Το greekretail αποκαλύπτει ότι η ελληνική θυγατρική της Plus, αν και επισήμως είχε στη διάθεσή της προς επένδυση 800 εκατ. ευρώ, ανεπισήμως τα διαθέσιμα κεφάλαιά της δεν υπερέβαιναν τα 400 εκατ. ευρώ. Την ίδια στιγμή η μητρική της έθετε στη διοίκηση της Plus Hellas πλαφόν ανώτατου επενδυτικού κόστους για την αγορά οικοπέδων, περιορίζοντας δραστικά τις πρωτοβουλίες της. «Σήμερα πλέον η ανάπτυξη ενός καινούργιου δικτύου είναι μία πανάκριβη και εξαιρετικά δύσκολη υπόθεση», υποστηρίζουν στελέχη του κλάδου, που έζησαν εκ των έσω τη Lidl και την Plus. Κάτι ξέρει κι η Lidl που, όπως λένε, επιδιώκοντας τώρα την άντληση κεφαλαίων, ήδη έβαλε "πωλείται" σε κάποια καταστήματά της για τη μεταβίβασή τους, πιθανώς, με τη μέθοδο sale and lease back.

Και προσθέτουν: «Σήμερα πλέον η ανάπτυξη ενός καινούργιου δικτύου είναι μία πανάκριβη και εξαιρετικά δύσκολη υπόθεση, που τελικά, ίσως, δεν φαντάζει τόσο ελκυστική, αν αναλογιστεί κανείς ότι μιλάμε για μία αγορά πληθυσμού μόλις 11 εκατομμυρίων ανθρώπων».

‘Οπως σχολιάζουν στο greekretail, η υπόθεση της εισόδου ενός ξένου λιανέμπορου στη χώρα μας έχει μεταβληθεί σημαντικά κατά τη διάρκεια της τελευταίας δεκαπενταετίας, στο βαθμό που να είναι αλήθεια πως ο «χάρτης» έχει αλλάξει εντελώς.

«Η αγορά ενός ακινήτου και η δημιουργία καταστήματος πριν 10-12 χρόνια κόστιζε στον discounter περίπου 3 ως 5 εκατ. ευρώ. Σταδιακά, προς το τέλος της δεκαετίας του ’90, το κόστος άρχισε να ανεβαίνει προς τα 7 ως 8 εκατ. ευρώ. Σήμερα πλέον μιλούμε για απαιτούμενες επενδύσεις άνω των 10 ή και των 15 εκατ. ευρώ στις ακριβότερες περιοχές. Το 1 δισ. ευρώ για 200 καταστήματα είναι, ίσως, πολύ λίγα χρήματα, αν συνυπολογιστεί ότι απαιτούνται και τρία ή τέσσερα logistic centers, αξίας 35 ως 40 εκατ. ευρώ το καθένα», επισημαίνουν χαρακτηριστικά.

Η Lidl πουλάει ακίνητά της!

H Lidl, μάλιστα, όπως λένε, έχει εισέλθει πλέον σε αντίστροφη πορεία: Πουλάει ακίνητά της, στα οποία λειτουργούν καταστήματά της!’Ηδη σε τέσσερα καταστήματά της -στη δυτική Θεσσαλονίκη, στο Ναύπλιο, στα Γιαννιτσά και στα Τρίκαλα- έχει μπει «πωλητήριο» και δεν αποκλείεται να πωληθούν με τη μέθοδο sale and lease back. Σε κάθε περίπτωση, όπως εκτιμάται, η γερμανική αλυσίδα επιδιώκει να αντλήσει ρευστότητα μέσω αυτών των πωλήσεων, ενδεχομένως για να χρηματοδοτήσει την ολοκλήρωση του επενδυτικού της προγράμματος στην Ελλάδα, το κόστος του οποίου έχει ήδη υπερβεί το 1 δισ. ευρώ. Εξάλλου, εδώ και ενάμισι με δύο χρόνια έχει “φρενάρει” τις επενδύσεις της στη χώρα αφενός εξαιτίας της αύξησης του κόστους αγοράς των κατάλληλων ακινήτων και αφετέρου γιατί η εταιρεία διεισδύει σε νέες αγορές, όπως στα γειτονικά Βαλκάνια.

