Ο χώρος των εξειδικευμένων και υγιεινών τροφίμων προσελκύει όλο και πιο έντονα το ενδιαφέρον των καταναλωτών σήμερα που τα διατροφικά σκάνδαλα διαδέχονται το ένα το άλλο και θέτουν υπό αμφισβήτηση τα αυτονόητα -για χρόνια- γύρω από τις διατροφικές συνήθειες της ελληνικής οικογένειας.

Ο χώρος των εξειδικευμένων και υγιεινών τροφίμων προσελκύει όλο και πιο έντονα το ενδιαφέρον των καταναλωτών σήμερα που τα διατροφικά σκάνδαλα διαδέχονται το ένα το άλλο και θέτουν υπό αμφισβήτηση τα αυτονόητα -για χρόνια- γύρω από τις διατροφικές συνήθειες της ελληνικής οικογένειας.

Με 20 και πλέον χρόνια συνεχούς παρουσίας και δραστηριοποίησης στον τομέα των εξειδικευμένων τροφίμων, η εταιρεία FYTRO AE, η οποία εισέρχεται πλέον δυναμικά και στο χώρο των βιολογικών τροφίμων, είναι σε θέση σήμερα να ανήκει στις εταιρείες που δίνουν τον τόνο σ' αυτόν τον ιδιαίτερα ευαίσθητο τομέα της υγιεινής διατροφής.

Η FYTRO ξεκίνησε τη λειτουργία της το 1980 ως ατομική επιχείρηση. Στη συνέχεια μετατράπηκε σε ΕΠΕ, ενώ τα τελευταία 15 χρόνια λειτουργεί ως ΑΕ με τζίρο που σήμερα ανέρχεται σε επίπεδα της τάξης του 1,5 δισ. δρχ.

Εισάγει, παράγει και διανέμει πάνω από 200 είδη διατροφής, τα περισσότερα με την επωνυμία FYTRO. Τα προϊόντα αυτά είναι κυρίως υγιεινές τροφές, τροφές ειδικής διατροφής και βιολογικά προϊόντα.

Κατευθείαν από τη φύση

Όπως μας εξηγεί ο κ. Δημήτρης Μαργαριτίδης, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, “η σειρά υγιεινών τροφών (Natural) περιλαμβάνει προϊόντα που διατηρούν το μέγιστο των θρεπτικών συστατικών τους έτσι όπως τα παίρνουμε από τη φύση, επιδέχονται δε τις ελάχιστες δυνατές επεξεργασίες, κυρίως μηχανικές, που τα καθιστούν καταναλώσιμα, ενώ κανένα δεν περιέχει συντηρητικά ή χρωστικές μη φυσικές ύλες. Είναι προϊόντα που καταναλώνονται από ανθρώπους όλων των ηλικιών που προσέχουν την καθημερινή διατροφή τους”. Στη σειρά αυτή ανήκουν όλα τα προϊόντα σόγιας (κιμάς, κεμπάπ, μακαρόνια, κριθαράκι, γάλα), ακατέργαστη και μαύρη ζάχαρη, δημητριακά, νιφάδες, ρύζι καστανό και αναποφλοίωτο, πλιγούρι, μελάσα, ρυζογκοφρέτες κλπ.

Η σειρά προϊόντων ειδικής διατροφής (Silueta) περιλαμβάνει κυρίως προϊόντα χαμηλής θερμιδικής αξίας, διαβητικά, συμπληρώματα βιταμινών και ιχνοστοιχείων, είτε προϊόντα που έχουν υψηλό ποσοστό πρωτεϊνών. Τα προϊόντα αυτά, ανάλογα με τη σύνθεσή τους, προορίζονται για ομάδες καταναλωτών με ιδιαίτερες διατροφικές ανάγκες, όπως διαβητικούς, καρδιοπαθείς, νεφροπαθείς, υπερτασικούς, καθώς και για άτομα με προβλήματα σωματικού βάρους, αθλητές κλπ. Στην ποικιλία των προϊόντων αυτών συμπεριλαμβάνονται και σοκολάτες φρουκτόζης, υποκατάστατα ζάχαρης (ασπαρτάμη), άλατος και καφέ, φρουκτόζη, ζυμαρικά διαίτης, ρόφημα από βότανα, λεκιθίνες κλπ.

Βιολογικά προϊόντα και σούπερ μάρκετ

Σε ό,τι αφορά τα βιολογικά προϊόντα, τα κυριότερα χαρακτηριστικά τους είναι ότι το 100% των συστατικών τους προέρχεται από καλλιέργειες όπου δεν έχουν χρησιμοποιηθεί καθόλου φυτοφάρμακα και συνθετικά λιπάσματα. Οι καλλιέργειες αυτές είναι γνωστές σαν βιολογικές καλλιέργειες και τα προϊόντα (τα συστατικά των οποίων προέρχονται από αυτές) ονομάζονται βιολογικά ή organic (οργανικά).

