Φόβους ότι το 2024 θα «κοκκινίσει» τους ισολογισμούς αρκετών αλυσίδων του κλάδου, ιδίως μεταξύ των μικρομεσαίων, εκφράζουν ανώτατα στελέχη του, επισημαίνοντας ότι τα οικονομικά μεγέθη των σούπερ μάρκετ πιέζονται εξαιτίας των απωλειών από τη μείωση του πληθωρισμού και της επιμονής του Υπουργείου Ανάπτυξης να διατηρεί σε ισχύ τη διάταξη που περιορίζει τα περιθώρια μεικτού κέρδους του κλάδου για την αντιμετώπιση της ακρίβειας.
Eξηγούν επίσης ότι και οι οργανωμένες μειώσεις τιμών από 5% έως 16% σε συγκεκριμένα προϊόντα, στις οποίες προβαίνουν οι αλυσίδες «βάζοντας πλάτη», όπως έχει ζητήσει ο υπουργός, για τη μείωση του κλαδικού πληθωρισμού, επιδρούν αρνητικά στα οικονομικά αποτελέσματα των αλυσίδων. Όπως εξηγούν, τα όποια προβλήματα προέκυψαν από την εφαρμογή των κυβερνητικών μέτρων κατά της ακρίβειας το 2023, υπερκαλύφθηκαν από τον υπερ-πληθωρισμό, που εξασφάλισε υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης στις εταιρείες του κλάδου, άρα και τα αναγκαία έσοδα ώστε το bottom line των ισολογισμών τους να παραμείνει θετικό. Το ίδιο, ωστόσο, δεν ισχύει φέτος, καθώς ήδη ο ρυθμός ανάπτυξης της κλαδικής αγοράς έχει περιοριστεί σε σχετικά χαμηλό επίπεδο. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τις πιέσεις που ασκούνται στα περιθώρια κέρδους των αλυσίδων, αναμένεται να οδηγήσει τις διοικήσεις αρκετών από αυτές στην ανακοίνωση ζημιών αντί κερδών.
Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana, ενώ το 2023 η οργανωμένη λιανική είχε εξελιχθεί με ρυθμό ανάπτυξης 10,1%, φέτος η σχετική επίδοσή της έχει περιοριστεί στο 3%. Η απώλεια, λοιπόν, των επτά ποσοστιαίων μονάδων δημιουργεί σοβαρότατους κραδασμούς σε αρκετές από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, οι οποίες εκτιμάται ότι στο τέλος του χρόνου δεν θα είναι σε θέση να ανακοινώσουν καθαρά αποτελέσματα.
Το «στρίμωγμα» ευνοεί τις τάσεις συγκέντρωσης
Μόνο οι απώλειες εσόδων του κλάδου από τα ταχυκίνητα συσκευασμένα προϊόντα στο οκτάμηνο, σύμφωνα με τη Circana, ξεπέρασαν τα 230 εκατ. ευρώ, ενώ σε αυτές πρέπει να προστεθούν και οι απώλειες πωλήσεων άλλων προϊόντων. Μάλιστα, αν το πλήγμα που δέχεται σήμερα ο κλάδος στα έσοδά του συνδυαστεί με το ότι οι επιχειρήσεις του εμφανίζουν μέσο περιθώριο καθαρού κέρδους μόλις 1,2%, το μέγεθος του προβλήματος θα φανεί στις οικονομικές καταστάσεις της τρέχουσας χρήσης, όταν φτάσει η ώρα της δημοσίευσής τους.
Επιβαρυντικά στα καθαρά οικονομικά αποτελέσματα των αλυσίδων λειτουργεί και η στροφή των καταναλωτών προς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Καθώς αυτά συνεχίζουν να αυξάνουν τη συμμετοχή τους στο σύνολο των κλαδικών πωλήσεων, τα κέρδη των λιανεμπόρων πιέζονται ανάλογα, καθότι, όπως είναι γνωστό, από τα PL οι αλυσίδες κερδίζουν λιγότερα σε σύγκριση με τις πωλήσεις επώνυμων προϊόντων εκ μέρους τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο οκτάμηνο από την έναρξη του 2024 η συμμετοχή των ιδιωτικών σημάτων στις συνολικές πωλήσεις του κλάδου αυξήθηκε στο 26,7% έναντι 26,2% στο αντίστοιχο οκτάμηνο του 2023, σύμφωνα με τη Circana.
Συνέπεια των προαναφερόμενων ανώτατα στελέχη της οργανωμένης λιανικής εκτιμούν ότι το 2025 αναμένεται ότι θα αποτελέσει έτος έντασης των εξαγορών και συγχωνεύσεων στον κλάδο των σούπερ μάρκετ, με αποτέλεσμα την περαιτέρω συγκέντρωση των μεριδίων αγοράς από τα μεσαία και χαμηλότερα στρώματα του κλάδου προς την περιοχή του κλαδικού επιχειρηματικού top ten.