«Αντιμετωπίζουμε το εγγύς μέλλον της αγοράς ho.re.ca. με σκεπτικισμό, καθώς, όταν επαναλειτουργήσει, ένα σημαντικό μέρος των επιχειρηματιών της-πελατών των εταιρειών καφέ θα ξεκινήσει ουσιαστικά από την αρχή. Ταυτόχρονα, επειδή ουκ ολίγες από τις ειδικευμένες εταιρείες καφέ στην τροφοδοσία του ho.re.ca. έχουν ζημιωθεί σοβαρά, το θέμα της βιωσιμότητάς τους, μέσω της δραστηριοποίησής τους στην οργανωμένη λιανική, επίσης δημιουργεί σκεπτικισμό, δεδομένου ότι κάθε άλλο παρά εύκολη είναι η τοποθέτηση προϊόντων στο ράφι του σούπερ μάρκετ και η διατήρησή τους εκεί», επισημαίνει ο κ. Γιάννος Μπενόπουλος, πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Καφέ, ΕΕΚ.
Όπως εξηγεί ο συνομιλητής μας, στην εγχώρια αγορά οι συνολικές ετήσιες πωλήσεις καφέ σε όγκο γίνονται κατά τα δύο τρίτα από το οργανωμένο λιανεμπόριο και κατά το ένα τρίτο από την αγορά ho.re.ca. Πέρυσι, βάσει των στοιχείων πωλήσεων της οργανωμένης λιανικής, φαίνεται πως η οικιακή κατανάλωση καφέ αυξήθηκε σε όγκο κατά 8,5% έναντι μείωσης περίπου 30%, όπως εκτιμάται, της κατανάλωσης του προϊόντος εκτός σπιτιού. «Αυτό για το σύνολο της αγοράς του καφέ σημαίνει μια πτώση περίπου 10%-15%», λέει ο κ. Μπενόπουλος, προσθέτοντας: «Στην ελληνική αγορά του καφέ σήμερα δραστηριοποιούνται περίπου δέκα μεγάλες προμηθεύτριες εταιρείες και περισσότερες από εκατό μεσαίες και μικρές τοπικές, από τις οποίες περισσότερες από τις μισές ειδικεύονται στην αγορά ho.re.ca., καθώς η ανάπτυξή της την τελευταία δεκαπενταετία έγινε η βάση ανάπτυξης πλείστων εταιρειών καφέ, που δεν έχουν παρουσία σε άλλα κανάλια διανομής. Η ζημιά, λοιπόν, σε αυτές από την έναρξη της πανδημίας είναι σημαντικότατη. Αλλά κάτι που αφορά πολύ περισσότερες από αυτές είναι ότι η αγορά του καφέ στα ho.re.ca. βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στα χρησιδάνεια. Δηλαδή, η όποια εταιρεία του κλάδου αναλαμβάνει το κόστος του εξοπλισμού των πελατών της στην αγορά ho.re.ca. Συνεπώς η ζημιά της τώρα είναι διπλή, εφόσον αφενός ο πελάτης της παραμένει επί σειρά μηνών κλειστός και αφετέρου ένα κομμάτι των επενδύσεών της στον επαγγελματικό εξοπλισμό του είναι εντελώς ανενεργό και με άδηλο μέλλον, επειδή πολλοί τέτοιοι πελάτες θα κλείσουν και τα εν λόγω πάγια θα χαθούν. Πρόκειται για ένα σημαντικό κομμάτι της ζημιάς του κλάδου μας, που καν δεν συζητιέται…».
Εξάλλου, αναφορικά με την καταναλωτική συμπεριφορά ο πρόεδρος της ΕΕΚ επισημαίνει ότι διεθνώς εκτιμάται πως η στροφή στην κατ’ οίκον κατανάλωση, μεταξύ άλλων, και του καφέ υπό το καθεστώς των περιοριστικών μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας δεν θα είναι κάτι παροδικό. «Η αλλαγή του μοντέλου εργασίας και κατ’ επέκταση εν γένει της κατανάλωσης συνεπάγεται δομικές αλλαγές στα κανάλια διανομής», προειδοποιεί.
Πάγιο αίτημα η κατάργηση του ΕΦΚ
Επίσης, ο κ. Μπενόπουλος θυμίζει ότι οι εταιρείες καφέ έχουν περάσει σωρευτικά μια τριετία δυσκολιών, αφότου επιβλήθηκε από το 2017 ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης (ΕΦΚ), με δυσμενείς συνέπειες κυρίως στα κεφάλαια κίνησης των επιχειρήσεων. Σημειώνουμε πως ο ΕΦΚ επιβάλλεται κατά την εισαγωγή του προϊόντος –ανά κιλό ωμού καφέ 2 ευρώ, καβουρντισμένου 3 ευρώ και στιγμιαίου 4 ευρώ, με αθροιστικό ετήσιο έσοδο για το κράτος περί τα 120-130 εκατ. ευρώ. «Αναπόδραστα το κόστος πέρασε στον καταναλωτή, αλλά το κεφάλαιο εκκίνησης αυτού του κόστους το ανέλαβαν εξ ολοκλήρου οι εταιρείες καφέ. Πάνω που εξομαλύνθηκαν λοιπόν τα οικονομικά τους, ήρθε η κατάρρευση της αγοράς ho.re.ca. σαν ένα δεύτερο βαρύτερο χτύπημα, με αναπόφευκτες απώλειες. Πάγια θέση της ένωσής μας είναι η κατάργηση του ΕΦΚ πλην ουδεμία διαβεβαίωση περί αυτού λαμβάνουμε. Τουλάχιστον καταφέραμε να θεσμοθετηθεί η επιστροφή του σχετικού φόρου, εφόσον πρόκειται για προϊόντα που εξάγονται, προς όφελος της ενίσχυσης της ελληνικής βιομηχανίας καφέ και της διατήρησης της ανταγωνιστικότητας των εξαγωγών μας. Ο σχετικός νόμος ψηφίστηκε τον Δεκέμβριο του 2020, πράγμα πολύ σημαντικό, διότι την προηγούμενη τριετία όποια εταιρεία έκανε εξαγωγές –και δεν είναι λίγες– στην πραγματικότητα τις επιδοτούσε, καταβάλλοντας έξω από κάθε λογική τον ΕΦΚ», σχολιάζει ο συνομιλητής μας.
Διαβάστε και τις άλλες συνεντεύξεις του αφιερώματος εδώ:
https://selfservice.gr/agis-pistiolas-ella-dika-mas-i-epideinosi-enteinei-tis-anisychies/
https://selfservice.gr/sofoklis-panagiotou-eez-epistrofi-stin-kanonikotita-meta-to-2023/
https://selfservice.gr/dimitris-mentekidis-sefymen-programmatismos-evdomada-tin-evdomada/