Σημαντικά ακριβότερο μέσο καλάθι από την Ελλάδα φέρονται να έχουν οι πέντε ευρωπαϊκές χώρες που καταμετρώνται σταθερά από το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) στην επαναλαμβανόμενη έκθεση οργανωμένης έρευνας σύγκρισης τιμών στην Ευρώπη.
Σύμφωνα με στοιχεία που έχουν εξαχθεί από πλατφόρμες σύγκρισης τιμών σε κάθε χώρα και τιμοληψίες από αλυσίδες σούπερ μάρκετ, το Ηνωμένο Βασίλειο παρουσιάζεται ακριβότερο κατά 25% σε σχέση με την Ελλάδα.
Ακόμη, η Γερμανία φέρεται κατά 24% πιο ακριβή, η Γαλλία κατά 20% πιο ακριβή, η Ιταλία κατά 16% και η Πορτογαλία κατά 7%.
Η Ισπανία και η Ρουμανία βρίσκονται αρκετά κοντά με την Ελλάδα, αλλά εμφανίζονται ακριβότερες, κατά 5% και κατά 1% αντίστοιχα.
Για την τρέχουσα ανάλυση συγκρίθηκαν τιμές σε 43 κατηγορίες προϊόντων (Μάρτιος 2024), εκ των οποίων οι 20 θεωρείται ότι συνθέτουν ένα τυπικό καλάθι αγορών.
Άλλες 23 εντάχθηκαν λόγω συμπερίληψης στο Καλάθι του Νοικοκυριού, με συνδυασμό αντίστοιχων καλαθιών στο εξωτερικό, για κοινή εκτίμηση και διαθεσιμότητα στοιχείων τιμών στις χώρες που εξετάστηκαν.
Ακριβότερη και η Ρουμανία
Στη σύγκριση των καλαθιών μετά την αφαίρεση του αντίστοιχου αναλογούντα ΦΠΑ και οι έξι χώρες έχουν πιο ακριβό μέσο καλάθι από την Ελλάδα: Το Ηνωμένο Βασίλειο κατά 33%, η Γερμανία κατά 31%, η Γαλλία κατά 28%, η Ιταλία κατά 24%, η Ισπανία κατά 12% η Πορτογαλία κατά 10% και η Ρουμανία κατά 6%. Αυτό είναι αποτέλεσμα της διαφοράς που έχει ο ΦΠΑ που αναφέρεται σε τρόφιμα και ποτά ανά χώρα.
Για την Ελλάδα είναι 13%, σημαντικά υψηλότερος από το Ηνωμένο Βασίλειο (0% ή 5%), τη Γαλλία (10% και 5,5%), την Ισπανία (10% και 4%), την Ιταλία (5% και 4%), τη Γερμανία (7%) τη Ρουμανία (9%), οριακά την Πορτογαλία (13% και 6%), αλλά και τις περισσότερες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η βασική διαφορά είναι ότι τρόφιμα που στην Ελλάδα υπάγονται στον υψηλό συντελεστή ΦΠΑ με 24% στις υπόλοιπες χώρες υπάγονται στον χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ, ο οποίος είναι και χαμηλότερος του ελληνικού με 6%, 5,5%, 4% ή ακόμα και 0%.
Το ΙΕΛΚΑ καταλήγει στο συμπέρασμα ότι το οργανωμένο ελληνικό λιανεμπόριο τροφίμων παρέχει στους Έλληνες καταναλωτές πρόσβαση σε προϊόντα για το τυπικό του καλάθι με κατά μέσο όρο χαμηλότερες τιμές, ως αποτέλεσμα οργανωμένης προσπάθειας των προμηθευτών και των λιανεμπόρων για συγκράτηση των τιμών, διαχρονικά την τελευταία δωδεκαετία.
Για την Ελλάδα, τα στοιχεία εξήχθησαν από τις αλυσίδες Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, Μασούτης, My market (Metro ΑΕΒΕ) και Market In.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο συμμετείχαν οι Morrisons, ASDA, Sainsbury’s, Coop, Ocado, TESCO, στη Γερμανία οι Rewe, Kaufland, Netto, Tukwila, στη Γαλλία οι Monoprix Plus, Carrefour, Super U, Auchan, Aldi, στην Ιταλία οι CosiComodo, emiDrive, Pim Spesa, Agora, Everli, HeyConad, easyCoop, στην Πορτογαλία οι Continente, Minipreco, Auchan, Spar, στην Ισπανία οι Carrefour, Marcadona, Caprabo, Condis, Dia, Eroski, SoySuper. Alcampo και στη Ρουμανία οι Kaufland, Tommy, Spar, Konzum.
Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter