Η ΚΑΡΦΟΥΡ ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΣ προτίθεται να χρησιμοποιήσει τον τίτλο 5΄ Μαρινόπουλος για τα καταστήματα του δικτύου franchise που ετοιμάζει. Η DIA HELLAS, στο πλαίσιο της οποίας λειτουργούν 42 μονάδες με το σύστημα franchise σε σύνολο 253 καταστημάτων, προγραμματίζει φέτος τη δημιουργία 18 νέων καταστημάτων franchise. Η Α-Β ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ ήδη έχει συνάψει τις πρώτες επτά συμβάσεις δικαιόχρησης (Τροφό Market), ενώ θα υπάρξουν και νέες συνεργασίες, ώστε το δίκτυο franchise της αλυσίδας να επεκταθεί σταδιακά σε όλη τη χώρα.
Ως ένα νέο πεδίο δράσης θα μπορούσε να χαρακτηριστεί το franchise για το οργανωμένο λιανεμπόριο. Βέβαια οι συμβάσεις δικαιόχρησης δεν αποτελούν πρωτόγνωρη σχέση συνεργασίας για τα σούπερ μάρκετ, ωστόσο οργανωμένες πρωτοβουλίες προς αυτή την κατεύθυνση γίνονται τα τελευταία μόλις χρόνια.
Η αγορά του franchise, που έχει ήδη κατακτηθεί από πολλούς κλάδους της εγχώριας οικονομίας, φαίνεται ότι απασχολεί πλέον και τις αλυσίδες του λιανεμπορίου τροφίμων. Μέσω αυτής αναζωπυρώνεται το ενδιαφέρον των αλυσίδων σούπερ μάρκετ για νέες επεκτατικές κινήσεις. Τώρα στην «οικογένειά» τους εντάσσουν ως νέα μέλη μικροεπιχειρηματίες, με διάθεση να ρισκάρουν σημαντικά κεφάλαια σε μία άκρως ανταγωνιστική και απρόβλεπτη ορισμένες φορές αγορά. Το εγχείρημα φαντάζει δύσκολο. Απαιτούνται καλά μελετημένες κινήσεις, άρτια οργάνωση, συνεχής υποστήριξη των νέων δικτύων, αλλά και αστείρευτα αποθέματα «αντοχής» για την εκπαίδευση κάθε ενδιαφερόμενου υποψήφιου επιχειρηματία.
Ωστόσο η επέκταση του οργανωμένου λιανεμπορίου στο franchise γεννά μία σειρά από βασικά ερωτήματα. Οι συμβάσεις δικαιόχρησης θα αποτελέσουν διέξοδο για τον κλάδο των μικρομεσαίων επιχειρήσεων ή θα λειτουργήσουν ως οριστικό χτύπημα για την πλήρη εξόντωση και των τελευταίων ανεξάρτητων εμπορικών μονάδων; Θα υπάρξει και σε τοπικό επίπεδο «πόλεμος» με τιμές κάτω του κόστους; Οι κάτοικοι των μικρών πόλεων θα αγκαλιάσουν τους franchisees ή θα τηρήσουν αποστάσεις ασφαλείας υπέρ των μικρών και ανεξάρτητων καταστημάτων του κλάδου; Ποια θα είναι τα εκτιμώμενα κέρδη για κάθε επίδοξο επιχειρηματία; Σε πόσο διάστημα θα καθίσταται εφικτή η απόσβεση της επένδυσης; Τι θα συμβεί αν δίπλα από ένα κατάστημα franchise ή έστω σε απόσταση… αναπνοής δράσει κάποιος δυναμικός ανταγωνιστής; Ποια υποστήριξη θα του παράσχει ο δικαιοπαροχός σε επίπεδο τιμών; Μεταξύ δικαιοπαροχών και δικαιοδόχων θα αναπτυχθούν τελικά σχέσεις πραγματικής ανταπόδοσης; Απαντήσεις είναι δύσκολο να δοθούν πριν δούμε το οργανωμένο λιανεμπόριο να αναπτύσσεται πλήρως στην αγορά franchise. Το σίγουρο είναι ότι στο μεσοδιάστημα όσοι εκ ων ισχυρών επεκταθούν και στον χώρο της δικαιόχρησης θα πασχίσουν με κάθε τρόπο να επικρατήσουν στις τοπικές αγορές, διεισδύοντας στον μέγιστο δυνατό βαθμό σε περιοχές με μικρή πληθυσμιακή δύναμη.
