Κινούμενη άμμο για τις επιχειρήσεις χαρακτηρίζει ο κ. Γιώργος Τρακάκης, CEO της Ευρωχαρτικής, τις έντονες πληθωριστικές πιέσεις. Όπως λέει, οι εταιρείες σήμερα τηρούν εκ των πραγμάτων αμυντική στάση, ενώ εκτιμά ότι εφόσον οι ανατιμήσεις συνεχιστούν για μεγάλο διάστημα, το πλήγμα θα είναι καίριο και για την εγχώρια βιομηχανία και για το καλάθι αγορών του σούπερ μάρκετ. Αναφερόμενος στη σχέση προμηθευτών-λιανεμπορίου, στο πλαίσιο της συγκεκριμένης συγκυρίας, τονίζει: «Οι δυο πλευρές βιώνουμε από διαφορετικές πλευρές την ίδια κατάσταση, γνωρίζοντας ότι μόνο μέσα από συναινετικές διαδικασίες μπορούμε να δίνουμε λύσεις».

Όπως μας είπε ο συνομιλητής μας, απαντώντας σε ερώτησή μας σχετικά με τις εκτιμήσεις του για τα οικονομικά μεγέθη της Ευρωχαρτικής φέτος και τις προβλέψεις του για το 2022, «τα οικονομικά μεγέθη της εταιρείας μας το 2021 εκτιμούμε ότι θα είναι σταθερά σε σύγκριση με τον προηγούμενο χρόνο, ήτοι αναμένουμε πωλήσεις ελαφρώς ανοδικές, με πρόβλεψη ότι θα ξεπεράσουμε τα 58 εκατ. ευρώ, το EBITDA θα διαμορφωθεί σε επίπεδο αντίστοιχο του περσινού, ενώ η κερδοφορία μας θα εμφανίσει μικρή άνοδο. Θεωρούμε ότι το 2022 θα είναι μια δύσκολη χρονιά σε επίπεδο τόσο τζίρου όσο και ποιοτικών δεικτών και κερδοφορίας. Τα βασικά μας μεγέθη εκτιμούμε ότι θα κινηθούν ανοδικά υπό την αίρεση της εξέλιξης δύο καταστάσεων: της πανδημίας και της εκρηκτικής ανόδου των πρώτων υλών, που αποτελούν τα πεδία αβεβαιότητας στην πρόβλεψή μας. Παρ’ όλα αυτά θέλω να πιστεύω ότι και το 2022 θα αποδειχθεί μια χρονιά ανοδική από άποψη κύκλου εργασιών και κερδοφορίας.

σελφ σέρβις: Πώς επηρέασε η κρίση της πανδημίας την εξέλιξη των εργασιών της Ευρωχαρτικής και τον τρόπο της λειτουργίας της;

Γιώργος Τρακάκης: Η πρώτη φάση της πανδημίας ήταν πρωτόγνωρη για τον κλάδο μας, καθώς η αυξημένη ζήτηση προϊόντων χάρτου προκάλεσε πανικό στην αγορά. Επειδή η δική μας αντίδραση ήταν άμεση, καταφέραμε να ανταπεξέλθουμε στην εξαιρετικά αυξημένη ζήτηση, πράγμα που τόνωσε την εμπιστοσύνη των συνεργατών μας στην εταιρεία. Στο δεύτερο lockdown δεν υπήρξε επανάληψη του φαινομένου. Η ζήτηση κυμάνθηκε σε φυσιολογικά όρια, ενώ οι πωλήσεις επηρεάστηκαν μόνο από το ότι η αγορά ho.re.ca. παρέμεινε κλειστή για μεγάλο διάστημα. Σε ό,τι αφορά τα επιμέρους προϊόντα, υπήρξε αύξηση των πωλήσεων μόνο του χαρτιού κουζίνας, πράγμα λογικό, δεδομένου ότι ο κόσμος παρέμεινε για μεγάλα διαστήματα κλεισμένος στα σπίτια, ενώ μείωση διαπιστώθηκε σε όλα τα προϊόντα που συνδέονται με την αγορά ho.re.ca. (χάρτινα, τραπεζομάντηλα, επαγγελματικά χαρτικά και απορρυπαντικά). Μειωμένες κατά 10% ήταν επίσης οι πωλήσεις χαρτομάντιλων.

