Η Μαρινόπουλος όχι μόνο επέστρεψε στην ανάπτυξη με διψήφιο ποσοστό ανόδου τζίρου το 2014, όχι μόνο εξασφαλίζει ρευστότητα που της δίνει τη δύναμη να επεκτείνει τον κύκλο των εξαγορών της, αλλά οραματίζεται τη στρατηγική συνένωση δυνάμεων μαζί της, σε πολυεθνικό πλαίσιο, για τη δημιουργία ομίλου αγορών ικανού να δαμάζει τις τιμές, όπως εξηγεί ο κ. Γιώργος Βογιατζάκης, αναπληρωτής γενικός διευθυντής του ομίλου.

Για τη Μαρινόπουλος το 2014 αποδείχθηκε μια ιδιαιτέρως θετική χρονιά, τονίζει ο κ. Γ. Βογιατζάκης και εξηγεί: «Οι πωλήσεις μας κινήθηκαν ανοδικά με χαμηλό διψήφιο ποσοστό, σε μια αγορά η οποία κατέγραψε κι αυτή τη χρονιά πτώση. Η δυναμική μας προήλθε από την επέκταση και αναβάθμιση του δικτύου των καταστημάτων μας, τη βελτίωση των υπηρεσιών και προϊόντων που παρέχουμε και τη βελτίωση των σχέσεων συνεργασίας με τους προμηθευτές μας. Έτσι, παρά τη συνεχόμενη πτώση της αγοράς, εμείς καταγράφουμε καθημερινά αύξηση του αριθμού των πελατών μας και, ταυτόχρονα, σημαντική ενίσχυση της μέσης αξίας του καλαθιού αγορών τους. Αυτός, άλλωστε, ήταν ο στόχος μας το 2014».

Στρατηγικές και επενδύσεις ανάπτυξης

σελφ σέρβις: Σε ποιο βαθμό συνέβαλαν στην ανάπτυξη της εταιρείας οι εξαγορές που έκανε πέρυσι;

Γιώργος Βογιατζάκης: Αναμφίβολα στήριξαν την προσπάθεια επέκτασης του δικτύου της και εξασφάλισης υψηλότερων μεριδίων αγοράς. Μια από τις βασικότερες συμφωνίες μας ήταν αυτή με την Αρβανιτίδης –ένα συμβόλαιο franchise, που μας έδωσε δυναμική στη χονδρική–, αλλά και η πρόσφατη συμφωνία εξαγοράς της Elite Αριάδνη, η οποία, με τζίρο σήμερα της τάξης των 30-35 εκατ. ευρώ και 100 καταστήματα στην Κρήτη, κρύβει μια προοπτική ανάπτυξης τζίρου έως τα 100 εκατ. ευρώ, εφόσον εκμεταλλευθούμε σωστά την αποθήκη της αλυσίδας για την ανάπτυξή της στο HoReCa. Επίσης, η εξαγορά της Κρόνος, μιας καθ’ όλα υγιούς αλυσίδας, μας καθιστά πλέον πρώτη δύναμη στην αγορά της Πάτρας, ενώ στη λίστα των εξαγορών προσθέτω τα καταστήματα franchise της Σαντορίνης, που τα μετατρέψαμε σε εταιρικά, όπως κι αυτά στη Σύρο και την Τήνο. Σημειώνω ακόμα ότι το δίκτυό μας ενισχύθηκε και από περίπου 30 νέα franchise καταστήματα.

σελφ σέρβις: Ποιο ήταν το επενδυτικό κόστος για τις αναβαθμίσεις των καταστημάτων σας;

Γιώργος Βογιατζάκης: Περί τα 7 εκατ. ευρώ για το κατάστημα στην Ευκαρπία Θεσσαλονίκης και το υπέρ μάρκετ στη Νέα Ιωνία, ενώ διαθέσαμε συνολικά 20 εκατ. ευρώ για την πλήρη αναβάθμιση όλων των υπέρ μάρκετ μας στην Αθήνα.

