Στα μέσα του καλοκαιριού η θερμοκρασία ανέβηκε στην κατηγορία του γάλακτος με το λανσάρισμα του «νέας γενιάς εβαπορέ» από τη Δέλτα. Η «επίθεση» για την κατάκτηση της πρώτης θέσης συνεχίστηκε από θυγατρική της με το νέο παστεριωμένο γάλα περιοχής Ολύμπου. O leader της αγοράς απάντησε στην πρόκληση δηλώνοντας πως είναι «ανοικτός σε προτάσεις συνεργασίας» και πως υπάρχει σκέψη για άνοιγμα και στην αγορά του παστεριωμένου.
Στα μέσα του καλοκαιριού η θερμοκρασία ανέβηκε στην κατηγορία του γάλακτος με το λανσάρισμα του “νέας γενιάς εβαπορέ” από τη Δέλτα. Η “επίθεση” για την κατάκτηση της πρώτης θέσης συνεχίστηκε από θυγατρική της με το νέο παστεριωμένο γάλα περιοχής Ολύμπου. O leader της αγοράς απάντησε στην πρόκληση δηλώνοντας πως είναι “ανοικτός σε προτάσεις συνεργασίας” και πως υπάρχει σκέψη για άνοιγμα και στην αγορά του παστεριωμένου.
Με εμφανή την προσπάθεια να θυμίζει η συσκευασία του προϊόντος τον leader της κατηγορίας αλλά με διαφορετικό concept σε ό,τι αφορά τη χρήση του (έχει διάρκεια ζωής μόλις δύο μηνών και χρώμα που θυμίζει το φρέσκο, και προκύπτει από ειδική πατενταρισμένη θερμική διαδικασία), η Δέλτα δήλωνε πως στόχος της είναι η κατάκτηση της πρώτης θέσης στην αγορά του γάλακτος, την οποία κατέχει η Friesland Hellas με ποσοστό 28% σε όγκο πωλήσεων. Η επένδυση για την παραγωγή του νέου προϊόντος κυμάνθηκε μεταξύ 2,5 και 3 εκατ. ευρώ, συνυπολογιζόμενων των κονδυλίων που διατέθηκαν για έρευνα). Σε ό,τι αφορά την απόφαση της Δέλτα να επενδύσει σε μια πτωτική αγορά, ο κ. Αθανάσιος Γιαννακάκος, διευθύνων σύμβουλος στη Δέλτα Πρότυπος Βιομηχανία Γάλακτος ΑΕ, δήλωνε σε συνέντευξη τύπου πως η αγορά του εβαπορέ εξακολουθεί να είναι μια αγορά σημαντική -32% περίπου των συνολικών πωλήσεων της κατηγορίας σε όγκο και 27% σε αξία- που μπορεί, εφόσον δεν προβλέπεται να μειωθεί περαιτέρω τα επόμενα χρόνια, να προσφέρει στην εταιρεία τις πωλήσεις που χρειάζεται για να καταλάβει την πρώτη θέση στην αγορά του γάλακτος.
Επόμενος στόχος η Θεσσαλία
Η επόμενη κίνηση της Δέλτα είχε στόχο τη θεσσαλική αγορά γάλακτος. Η εταιρεία παρουσίασε στις αρχές Σεπτεμβρίου το προϊόν προέλευσης, με ονομασία "Αυθεντικό περιοχής Ολύμπου" και με στόχο την κατάκτηση αρχικά του 10% της αγοράς γάλακτος της Θεσσαλίας. Το νέο φρέσκο γάλα του ομίλου διανέμεται μόνο στη Θεσσαλία και κατ' εξαίρεση στην Κοζάνη από την εταιρεία Βίγλα Ολύμπου ΑΕΒΕ, 100% θυγατρική της Δέλτα Συμμετοχών ΑΕ.
