίες, όπως είναι τα mocktails ή το βιταμινούχο νερό Superfruits Water της Χήτος ΑΒΕΕ».
Σύμφωνα με την κ. Γιανέλλη , η σημαντικότερη καινοτομία των τελευταίων ετών στα τρόφιμα είναι η ανάπτυξη των vegan προϊόντων: «Η παραγωγή τροφίμων χωρίς την προσθήκη αυγού και γαλακτοκομικών είναι σημαντικό επίτευγμα, όπως και η δημιουργία υποκατάστατων κρέατος και ψαριού υψηλής διατροφικής αξίας, από εναλλακτικές πηγές φυτικών πρωτεϊνών και καινοτόμες τεχνολογίες μη διαθέσιμες μέχρι πρότινος. Η μεγαλύτερη επίτευξη και καινοτομία των εταιρειών αυτών είναι το ότι καταφέρνουν να διαθέτουν στην αγορά υποκατάστατα πλήρως γευστικά, επηρεάζοντας έτσι τις διατροφικές συνήθειες των καταναλωτών, μέσω της παρακίνησής τους να εντάσσουν ή να αντικαθιστούν συμβατικά προϊόντα με προϊόντα φυτικής προέλευσης, δηλαδή ωθώντας τους να γίνονται flexitarian ή ακόμα και να ασπάζονται το vegan τρόπο ζωής».
Στο φόρτε της η καινοτομία τα τελευταία χρόνια
Οι σύγχρονες διατροφικές τάσεις ωθούν τη βιομηχανία τροφίμων-ποτών σε σταθερή αναζήτηση της καινοτομίας για την ικανοποίηση των καταναλωτών, αλλά και της διαφοροποίησης των προϊόντων τους.
Όπως σημειώνει η κ. Γεωργία Κουμπούρα, Βrand Manager της Χήτος ΑΒΕΕ- Ζαγόρι, «η αναζήτηση όλο και πιο πολλών φυσικών συστατικών στα τρόφιμα και τα ποτά ωθεί στην εύρεση και αξιοποίηση περισσότερων φυσικών στοιχείων, όπως το γλυκαντικό στέβια. Την ίδια στιγμή τα superfruits και superfoods άρχισαν να συγχρονίζονται με της τάση εμπλουτισμού με βιταμίνες, για καλύτερη διατροφή και αποτελεσματικότερη λειτουργία του οργανισμού. Ένα προϊόν που ανταποκρίνεται στη σχετική τάση είναι το βιταμινούχο νερό Superfruits Water, εμπλουτισμένο με βιταμίνες και ιχνοστοιχεία, που ξεδιψάει και ταυτόχρονα «στηρίζει» τον οργανισμό».
«Είναι αξιοσημείωτο το ότι μικρότερες εταιρείες έχουν αρχίσει να κατακτούν σημαντικό μερίδιο αγοράς από τους κολοσσούς», λέει ο κ. Ρουμπής, σημειώνοντας ότι σε αυτό το πλαίσιο, η συμβολή της VRoubis ήταν η δημιουργία μιας νέας κατηγορίας φυσικών αναψυκτικών, βασισμένων στην καινοτομία, τη φυσική επεξεργασία και τον διαφορετικό τρόπο σερβιρίσματος: «Συγκαταλέγω επομένως το ότι κατακλύσαμε την αγορά Ho.Re.Ca. με τα bfresh spitiko βαζάκια χειροποίητων αναψυκτικών ως μια από τις καινοτομίες των τελευταίων ετών. Επιπλέον η στροφή προς το concept «από το περιβόλι στο βαζάκι» κερδίζει συνεχώς έδαφος, πράγμα το οποίο για τη VRoubis συνιστά κυρίαρχη αξία κι όλα τα προϊόντα τα παράγουμε σύμφωνα με αυτή. Έχουμε καταφέρει να διατηρήσουμε σε ορισμένα από τα στάδια της παραγωγικής μας διαδικασίας τη χειροποίητη παραγωγή, όπως στη παραγωγή χυμού λεμονιού και ξύσματος από εσπεριδοειδή και πιπερόριζα, προσφέροντας αξεπέραστο άρωμα και γεύση στα προϊόντα μας. Με την καινοτομία αυτή αποκτήσαμε φανατικό κοινό. Είμαστε προσηλωμένοι σε καινοτομίες προς αυτή την κατεύθυνση, καθώς οι καταναλωτές γίνονται όλο και πιο ευαίσθητοι στα θέματα της διατροφικής αξίας των προϊόντων».
