Η ΚΑΡΦΟΥΡ ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΣ με την απόφασή της να «παγώσει» τις τιμές σε όλα τα προϊόντα της έως τις 15 Ιανουαρίου 2004 «καθόρισε» την τιμολογιακή πολιτική του κλάδου των σούπερ μάρκετ για το επόμενο τετράμηνο, υποχρεώνοντας τους ανταγωνιστές της να συνταχθούν στην ίδια… γραμμή πλεύσης, ανεξάρτητα από τις αντοχές τους. Στο μεταξύ το «θερμόμετρο» στο λιανεμπόριο τροφίμων προβλέπεται πως θα ανέβει, καθώς πολλά προϊόντα αναμένεται ότι θα ανατιμηθούν περί τα τέλη του έτους με αρχές του 2004.
Η ΚΑΡΦΟΥΡ ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΣ με την απόφασή της να «παγώσει» τις τιμές σε όλα τα προϊόντα της έως τις 15 Ιανουαρίου 2004 «καθόρισε» την τιμολογιακή πολιτική του κλάδου των σούπερ μάρκετ για το επόμενο τετράμηνο, υποχρεώνοντας τους ανταγωνιστές της να συνταχθούν στην ίδια… γραμμή πλεύσης, ανεξάρτητα από τις αντοχές τους. Ήδη ο όμιλος ΒΕΡΟΠΟΥΛΟΣ και ο ΕΛΟΜΑΣ ανακοίνωσαν ο μεν πρώτος ότι δεν θα κάνει δεκτή καμία ανατίμηση εκ μέρους των προμηθευτών του ως το τέλος του χρόνου, ο δε δεύτερος «πάγωμα» των τιμών ως τις 20 Ιανουαρίου 2004. Αντίδραση υπήρξε και από την ΑΛΦΑ ΒΗΤΑ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ, ενώ στο κυνήγι των εντυπώσεων αναμενόταν να βγουν και άλλες αλυσίδες και όμιλοι αγορών
Η επιθετική κίνηση του πρώτου σε δύναμη παίκτη της αγοράς, η οποία μάλιστα συνοδεύεται από μεγάλη διαφημιστική εκστρατεία, αλλάζει τα δεδομένα στο οργανωμένο λιανεμπόριο. Οι αλυσίδες αναμορφώνουν τα πλάνα τους σε ό,τι αφορά την εμπορική τους στρατηγική, αναμένοντας μεγάλες επιπτώσεις στους δείκτες κερδών του τρέχοντος 12μηνου.
«Το κόστος, όσο μεγάλο κι αν είναι, θα πρέπει να το επωμιστεί κάθε αλυσίδα που επιθυμεί να παραμείνει στον ανταγωνισμό» δήλωναν στο «σελφ σέρβις» αμέσως μετά τις ανακοινώσεις της ΚΑΡΦΟΥΡ ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΣ κορυφαία στελέχη της αγοράς, προδικάζοντας «και πάλι ημέρες έντασης» για τον κλάδο. Προς επιβεβαίωση των εκτιμήσεών τους έγινε η πρώτη «ανταλλαγή πυρών»: Πρώτος ο όμιλος ΒΕΡΟΠΟΥΛΟΣ γνωστοποίησε την πρόθεσή του να μη δεχτεί καμία ανατίμηση από τους προμηθευτές έως τις 31 Δεκεμβρίου, καθιστώντας σαφές ότι στην περίπτωση που κάποια προϊόντα τους ανατιμηθούν στο διάστημα αυτό ο όμιλος θα διακόψει την προμήθειά τους, επομένως δεν θα έχουν παρουσία στα ράφια του. Απαντώντας με δήλωσή του ο κ. Δημήτρης Δασκαλόπουλος, πρόεδρος του ΣΕΒΤ, επισήμανε ότι το λιανεμπόριο «έχει τη σημαντικότερη και καθοριστική ευθύνη στη διαμόρφωση των τιμών», αφού οι βιομηχανίες καθορίζουν μόνο τη χονδρική τιμή πώλησης στο λιανεμπόριο.
