Με τη δημιουργία των πρώτων 25 καταστημάτων λιανικής υπό το καθεστώς του franchise, την ανάπτυξη μεγάλων εταιρικών σούπερ μάρκετ στα περισσότερα αστικά κέντρα της χώρας, την καθιέρωση πέντε διαφορετικών τύπων καταστήματος, την αξιοποίηση στο μέγιστο δυνατό βαθμό των νέων τεχνολογιών, με αιχμή το Carrefour Flash 10/10, και την προοπτική εξαγορών τοπικών εταιρειών του κλάδου η Carrefour ξεδιπλώνει το σχέδιο επανεισόδου της στην Ελλάδα, η επιτυχία του οποίου θα φανεί με την πάροδο του χρόνου.

H επανείσοδος της εταιρείας στην εγχώρια αγορά της οργανωμένης λιανικής ξεκίνησε με την εγκαινίαση της λειτουργίας των πρώτων πέντε καταστημάτων της στην περιφέρεια, με έδρες τουριστικές περιοχές της χώρας και ειδικότερα δύο καταστημάτων στη Ζάκυνθο και τριών στη Χαλκιδική. Παράλληλα, η εταιρεία προγραμματίζει τη δημιουργία άμεσα ακόμη επτά καταστημάτων και πάλι σε περιοχές έντονης τουριστικής ανάπτυξης, όπως η Σαντορίνη.

Πρόκειται για σούπερ μάρκετ που λειτουργούν υπό το καθεστώς του franchise. Παράλληλα με την ανάπτυξη του δικτύου στην περιφέρεια η εταιρεία προχωρά στην οργάνωση του πρώτου εταιρικού καταστήματός της στην Αθήνα, που θα εγκαινιαστεί μέχρι τον Σεπτέμβριο, σηματοδοτώντας τη επέκταση του δικτύου Carrefour στα αστικά κέντρα. Πληροφορίες αναφέρουν ότι δεν αναμένονται άλλα εταιρικά καταστήματα μέχρι το τέλος του έτους, αλλά δεν θα αργήσουν, πάντως, να εμφανιστούν τα επόμενα σε πρώτη φάση σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Πάτρα. Η Carrefour σκοπεύει να αναπτύξει το εταιρικό της δίκτυο στο σύνολο σχεδόν των μεγάλων αστικών κέντρων της χώρας, ώστε να δηλώσει ένα ισχυρό «παρών» στην κλαδική αγορά και κυρίως τη βούλησή της να επενδύσει ίδια κεφάλαια ταυτόχρονα με τη σύναψη συμφωνιών δικαιόχρησης.

Flash 10/10: Περί τίνος πρόκειται
Ιδιαίτερη έμφαση θα δώσει στην ανάπτυξη του «Flash 10/10», του πιο «προχωρημένου» τύπου καταστήματος, που θα εγκαινιαστεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Πρόκειται για ένα πλήρως αυτοματοποιημένο κατάστημα μικρής επιφάνειας για γρήγορες αγορές –«δέκα δευτερόλεπτα για τα ψώνια και δέκα δευτερόλεπτα για την πληρωμή τους», σύμφωνα με την υπόσχεση του brand στον πελάτη–, του οποίου το δίκτυο η εταιρεία φιλοδοξεί να αναπτύξει στα αστικά κέντρα. Το Carrefour Flash 10/10 θα διαθέτει καθορισμένο κωδικολόγιο αποκλειστικά τυποποιημένων προϊόντων, ώστε να ελέγχεται πλήρως ηλεκτρονικά.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, το Flash 10/10 θα προσφέρει μια εμπειρία αγορών, χωρίς αναμονή στο ταμείο. Ο πελάτης θα μπαίνει και θα βγαίνει από το κατάστημα χωρίς να περνά κάποια πύλη ελέγχου και χωρίς να χρησιμοποιεί ταμείο. Το «ταξίδι αγορών» του δεν θα προϋποθέτει τη σάρωση προϊόντων, ο πελάτης δεν θα είναι υποχρεωμένος να αδειάζει τα προϊόντα που επέλεξε για σκανάρισμα και η πληρωμή τους θα πραγματοποιείται σχεδόν στιγμιαία προς εξοικονόμηση χρόνου. Επίσης, δεν θα χρειάζεται να κατεβάσει κάποια εφαρμογή ή να εγγραφεί εκ των προτέρων σε κάποιο ψηφιακό σύστημα για να ψωνίσει. Ο ρόλος των υπαλλήλων του καταστήματος θα είναι να το ανοίγουν, να επιβλέπουν τη λειτουργία του, να το συντηρούν και να το διατηρούν τακτοποιημένο, να διαχειρίζονται τις νέες υπηρεσίες ηλεκτρονικού εμπορίου και να παρέχουν στους πελάτες συμβουλές όταν χρειάζεται.