Αναπόφευκτη η επίδραση των ανατιμήσεων

σ. σ.: Έχουν πλήξει τα κόστη της εταιρείας οι αυξήσεις στις τιμές των πρώτων υλών και των logistics και σε τι βαθμό;

Γ. Τ.: Αναπόφευκτα ναι. Μάλιστα, αυτό συνέβη παρά το γεγονός ότι η εταιρεία μας στρατηγικά διαθέτει μεγάλο μέρος αποθεμάτων, τόσο τελικών προϊόντων όσο και πρώτων υλών, και μολονότι αύξησε τον όγκο των προμηθειών της το πρώτο τρίμηνο του έτους, προβλέποντας την έκρηξη στις τιμές των πρώτων υλών. Η ανατιμήσεις των πρώτων και των μεταποιημένων υλών και η «ανθεκτικότητα» τους σε υψηλά επίπεδα αναπόφευκτα επηρεάζει κάθε παραγωγική επιχείρηση. Η εταιρεία μας κατάφερε να μεταθέσει στο μέγιστο δυνατό χρόνο τις συνέπειες των ανατιμήσεων, προκειμένου να έχει τον χρόνο να επεξεργαστεί εναλλακτικές λύσεις και σενάρια διαχείρισης του προβλήματος.

σ. σ.: Πανδημία και πληθωρισμός επέδρασσαν και σε ποιο βαθμό στις σχέσεις σας με τους πελάτες σας στην οργανωμένη λιανική;

Γ.Τ.: Ως εταιρεία έχουμε μακροχρόνιες σχέσεις εμπιστοσύνης με τους πελάτες μας ανεξαρτήτως του μεγέθους καθενός. Για την αντιμετώπιση και επίλυση κάθε προβλήματος υπάρχει συνεργασία μεταξύ μας και αμοιβαία κατανόηση. Οι αποφάσεις λαμβάνονται από κοινού, στη λογική του win-win, είτε αναφερόμαστε σε συνήθεις είτε σε έντονους «πονοκεφάλους», όπως ο πληθωρισμός και η πανδημία. Άλλωστε, και τα δυο μέρη βιώνουμε από διαφορετικές πλευρές την ίδια κατάσταση. Ως εκ τούτου γνωρίζουμε ότι μόνο μέσα από συναινετικές διαδικασίες μπορούμε να δίνουμε λύσεις.

Στάση άμυνας

σ. σ.: Πότε εκτιμάτε ότι θα κλείσει ο κύκλος των ανατιμήσεων και με ποιες επιπτώσεις στη βιομηχανία;

Γ. Τ.: Το περιβάλλον, όπως το ζούμε όλοι μας αυτή την περίοδο, θα έλεγα ότι μοιάζει με κινουμένη άμμο, οπότε κάθε εκτίμηση είναι εκ των πραγμάτων παρακινδυνευμένη. Σε κάθε περίπτωση οι εταιρείες σήμερα τηρούν αμυντική στάση, καλούμενες να αξιολογούν συνεχώς τα δεδομένα και να εκπονούν ανάλογα τα σχέδιά τους. Είναι δεδομένο, όμως, ότι η συνέχιση των ανατιμήσεων επί μακρόν θα επιφέρει καίριο πλήγμα στην εγχώρια βιομηχανία, όπως άλλωστε και στο καλάθι αγορών του σούπερ μάρκετ. Ως εκ τούτου το μόνο που μπορούμε να ευχόμαστε και να ελπίζουμε, είναι η γρηγορότερη κατά το δυνατόν σταθεροποίηση των τιμών προς τα κάτω.

