Την επενδυτική στρατηγική της Optima, που στηρίζεται στη διάθεση κεφαλαίων συνολικής αξίας 13 εκατ. ευρώ, εξηγεί στη συνέντευξή του στο σελφ σέρβις ο κ. Γιώργος Καραμπέτσος, διευθύνων σύμβουλος και γενικός διευθυντής της εταιρείας, τονίζοντας ότι η Optima θα εμμείνει στην οργανική της ανάπτυξη. Πάντως, επισημαίνει ότι, εφόσον παρουσιαστεί ευκαιρία εξαγοράς που εξυπηρετεί τη στρατηγική ανάπτυξής της, θα κινηθεί αναλόγως, όπως έχει πράξει και στο παρελθόν.

Σχετικά με την εξέλιξη των βασικών οικονομικών μεγεθών της εταιρείας το 2018 και τις προβλέψεις του αναφορικά με την πορεία της φέτος, όπως μας είπε ο κ. Καραμπέτσος στην έναρξη της συζήτησής μας, «το 2018 ήταν μια επιτυχημένη χρονιά για την Optima, τόσο εμπορικά όσο και χρηματοοικονομικά. Σε μια πτωτική αγορά διατηρήσαμε τις πωλήσεις μας στο επίπεδο των 134 εκατ. ευρώ, ενώ η κερδοφορία μας κινήθηκε εντός του στόχου, ξεπερνώντας τα 9 εκατ. ευρώ. Με βάση τα στοιχεία της IRI για το 2018, το αξιακό μερίδιο αγοράς της Optima αυξήθηκε και στα τυριά και στα βούτυρα και στις κρέμες γάλακτος. Ειδικά στο τυρί, το μερίδιο μας αυξήθηκε κατά 0,7%, φτάνοντας το 14,5%, ενισχύοντας περαιτέρω τη θέση της Optima στην κορυφή της κατάταξης. Η εν λόγω αύξηση μεριδίου επιτεύχθηκε και στα λευκά και στα κίτρινα τυριά, ενώ με περηφάνια βλέπουμε το τελευταίο εξάμηνο τη Φέτα Ήπειρος να είναι πλέον η πρώτη μάρκα φέτας σε όγκο και σε αξία, πάντα βάσει των στοιχείων της IRI (Οκτώβριος 2018-Μάρτιος 2019). Πέραν των αριθμών, όμως, είναι εξίσου σημαντικό ότι στη διάρκεια του 2018 κάναμε σημαντικά βήματα για τη μετεξέλιξη της Οptima σ’ ένα πιο σύγχρονο κι ευέλικτο οργανισμό, έναν οργανισμό που σε συνεργασία με τις «αδελφές» εταιρείες του ομίλου, Ήπειρος ΑΒΕΕ και Δομοκός ΑΕ, θα ανταποκρίνεται με τον πλέον αποτελεσματικό τρόπο στις ευκαιρίες της εγχώριας και της διεθνούς αγοράς, δημιουργώντας υπεραξίες για τον καταναλωτή και τους εμπορικούς συνεργάτες μας. Με βάση τη δυναμική του 2018, θα πορευτούμε και φέτος, στοχεύοντας σε περαιτέρω ανάπτυξη του μεριδίου αγοράς και των πωλήσεών μας, που σε μεγάλο βαθμό θα προέλθουν από νέα λανσαρίσματα, όπως του Adoro Creamy Gouda, ή από επαναλανσαρίσματα βασικών προϊόντων μας, όπως το Κατίκι Δομοκού, το Ήπειρος Κατσικίσιο και η σειρά Dirollo, τα οποία μάλιστα υποστηρίζονται από νέες τηλεοπτικές καμπάνιες».

