Μαίνεται στη γαλλική χρηματοοικονομική αγορά η μάχη μεταξύ τραπεζών, ασφαλιστικών εταιρειών και ομίλων λιανεμπορίου, για το ποιος θα κατακτήσει μεγαλύτερο μερίδιο στην αξιοποίηση των αποταμιεύσεων των καταναλωτών.

Μαίνεται στη γαλλική χρηματοοικονομική αγορά η μάχη μεταξύ τραπεζών, ασφαλιστικών εταιρειών και ομίλων λιανεμπορίου, για το ποιος θα κατακτήσει μεγαλύτερο μερίδιο στην αξιοποίηση των αποταμιεύσεων των καταναλωτών.

Για μια ακόμη φορά στη Γαλλία -και πιθανότατα στο μέλλον και στην Ελλάδα- όλα ξεκίνησαν από τον όμιλο Carrefour. Μέσα σε χρόνο ρεκόρ, ο όμιλος που διευθύνεται από τον κ. Ντανιέλ Μπερνάρ, λάνσαρε την κάρτα Pass, ένα σύστημα πιστωτικών διευκολύνσεων για τους καταναλωτές, ένα πακέτο επενδυτικών και αποταμιευτικών προϊόντων και δελεαστικές προτάσεις για ασφάλειες ζωής.

“Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία”, μας λέει ο κ. Γιάννης Φαρμακίδης, ανώτατο στέλεχος της γαλλικής τράπεζας BNP στο Παρίσι, “ότι ο ανταγωνισμός των γαλλικών ομίλων λιανεμπορίου με τις τράπεζες για τα χρήματα των αποταμιεύσεων των καταναλωτών θα είναι σκληρός. Και, από πολλές πλευρές, τα συγκροτήματα των υπέρ μάρκετ διαθέτουν αρκετά πλεονεκτήματα”. Πράγματι, ο επιτυχημένος τραπεζίτης έχει δίκιο. Όπως και άλλοι συνάδελφοί του στο Παρίσι αναγνωρίζουν ότι ο λογαριασμός Pass των Carrefour είναι δελεαστικός και μπορεί να έχει καθαρή απόδοση στον καταναλωτή 4% το χρόνο.

Τοποθετήσεις σε repos

Η λειτουργία αυτού του λογαριασμού είναι βασισμένη στον συνδυασμό μιας τοποθέτησης repos, η οποία όμως συνδέεται με έναν τρεχούμενο λογαριασμό, ο οποίος και την τροφοδοτεί. Στο πλαίσιο αυτό, κάθε φορά που ο καταναλωτής πληρώνει με την κάρτα Pass κινητοποιεί έναν μηχανισμό χρέωσης και αυτόματης πίστωσης, ο οποίος εν τέλει τον δεσμεύει ακόμα περισσότερο με το συγκρότημα Carrefour, το οποίο, αν χρειαστεί, του προσφέρει και ταχύτατες πιστωτικές διευκολύνσεις. Παράλληλα, η συμμετοχή στο σύστημα Pass έχει και πολλά πιστωτικά, εμπορικά και αποταμιευτικά πλεονεκτήματα για τον καταναλωτή, ο οποίος ταυτόχρονα επωφελείται και από ειδικές προσφορές σε εστιατόρια, ξενοδοχεία, θεάματα κλπ.

Αν δε ο πελάτης των Carrefour και κάτοχος της κάρτας Pass επιθυμεί να αγοράσει αυτοκίνητο ή οικιακό εξοπλισμό, μπορεί να πάρει καταναλωτικό δάνειο από 1 έως 1,5 εκατ. δρχ. σε χρόνο ρεκόρ και με μέσο ετήσιο επιτόκιο 2,6% – 4%. Ελκυστικά και ποικίλα είναι επίσης τα επενδυτικά και αποταμιευτικά προϊόντα του συγκροτήματος, που προσφέρει διαφόρων ειδών τοποθετήσεις, αλλά και προγράμματα επικουρικής σύνταξης, αμοιβαίων κεφαλαίων και στεγαστικών τοποθετήσεων. Είναι χαρακτηριστική, από την άποψη αυτή, η απόδοση του αμοιβαίου Carrefour Horizon, το οποίο το 1999 είχε απόδοση 29,6% και πέρσι 1,9% παρά τη δυσμενή οικονομική συγκυρία.