Το λιανεμπόριο με τη σειρά του είναι αυτό που «ορίζει την τιμή αφού έχει λάβει υπόψη του τις πρόσθετες εκπτώσεις που παίρνει από τη βιομηχανία –που κυμαίνονται από 10% έως 50% επί της χονδρικής– καθώς και το περιθώριο κέρδους του, που μπορεί να κυμαίνεται από 0% έως 30%, το οποίο και προσθέτει πάνω στη χονδρική τιμή που ορίζει η βιομηχανία». Στην πρώτη επικοινωνιακή αψιμαχία των εταίρων της αγοράς (στον εσωτερικό ανταγωνισμό του κλάδου και τον διακλαδικό με τους προμηθευτές) παρενέβη ο κ. Κώστας Μαχαίρας, διευθυντής της ΑΛΦΑ ΒΗΤΑ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ, ο οποίος με δήλωσή του υποστήριξε ότι «το θέμα του παγώματος των τιμών το αντιμετώπισαν από κοινού σαν ΣΕΣΜΕ τα μέλη του, αναλαμβάνοντας την πρωτοβουλία να στηρίξουν την πολιτική των χαμηλών τιμών. Λίγα 24ωρα αργότερα η ΚΑΡΦΟΥΡ ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΣ οικειοποιείται την απόφαση σαν δική της πρωτοβουλία και ξεκινά διαφημιστική εκστρατεία… Σε ό, τι σφορά το «πάγωμα» των τιμών, αποτελεί πολιτική με την οποία τίθεται σε δυσμένεια ο καταναλωτής.
Η ΑΛΦΑ ΒΗΤΑ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ δεν «παγώνει» αλλά μειώνει τις τιμές». Απαντώντας εμμέσως πλην σαφώς στην ανακοίνωση του ομίλου ΒΕΡΟΠΟΥΛΟΣ, ο κ. Μαχαίρας δήλωσε ότι «σε μας η ποικιλία των προϊόντων προσδιορίζεται από τις επιλογές των πελατών μας. Δεν αποτελεί στοιχείο διαπραγμάτευσης με τους προμηθευτές μας». Παρέμβαση ήπιων τόνων έκανε ο ΕΛΟΜΑΣ, ανακοινώνοντας ότι προχωρεί κι αυτός στο «πάγωμα» των τιμών σε όλα τα καταστήματα των μελών του έως τις 20 Ιανουαρίου 2004, αναγνωρίζοντας τις αναπόφευκτες επιδράσεις στην κερδοφορία τους. Ωστόσο στην ανακοίνωσή του αναφέρεται ότι κάτι τέτοιο είναι δύσκολο και «σίγουρα δεν θα επιτευχθεί χωρίς τη συνεργασία των προμηθευτών στους οποίους έχει ήδη απευθυνθεί».
ΣΕΣΜΕ: Όλα μας τα μέλη πρέπει να κάνουν το ίδιο
Ο πρόεδρος του ΣΕΣΜΕ, κ. Παντελής Παντελιάδης, σχολιάζοντας κατευναστικά τη νέα τιμολογιακή πολιτική της ΚΑΡΦΟΥΡ ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΣ, δήλωσε: «Xαίρομαι, γιατί ένα από τα μεγαλύτερα μέλη του ΣEΣME συμμορφώνεται στην παράκληση του ΔΣ του Συνδέσμου μας να ανταποκριθούμε στην έκκληση του Υπουργείου Aνάπτυξης και να στηρίξουμε την πολιτική του για μείωση του τιμαρίθμου. Πιστεύω ότι όλα μας τα μέλη θα κάνουν το ίδιο και είμαι αισιόδοξος ότι ο τιμάριθμος τον επόμενο μήνα θα είναι ακόμα χαμηλότερος».
Μηδενικές αυξήσεις και προνομιακές τιμές
Η διοίκηση της ΚΑΡΦΟΥΡ ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΣ εκτίμησε ότι η νέα στρατηγική της θα περιορίσει την κερδοφορία της κατά 5-10 εκατ. ευρώ, ενώ αποκάλυψε ότι από την προηγούμενη ανάλογη ενέργειά της, η οποία είχε πραγματοποιηθεί κατά την περίοδο εισόδου της χώρας στην ΟΝΕ, είχε επιβαρύνει τα μικτά της κέρδη με 10 εκατ. ευρώ. Ωστόσο η εταιρεία εκτιμά ότι με το νέο «πάγωμα» τιμών θα αυξήσει την πελατεία της σε ποσοστό 5% έως 10%.