Το επενδυτικό μας πρόγραμμα

    σελφ σέρβις: Τι προβλέπουν τα στρατηγικά σχέδια της εταιρείας για την επόμενη τριετία, κυρίως σε ό,τι αφορά τον τομέα των επενδύσεων;

Γιώργος Καραμπέτσος: Μόλις ολοκληρώσαμε μια επένδυση 2,5 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση της παραγωγικής ικανότητας του εργοστασίου της Δομοκός, όπου παράγεται το Κατίκι Δομοκού Ορεινές Πλαγιές. Χάρη σε αυτή την επένδυση διπλασιάσαμε την παραγωγική δυνατότητα της μονάδας. Επίσης, όπως πολύ σύντομα θα δείτε στα ράφια των σούπερ μάρκετ, πρόκειται να εμπλουτίσουμε τη σειρά προϊόντων μας στην υποκατηγορία των αλειφόμενων τυριών, με ένα μοναδικό συνδυασμό ελληνικών ΠΟΠ τυριών.

Επιπλέον, έχουμε ξεκινήσει ένα διετές πλάνο επενδύσεων για την επέκταση και τον εκσυγχρονισμό του εργοστασίου της Ήπειρος, αξίας 6,5 εκατ. ευρώ, το οποίο θα ενισχύσει σημαντικά την παραγωγική δυνατότητά του, σε ότι αφορά την τυροκόμηση και το συσκευαστήριο, που σήμερα δουλεύουν full capacity. Με αυτή την επέκταση θα μπορούμε να παράγουμε νέους τύπους τυριών και νέες συσκευασίες, με βασικό προσανατολισμό μας τις αγορές του εξωτερικού. Αξιοσημείωτη, επίσης, είναι η επένδυση 4 εκατ. ευρώ, που ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη, για τη δημιουργία της Φάρμας Ήπειρος δίπλα στις εγκαταστάσεις του τυροκομείου μας. Πρόκειται για μια πρότυπη μονάδα εκτροφής προβάτων, στο πλαίσιο της οποίας θα αξιοποιούνται τα πλέον σύγχρονα μέσα σταβλισμού και εκτροφής, προκειμένου να εξασφαλίζεται η ευζωία του ζωικού κεφαλαίου για τη βελτίωση της παραγωγής γάλακτος, με στόχο τη μεταφορά της σχετικής τεχνογνωσίας στους άμεσους συνεργάτες μας, Έλληνες κτηνοτρόφους.

Προτεραιότητά μας, η οργανική ανάπτυξη

    σ. σ.: Είναι στα σχέδια της Optima το να κινείται επιθετικά, εξετάζοντας ενδεχομένως άμεσα κάποιες συμφωνίες εξαγορών εταιρειών του κλάδου της;

Γ. Κ.: Βασική προτεραιότητά μας είναι η οργανική ανάπτυξη πάνω στις στέρεες βάσεις, που έχουμε χτίσει εδώ και σχεδόν 45 χρόνια ως η πρώτη εταιρεία στο τυρί στην εγχώρια αγορά. Προφανώς, αν παρουσιαστεί μια ευκαιρία εξαγοράς, η οποία θα εξυπηρετεί τη στρατηγική ανάπτυξης της Optima και το τίμημά της θα είναι λογικό, θα κινηθούμε αναλόγως, όπως, άλλωστε, έχουμε πράξει και στο παρελθόν.

    σ. σ.: Εξετάζετε την επέκταση του χαρτοφυλακίου των προϊόντων σας και σε νέες κατηγορίες αγαθών;