Εξάλλου, όπως παρατηρεί η κ. Εξάρχου, «οι νεότερες γενιές καταναλωτών «βαριούνται» εύκολα, θέλουν να πειραματίζονται με νέες προτάσεις και συνδυασμούς γεύσεων, αναζητούν κάτι που εκφράζει περισσότερο την αισθητική και το χρώμα, την ένταση που θέλουν στην καθημερινότητά τους. Εκεί η αισθητική υπεροχή της συσκευασίας και του brand identity παίζει πολύ σημαντικό ρόλο. Τα όρια που χώριζαν τα occasions και τις αξίες των διαφορετικών κατηγοριών έχουν «σπάσει» και, ταυτόχρονα, οι καταναλωτές αναζητούν έξυπνους τρόπους να μειώνουν την κατανάλωση αλκοόλ. Τα παραδοσιακά occasions κατανάλωσης ποτών χαμηλής περιεκτικότητας αλκοόλ μετατρέπονται σε εξίσου απολαυστική εμπειρία, όταν αντί αυτών πίνει κανείς το ανθρακούχο νερό Zαγόρι Sparkling με φυσικά αρώματα, χωρίς ζάχαρη, χωρίς θερμίδες, χωρίς συντηρητικά». Όχι τυχαία το Ζαγόρι Sparkling κατάφερε να διακριθεί με τρία Healhty Diet awards, ενώ έχει ήδη διακριθεί ως Product of the Year 2021.
‘Ένας άλλος πυλώνας καινοτομίας είναι η βιωσιμότητα. Οι εταιρείες που κερδίζουν την εμπιστοσύνη των καταναλωτών, είναι αυτές που υιοθετούν έμπρακτα περιβαλλοντικές και κοινωνικά βιώσιμες πρακτικές. «Σε αυτό το πλαίσιο, η VRoubis εδώ και χρόνια, εστιασμένη στην ελαχιστοποίηση του περιβαλλοντικού της αποτυπώματος, είναι πρωτοπόρα σε περιβαλλοντικές ενέργειες που, παράλληλα, εξοικονομούν ενέργεια», λέει ο κ. Ρουμπής.
«Η Condito επένδυσε σημαντικά στη δημιουργία και στελέχωση ενός πλήρως εξειδικευμένου και εξοπλισμένου Τμήματος R&D, με σκοπό τη δημιουργία νέων καινοτόμων, free from προϊόντων. Με περισσότερα από σαράντα έτη εμπειρίας και έχοντας αποκτήσει υψηλή τεχνογνωσία, προσφέρει σήμερα μια γκάμα ειδικών προϊόντων διατροφής, απαλλαγμένων από συστατικά που συνήθως αποφεύγουν οι καταναλωτές, όπως η γλουτένη, τα συντηρητικά, τα λιπαρά, τα ζωικά παράγωγα ή απλώς η αυξημένη ζάχαρη κι οι θερμίδες», λέει η κ. Γιαννέλη.
Μακροπρόθεσμα ευοίωνες οι προοπτικές
«Ελπίζω το 2022 να είναι μια καλύτερη χρονιά για όλη την οικονομία», σημειώνει ο κ. Ρουμπής, επισημαίνοντας ότι «η πανδημία παίζει καίριο ρόλο στη λειτουργία της οικονομίας, επιδρώντας στις εξελίξεις και για τη βιομηχανία των αναψυκτικών. Το 2021 εξαιτίας του πλήγματος που υπέστη η αγορά ho.re.ca,, η κατανάλωση των αναψυκτικών περιορίστηκε κυρίως στους καλοκαιρινούς μήνες».