Η νέα τιμολογιακή πολιτική της ΚΑΡΦΟΥΡ ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΣ προβλέπει μηδενικές αυξήσεις σε όλα τα προϊόντα της έως και τις 15 Ιανουαρίου 2004, με εξαίρεση τα οπωροκηπευτικά και τα ψάρια, όπου, εφόσον υπάρξουν έντονες ανατιμητικές τάσεις, η αλυσίδα σε συνεργασία με τους παραγωγούς θα επιχειρήσει απορρόφηση των αυξήσεων, ώστε να μην επιβαρυνθούν οι τιμές λιανικής. Στη χειρότερη των περιπτώσεων η επιβάρυνση θα είναι εξαιρετικά περιορισμένη.
Στο ίδιο διάστημα η ΚΑΡΦΟΥΡ ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΣ θα προσφέρει σε προνομιακές τιμές δύο ομάδες «προϊόντων αναφοράς», όπως τα ονόμασε, δηλαδή 50 best seller κωδικούς και 30 φρέσκα προϊόντα καθημερινής κατανάλωσης. Επίσης η αλυσίδα, σύμφωνα με τη δέσμευση της διοίκησής της, θα επιστρέφει μέχρι 10 φορές τη διαφορά της τιμής αν ο πελάτης της βρίσκει ένα προϊόν σε άλλη αλυσίδα φθηνότερα από ό,τι στο δίκτυό της. Σύμφωνα δε με τα τιμολογιακά στοιχεία της αλυσίδας, για μια οικογένεια τεσσάρων ατόμων, ένα τραπέζι το οποίο περιλαμβάνει 1,5 λίτρο νερό, ρώσικη σαλάτα, κοτόπουλο Ιταλίας, πατάτες ντόπιας παραγωγής, παραδοσιακό ψωμί και μπανάνες πρώτης τιμής, δεν θα κοστίζει περισσότερο από 4,96 ευρώ!
Επισημαίνεται ότι η ΚΑΡΦΟΥΡ ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΣ, εορτάζοντας τα δύο χρόνια των Champion Μαρινόπουλος, εξασφάλισε στους πελάτες της σημαντικά δώρα και προσφορές, που αντιστοιχούν σε αυτοκίνητα, home cinema και ταξίδια, τονώνοντας περαιτέρω το ανταγωνιστικό της προφίλ.
Πρόταση για διεύρυνση του ωραρίου των καταστημάτων
Για πρώτη φορά στελέχη της αλυσίδας τοποθετήθηκαν επίσημα σχετικά με το ζήτημα του ωραρίου λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων, δηλώνοντας ότι είναι κατά του ανοίγματος των επιχειρήσεων τις Κυριακές, αλλά υπέρ της διεύρυνσης του ωραρίου έως τις 10:00 το βράδυ τουλάχιστον για δύο ημέρες την εβδομάδα τον χειμώνα και έως τις 8:00 μ.μ. και 9:00 μ.μ. το Σάββατο κατά την καλοκαιρινή περίοδο.
Πρόκληση στην κυβέρνηση για φτηνά καύσιμα
Η ΚΑΡΦΟΥΡ ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΣ προκάλεσε την κυβέρνηση να παρέμβει νομοθετικά, ώστε να διευκολύνει το λιανεμπόριο να επενδύσει στην αγορά των υγρών καυσίμων καταργώντας μία σειρά από νομικούς περιορισμούς. Σε μια τέτοια περίπτωση η εταιρεία παρουσιάζεται έτοιμη να επενδύσει νέα κεφάλαια, με την προοπτική να συμβάλει στη συγκράτηση του πληθωρισμού, ρίχνοντας τις τιμές βενζίνης και πετρελαίου σε επίπεδα κατά πολύ χαμηλότερα των σημερινών.
Πυρετός ανατιμήσεων και κυβερνητικών αντιδράσεων
Πριν την αναγγελία του παγώματος των τιμών η αγορά εκτιμούσε πως θα υπήρχαν και νέες αυξήσεις εντός του Σεπτεμβρίου, πολύ περισσότερο δε περί τα τέλη του έτους μέχρι τις αρχές του 2004, οπότε κατά παράδοση οι βιομηχανίες ανακοινώνουν νέους τιμοκαταλόγους. Εξάλλου στα μέσα του Ιανουαρίου λήγει και η περίοδος του «παγώματος» των τιμών που εξήγγειλε η ΚΑΡΦΟΥΡ ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΣ…
Οι προθέσεις των προμηθευτών έγιναν εμφανείς κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, οπότε καταγράφηκαν στην αγορά ανατιμήσεις σε περίπου 20 βασικές κατηγορίες αγαθών, τα οποία διακινούνται από τα ράφια των σούπερ μάρκετ. Μάλιστα οι ανατιμήσεις αυτές έφτασαν έως το 12,5%, κινούμενες κατά πολύ υψηλότερα από το επίπεδο του τιμαρίθμου.