Γ. Κ.: Θεωρώ ότι, έχοντας στο portfolio μάρκες όπως οι Ήπειρος, Λογάδι, Λεβέτι, Kerrygold, Dirollo, Adoro, Ταλαγάνι Αποστόλου και Κατίκι Δομοκού Ορεινές Πλαγιές, οι οποίες βρίσκονται καθημερινά στο τραπέζι των Ελλήνων καταναλωτών και επιβραβεύονται από τα νοικοκυριά τους, είναι λογικό να εξετάζουμε το κατά πόσο μπορούμε να προσφέρουμε καινούργιες διατροφικές προτάσεις, οι οποίες ικανοποιούν δεδομένες ανάγκες. Δεν είναι απαραίτητο, όμως, να μιλούμε για εντελώς νέες κατηγορίες. Θα σας δώσω ένα παράδειγμα. Πριν από περίπου οκτώ μήνες επαναλανσάραμε το Ήπειρος Κατσικίσιο σε άλμη, αλλά και το Ήπειρος Κατσικίσιο κίτρινο τυρί για τοστ. Από τότε, χάρη και στην τηλεοπτική μας καμπάνια, η αγορά του κατσικίσιου τυριού αυξήθηκε άνω του 10%, ενώ εμείς είδαμε σημαντική αύξηση στο σχετικό μερίδιό μας. Επομένως, υπάρχουν μεγάλες ευκαιρίες ανάπτυξης στην αγορά του τυριού, αρκεί να ξέρει κανείς πώς να τις «ξεκλειδώνει» και να έχει την ετοιμότητα να επενδύει σε αυτές. Πέραν αυτών, εξετάζουμε πιθανές προϊοντικές επεκτάσεις σε κατηγορίες, οι οποίες βρίσκονται στις «παρυφές» των τυροκομικών προϊόντων. Όμως, θα αναλάβουμε τις σχετικές πρωτοβουλίες, εφόσον πειστούμε ότι το όποιο εγχείρημά μας έχει νόημα για τον καταναλωτή, τους εμπορικούς εταίρους μας και βέβαια εφόσον εξυπηρετεί τη στρατηγική της Optima.

Το τέλος των μνημονίων δεν άλλαξε την καθημερινότητα

    σ. σ.: Υπάρχουν χαρακτηριστικά των καταναλωτικών συνηθειών, που εμφανίζουν τάσεις κάποιας διαφοροποίησης μετά την έξοδο της χώρας από τα μνημόνια;

Γ. Κ.: Θεωρώ ότι οι όποιες αλλαγές παρατηρούνται στις συνήθειες του καταναλωτή, είναι αποτέλεσμα πιο μακροχρόνιων διεργασιών, που έχουν τη βάση τους γενικότερα στις συνθήκες της σύγχρονης ζωής. Είναι δύσκολο να αποδίδονται σε ένα γεγονός, όσο σημαντικό κι αν είναι, όπως η λήξη των μνημονίων, η οποία, πάντως, δεν έχει επηρεάσει κατά δραματικό τρόπο την καθημερινότητα των καταναλωτών, ενώ απέχει από τις ημέρες μας μόλις κάποιους μήνες. Η επανεκκίνηση της οικονομίας, που ξεκινά από ένα «μάκρο-» επίπεδο, θέλει κάποιο χρόνο για ν’ αγγίξει την καθημερινότητα. Αναμφίβολα, βέβαια, όλοι μας πρέπει να εργαζόμαστε, προκειμένου αυτός ο χρόνος να είναι όσο το δυνατόν πιο σύντομος.

Εν ανεπαρκεία

    σ. σ.: Πόσο ευνοϊκό θα χαρακτηρίζατε το οικονομικό-φορολογικό περιβάλλον στην Ελλάδα για την υλοποίηση των επενδυτικών πλάνων;

Γ. Κ.: Όλοι το ομολογούν εδώ και χρόνια ότι η κεντρική εξουσία, ανεξαρτήτως του ποιος τη διαχειρίζεται, δεν έχει καταφέρει να δημιουργήσει τις συνθήκες που θα ευνοήσουν την προσέλκυση μεγαλύτερων επενδύσεων, οι οποίες, μάλιστα, θα έχουν την αναγκαία για την οικονομία επιτάχυνση υλοποίησης. Επομένως, στη συντριπτική τους πλειονότητα οι όποιες επενδύσεις γίνονται, είναι αποτέλεσμα του πάθους και της αυτοχρηματοδοτικής ικανότητας των Ελλήνων επιχειρηματιών (αλλά και αρκετών πολυεθνικών εταιρειών), οι οποίοι πασχίζουν να υλοποιούν τα αναπτυξιακά τους σχέδια, βασισμένοι κατά μείζονα λόγο στις δυνάμεις και τα οράματά τους παρά σε άλλους όρους του περιβάλλοντος, αναγκαίους πλην εν ανεπαρκεία…