Ο χάρτης του franchise στο λιανεμπόριο
Το «σ.σ.» παρουσιάζει τον χάρτη του franchise στον κλάδο του οργανωμένου λιανεμπορίου. Δίνει με κάθε λεπτομέρεια τις έως τώρα κινήσεις όσων επιχείρησαν την περαιτέρω ανάπτυξή τους εκμεταλλευόμενοι τις ευκαιρίες που παρέχουν οι συμβάσεις δικαιόχρησης. Αναλυτικότερα η εικόνα του κλάδου έχει ως εξής:
ΚΑΡΦΟΥΡ ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η αγορά αναμένει με εξαιρετικό ενδιαφέρον, αλλά και αγωνία τις κινήσεις της ισχυρότερης αλυσίδας του λιανεμπορίου στο franchise. Η διοίκηση της ΚΑΡΦΟΥΡ ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΣ έχει ήδη λάβει τις αποφάσεις της και το διάστημα αυτό καθορίζει τον τρόπο δράσης της. Οι τελευταίες πληροφορίες πριν την έκδοση του τεύχους ανέφεραν ότι η ανάπτυξη του δικτύου franchise επρόκειτο να αρχίσει στα τέλη Μαρτίου, με τη διενέργεια των πρώτων επαφών με ενδιαφερόμενους επιχειρηματίες. Στόχος της αλυσίδας είναι να χρησιμοποιήσει τον τίτλο 5΄ Μαρινόπουλος για τα καταστήματα δικαιόχρησης. Ήδη με αυτή την επωνυμία λειτουργούν περί τις 44 μονάδες, οι οποίες βέβαια ανήκουν στην ίδια την εταιρεία, ενώ από εδώ και στο εξής ο εν λόγω τίτλος θα χρησιμοποιείται κυρίως από franchisees. Οι νέες μονάδες θα έχουν έκτάση από 300 τ.μ. έως 500 τ.μ. μέτρα, ενώ ανάλογα με το εμβαδόν τους και τις αναγκαίες παρεμβάσεις στον χώρο θα ποικίλλει και το ύψος της επένδυσης από την πλευρά του κάθε ενδιαφερόμενου. Τέλος σημειώνεται ότι η παρουσία της DIA HELLAS σε μία υποψήφια για ανάπτυξη πόλη δεν θα επιδρά ανασταλτικά για την επέκταση της ΚΑΡΦΟΥΡ ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΣ. Απλά κατά την επιλογή του χώρου θα υπάρχουν συγκεκριμένοι περιορισμοί, που κατά κύριο λόγο θα αφορούν στη απόσταση των εμπορικών μονάδων, ώστε να μην λειτουργούν ανταγωνιστικά η μία έναντι της άλλης.
DIA HELLAS
Είναι ίσως μία από τις πρώτες αν όχι η πρώτη οργανωμένη αλυσίδα που επιχείρησε με καλά μελετημένα «βήματα» την είσοδό της στο franchise. Οι πρώτες συμφωνίες με franchisees υπεγράφησαν το 2000. Έκτοτε και έως το τέλος του 2002 η αλυσίδα σε σύνολο 253 καταστημάτων δημιούργησε 42 μονάδες franchise. Η DIA HELLAS συνεχίζει και σήμερα τη δυναμική της πορεία στον κλάδο. Για το 2003 έχει προγραμματίσει τη δημιουργία 18 νέων καταστημάτων franchise, αλλά και 15 ιδιόκτητων, 6 εκ των οποίων θα είναι parking stores. Όσο για τους γεωγραφικούς της στόχους, η αλυσίδα επικεντρώνει πλέον τη στρατηγική της για το franchise στη βόρεια και κεντρική ηπειρωτική Ελλάδα. Τέλος, όπως υποστηρίζουν στελέχη της, το δίκτυο καταστημάτων με συμβάσεις δικαιόχρησης έρχεται να συμπληρώσει την ανάπτυξη των ιδιόκτητων καταστημάτων της DIA HELLAS και όχι να την αντικαταστήσει.