σελφ σέρβις: Η χονδρική αποτελεί στρατηγικό τομέα ανάπτυξης της Μαρινόπουλος;

Γιώργος Βογιατζάκης: Μετά την απόφασή μας να οργανώσουμε το δίκτυο των Terra Market, σαφώς ναι, στοχεύοντας να αποκτήσουμε παρουσία στις περισσότερες μεγάλες πόλεις της χώρας, με βασικό πεδίο δράσης την αγορά του HoReCa. Πρόσφατα εγκαινιάσαμε το νέο κατάστημα Terra Market στη Λεωφόρο Αθηνών, ενώ μέσα στο 2015 προγραμματίζουμε τη λειτουργία τουλάχιστον δύο ακόμα τέτοιων καταστημάτων στη νησιωτική Ελλάδα.

σελφ σέρβις: Πώς αποτιμάτε την κίνηση της αγοράς στη χρονιά που τελείωσε;

Γιώργος Βογιατζάκης: Αν και μέχρι τα μέσα του έτους αισιοδοξούσαμε ότι το 2014 θα έκλεινε με, έστω οριακή, άνοδο για την αγορά μας, η πορεία δεν μας δικαίωσε. Ο Σεπτέμβριος, για παράδειγμα, κινήθηκε πτωτικά κατά 6%, όπως κι ο Οκτώβριος. Ο Νοέμβριος εξελίχθηκε με απώλειες 4%, ενώ πτωτικά κινήθηκε κι ο Δεκέμβριος –δυστυχώς, η βαριά πολιτική ατμόσφαιρα διαμόρφωσε ένα ανάλογο κλίμα στην αγορά. Ωστόσο, η Μαρινόπουλος δεν παρασύρθηκε από την επίδρασή του. Αντίθετα, ενίσχυσε θεαματικά τα μερίδιά της.

Σχέδιο εξαγορών υπό εξέλιξη

σελφ σέρβις: Θα επιμείνετε στην πολιτική των εξαγορών;

Γιώργος Βογιατζάκης: Ο κύκλος των εξαγορών, σε ό,τι μας αφορά, βρίσκεται σε εξέλιξη. Οι σχετικές προοπτικές για τη Μαρινόπουλος, τόσο στην Αθήνα όσο και στην περιφέρεια, εξακολουθούν να υπάρχουν και μάλιστα είναι πολύ μεγάλες! Περιοχές, στις οποίες εστιάζουμε σήμερα την προσοχή μας είναι, για παράδειγμα, η Ήπειρος κι η Πελοπόννησος, δίχως αυτό να σημαίνει ότι αποστρέψαμε τα μάτια μας από τις άλλες περιφέρειες της χώρας.

σελφ σέρβις: Ας πούμε, θα σας ενδιέφερε ένα deal με την Αφοί Βερόπουλοι;

Γιώργος Βογιατζάκης: Αντιλαμβάνεστε, εννοείται, ότι τέτοιου είδους συμφωνίες δεν προαναγγέλλονται… Είμαστε η ισχυρότερη αλυσίδα του λιανεμπορίου και για να παραμείνουμε πρώτοι δεν μπορεί παρά να έχουμε τις «κεραίες» μας ανοικτές για κάθε ενδεχόμενο. Μέχρι σήμερα, άλλες εξαγορές τις κυνηγήσαμε κι άλλες μας προτάθηκαν. Παραμένουμε, λοιπόν, θετικοί για διαπραγματεύσεις με κάθε ενδιαφερόμενο, ανεξαρτήτως μεγέθους.

Χρήση πολλών εργαλείων χρηματοδότησης

σελφ σέρβις: Η στρατηγική των εξαγορών, βέβαια, προϋποθέτει κεφαλαιακά αποθέματα. Από πού αντλείτε ρευστότητα σε τόσο δύσκολους καιρούς;

Γιώργος Βογιατζάκης: Τα κεφάλαια που διακινούμε, ο όγκος μας στην αγορά και η ακίνητη περιουσία μας επιτρέπουν να κάνουμε χρήση πολλών και διαφορετικών εργαλείων χρηματοδότησης, με βασικότερο αυτό του sale and lease back. Προ αρκετών μηνών καταλήξαμε σε συμφωνία για ακίνητα της τάξης των 100-120 εκατ. ευρώ, ενώ με την Πανγαία συμφωνήσαμε την πώληση ακινήτων αξίας 120-130 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για κεφάλαια με τα οποία μειώσαμε αισθητά τον δανεισμό μας και περιορίσαμε τις υποχρεώσεις μας, βελτιώνοντας τις σχέσεις μας με τους προμηθευτές μας. Στο μεταξύ, εξετάζουμε τη χρήση κι άλλων εργαλείων εξασφάλισης ρευστότητας. Επισημαίνω, επίσης, ότι οι ασφαλιστικές εταιρείες με τις οποίες συνεργαζόμαστε αύξησαν τα όρια χορήγησης εγγυήσεων, συμβάλλοντας στην περαιτέρω βελτίωση των σχέσεών μας με τους προμηθευτές.

