«Τα 2D Barcodes έχουν έρθει για να ανατρέψουν ό,τι γνωρίζαμε». Με αυτή τη φράση ξεκίνησε να περιγράφει ο Digital & Marketing Director του GS1 Association Greece, Δημήτρης Χρήστου, την επέλαση της νέας γενιάς παροχής πληροφορίας για προϊόντα λιανικής αγοράς.

Εταιρείες όπως η Procter and Gamble και η PepsiCo έχουν ήδη ξεκινήσει να λανσάρουν προϊόντα που φέρουν μόνο κωδικούς QR και όχι πια γραμμωτό κώδικα. «Το μήνυμα που έρχεται είναι το εξής: Είτε μπορείς να διαβάσεις το QR, είτε μην το πουλάς καθόλου», είπε χαρακτηριστικά. Οι τεχνολογίες των scanner στο ελληνικό οργανωμένο λιανεμπόριο είναι ήδη αναβαθμισμένες ώστε να υποστηρίζουν την ανάγνωση της νέας εικόνας. Τι ισχύει όμως για την διαθεσιμότητα πεδίων επιπρόσθετων πληροφοριών;

Πώς εξυπηρετούν τον τελικό καταναλωτή και το λιανέμπορο
Οι πληροφορίες που είναι δυνατό να περιληφθούν σε ένα 2D Barcode είναι θεωρητικά άπειρες. «Πολλές από τις πληροφορίες έχουν έρθει για να αλλάξουν την αντίληψη που έχουμε σε πολλές εκφάνσεις της λιανικής πώλησης Για παράδειγμα, στην περίπτωση των ημερομηνιών παραγωγής και λήξης, το scanner στο ταμείο θα μπορεί αυτόματα να εντοπίσει τα κοντόληκτα τρόφιμα: Λήγει σε δύο ημέρες; Δίνεται απευθείας μια έκπτωση. Λήγει σήμερα; Δίνεται μεγαλύτερη έκπτωση.

Έχει ήδη λήξει χθες και από αβλεψία ξέμεινε στο ράφι; “Συγγνώμη, αγαπητέ, αυτό δεν μπορείτε να το καταναλώσετε, θα σας φέρουμε ένα άλλο ίδιο προϊόν”. Το κατάστημα διαφυλάσσει φήμη, αποφεύγει πιθανά πρόστιμα, εξασφαλίζει την ασφάλεια τροφίμων και προστατεύει τον καταναλωτή», εξήγησε παραστατικά ο κ. Χρήστου. «Το νέο σύστημα είναι βοηθητικό για όσους καταναλωτές αντιμετωπίζουν αλλεργίες ή ακολουθούν ειδική διατροφή.

Το 2D Barcode είναι ικανό να δώσει την επιπλέον πληροφορία που απαιτείται. Σε σχετικά ερωτήματα των καταναλωτών, με την ανάγνωση του QR, θα μπορεί πλέον άμεσα και εύκολα να απαντήσει ακόμη και ο υπάλληλος του καταστήματος στο ταμείο, δηλαδή κυριολεκτικά μέχρι και την τελευταία στιγμή πριν την αγορά.

Είναι αρκετές οι φορές που οι καταναλωτές αναρωτιούνται για κάτι την ώρα που έχουν φτάσει στη θέση να πληρώσουν», προσέθεσε ο κ. Χρήστου.

Τα 2D Barcodes παρουσιάστηκαν από τον GS1 Association Greece στην έκθεση Food Expo 2024 και το ενδιαφέρον από προμηθευτές και λιανέμπορους ήταν πράγματι πολύ μεγάλο.

Οι λιανέμποροι αντιλαμβάνονται την ανάγκη, επειδή έχουν διαπιστώσει τη δίψα του καταναλωτικού για περισσότερες πληροφορίες και ενημέρωση.

Σε συνεργασία με την αποθήκη, η τοποθέτηση στο ράφι μπορεί να εξασφαλίσει και περισσότερες πληροφορίες για τον λιανέμπορο: Αν εισαχθεί, για παράδειγμα, στα αντίστοιχα 2D Barcodes, η πληροφορία της ημερομηνίας τοποθέτησης στο ράφι για κάθε προϊόν, μια διαδικασία που μέχρι τώρα αναλάμβανε το τμήμα merchandising και απασχολούσε ανθρώπινο δυναμικό. Χρειάζεται να γίνει πολλή δουλειά προς την εκπαίδευση του καταναλωτή, μα πρώτα προς την εκπαίδευση των εργαζομένων στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ κι ακόμη πιο ειδικά, στη διασύνδεση και επικοινωνία με το σύστημα ERP (Enterprise Resource Planning) που χρησιμοποιεί η κάθε αλυσίδα, προκειμένου να αξιοποιηθούν καταλλήλως οι πληροφορίες.

Το δίλημμα: «Είτε πληροφορία ή μένεις πίσω»
Ταυτοχρόνως, πρέπει να εξηγηθούν τα πλεονεκτήματα στον παραγωγό. «Ο μεγαλύτερος κίνδυνος δεν είναι ο ανταγωνισμός ή το κόστος παραγωγής, αλλά να εγκαταλειφθεί το προϊόν από τον καταναλωτή. Ο σύγχρονος καταναλωτής χρειάζεται πληροφορία και αν δεν του την παρέχεις, θα στραφεί αργά ή γρήγορα σε εκείνον που το κάνει», ανέλυσε ο κ. Χρήστου. Το νέο σύστημα έχει κόστος και χρειάζεται παρακολούθηση, αλλά η παροχή πληροφορίας είναι τρόπος που κρατά «ζωντανές» τις σύγχρονες επιχειρήσεις τροφίμων.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter