Με εξοντωτικές «μάχες» τιμών και προσφορών πέρασε η περίοδος των γιορτών του τέλους της χρονιάς και των αρχών της νέας. Η «κρυοπαγημένη» ήδη από το φθινόπωρο ζήτηση θερμάνθηκε κάπως, αλλά ο τζίρος δεν αυξήθηκε. Για τα κέρδη ούτε λόγος...

Γεγονός είναι ότι η κίνηση της γιορτινής αγοράς ήταν κάπως καλύτερη έναντι των τελευταίων μηνών του έτους. Παρέμεινε, βέβαια, πτωτική, όχι όμως στα επίπεδα του 6% και του 7% που ήταν μετά τον Σεπτέμβριο μέχρι τον Νοέμβριο. Η γενικότερη εμπειρική εκτίμηση είναι ότι ο συνολικός τζίρος κινήθηκε πτωτικά περίπου κατά 4%. Σε συγκρίσιμη βάση οι επιδόσεις των καταστημάτων ήταν από αρνητικές έως οριακά θετικές. Υπήρξαν, ωστόσο, λιανεμπορικές αλυσίδες που κράτησαν συνολικά σε ανοδική τάση τις πωλήσεις τους.

Την περίοδο των γιορτών έγινε και το πρώτο crash test της λειτουργίας των καταστημάτων τις Κυριακές. Τα σούπερ μάρκετ παρέμειναν ανοικτά δύο Κυριακές. Ιδιαίτερα τη δεύτερη, όπως λένε παράγοντες της αγοράς, δεν προστέθηκε νέος τζίρος στα καταστήματα. Απλώς, συνέβη να μοιραστεί η εβδομαδιαίος τζίρος σε
μία ακόμα ημέρα της εβδομάδας. Εν τέλει, το «κέρδος» των αλυσίδων ήταν ακόμα περισσότερα έξοδα, αφού κατέβαλαν στο προσωπικό τους ημερήσιες αποδοχές αυξημένες κατά 75% κατά τον νόμο.

Βασικός δείκτης για την εξέλιξη της χριστουγεννιάτικης αγοράς είναι, ως γνωστόν, η ζήτηση νωπών κρεάτων. Από αυτή την άποψη, η εικόνα φέτος δεν ήταν από αυτές που θα ήθελε κανείς να θυμάται με ευχαρίστηση, γιατί ο τζίρος  ήταν μειωμένος και λόγω της μείωσης της κατανάλωσης και των μεγάλων προσφορών. Επίσης, σημειώνουμε ότι αρκετές ποσότητες κρεάτων παρέμειναν αδιάθετες. Στα υπόλοιπα τμήματα των σούπερ μάρκετ «σκληρές μάχες» τιμών και προσφορών δόθηκαν κυρίως στα επώνυμα προϊόντα, ορισμένα από τα οποία αποτέλεσαν «κράχτες» για τους καταναλωτές.

Επιδοτήσεις πωλήσεων δια του Τύπου
Φέτος ο ανταγωνισμός επικράτησης των σούπερ μάρκετ κρίθηκε σε μεγάλο βαθμό από τις καταχωρήσεις, σχετικά με τα προγράμματα προσφορών, αλλά και τη διάθεση εκπτωτικών κουπονιών ορισμένων αλυσίδων από τον κυριακάτικο τύπο. Κατά γενική ομολογία, όσοι κινήθηκαν επιθετικά απέσπασαν μερίδια πωλήσεων από τους ανταγωνιστές τους. Το κρίσιμο, όμως, βρίσκεται στην απάντηση του ερωτήματος «πόσα από τα κέρδη τους τα θυσίασαν για να προσελκύσουν το κοινό», ή αλλιώς, «ποια ήταν τα πραγματικά τους περιθώρια να κινηθούν επιθετικά;». Ας απαντήσει ο καθένας ποιος σήμερα μπορεί να επιδοτεί τις πωλήσεις του με εκπτώσεις της τάξης του 20%…

Πάντως, το πόσο εξοντωτικός ήταν ο ανταγωνισμός των επιχειρήσεων του κλάδου την περίοδο του Δεκεμβρίου ανακλάται στα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών του Υπουργείου Ανάπτυξης. Σύμφωνα με αυτά, μόνο  τον Δεκέμβριο οι λιανικές τιμές σε συνολικά επίπεδα υποχώρησαν κατά 0,8% έναντι του προηγούμενου μηνός. Σε κάθε περίπτωση οι «έξυπνες» και στοχευμένες προσφορές φαίνεται πως απέφεραν την καλή σχέση της ανάπτυξης και συγκρατημένης κερδοφορίας. Πάντως, όπως συνέβη και κατά τα προηγούμενα χρόνια, στις φετινές γιορτές το λιανεμπόριο συνεργάσθηκε στενά με τους προμηθευτές του, ώστε οι προσφορές να είναι περισσότερο ελκυστικές, και, βέβαια, προκειμένου το κόστος των σχετικών προγραμμάτων να επιμεριστεί μεταξύ των δύο πλευρών, ώστε να μην υπάρξει μονομερής επιβάρυνση…