σ. σ.: Σχεδιάζετε επέκταση των εργασιών σας σε νέες κατηγορίες προϊόντων;

Γ. Τ.: Βρισκόμαστε σε δημιουργικό αναβρασμό. Τα σχέδια μας είναι πολλά και σε διάφορες κατευθύνσεις, αλλά δεν είμαστε ακόμα έτοιμοι να τα ανακοινώσουμε. Τους επόμενους μήνες έχουμε πολλά να μοιραστούμε με το κοινό μας.

Μέριμνα για το περιβάλλον

σ. σ.: Επενδύετε στην καινοτομία και πώς;

Γ. Τ.: Η καινοτομία είναι ένας από τους βασικούς πυλώνες της στρατηγικής μας. Έχουμε διαρκώς στραμμένη την προσοχή μας στην υπεύθυνη επιχειρηματική περιβαλλοντική συμπεριφορά ως συστατικό της εταιρικής μας κουλτούρας. Στο πλαίσιο αυτό, το επόμενο διάστημα σχεδιάζουμε την αντικατάσταση των υλικών συσκευασίας σε κατηγορίες προϊόντων, όπως η χαρτοπετσέτα, τα απορρυπαντικά και τα μαλακτικά ρούχων. Επίσης, από τις αρχές του 2020 αναζητήσαμε λύσεις με γνώμονα τη φιλοπεριβαλλοντική ταυτότητα των προϊόντων μας και την ανάπτυξη της κυκλικής οικονομίας, με τη μείωση του πλαστικού στις συσκευασίες τους και την αντικατάστασή του κατά το δυνατόν από χαρτόνι. Γι’ αυτό η νέα σειρά Endless Earth περιλαμβάνει πλέον ρολά υγείας, κουζίνας και χαρτοπετσέτες χωρίς πλαστικό –κυκλοφόρησαν σε χάρτινες πολύχρωμες, ανακυκλώσιμες συσκευασίες. Εξάλλου, η καμπάνια της σειράς παροτρύνει τους καταναλωτές να αλλάξουν συνήθειες, καθώς με το μήνυμα «Μας αρέσει ο τρόπος που σκέφτεσαι», τους καλούμε να εντάξουν στην καθημερινότητά τους την ανακύκλωση, συνεισφέροντας στους σκοπούς της για το κοινό καλό. Παράλληλα, η σειρά «ανεβάζει» τη διάθεσή τους, με τους έντονους χρωματικούς συνδυασμούς και με την pop-up σχεδίαση των συσκευασιών της σειράς.

Επένδυση στην εξωστρέφεια

σ. σ.: Πόσο εξωστρεφής είναι η Ευρωχαρτική;

Γ. Τ.: Η αύξηση του παραγωγικού δυναμικού της εταιρείας μας, που είναι καρπός μιας μεγάλης επένδυσής της το 2019, ενίσχυσε την εξαγωγική της δραστηριότητα. Σήμερα τα προϊόντα Endless έχουν μια σταθερά αυξανόμενη παρουσία σε αγορές του εξωτερικού, όπως της Κύπρου, της Αλβανίας, της Ρουμανίας, της Βουλγαρίας, της Πολωνίας, της Τουρκίας και του Ισραήλ. Κύριο εξαγώγιμο προϊόν μας είναι τα χάρτινα τραπεζομάντιλα, που αποτελούν δική μας καινοτομία και τα οποία παρουσιάζουν διαρκώς αυξανόμενη ζήτηση. Το πρόγραμμα εξαγωγικής ανάπτυξης της εταιρείας μας βασίζεται σε τρεις βασικούς πυλώνες:
– τη διανομή των προϊόντων μας, μέσω αντιπροσώπων και εισαγωγέων, σε όλες τις γειτονικές χώρες,
– τη διεύρυνση της ζήτησης των ειδικών προϊόντων μας σε μακρινές αγορές και
– την υποστήριξη των επώνυμων προϊόντων μας σε επιλεγμένες γειτονικές αγορές, με σκοπό μια δυναμική και με συνέχεια εμπορική παρουσία.