Η νέα εμπειρία αγορών βασίζεται στην παρακολούθηση του πελάτη μέσω καμερών HD, αισθητήρων ενσωματωμένων στα συνδεδεμένα ράφια, ενός αλγόριθμου για την ερμηνεία όλων των δεδομένων και ενός συστήματος πληρωμής. Ο πελάτης θα παρακολουθείται ανώνυμα ως εικονικό avatar, το οποίο θα του «εκχωρείται» αμέσως με την είσοδό του στο κατάστημα. Τα προϊόντα που θα επιλέγει, θα εντοπίζονται αυτόματα και θα καταχωρούνται στο εικονικό του «καλάθι αγορών». Με την ολοκλήρωση των αγορών ο πελάτης απλώς θα επικυρώνει το «καλάθι» στο εναλλακτικό «ταμείο» και θα πληρώνει ανέπαφα, έχοντας τη δυνατότητα να λάβει ηλεκτρονικά την απόδειξη της πληρωμής του, μέσω της σάρωσης ενός κωδικού QR.

Ακόμα τέσσερις βασικοί τύποι καταστημάτων
Εκτός του Carrefour Flash 10/10 η εταιρεία λανσάρει τέσσερις ακόμη βασικούς τύπους καταστημάτων: Τα Carrefour Market, μεγαλύτερης επιφάνειας καταστήματα για αστικά κέντρα και μη, που προσφέρουν μεγάλη γκάμα φρέσκων και τοπικών προϊόντων, τα Carrefour Bio, τα οποία θα διαθέτουν αποκλειστικά βιολογικά και οικολογικά προϊόντα, τα καταστήματα ευκολίας Carrefour Express που θα εγκαθίστανται σε γειτονιές και σε κεντρικές περιοχές των πόλεων για γρήγορες αγορές, και τα Supeco, έναν τύπο parking discount store, που θα παρέχει επιλεγμένη γκάμα προϊόντων για όλες τις ανάγκες του καταναλωτή, εγκαταστημένο στις εισόδους των μεγάλων αστικών κέντρων.

Μετά το 2023 θα φανεί ο ορίζοντας του εγχειρήματος
Σχετικά με τις εξαγορές, πηγές του «σελφ σέρβις» αναφέρουν ότι σε πρώτη φάση η εταιρεία δεν προτίθεται να κινηθεί επιθετικά. Η προτεραιότητά της είναι να καθιερωθεί στην εγχώρια αγορά με ένα σχετικά διευρυμένο δίκτυο πωλήσεων και εν συνεχεία, αξιολογώντας τον ανταγωνισμό, τη διαθεσιμότητα εταιρειών προς εξαγορά και τις δυνάμεις της, θα λάβει τις σχετικές αποφάσεις. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι το λιγότερο μετά το 2023 θα εκδηλωθεί η επενδυτική πολιτική της Carrefour στο εν λόγω πεδίο. Πάντως, διατυπώνεται η πρόθεσή της να ανακτήσει ένα «μεγάλο κομμάτι της αγοράς» που κατείχε τις παλιές καλές εποχές. Το βέβαιο είναι ότι για να επιτύχει κάτι τέτοιο, απαιτούνται γενναίες επιχειρηματικές κινήσεις επεκτατικού χαρακτήρα με τις ανάλογου ύψους (και ρίσκου) επενδύσεις. Μένει να φανεί, αν η νέα Carrefour έχει την πρόθεση ή τις δυνατότητες ή εντέλει τα περιθώρια να το επιχειρήσει αυτό.