Έμφαση στον τομέα του non food

σελφ σέρβις: Πέραν της ετοιμότητάς σας για νέες εξαγορές τι άλλο σχεδιάζετε φέτος;

Γιώργος Βογιατζάκης: Στις κύριες επιδιώξεις μας είναι η ενίσχυση της παρουσίας μας στην κατηγορία του non food, με στόχο τους ταχύτερους ρυθμούς ανάπτυξης. Θέλουμε να διευρύνουμε περαιτέρω την εισαγωγή ηλεκτρικών-ηλεκτρονικών –επώνυμων και own label– προϊόντων, και να ενισχύσουμε τις πωλήσεις στις κατηγορίες της ένδυσης-υπόδησης, του bazaar και των ειδών κήπου. Ήδη προς αυτή την κατεύθυνση ξεκινήσαμε αποκλειστική συνεργασία με τις εταιρείες Kosta Boda Illum και Δρομέας, στις κατηγορίες των υαλικών και κρυστάλλινων ειδών, και των επίπλων και του εξοπλισμού γραφείων, αντίστοιχα.

σελφ σέρβις: Τα σχέδιά σας στα ηλεκτρικά-ηλεκτρονικά είδη θα επηρεάσουν τη συνεργασία σας με την Κωτσόβολος;

Γιώργος Βογιατζάκης: Το μόνο βέβαιο είναι ότι οι συμφωνίες και με άλλα μεγάλα δίκτυα αυτού του τομέα δεν επιδρούν αρνητικά. Σύντομα θα δείτε και νέες συνεργασίες, με σκοπό την παρουσία γνωστών σημάτων στα εμπορικά κέντρα της Μαρινόπουλος. Σε ένα τόσο μεγάλο και ισχυρό δίκτυο λιανικής, όπως το δικό μας, να είστε βέβαιος ότι «χωρούν» πολλοί.

σελφ σέρβις: Ποιος είναι οι στόχος πωλήσεών σας τη νέα χρονιά;

Γιώργος Βογιατζάκης: Θα έλεγα ότι είναι ανάλογος του 2014, δηλαδή θέλουμε οι πωλήσεις μας να συνεχίσουν να αναπτύσσονται με διψήφιο ποσοστό. Εκτιμούμε πως θα πετύχουμε τις επιδιώξεις μας, δεδομένης και της ενισχυμένης παρουσίας μας στο non food.

Συνένωση δυνάμεων για υπερεθνικά άλματα

σελφ σέρβις: Ισχυροί ανταγωνιστές σας, όπως η Σκλαβενίτης, κινούνται κι αυτοί επιθετικά. Θα απαντήσετε ανάλογα;

Γιώργος Βογιατζάκης: Παρακολουθούμε στενά τον ανταγωνισμό μας. Τον σεβόμαστε και αξιολογούμε κάθε του κίνηση. Όμως, οραματιζόμενοι την «επόμενη ημέρα» στον κλάδο, θεωρούμε ότι το μέλλον ανήκει στους ισχυρούς ομίλους αγορών, δηλαδή σε ομίλους που θα ξεπερνούν τα όρια της χώρας και θα συνενώνουν δυνάμεις, οι οποίες θα υπερβαίνουν τη δυναμική της εσωτερικής αγοράς. Ως η ισχυρότερη ελληνική αλυσίδα, λοιπόν, φιλοδοξούμε μια τέτοια διέξοδο ανάπτυξης. Το κρίσιμο είναι ποιος θα μας ακολουθήσει, ποιος ή ποιοι θα κάνουν την υπέρβαση, αντιλαμβανόμενοι ότι ο ανταγωνισμός έχει τα όριά του κι ότι η κρίση, από την οποία ακόμα δοκιμάζονται η οικονομία μας και το ελληνικό νοικοκυριό, επιβάλλει χαμηλότερες τιμές. Εμείς μια φορά θα δώσουμε το «σήμα», ελπίζοντας ότι θα βρούμε συμμάχους…