Αυτές οι γραμμές γράφονται 15 μέρες προτού αρχίσει η εφαρμογή του ΦΠΑ και υπάρχει μια παραζάλη, κυρίως, στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Οι επιχειρηματίες φωνάζουν ότι δεν έχουν ενημερωθεί, ο υπουργός βγαίνει και λέει ότι δεν θέλουν να ενημερωθούν οι επιχειρηματίες – και η ουσία είναι ότι… η σπάθα της εφορίας περιμένει να περικόψει, στα τέλη Ιανουαρίου, αρκετά κεφάλια. Το πρόβλημα βέβαια δεν είναι αν ο επιχειρηματίας είναι υπεύθυνος γιατί δεν ζήτησε να ενημερωθεί, αλλά γιατί το Υπουργείο Οικονομικών δεν έκανε μια πραγματική εκστρατεία διαφωτίσεως.

Ο ίδιος ο ΦΠΑ παρουσιάζεται στα έντυπα του Υπουργείου πολύπλοκος, τα δε μαζικά μέσα, ιδιαίτερα η τηλεόραση, δίνει ψιχία ενημερώσεως. Ακόμη και διαβασμένοι λογιστές είναι δύσκολο να αντιληφθούν τα διάφορα… παραπόρτια της νέας φορολογίας. Το Υπουργείο Οικονομικών έπρεπε να σχεδιάσει ένα ευρύτατο πρόγραμμα εκπαιδευτικής ενημερώσεως που θα περιελάμβανε όχι μόνο τις στεγνές και τυπικές γραφειοκρατικές οδηγίες, αλλά με εκλαϊκευμένο
τρόπο θα έδιναν, βήμα προς βήμα, όλα όσα έπρεπε να γνωρίζει ο φορολογούμενος.

Δυστυχώς και πάλι λειτούργησε η ρωμέικη τσαπατσουλιά, που αφήνει πολλά περιθώρια για να απολαύσουν οι φοροφυγάδες την κρατική ασυνέπεια και να βυθιστούν ακόμη περισσότερο στο άγχος τους οι πειθαρχικοί φορολογούμενοι.

Ήταν Δεκέμβριος του 1986 («σελφ σέρβις», τεύχος 128), έναν μήνα προ της εφαρμογής του ΦΠΑ, όταν πρόβλημα ήταν η σχετική ενημέρωση των επιχειρηματιών κι όχι η επιβάρυνση της ζήτησης και του πληθωρισμού από την αύξηση του ΦΠΑ, αλλά και το φορομπηχτικό τερτίπι της αποφορολόγησης» εις βάρος των επιχειρήσεων λιανικής…