Σε μια σειρά από ενέργειες που θα συμβάλουν στην εμπορικότητα των μελών προβαίνει η Ελληνική Διατροφή, η οποία μέχρι το τέλος του έτους προετοιμάζεται να λειτουργήσει τα πρώτα κοινά με την ΠΑΣΕΓΕΣ καταστήματα λιανικής. Τα σχέδια και τις προοπτικές ανάπτυξης της Ελληνικής Διατροφής αναλύει στη συνέντευξη που παραχώρησε στο περιοδικό μας ο κ. Γιώργος Αλεξάκης, διευθυντής εμπορικής ανάπτυξης του ομίλου.

Το 2009 ήταν αναμφισβήτητα για το ελληνικό λιανεμπόριο μια δύσκολη χρονιά. Όμως, ανεξάρτητα από το πώς κινήθηκε η υπόλοιπη αγορά, για τα μέλη της Ελληνικής Διατροφής ήταν μια χρονιά που χαρακτηρίστηκε από θετικά πρόσημα στην ανάπτυξη του τζίρου τους. Αυτό μάς δήλωσε στη συζήτηση που είχαμε μαζί του ο κ. Γιώργος Αλεξάκης, και συνέχισε: «Αν και οι πρώτες πληροφορίες φέρουν την αγορά να κινήθηκε πτωτικά με μονοψήφιο, αν όχι με διψήφιο, δείκτη, εμείς καταφέραμε για άλλη μια χρονιά να κλείσουμε με περίπου 6% ανάπτυξη τζίρου στο σύνολο».

σελφ-σέρβις: Ποια είναι η εκτίμησή σας για την τρέχουσα χρήση; Τα μέλη του ομίλου θα αυξήσουν τον συνολικό τζίρο τους;

Γιώργος Αλεξάκης: Θεωρούμε ότι το 2010 θα αποτελέσει για μας ένα ακόμη 12μηνο καθαρά δημιουργικό, αφού διάφορα project που βρίσκονται σε εξέλιξη πρόκειται να ολοκληρωθούν, ενώ κάποια άλλα, που ολοκληρώθηκαν το δεύτερο εξάμηνο της προηγούμενης χρονιάς, μόλις άρχισαν να υλοποιούνται.

«Ράφι Ελληνική Διατροφή» ή «Απ’ το χωράφι στο ράφι»
σελφ-σέρβις: Μπορείτε να μας πείτε ποια είναι αυτά και πόσο θα συμβάλουν στην εμπορικότητα του ομίλου;

Γιώργος Αλεξάκης: Η Ελληνική Διατροφή έχει ήδη ανακοινώσει μια σειρά ενεργειών, οι οποίες σαφώς θα συμβάλουν στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας των μελών της σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Ήδη έχει υλοποιηθεί ένα καθαρά πρωτοποριακό μηχανογραφικό σύστημα, το οποίο, έχοντας συγκεντρωμένη όλη την πληροφορία αναφορικά με την αγορά και το εμπορικό κομμάτι, μπορεί άμεσα να την ανακαλέσει σε μηδενικό χρόνο, προσφέροντας έτσι τη δυνατότητα σε όλα τα μέλη του ομίλου να αντεπεξέλθουν στις αυξημένες ανάγκες του σύγχρονου εμπορίου.

Το «Ράφι Ελληνική Διατροφή» είναι μία ακόμη κίνηση που προσδίδει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στα μέλη του ομίλου μας. Η κάρτα πιστότητας που εγκαθίσταται πλέον στα καταστήματά μας δεν είναι τίποτα άλλο από έμπρακτη απόδειξη της προσπάθειας του ομίλου μας να ανταποκριθεί στις σύγχρονες ανάγκες των πελατών μας, στο έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον της ελληνικής αγοράς.

Ένα άλλο project το οποίο θα βοηθήσει στην ανταγωνιστικότητα των μελών μας είναι το δίκτυο καταστημάτων που η Ελληνική Διατροφή έχει αρχίσει εδώ και οκτώ μήνες περίπου να οργανώνει. Το δίκτυο, όταν ολοκληρωθεί, θα έχει ως κανόνες λειτουργίας την ομοιομορφία όσον αφορά στην εξωτερική εικόνα και εσωτερική δομή όλων των καταστημάτων, κοινό κωδικολόγιο, κοινές προωθητικές ενέργειες και μαζικές αγορές, οι οποίες θα βασίζονται κατά κύριο λόγο στο opportunity stock. Υπάρχουν αρκετές ακόμη ανάλογες ενέργειες, οι οποίες δεν είναι ακόμα ανακοινώσιμες και θα δημοσιοποιηθούν στο εγγύς μέλλον.