Α-Β ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ
Η εξαγορά των ΤΡΟΦΟ και ΕΝΑ έδωσε τη δυνατότητα στην Α-Β ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ να επεκταθεί και στην αγορά του franchise. Χρησιμοποιώντας ως «όχημα» την ΕΝΑ, της οποίας διατήρησε την εμπορική οντότητα και τον τίτλο Τροφό Market, παράλληλα με τα δικά της μεγάλα καταστήματα η αλυσίδα δημιουργεί ένα ακόμη δίκτυο μικρών αυτή τη φορά εμπορικών μονάδων, με έδρες σε πόλεις με πληθυσμιακή δύναμη περί τους 3.000 κατοίκους. Η έκταση των καταστημάτων είναι συνήθως της τάξης των 300 τ.μ., ενώ κάθε επιχειρηματίας που συνάπτει σχέση συνεργασίας με την Α-Β ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ υποστηρίζεται από τον όμιλο σε θέματα τεχνογνωσίας, καθώς και σε υλικοτεχνική υποδομή. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, ήδη έχουν συναφθεί οι πρώτες επτά συμβάσεις δικαιόχρησης, ενώ στο διάστημα που ακολουθεί θα υπάρξουν και νέες συνεργασίες, ώστε το δίκτυο franchise της αλυσίδας σταδιακά να επεκταθεί στο σύνολο σχεδόν της επικράτειας. Σημειώνεται ότι το εγχείρημα της Α-Β ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ χαρακτηρίζεται ως μεγαλόπνοο, καθ’ ότι η εταιρεία ταυτόχρονα με την ανάπτυξή της στο franchise, όπου δεν είχε προηγούμενη εμπειρία, δοκιμάζει τα πρώτα της βήματα και στο χονδρεμπόριο μέσω της ΕΝΑ, η οποία ανέλαβε την υποστήριξη των Τροφό Market.
ΑΤΛΑΝΤΙΚ
Η εξαγορά εταιρείας του λιανεμπορίου οδήγησε και την ΑΤΛΑΝΤΙΚ στο να εισέλθει δυναμικά στον κλάδο του franchise. Η ένταξη της ΑΡΙΣΤΑ στο δυναμικό της, της έδωσε τη δυνατότητα να υποστηρίξει, αλλά και να αναπτύξει περαιτέρω ένα ήδη έτοιμο δίκτυο πωλήσεων, το οποίο δημιουργήθηκε με συμβάσεις δικαιόχρησης. Είναι γνωστό ότι η ΑΡΙΣΤΑ δραστηριοποιείται κυρίως στο franchising (οργανωμένη χονδρική), έχοντας ωστόσο παράλληλη δράση και στη λιανική. Σήμερα διαθέτει 165 μέλη, εκ των οποίων τα 50 λειτουργούν με την επωνυμία Άριστα, ενώ τα υπόλοιπα 115 έχουν δική τους επωνυμία και ένα διακριτικό σήμα ότι ανήκουν στην ΑΡΙΣΤΑ. Η εταιρεία δραστηριοποιείται σε 14 νομούς της βόρειας Ελλάδας. Στους στρατηγικούς στόχους της ΑΡΙΣΤΑ είναι να ξεφύγει από τα σημερινά γεωγραφικά της όρια και να αναπτυχθεί σε όλη την Ελλάδα, ενώ ταυτόχρονα στο πλαίσιο του ομίλου ΑΤΛΑΝΤΙΚ όλα τα μέλη της ΠΑΛΜΟΣ γίνονται μέλη της ΑΡΙΣΤΑ.