Η μεγαλύτερη αύξηση καταγράφηκε στα snacks, ενώ η λίστα των ανατιμήσεων περιλαμβάνει επίσης τα ποτά, το ελαιόλαδο –το οποίο συνεχίζει την ανοδική του πορεία– τα προϊόντα τομάτας, τα απορρυπαντικά, τις εισαγόμενες μπίρες, τα αλλαντικά και τις βαφές μαλλιών, ενώ σύμφωνα με πηγές του Yπουργείου Ανάπτυξης, αυξήσεις καταγράφηκαν και στην αγορά γαλακτοκομικών προϊόντων, με τους leader του κλάδου να αναπροσαρμόζουν αυξητικά τα τιμολόγιά τους, κυρίως στο γάλα (από 2% έως και 4%).
Δύσκολα αναχαιτίζεται το κύμα ανατιμήσεων
Η ανακοίνωση της ΚΑΡΦΟΥΡ ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΣ και οι παρενέργειές της έδωσαν μια –προσωρινή τουλάχιστον– ανάσα στο Υπουργείο Ανάπτυξης, η ηγεσία του οποίου μετά τον ανασχηματισμό του καλοκαιριού και εν όψει εκλογών έχει επιδοθεί σε αγωνιώδη προσπάθεια, προκειμένου είτε να ανακόψει την αυξητική τάση των τιμών είτε, όπου δεν το εξασφαλίσει, να αντιπαρέλθει το πολιτικό κόστος κερδίζοντας τις εντυπώσεις. Οι πρωτοβουλίες του υφυπουργού, κ. Κίμωνα Κουλούρη, εξελίσσονται σε πολλά μέτωπα, αφού αυξητικές τάσεις δεν καταγράφονται μόνο στα βιομηχανικά είδη, αλλά και σε μία σειρά άλλων αγαθών. Για παράδειγμα, φέτος το καλοκαίρι τα νωπά οπωροκηπευτικά παρουσίασαν κατά διαστήματα αδικαιολόγητες ανατιμήσεις, οι οποίες έφτασαν μέχρι και 60% μέσα σε μία μόλις ημέρα. Οι παρεμβάσεις του Υπουργείου σε αυτές τις περιπτώσεις ήταν πυροσβεστικές. Ωστόσο, όπως υποστηρίζουν στελέχη του, με την εφαρμογή του νέου θεσμικού πλαισίου περί οργάνωσης και λειτουργίας των λαϊκών αγορών, παραγωγοί, χονδρέμποροι και λιανοπωλητές θα υποχρεωθούν να συνετιστούν σε ό,τι αφορά την τιμολογιακή τους πολιτική.
Αντίθετα, κύκλοι της αγοράς δηλώνουν ότι η εφαρμογή –για παράδειγμα– του νέου παραστατικού, το οποίο θα αναγκαστούν να εκδίδουν οι παραγωγοί αγροτικών προϊόντων, δεν θα συμβάλει καθοριστικά στη συγκράτηση των τιμών, διότι το πρόβλημα της πλαστότητας των φορολογικών εγγράφων (τιμολογίων – δελτίων αποστολής) θα συνεχιστεί, με τη μόνη διαφορά ότι αντί του ενός παραστατικού, τώρα θα πλαστογραφούνται δύο (χονδρεμπόρου και παραγωγού). Για τον λόγο αυτό κορυφαία στελέχη της αγοράς αλλά και της κυβέρνησης επιμένουν ότι μοναδική λύση για τη συγκράτηση των αδικαιολόγητων ανατιμήσεων στον κλάδο των νωπών οπωροκηπευτικών είναι η αλλαγή του τρόπου φορολόγησης των αγροτών. Βέβαια όλοι γνωρίζουν ότι ανάλογες κυβερνητικές αποφάσεις συνεπάγονται μεγάλο πολιτικό κόστος, οπότε μία τέτοια εξέλιξη φαντάζει μάλλον αδύνατη.