σελφ-σέρβις: Πόσο κοντά έχει έλθει η Ελληνική Διατροφή με τους Έλληνες παραγωγούς αγροτικών προϊόντων; Βοήθησε σε αυτό η συνεργασία της με την ΠΑΣΕΓΕΣ;

Γιώργος Αλεξάκης: Η Ελληνική Διατροφή ήταν ο πρώτος από τους οργανωμένους φορείς του ελληνικού λιανεμπορίου που κινήθηκε προς την πλευρά του πρωτογενή αγροτικού παραγωγικού τομέα και, απλουστεύοντας τη σχέση αγρότη-παραγωγού και καταστήματος λιανικής πώλησης μέσω του αποκλεισμού των μεσαζόντων, κατάφερε να προσφέρει στον Έλληνα καταναλωτή την καλύτερη ποιότητα προϊόντος, στην χαμηλότερη δυνατή τιμή.

Έτσι, υλοποιώντας το γνωστό πια «Ράφι Ελληνική Διατροφή» με κύριο σύνθημα «Από το χωράφι στο ράφι», κατάφερε σε σχετικά μικρό χρονικό διάστημα να προσφέρει στους πελάτες της μια αρχική γκάμα 117 προϊόντων, από 18 διαφορετικές κατηγορίες του ξηρού τροφίμου και του μη τροφίμου, η οποία θα εμπλουτίζεται συνεχώς και θα αναπτύσσεται πάντα με κύριο γνώμονα την ζεύξη των δυο εκ διαμέτρου αντίθετων χώρων, όπως πολλοί θέλουν να τους θεωρούν, του αγρότη-παραγωγού και του καταστήματος λιανικής πώλησης.

σελφ-σέρβις: Πόσο σχετίζεται το «Ράφι Ελληνική Διατροφή» με τα PL προϊόντα;

Γιώργος Αλεξάκης: Δεν έχει καμία απολύτως σχέση. Το «Ράφι Ελληνική Διατροφή» δεν είναι τίποτα άλλο από μια γκάμα branded προϊόντων αγροτικών συνεταιριστικών οργανώσεων, τα οποία έχουν επιλεγεί με δύο βασικά κριτήρια, της ποιότητας και της τιμής. Το προϊόν που επιλέγεται στο «Ράφι Ελληνική Διατροφή» πρέπει να είναι ποιοτικό και συνάμα να πληροί στο σύνολό του τον κανόνα της αγοράς που είναι γνωστός με την φράση value for money.


σελφ-σέρβις: Πόσα μέλη αριθμεί σήμερα ο όμιλος; Προτίθεσθε να εντάξετε φέτος στην οικογένειά σας νέα μέλη;

Γιώργος Αλεξάκης: Στο κλείσιμο του 2009 η Ελληνική Διατροφή αριθμούσε 582 μέλη από 570 το 2008. Όσον αφορά στον αριθμό καταστημάτων της, σήμερα αριθμεί 1.650, από 1.600 την προηγούμενη χρονιά. Στόχος μας για το 2010 είναι η ανάπτυξη τουλάχιστον κατά 10% του αριθμού των μελών μας.

Σε τελικό στάδιο η συνεργασία με ΠΑΣΕΓΕΣ
σελφ-σέρβις: Πώς εξελίσσεται η συνεργασία σας με την ΠΑΣΕΓΕΣ; Άρχισαν να υλοποιούνται τα σχέδιά σας για τη δημιουργία κοινών καταστημάτων;

Γιώργος Αλεξάκης: Όπως πολύ καλά γνωρίζετε, η ΠΑΣΕΓΕΣ από το 2008 αποτελεί σημαντικό μέρος του μετοχικού σχήματος της Ελληνικής Διατροφής. Ένα project, το οποίο έχει αποφασισθεί και βρίσκεται σε επίπεδο σχεδιασμού, προβλέπει τη δημιουργία καταστημάτων λιανικής πώλησης, τα οποία ως κύρια έμφαση θα έχουν την προώθηση των αγροτικών και συνεταιριστικών προϊόντων. Έχει ήδη φθάσει σε τελικό στάδιο υλοποίησης το business plan και μέχρι το τέλος του μήνα θα έχει καθοριστεί το ακριβές πρόγραμμα για τα δύο ή τρία πρώτα καταστήματα που θα κατασκευαστούν μέχρι το τέλος του 2010.