Σύμφωνα με την κ. Γιαννέλη, «η οικολογική κρίση και η πανδημία έχουν εμφυσήσει το ενδιαφέρον για την παραγωγή και κατανάλωση προϊόντων φιλικών προς το περιβάλλον και την υγεία. Στο πλαίσιο αυτό, η ζήτηση των plant based προϊόντων εκτιμάται ότι θα υπερβεί το 40% την επόμενη διετία, δημιουργώντας νέα δεδομένα για τις επιχειρήσεις. Όπως τονίζει, «η αναζήτηση μιας πιο υγιεινής διαβίωσης των ανθρώπων, φιλικότερης για το περιβάλλον, που διασφαλίζει τη λογική χρήση των φυσικών πόρων και, ταυτόχρονα, την οικονομική ανάπτυξη, αλλάζει άρδην τον χάρτη στην αγορά των τροφίμων. Οι επιμέρους τάσεις μετασχηματίζονται στην κατεύθυνση της βιωσιμότητας, ενώ απομακρύνονται ή περιορίζονται τα βλαπτικά συστατικά από τρόφιμα συχνής κατανάλωσης, οι άνθρωποι μεριμνούν για τη μείωση του σωματικού τους βάρους, του διαβήτη, της χοληστερίνης κ.ά. Όλα αυτά επηρεάζουν καθοριστικά την παραγωγή και την κατανάλωση τροφίμων, ενώ συγκυρίες όπως της πανδημίας επιταχύνουν ραγδαία τις σχετικές εξελίξεις στην παραγωγή τροφίμων και στη διαμόρφωση των καταναλωτικών συνηθειών, συμβάλλοντας εντέλει σε ένα καλύτερο μέλλον».
Από την πλευρά της η κ. Πάντου πιστεύει πως η ισορροπημένη διατροφή «θα συνεχίσει να βρίσκεται πολύ ψηλά στις απαιτήσεις του σύγχρονου καταναλωτή. Ειδικά την περίοδο της πανδημίας η υγιεινή διατροφή έγινε προτεραιότητα όλων. Στο πλαίσιο της παρατεταμένης παραμονής τους στο σπίτι, οι καταναλωτές υιοθέτησαν νέες συνήθειες και η παρασκευή θρεπτικών γευμάτων έλαβε υψηλή θέση στη νέα καθημερινότητα όλων, αυξάνοντας την οικιακή κατανάλωση».
Οι νέες συνθήκες δημιούργησαν μία νέα κανονικότητα, συμφωνεί η κ, Εξάρχου, τονίζοντας ότι η Χήτος παρέμεινε σταθερή στα σχέδιά της για νέα καινοτόμα προϊόντα: «Δεν επαναπαυόμαστε, δεν σταματάμε να αναζητούμε την επόμενη στρατηγική μας κίνηση, πάντοτε στην κατεύθυνση της ικανοποίησης αναγκών του σύγχρονου καταναλωτή με φυσικά και υγιεινά προϊόντα υψηλής διατροφικής αξίας».
Προσφατα και νεα λανσαρισματα
- Η Euricom με τη σειρά προϊόντων Ευτοπία, που διακρίθηκε στα Healthy Diet Awards, προτείνει το Ρύζι parboiled με κόκκινη φακή, που περιέχει αδιάλυτες φυτικές ίνες, πιο εύπεπτες για ανθρώπους με δυσπεψία στα όσπρια και ευερέθιστο έντερο –το προϊόν έχει υψηλή περιεκτικότητα σε φώσφορο και πρωτεΐνη–, το Γλασέ μεσόκαρπο ρύζι, μία από τις παλαιότερες καλλιεργήσιμες ποικιλίες, και το Basmati μακρόκαρπο ρύζι, που παράγεται στην Ινδία και στο Πακιστάν, σε καλλιέργειες γύρω από τους ποταμούς που πηγάζουν από τα Ιμαλάια.
- Η Condito το 2020 λάνσαρε το νέο της brand «Condito The Green Line», προσφέροντας μια ολοκληρωμένη γκάμα προϊόντων χωρίς ζωικά παράγωγα και γλουτένη, τα οποία εντάσσονται σε τρεις βασικές κατηγορίες: τις Mayo Vegan Sauces, τις vegan σαλάτες και τα φυτικά τυριά.