Η FYTRO AE έχει επικεντρώσει ιδιαίτερα την προσοχή της στα βιολογικά προϊόντα, στα οποία άρχισε να δραστηριοποιείται τον τελευταίο χρόνο. Σήμερα έχει αναπτύξει μία γκάμα 35 ειδών και βρίσκεται στη διαδικασία να τα προωθήσει στα σούπερ μάρκετ. Τέτοια προϊόντα είναι: ζάχαρη ακατέργαστη, ρύζι, ρυζογκοφρέτες, διάφορα είδη ζυμαρικών, passata (συμπυκνωμένος χυμός ντομάτας), διάφοροι ξηροί καρποί (φουντούκια, αμύγδαλα), αποξηραμένα φρούτα (δαμάσκηνα, βερίκοκα, σύκα), διάφορα δημητριακά, γάλα, στιγμιαίος καφές, πράσινο τσάι Κίνας, μέλι, κέικ με μέλι μπισκότα, μαρμελάδες, αλεύρι (λευκό, ολικής), ψωμί για τοστ (λευκό, ολικής) και όσπρια (φακές, φασόλια). Οι αλυσίδες από την πλευρά τους επιδεικνύουν σημαντικό ενδιαφέρον γι’ αυτή την κατηγορία προϊόντων εξαιτίας και της συγκυρίας με τις “τρελές” αγελάδες, όπως τονίζει ο κ. Μαργαριτίδης.

Τα προϊόντα του κλάδου των εξειδικευμένων τροφίμων διακινούνται κατά 95% μέσω των σούπερ μάρκετ, ωστόσο, όπως παρατηρεί ο κ. Μαργαριτίδης, “υπάρχει κάποια σύγχυση ως προς την ταξινόμηση αυτών των προϊόντων στα ράφια τους. Στην Ευρώπη, τα πράγματα στις περισσότερες αλυσίδες είναι πολύ ξεκάθαρα. Διαθέτουν έναν ιδιαίτερο ενιαίο χώρο για τα εξειδικευμένα τρόφιμα, όπου προβάλουν ξεχωριστά μια ολοκληρωμένη γκάμα υγιεινής διατροφής, μία γκάμα ειδικής διατροφής και μία γκάμα βιολογικών προϊόντων. Στη χώρα μας τα πράγματα δεν είναι τόσο ξεκάθαρα. Αν κάνει κανείς μία βόλτα στα ράφια των σούπερ μάρκετ μπορεί να συναντήσει, για παράδειγμα, προϊόντα διαβητικά σε χώρους που δεν θα έπρεπε να υπάρχουν ή προϊόντα που καλύπτουν διαφορετικές διατροφικές ανάγκες σε χώρους για διαβητικά προϊόντα. Νομίζω -τονίζει- ότι θα πρέπει να ευαισθητοποιηθούν περισσότερο τα σούπερ μάρκετ σ' αυτό το σημείο. “Εμείς, από την πλευρά μας, προσπαθούμε εδώ και πολλά χρόνια να περάσουμε το μήνυμα αυτό, αλλά οι αλυσίδες δεν δείχνουν να έχουν τη διάθεση να ξοδέψουν χρόνο για να βελτιώσουν αυτή την παράμετρο, επειδή η συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων δεν πραγματοποιεί μεγάλους τζίρους. Η είσοδος της Carrefour στην ελληνική αγορά, αλυσίδας η οποία είναι αρκετά καλά οργανωμένη σ' αυτό το χώρο -με σημαντικά αποτελέσματα στις πωλήσεις αυτών των προϊόντων- αποτελεί ένα καλό παράδειγμα προς μίμηση. Αυτή την εμπειρία προσπαθούμε και εμείς να μεταφέρουμε στις υπόλοιπες αλυσίδες.

Αυτή την περίοδο είναι αλήθεια ότι οι αλυσίδες -και λόγω των γενικότερων συγκυριών- ακούνε με ενδιαφέρον τις προτάσεις μας”.

Τάση που μεταφέρεται… προς νότον

Αναφερόμενος στην εξέλιξη του κλάδου των υγιεινών τροφών στην ελληνική αγορά ο κ. Μαργαριτίδης θυμίζει ότι υπήρξε μία άνθηση από το 1980 (με την πρώτη παρουσία του νέφους) μέχρι το 1995 – 96. Στη συνέχεια παρατηρήθηκε κάποια στασιμότητα, ενώ μετά το 1998 άρχισε να εκδηλώνεται ένα έντονο καταναλωτικό ενδιαφέρον για τα βιολογικά προϊόντα. Όσον αφορά στην κατάσταση στην Ευρώπη, ο ίδιος επισημαίνει ότι “όσο πάμε προς το βορρά το ενδιαφέρον για εξειδικευμένα τρόφιμα είναι μεγαλύτερο με τάση να αυξάνεται με το χρόνο και προς το νότο. Είναι χαρακτηριστικό ότι περί το 5% – 7% της κατανάλωσης στις βόρειες χώρες αφορά σε βιολογικά προϊόντα”.