Δίνουμε ιδιαίτερη σημασία στην υλοποίηση του σχεδίου αυτού, γιατί πρώτη φορά δημιουργείται εμπορική κίνηση σε επίπεδο καταστημάτων λιανικής που να αφορά στο σύνολο των παραγόμενων προϊόντων του αγροτικού τομέα. Μ’ αυτόν τον τρόπο, ένα πρόβλημα που δείχνει άλυτο -η διάθεση των αγροτικών προϊόντων απευθείας στον καταναλωτή δίχως τη μεσολάβηση τρίτων- αρχίζει να αποκωδικοποιείται.

σελφ-σέρβις: Ποιος θεωρείτε ότι πρέπει να είναι ο ρόλος των ομίλων αγορών μελλοντικά στο οργανωμένο λιανεμπόριο, σε μια αγορά που μεταβάλλεται με ταχύς ρυθμούς, πλήττεται από την κρίση και ελέγχεται από μεγάλα δίκτυα πωλήσεων;

Γιώργος Αλεξάκης: Οι όμιλοι αγορών δεν είναι τίποτε άλλο από οργανωμένες κινήσεις επιχειρηματιών που δραστηριοποιούνται στο λιανικό εμπόριο, ώστε, συγκεντρώνοντας τον τζίρο τους ή ενοποιώντας τις δυνάμεις τους, να καταφέρουν να ανταγωνιστούν τις μεγάλες αλυσίδες λιανικής. Έτσι, οι όμιλοι αγορών θα πρέπει να μπουν στην λογική της συσπειρωμένης ομάδας και της ενιαίας στάσης όλων των μελών τους απέναντι στην υπόλοιπη αγορά.

Αν οι όμιλοι διακρίνονται από κοινή έκφραση στην εμπορική τους πολιτική, όπως και στην εικόνα των καταστημάτων τους, αν εφαρμόζουν κεντρικοποιημένες διαδικασίες διακίνησης των αγαθών τους, και, τέλος, αν αντιδρούν άμεσα στις εξελίξεις της αγοράς, τότε μόνο θα αποτελέσουν μοχλό πίεσης στις μεγάλες βιομηχανίες και τα ισχυρά οργανωμένα δίκτυα πωλήσεων.

Ώριμη η αγορά για συμπράξεις και συνεργασίες
σελφ-σέρβις: Θεωρείτε ότι η συνεργασία μεταξύ ομίλων μπορεί να βοηθήσει στην ενδυνάμωση του ρόλου τους απέναντι στους ανταγωνιστές τους;

Γιώργος Αλεξάκης: Συνεργασίες μεταξύ των ομίλων υπήρξαν και στο παρελθόν. Δεν μπορεί κανείς να ισχυριστεί ότι απέτυχαν. Δεν ευοδώθηκαν όμως, λόγω των τότε χρονικών συγκυριών, των συσχετισμών δυνάμεων και του πολυπληθούς των σχημάτων που είχαν δημιουργηθεί. Τώρα πια η αγορά είναι πολύ πιο ώριμη στον τομέα των συμπράξεων και των συνεργασιών. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το μεσαίο πανευρωπαϊκό λιανεμπόριο αναπτύχθηκε στη βάση της συνεταιριστικής λογικής, της συνένωσης και της επιχειρηματικής-εμπορικής συνύπαρξης. Άρα, πρακτικές συνεργασίας θα μπορούσαν να αποδώσουν μόνο αν δομηθούν με τρόπο καθαρά τεχνοκρατικό και έχουν ξεκάθαρο στόχο.

σελφ-σέρβις: Βλέπετε και συνεργασίες με άλλες οργανώσεις ή εμπορικούς φορείς εκτός ελληνικών συνόρων;

Γιώργος Αλεξάκης: Δεν σας κρύβω ότι έχουμε ήδη προχωρήσει σε συζητήσεις και με ομίλους, που αυτή τη στιγμή πρωταγωνιστούν στο ευρωπαϊκό εμπορικό στερέωμα. Κατά τη διάρκεια του β’ εξαμήνου του προηγούμενου έτους έγιναν αλλεπάλληλες συναντήσεις με δύο συγκεκριμένους μεγάλους ευρωπαϊκούς ομίλους αγορών, και θεωρώ ότι πολύ σύντομα -μπορεί και κατά τη διάρκεια του τρέχοντος έτους- να ανακοινωθούν κάποια αποτελέσματα.