- Η Barilla, έχει δημιουργήσει τη σειρά προϊόντων Risoni από όσπρια, τα οποία επίσης διακρίθηκαν στα Healthy Diet Awards.
Προωθητικη δραστηριοτητα και διαφημιση
Σύμφωνα με την κ. Γ. Κουμπούρα (Χήτος ΑΒΕΕ), «για την αύξηση του trial και penetration των προϊόντων μας, αξιοποιούμε την αποτελεσματικότητα promo ενεργειών, στο πλαίσιο ενός ανεπτυγμένου trade marketing plan, πλήρως ενταγμένου στη στρατηγική της Χήτος, αν και η κατηγορία του εμφιαλωμένου νερού είναι μία από τις κατηγορίες με το χαμηλότερο promo intensity. Το trade πλάνο μας αποτελείται κατά κύριο λόγο από instore promotions στα σούπερ μάρκετ και προσφορών στα φυλλάδια των αλυσίδων, σε συνδυασμό με εξτρά προβολές ή stands. Τα τελευταία χρόνια έχουμε εντάξει στο πλάνο μας τις γευστικές δοκιμές, κυρίως με την κυκλοφορία των ανθρακούχων προϊόντων Ζαγόρι Sparkling, πράγμα που συνέβαλε και στην κατάκτηση της ηγετικής θέσης στο κανάλι των σούπερ μάρκετ. Προωθητικές ενέργειες πραγματοποιούνται και στο convenience channel (mini markets – kiosks) καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Το 2022, στο πλαίσιο της νέας συνεργασίας της εταιρείας μας με την Green Cola, εντάξαμε στο πλάνο μας και ενέργειες cross selling, με συνδυαστική προσφορά των προϊόντων φυσικού μεταλλικού νερού Ζαγόρι και των αναψυκτικών της Green Cola».
Η Euricom, στο πλαίσιο της προώθησης της σειράς «Ευτοπία», έχει δημιουργήσει ειδική ιστοσελίδα μόνο για τα συγκεκριμένα προϊόντα. Παράλληλα, αξιοποιεί όλα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Στρατηγική προτεραιότητα της Condito φέτος, σύμφωνα με τη κ. Β. Γιαννέλη, «είναι η ενίσχυση του brand awareness, μέσω ενός ολοκληρωμένου πλάνου Above & Below the Line. Σε συνεργασία με τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, η εταιρεία προγραμματίζει μια σειρά από στοχευμένες ενέργειες 360 μοιρών στα καταστήματα των αλυσίδων και μέσω των ψηφιακών τους μέσων (site, eshop, social media)». Επιπλέον η εταιρεία προγραμματίζει την συμμετοχή της σε διεθνείς κλαδικές εκθέσεις, φεστιβάλ και events, εφόσον το επιτρέπουν οι υγειονομικές συνθήκες. Παράλληλα, η κ. Γιαννέλη τονίζει ότι «το engagement με τον τελικό καταναλωτή θα ενισχυθεί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με συνεργασίες με vegan και flexitarian food influencers και με καταχωρήσεις σε έντυπα και ψηφιακά μέσα. Η κορύφωση όμως της επικοινωνίας του brand, θα έρθει μέσα από τις τηλεοπτικές καμπάνιες, που θα πραγματοποιήσει η εταιρεία σε όλα τα πανελλαδικής εμβέλειας κανάλια και σε διάφορα ψηφιακά μέσα».
Σύμφωνα με τον κ. Β. Ρουμπή (V.Rubis), η επιτυχία του bfresh spitiko οφείλεται σε μια συντονισμένη προσπάθεια ενεργειών μάρκετινγκ και επικοινωνίας. Καθοριστικό ρόλο παίζει το δυναμικό τμήμα πωλήσεων, «που έχει καταφέρει να εδραιώσει τα brands της VRoubis στο δίκτυο ho.re.ca. Φέτος, ξεκινάμε με ένα σημαντικό λανσάρισμα και έχουμε σχεδιάσει ένα εκτεταμένο πλάνο προωθητικών ενεργειών, με έμφαση στο Β2Β μάρκετινγκ, social media και PR».