Επισήμως δηλώσεις για το θέμα δε γίνονται. Από την πλευρά του, πάντως, ο κ. Βασίλης Στασινούλιας, CEO της Carrefour στην Ελλάδα, αναφερόμενος στην στρατηγική που θα ακολουθήσει τουλάχιστον σε πρώτη φάση εταιρεία, τονίζει: «Υλοποιούμε ένα δυναμικό πλάνο δημιουργίας ενός δικτύου καταστημάτων, με διαφορετικά χαρακτηριστικά, που προσαρμόζονται πλήρως στις ανάγκες της κάθε τοπικής και υπερτοπικής αγοράς. Με το άνοιγμα των πρώτων καταστημάτων μας, ξεκινήσαμε επίσημα τη νέα εποχή της Carrefour στην Ελλάδα, με στόχο να προσφέρουμε στους καταναλωτές ποιοτικά προϊόντα στις πλέον ανταγωνιστικές τιμές. Τη φετινή χρονιά θα γίνει προσπάθεια να τεθούν σε λειτουργία όλοι οι τύποι καταστημάτων μας, τόσο στα αστικά κέντρα όσο και στην περιφέρεια, περιλαμβανομένων των τουριστικών περιοχών, που προσφέρονται για την πρώτη φάση υλοποίησης του στρατηγικού μας πλάνου».

Προβληματισμός
Το προφανές είναι ότι «προνομιακή» βάση για την εκδίπλωση του εγχειρήματος της Carrefour σήμερα είναι το δυναμικό των μικρών τοπικών επιχειρήσεων του κλάδου, τις οποίες θα επιδιώξει είτε να τις αφομοιώνει είτε να τις εκτοπίζει. Πολλές από αυτές, αν δεν στεγάζονται ήδη από συστήματα franchise άλλων «παικτών» του κλάδου που, λόγω εκτοπίσματος και διάρθρωσης υποδομών, δουλεύουν με αποτελεσματικότερες οικονομίες κλίμακος απ’ την Carrefour, ήδη «πολιορκούνται» από τέτοια δίκτυα όλο και πιο στενά. Από αυτή την άποψη η Carrefour μπαίνει με μεγάλη καθυστέρηση στο παιχνίδι της δικαιόχρησης, ενόσω οι καλές θέσεις στις εμπορικές πιάτσες, σε ό,τι αφορά και το σχέδιο δημιουργίας εταιρικών καταστημάτων, είναι ήδη καπαρωμένες από τους ανταγωνιστές της ή είδος εν ανεπαρκεία. Το μόνο πραγματικά ελεύθερο πεδίο δράσης γι’ αυτήν είναι του discount, που αποκτά εξαιρετικά μεγάλο ενδιαφέρον λόγω της οικονομικής συγκυρίας. Αλλά και πάλι η σοβαρή αναμέτρησή της με τη μονοκρατορία της Lidl προϋποθέτει γενναίες και κυρίως έγκαιρες επενδύσεις, πράγμα για το οποίο το σήμα που εκπέμπει η εταιρεία είναι πολύ αδύναμο. Εντέλει η φιλοδοξία της ανάκτησης «μεγάλων κομματιών της αγοράς» δεν αιτιολογείται από τη στρατηγική του προσεκτικού μακροπρόθεσμου βηματισμού, βάσει των ανακοινώσεων της εταιρείας.

Υπενθυμίζεται ότι το δίκτυο των καταστημάτων Carrefour στην Ελλάδα αναπτύσσεται από τη Retail and more, θυγατρική του ομίλου Teleunicom-Globalsat, η οποία ανέλαβε κατόπιν σχετικής συμφωνίας με τη γαλλική εταιρεία την επάνοδο της Carrefour στην ελληνική αγορά.