Tην εποχή που ο Τάκης Μιχαηλίδης είχε την έμπνευση να δημιουργήσει την Επιθεώρηση σελφ σέρβις, το πρώτο περιοδικό στην Ελλάδα με δημοσιογραφικό αντικείμενο τον κλάδο των σούπερ μάρκετ, υπήρχαν ελάχιστες επιχειρήσεις στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων.
Tον Ιούνιο του 1972 η εικόνα ήταν η εξής: η εταιρεία Θανόπουλος είχε μετατρέψει το 1961 τον χώρο των γραφείων της στα Χαυτεία σε κατάστημα σελφ σέρβις και το 1962 είχε εγκαινιάσει το πρώτο της σούπερ μάρκετ. Οι αδελφοί Γιάννης και Δημήτρης Μαρινόπουλος είχαν δημιουργήσει το 1962 τα πρώτα self service Μαρινόπουλος και τρία χρόνια αργότερα λειτουργούσαν τα πρώτα Prisunic Μαρινόπουλος. Τα αδέλφια Γεράσιμος και Χαράλαμπος Βασιλόπουλος είχαν ανοίξει το 1966, μαζί με άλλους συνεργάτες, το πρώτο κατάστημα σελφ σέρβις στο Παλαιό Φάληρο και από το 1970 είχαν υποδεχθεί τους πελάτες στο πρώτο μεγάλο κατάστημα σούπερ μάρκετ στον Φάρο Ψυχικού. Τέλος, η Σκλαβενίτης είχε εγκαινιάσει το 1969 το πρώτο της σούπερ μάρκετ, το μεγαλύτερο τότε στην Ελλάδα, στο Περιστέρι.
Αυτές ήταν οι ελληνικές επιχειρήσεις που είχαν δημιουργήσει μέχρι το 1972 τα πρώτα καταστήματα σούπερ μάρκετ και σήμερα, 45 χρόνια μετά, έχοντας διανύσει μια διαφορετική πορεία η κάθε μία, είτε βρίσκονται κάτω από την ομπρέλα πολυεθνικών ομίλων, είτε διοικούνται από την ίδια οικογένεια που τις ίδρυσε, είτε αποτελούν πλέον ιδιοκτησία παλαιών τους ανταγωνιστών…
Από το 1972 έως σήμερα, πολλά έχουν αλλάξει συνολικά στην αγορά. Τα συστήματα διοίκησης έχουν εξελιχθεί, τα καταστήματα έχουν εκσυγχρονιστεί, τα κανάλια πώλησης έχουν διαφοροποιηθεί, η επικοινωνία μεταξύ επιχειρήσεων και καταναλωτών γίνεται με νέους τρόπους και μεθόδους, ενώ η συνεργασία λιανεμπόρων-προμηθευτών έχει περάσει σε ένα νέο επίπεδο. Σημαντικός είναι ο αριθμός των προμηθευτών που διατήρησαν ή αύξησαν περαιτέρω το μέγεθός τους και εντατικοποίησαν τη συμβολή τους στην εξέλιξη του κλάδου, ενώ νεότερες του περιοδικού εταιρείες έχουν σήμερα αξιόλογη παρουσία στην ελληνική, αλλά και τη διεθνή αγορά. Την ίδια στιγμή, βέβαια, πολλές από τις προμηθευτικές επιχειρήσεις με σημαντικό ρόλο τις προηγούμενες δεκαετίες, είτε δεν υπάρχουν είτε έχουν μεταφέρει μεγάλο μέρος της δραστηριότητάς τους σε άλλες χώρες.
Φυσικά, ούτε οι καταναλωτές διατήρησαν στο πέρασμα των δεκαετιών τα ίδια χαρακτηριστικά, τις ίδιες συνήθειες και την ίδια αγοραστική δύναμη, με τις μεγαλύτερες αλλαγές, θετικές ή αρνητικές, να σημειώνονται την τελευταία επταετία, όταν η κρίση εκφράστηκε με όλη της την ένταση στη χώρα μας.
Αυτό που δεν έχει αλλάξει από το 1972, ακόμη και με τη μεταβίβαση της ιδιοκτησίας του περιοδικού αρχικά στον αείμνηστο Άρη Δριμαρόπουλο και κατόπιν, το 2010, στη BOUSSIAS, είναι ο στόχος του περιοδικού και οι αρχές που διέπουν τους τρόπους επίτευξής του. Σε κάθε τεύχος –αλλά και σε κάθε εκδήλωση που διοργανώνεται από το σελφ σέρβις-, σε πρώτο πλάνο βρίσκεται ο σεβασμός στις αρχές της δημοσιογραφίας και στην αμερόληπτη ενημέρωση των αναγνωστών του. Παρά το γεγονός ότι η έκδοση του περιοδικού στηρίζεται κυρίως στη διαφήμιση, εκφράζει έναν κριτικό λόγο και επιδιώκει την προβολή διαφορετικών πτυχών της πραγματικότητας του κλάδου και του ευρύτερου οικονομικού και κοινωνικού περιβάλλοντος, μεταφέροντας στις σελίδες του αναλύσεις, απόψεις και σχόλια δημοσιογράφων, εκπροσώπων της αγοράς, θεσμών και ειδικών μελετητών.
Θέτοντας ζητήματα προς προβληματισμό σχετικά με την επιχειρηματική δραστηριότητα σε έναν τόσο ευαίσθητο τομέα, όπως αυτός των τροφίμων και γενικά των προϊόντων ευρείας κατανάλωσης, το περιοδικό έχει κερδίσει τον σεβασμό και την αποδοχή ακόμη και των πιο δύσπιστων επιχειρηματιών και στελεχών.
Γιορτάζοντας τα 45 χρόνια έκδοσης του περιοδικού με ανανεωμένη εικόνα, ανανεώνουμε και τη δέσμευσή μας να συνεχίσουμε να παράγουμε αξιόλογο και χρήσιμο για τον κλάδο δημοσιογραφικό περιεχόμενο σε ένα ιστορικό περιοδικό, που συμπορεύεται με το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων από την αρχή σχεδόν της δημιουργίας του στη χώρα.
Ευχαριστούμε όλους εσάς, τους αναγνώστες μας, για την υποστήριξη και σας καλούμε να συμβάλλετε και τα επόμενα χρόνια ζωής του σελφ σέρβις στη συνεχή βελτίωσή του, με το να το διαβάζετε και να μοιράζεστε μαζί μας τις απόψεις, τις προτάσεις και τα σχόλιά σας!