Οι άλλοι όμιλοι

Εκτός από το συγκρότημα Carrefour, στις παροχές χρηματοοικονομικών υπηρεσιών και αποταμιευτικών/πιστωτικών προϊόντων έχουν μπει δυναμικά και άλλα γνωστά γαλλικά εμπορικά συγκροτήματα, όπως τα Auchan, Intermarche και άλλα. Ας σημειωθεί ότι το συγκρότημα Intermarche συνεργάζεται στενά με την, ολλανδικών συμφερόντων, τράπεζα ING, η οποία είναι γνωστή για τις καλές επιδόσεις της και στον ασφαλιστικό κλάδο, χάρη στο αποτελεσματικό άμεσο μάρκετινγκ που εφαρμόζει. Το συγκρότημα Auchan, από την πλευρά του, ρίχνει μεγάλο βάρος στα δύο αμοιβαία κεφάλαια που προτείνει στους πελάτες του, καθώς και σε ένα ειδικό αποταμιευτικό πρόγραμμα, που κύριο στόχο έχει να προσελκύσει μακροπρόθεσμη αποταμίευση.

Στην ασφαλιστική αγορά

Παράλληλα, τα συγκροτήματα Auchan και Carrefour μπαίνουν πλέον με αρκετές φιλοδοξίες και στη γαλλική ασφαλιστική αγορά όπου, πέρα από ασφάλειες ζωής, προσφέρουν και καλύψεις για αυτοκίνητα, πυρκαγιές και αστική ευθύνη. “Αυτές οι πρωτοβουλίες”, τονίζει ο ασφαλιστής Κλοντ Ζερόμ, “σίγουρα δημιουργούν νέες συνθήκες ανταγωνισμού στη γαλλική ασφαλιστική αγορά, η οποία είναι και μία από τις πλέον αναπτυσσόμενες στην Ευρώπη”.

“Η πολιτική των μεγάλων συγκροτημάτων διανομής δεν πρέπει να εκπλήσσει”, λέει ο Γάλλος οικονομολόγος Ανρί Κοέν, προσθέτοντας ότι τα υπέρ μάρκετ έχουν ανάγκη να διαφοροποιήσουν τις δραστηριότητές τους από τη μια μεριά, αλλά και να μπουν στον πολλά υποσχόμενο τραπεζικο-ασφαλιστικό χώρο από την άλλη. “Όταν οι κινήσεις κεφαλαίων είναι από μόνες τους παραγωγοί κερδών, αλλά και εισοδημάτων, μπορούν οι εμπορικές αλυσίδες να απουσιάζουν από αυτή την αγορά;” αναρωτιέται ο κ. Α. Κοέν και σίγουρα η απάντηση που ο ίδιος δίνει στην ερώτησή του είναι “όχι”.

Ιδιαίτερα δε για τα μεγάλα συγκροτήματα, που πωλούν τοις μετρητοίς και αγοράζουν με πίστωση που, στη Γαλλία, μπορεί να φθάσει μέχρι και 75 ημέρες. Συνεπώς, τα συγκροτήματα αυτά έχουν τεράστια κεφάλαια προς αξιοποίηση στη διάθεσή τους, από τα οποία λογικό είναι να αντλούν και ιδιαίτερα σημαντικά κέρδη. Ετσι, πολλοί παρατηρητές στη γαλλική αγορά επισημαίνουν ότι σε λίγο καιρό θα πρέπει να αναμένονται στενές συνεργασίες τραπεζών, ασφαλιστικών επιχειρήσεων και υπέρ μάρκετ, με τελικό αποτέλεσμα μια ριζική αλλαγή και στο παραδοσιακό χρηματοοικονομικό τοπίο.

Είναι λοιπόν περισσότερο από πιθανό, παρεμφερείς εξελίξεις να σημειωθούν και στην ελληνική οικονομική πραγματικότητα, στην οποία η γαλλική παρουσία είναι έντονη από καιρό.