Γιατί απέτυχε η Plus Hellas

Παρόλο που το discount στην Ελλάδα έχει να επιδείξει επιτυχίες -κυρίως όσον αφορά στη Lidl- η Plus απέτυχε να υλοποιήσει το επενδυτικό της πρόγραμμα και να αποσπάσει σημαντικό μερίδιο της ελληνικής αγοράς. Τις πταίει; ‘Eχουν ειπωθεί και γραφτεί πολλά για την ικανότητα του ελληνικού management, αλλά και για την αποφασιστικότητα ή μη της μητρικής εταιρείας να επενδύσει σημαντικά κονδύλια στην Ελλάδα.

Το greekretail σήμερα αποκαλύπτει πως η ελληνική θυγατρική της Plus, αν και επισήμως είχε στη διάθεσή της προς επένδυση 600 εκατ. ευρώ, ποσό το οποίο μάλιστα αναπροσαρμόστηκε έως τα 800 εκατ. ευρώ, ανεπισήμως τα διαθέσιμα κεφάλαιά της δεν υπερέβαιναν τα 400 εκατ. ευρώ. Την ίδια στιγμή, η μητρική της έθετε πλαφόν ανώτατου επενδυτικού κόστους για την αγορά οικοπέδων, περιορίζοντας δραστικά τις πρωτοβουλίες χειρισμών της ελληνικής διοίκησης.

Ο περιορισμός του ύψους των επενδύσεων, σε συνδυασμό με τον στενό έλεγχο της μητρικής και τον ανταγωνισμό, τον οποίο αντιμετώπιζε η Plus Hellas, μη εξαιρουμένων των γραφειοκρατικών εμποδίων, ιδιαίτερα στις διαδικασίες έκδοσης των οικοδομικών αδειών για τα καταστήματά της, δημιούργησαν ένα εκρηκτικό κοκτέιλ. Δεν πέρασε, λοιπόν, πολύς καιρός για να εκραγεί στα θεμέλια της εταιρείας, παρόλο που, αρχικά τουλάχιστον, οι προϋποθέσεις ανάπτυξής της, με ένα management προερχόμενο από την Lidl Ελλάδας και κατά γενική ομολογία επιτυχημένο, κρίνονταν εξαιρετικές.

Το ντέρμπι των αιωνίων αντιπάλων

Από εδώ και πέρα το τοπίο του discount στη χώρα θα αναδιαταχθεί -κυρίως όταν ανοίξουν τις πόρτες τους στο κοινό τα πρώτα Aldi. Πάντως, οι γνωρίζοντες λένε ότι η κατάσταση για την Aldi Hellas δεν διευκολύνθηκε επειδή εξέλειψε η Plus. Το αντίθετο, καθώς η αγορά χρόνο με τον χρόνο δυσκολεύει, το εγχείρημα της Aldi απαιτεί ακόμα περισσότερο χρήμα και προσπάθεια. Το σίγουρο είναι, επισημαίνουν οι συνομιλητές μας, ότι δεν θα λείψει το…σασπένς από την αγορά, καθώς ο ανταγωνισμός Aldi-Lidl θυμίζει ντέρμπι μεταξύ αιώνιων αντιπάλων. “Εμπορικές σφήνες κόστους 20, 30 ακόμα και 100 εκατ. ευρώ είναι συνηθισμένες για τους δύο αντιπάλους. ‘Οταν φουντώνει ο ανταγωνισμός μεταξύ τους, οπότε ξοδεύονται δεκάδες εκατομμύρια ευρώ, καμία άλλη αλυσίδα στη Γερμανία δεν μπορεί να αντιπαρατεθεί μαζί τους. Εννοείται, φυσικά, πως οι ελληνικές αλυσίδες δεν μπορούν ούτε κατά διάνοια να αντιμετωπίσουν τηνχρηματοδοτική ισχύ της Aldi και της Lidl”, δηλώνει με σημασία στέλεχος του κλάδου, που έχει εργαστεί τόσο στη Lidl όσο και στην Plus.