Όπως είναι γνωστό, η Βίγλα Ολύμπου ΑΕΒΕ ιδρύθηκε το 1990 στην Ελασσόνα, προκειμένου να δραστηριοποιηθεί στην παραγωγή τυροκομικών προϊόντων και από το 1997 έχει περιέλθει στον έλεγχο της Δέλτα Συμμετοχών. Λόγω όμως της εποχικότητας από την οποία χαρακτηρίζεται η παραγωγή τυροκομικών προϊόντων και προκειμένου το εργοστάσιο να λειτουργεί σε 12μηνη βάση, η διοίκηση του ομίλου έλαβε την απόφαση να επεκτείνει η δράση της Βίγλα και στην κατηγορία του γάλακτος, συσκευάζοντας όμως γάλα μόνο για την αγορά της Θεσσαλίας.
Η Βίγλα προμηθεύεται για τον σκοπό αυτό γάλα αποκλειστικά από τους παραγωγούς της Θεσσαλίας και σε ποσότητες που, όπως αναφέρεται επισήμως, αντιστοιχούν στο 60% της συνολικής τοπικής παραγωγής, η οποία φθάνει τους 25.000 τόνους ετησίως. Η νέα επένδυση κόστισε περί τα 1,8 εκατ. ευρώ. Με την κίνησή της αυτή η Δέλτα "απάντησε" και στον ανταγωνισμό και ουσιαστικά στη γαλακτοβιομηχανία Όλυμπος, που από μια μικρή τοπική παραγωγική μονάδα γιγαντώθηκε σε μια μεγάλη εταιρεία συλλογής και επεξεργασίας γάλακτος, με μερίδια υψηλότερα του 10% ανά την επικράτεια και ισχυρή παρουσία στα περισσότερα αστικά κέντρα της χώρας. Το νέο τοπικό προϊόν της Δέλτα, κυκλοφορεί σε συσκευασία του ενός λίτρου, σε δύο τύπους -πλήρες και ελαφρύ-, σε πλαστικές διαφανείς φιάλες (!) με ειδική επεξεργασία, διατηρείται στο ψυγείο μια μέρα λιγότερη από ό,τι τα υπόλοιπα φρέσκα γάλατα, διατίθεται στη χονδρική φθηνότερα κατά περίπου 9% έναντι του ανταγωνισμού και θα υποστηριχθεί επικοινωνιακά μόνο στην αγορά της Θεσσαλίας. Ο διευθύνων σύμβουλος της Δέλτα Πρότυπος Βιομηχανία Γάλακτος, κ. Α. Γιαννακάκος, αναφερόμενος στην πολιτική ανάπτυξης της εταιρείας, τόνισε, στο πλαίσιο ειδικής παρουσίασης της νέας γραμμής παραγωγής στην Ελασσόνα, ότι η εταιρεία δεν θα προβεί σε άλλη επένδυση τοπικής εμβέλειας, ότι μέχρι το τέλος του έτους η Δέλτα επιφυλάσσει και άλλη… έκπληξη στον ανταγωνισμό, ενώ επανέλαβε τις προθέσεις που υπάρχουν για επενδύσεις σε τρίτες χώρες, επισημαίνοντας ότι ήδη μελετώνται συγκεκριμένες αγορές.
Η απάντηση της Friesland
Διατηρώντας “ήπιους τόνους”, σύμφωνα με την έκφραση του κ. Γιάννη Σιαμπάνη, του νέου διευθύνοντος συμβούλου της Friesland Foods Hellas, η γαλακτοβιομηχανία εξαπολύει αντεπίθεση σε όλα τα μέτωπα, με σκοπό τη διατήρηση της πρωτιάς που κατέχει στο σύνολο της αγοράς λευκού γάλακτος (24,3%) αλλά και την εξασφάλιση ανάλογης θέσης στο σύνολο των γαλακτοκομικών προϊόντων.
