Η νέα τάση υπέρ της υγιεινής διατροφής σε συνδυασμό με το λανσάρισμα νέων προϊόντων γιαουρτιού οδηγούν τις πωλήσεις της κατηγορίας σε εντυπωσιακή άνοδο. Οι πωλήσεις της το 2002 αυξήθηκαν κατά 11,5% σε αξία και κατά 5,4% σε όγκο έναντι του προηγούμενου έτους –οι πωλήσεις σε όγκο του λευκού συσκευασμένου γιαουρτιού, που βρίσκεται στην κορυφή της εγχώριας ζήτησης, το 2002 υπερέβησαν τα ¾ των πωλήσεων της κατηγορίας
Η νέα τάση υπέρ της υγιεινής διατροφής σε συνδυασμό με το λανσάρισμα νέων προϊόντων γιαουρτιού οδηγούν τις πωλήσεις της κατηγορίας σε εντυπωσιακή άνοδο. Οι πωλήσεις της το 2002 αυξήθηκαν κατά 11,5% σε αξία και κατά 5,4% σε όγκο έναντι του προηγούμενου έτους –οι πωλήσεις σε όγκο του λευκού συσκευασμένου γιαουρτιού, που βρίσκεται στην κορυφή της εγχώριας ζήτησης, το 2002 υπερέβησαν τα ¾ των πωλήσεων της κατηγορίας.
Οι πωλήσεις της κατηγορίας του γιαουρτιού παρουσίασαν αύξηση το 2002 κατά 11,5% σε αξία και κατά 5,4% σε όγκο έναντι του προηγούμενου έτους και διαμορφώθηκαν σε 247,5 εκατ. ευρώ και σε περίπου 65.000 τόνους (βλ. πίνακα, στοιχεία IRI). Τα μηνύματα για την ανάπτυξη της κατηγορίας είναι αισιόδοξα, καθώς οι μεγάλες εταιρείες παράγουν και λανσάρουν στην αγορά νέα προϊόντα. Όπως εκτιμάται, ο ήδη οξυμένος ανταγωνισμός στον κλάδο του γιαουρτιού θα ενταθεί ακόμη περισσότερο.
Είσοδος νέων υποκατηγοριών
Η τάση κατανάλωσης πιο υγιεινών προϊόντων και με χαμηλότερα λιπαρά, που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια στις διατροφικές συνήθειες των Ελλήνων, καθρεφτίζεται εντονότατα στην κατηγορία γιαουρτιού. Σημαντικά ανοδικές παρουσιάζονται και οι πωλήσεις της υποκατηγορίας των επιδορπίων γάλακτος, ενώ με ανοδικούς ρυθμούς κινείται και η υποκατηγορία του παιδικού γιαουρτιού. Όσον αφορά τις πωλήσεις σε όγκο, το λευκό συσκευασμένο γιαούρτι αύξησε το μερίδιό του σε 75,3% το 2002 έναντι 73,1% το 2000. Αυξητικά κινήθηκαν και οι πωλήσεις των επιδορπίων που κατείχαν το 2002 μερίδιο 5,2% έναντι 4,8% το 2000.
Κατηγορίες και κανάλια διανομής
Οι κύριες κατηγορίες γιαουρτιού που ενδιαφέρουν την εγχώρια ζήτηση είναι το κλασικό γιαούρτι (standard), το λευκό (με υποκατηγορίες το στραγγιστό, το πρόβειο, καθώς και το γιαούρτι με μεσαία και χαμηλά λιπαρά), το γιαούρτι με φρούτα, το παιδικό, το παραδοσιακό, το χύμα (σε μεγάλες συσκευασίες) και τα επιδόρπια. Όσον αφορά τα κανάλια διανομής, το μερίδιο των σούπερ μάρκετ ανήλθε σε 82,5% το 2002, ενώ τα μικρά κανάλια (γαλακτοπωλεία, φούρνοι, ζαχαροπλαστεία κ.ά.) διατηρούν σταθερό, με ανεπαίσθητη μείωση, το μερίδιό τους.
Πίνακας 1: Πωλήσεις γιαουρτιού στο σύνολο των καταστημάτων
Σε αξία (ευρώ) |
2000 |
2001 |
2002 |
Σύνολο |
202.185.569 |
221.933.549 |
247.534.646 |
Συσκευασμένο |
157.657.949 |
178.873.430 |
196.654.797 |
Παραδοσιακό |
22.372.995 |
23.800.194 |
25.513.354 |
Στραγγιστό |
7.956.245 |
6.646.309 |
5.552.058 |
Σε υγρή μορφή (drinking) |
1.699.680 |
964.383 |
1.547.962 |
Επιδόρπια |
12.498.700 |
11.649.233 |
18.266.475 |
Σε όγκο (τόνοι) |
|||
Σύνολο |
60.321 |
61.426 |
64.772 |
Συσκευασμένο |
44.120 |
46.058 |
48.766 |
Παραδοσιακό |
9.536 |
9.670 |
9.967 |
Στραγγιστό |
3.386 |
2.820 |
2.365 |
Σε υγρή μορφή (drinking) |
373 |
214 |
279 |
Επιδόρπια |
2.907 |
2.665 |
3.395 |
Πηγή: INFORMATION RESOURCES HELLAS
Πίνακας 2: Μερίδιο της κάθε υποκατηγορίας στο σύνολο των πωλήσεων
Σε αξία (ευρώ) |
2000 |
2001 |
2002 |
Συσκευασμένο |
78 |
80,6 |
79,4 |
Παραδοσιακό |
11,1 |
10,7 |
10,3 |
Στραγγιστό |
3,9 |
3 |
2,2 |
Σε υγρή μορφή (drinking) |
0,8 |
0,4 |
0,6 |
Επιδόρπια |
6,2 |
5,2 |
7,4 |
Σε όγκο (τόνοι) |
|||
Συσκευασμένο |
73,1 |
75 |
75,3 |
Παραδοσιακό |
15,8 |
15,7 |
15,4 |
Στραγγιστό |
5,6 |
4,6 |
3,7 |
Σε υγρή μορφή (drinking) |
0,6 |
0,3 |
0,4 |
Επιδόρπια |
4,8 |
4,3 |
5,2 |
Πηγή: INFORMATION RESOURCES HELLAS
Πίνακας 3: Κατανομή των πωλήσεων σε όγκο ανά κανάλι διανομής
2000 |
2001 |
2002 |
|
Σούπερ μάρκετ |
80,2 |
82,2 |
82,5 |
Μικρά σημεία πώλησης |
8,9 |
8,8 |
8,1 |
Γαλακτοπωλεία, Φούρνοι, Ζαχαροπλαστεία |
10,9 |
8,9 |
9,4 |
Πηγή: INFORMATION RESOURCES HELLAS
ΚΡΙ ΚΡΙ ΑΕ
Στην κατηγορία γιαουρτιού διαθέτει: παραδοσιακό πρόβειο και αγελαδινό γιαούρτι, παραδοσιακό ελαφρύ αγελαδινό γιαούρτι με 2% λιπαρά, σπιτικό επιδόρπιο γιαούρτης (σε συσκευασία 1 κιλού), σπιτικό επιδόρπιο γιαούρτης με 2% λιπαρά (σε συσκευασία 1 κιλού) και σπιτικό επιδόρπιο γιαούρτης με ροδάκινο, φράουλα, κεράσι, και μήλο-σταφίδες-κανέλα (συσκευασία 1 κιλού με 2% λιπαρά). Η εταιρεία αξιοποιώντας το ευρύ δίκτυο διανομής που διαθέτει ανέλαβε τη διανομή της νέας σειράς επιδορπίων γάλακτος της εταιρείας CAMPINA με την επωνυμία «Μικρή Ολλανδέζα», την αποκλειστική αντιπροσώπευση των οποίων έχει η εταιρεία QUALITY BRADS ΑΕ, μετά από σχετική συμφωνία των δύο εταιρειών. Η συμφωνία αφορά τη διανομή των προϊόντων με γεύση βανίλια, σοκολάτα, βανίλια με μους σοκολάτα και καραμέλα.
ΔΩΔΩΝΗ ΑΕ
Το γιαούρτι ΔΩΔΩΝΗ παρασκευάζεται μόνο από φρέσκο, παστεριωμένο γάλα, αυστηρά επιλεγμένο για τα ποιοτικά του χαρακτηριστικά χωρίς τη χρήση συντηρητικών, με την προσθήκη μόνο καλλιέργειας γιαούρτης παρασκευασμένης με παραδοσιακό τρόπο. Τα γιαουρτάκια ΔΩΔΩΝΗ, αγελάδος, πρόβειο, στραγγιστό, στραγγιστό με μέλι και καρύδια και στραγγιστό με χαμηλά λιπαρά 2%.