Τα πλάνα τα οποία επεξεργάζεται προβλέπουν ότι σε διάστημα τριών ετών θα αυξήσει τα ετήσια έσοδά της κατά τουλάχιστον 100 εκατ. ευρώ, στα 330 εκατ. ευρώ. Στην πρώτη επίσημη τοποθέτησή του, ο κ. Γιάννης Σιαμπάνης, αφού έδωσε έμφαση στο γεγονός ότι η θυγατρική της ολλανδικής Friesland Foods στην Ελλάδα, με τις ενέργειες τις οποίες δρομολογεί δεν θα κινηθεί στα όρια των "γκρίζων ζωνών" όπως άλλες εταιρείες του ανταγωνισμού, ανέλυσε τη στρατηγική της Friesnald Hellas που προβλέπει μια σειρά από νέες δραστηριότητες, σε όλες τις βασικές κατηγορίες των γαλακτοκομικών προϊόντων, καθώς και σχέδια για εξαγορές ή συνεργασίες με τρίτες εταιρείες, τα οποία θα αφορούν στην είσοδο της εταιρείας στην κατηγορία του φρέσκου γάλακτος.
Ειδικότερα, ο κ. Σιαμπάνης τόνισε ότι οι προθέσεις της Friesland για επενδύσεις στο φρέσκο γάλα παραμένουν, αφού θα στηρίξουν σε μεγάλο βαθμό τα σχέδιά της για την κατάκτηση της πρώτης θέσης στο σύνολο των υποκατηγοριών των γαλακτοκομικών προϊόντων. Όπως χαρακτηριστικά δήλωσε, επιδίωξή της είναι να προβεί σε εξαγορά ή σε συνεργασία με τρίτη εταιρεία τοπικής εμβέλειας και "κτίζοντας" στη σχέση αυτή να ανοιχτεί πανελλαδικά στο παστεριωμένο γάλα.
Ένα δεύτερο μεγάλο project το οποίο επεξεργάζεται η Friesland Hellas αφορά τον τομέα των τυροκομικών προϊόντων και μεταξύ άλλων προβλέπει την εισαγωγή και διακίνηση στην εγχώρια αγορά ολλανδικών τυριών ειδικού τύπου, στη συνέχεια την παραγωγή κίτρινων τυριών στην Ελλάδα, αλλά και την παραγωγή φέτας, τόσο για την ελληνική, όσο -κυρίως- και για ξένες αγορές, όπου θα διεισδύσει εκμεταλλευόμενη το διεθνές δίκτυο πωλήσεων της μητρικής Friesland Foods.
Το τρίτο, επίσης σημαντικό project της Friesland Hellas, αφορά στην κατηγορία του γιαουρτιού, όπου ήδη κατέχει μερίδια 10% και που στις επιδιώξεις της είναι να αυξήσει τη συμμετοχή της στο ψυγείο το 2006 στο 15% και το 2007 στο 20%. Σήμερα, η εταιρεία διακινεί 14 από τους 28 κωδικούς τους οποίους προτίθεται να λανσάρει σε σύνολο, στηριζόμενη παραγωγικά στο νέο εργοστάσιο στην Πάτρα, ενώ από το 2006 θα αρχίσει και τις εξαγωγές, αρχικά στην Κύπρο και στη συνέχεια σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Στο εβαπορέ, στο οποίο τα μερίδιά της φθάνουν στο 64,7%, η εταιρεία θα επιμείνει στην ίδια στρατηγική, παρά την είσοδο της Δέλτα στην εν λόγω κατηγορία και την επιθετική επικοινωνιακή της πολιτική, εκτιμώντας ότι με τις κατάλληλες προωθητικές ενέργειες και τα νέα προϊόντα τα οποία σχεδιάζει, θα κρατήσει την ίδια συμμετοχή. Σημειώνεται ότι η Δέλτα, τον πρώτο μήνα παρουσίας της στο εβαπορέ πήρε μερίδιο κοντά στο 3,2% με 3,4%, ενώ σε σύνολο η αγορά ανέκοψε αισθητά τη σχεδόν σταθερή πτωτική της πορεία.