Με έκδηλη ανησυχία, αλλά και αμηχανία, κυβέρνηση και οργανωμένο λιανεμπόριο αναμένουν το επόμενο επεισόδιο στο «σίριαλ» των τιμών, στις αρχές του 2004. Η εκπνοή του τετράμηνου διαστήματος παγώματος των τιμών θα βρει την αγορά εκτεθειμένη στο ενδεχόμενο μαζικών ανατιμήσεων, που θα έχουν ως συνέπεια την πριμοδότηση πληθωριστικών τάσεων στον κλάδο του εμπορίου

Με έκδηλη ανησυχία, αλλά και αμηχανία, κυβέρνηση και οργανωμένο λιανεμπόριο αναμένουν το επόμενο επεισόδιο στο «σίριαλ» των τιμών, στις αρχές του 2004. Η εκπνοή του τετράμηνου διαστήματος παγώματος των τιμών θα βρει την αγορά εκτεθειμένη στο ενδεχόμενο μαζικών ανατιμήσεων, που θα έχουν ως συνέπεια την πριμοδότηση πληθωριστικών τάσεων στον κλάδο του εμπορίου.

Οι αυξήσεις στις αρχές του νέου έτους θεωρούνται δεδομένες –χωρίς ωστόσο να μπορεί να εκτιμηθεί με ασφάλεια η έκτασή τους– από τα στελέχη των σούπερ μάρκετ, ενώ παραδόξως το επί τετράμηνο πάγωμα των τιμών προκάλεσε στον καταναλωτή φόβο ότι το εισόδημά του θα πληγεί με την αλλαγή του έτους.

Κύκλοι της αγοράς επισημαίνουν δύο βασικά ζητήματα: Πρώτον, ότι τον Ιανουάριο η κυβέρνηση δεν θα μπορέσει να επιχειρηματολογήσει υπέρ ενός νέου παγώματος των τιμών, και δεύτερον, ότι οι προμηθευτές του οργανωμένου λιανεμπορίου –στον βαθμό τουλάχιστον που θα το επιτρέψει ο ανταγωνισμός– θα επιχειρήσουν να μετακυλήσουν στην κατανάλωση αυξήσεις υψηλότερες από τις αρχικά σχεδιαζόμενες για το 2004, ώστε να καλύψουν το χαμένο έδαφος του τελευταίου τετραμήνου του τρέχοντος έτους.

Ανατιμήσεις στη χονδρική σε… δόσεις

Από την πλευρά του πάντως υψηλόβαθμος παράγοντας του Υπουργείου Ανάπτυξης προδιαγράφοντας την πολιτική της κυβέρνησης στο ζήτημα των τιμών, ισχυρίζεται ότι η επιχειρηματολογία της θα εξαντληθεί στη συγκράτηση των αυξήσεων στα όρια του πληθωρισμού, ώστε ως ποσοστό οι αυξήσεις να μην ξεπεράσουν το 3,5%. Μάλιστα ο ίδιος αισιοδοξεί για την πορεία του πληθωρισμού δεδομένου ότι ο σκληρός ανταγωνισμός μεταξύ των σούπερ μάρκετ δεν θα επιτρέψει την άμεση μετακύληση των αυξήσεων στις τιμές λιανικής. Προσθέτει επίσης ότι ένας από τους «άσσους που κρύβουν στο μανίκι» τους οι προμηθευτές του λιανεμπορίου είναι ο σχεδιασμός των αυξήσεων στις τιμές χονδρικής σε… δόσεις, ώστε να περιοριστούν οι πιέσεις στον τιμάριθμο κατά τις αρχές τουλάχιστον του έτους και ειδικότερα στο διάστημα που θα μεσολαβήσει έως και τις επερχόμενες εκλογές.

Πρέπει να σημειωθεί ωστόσο ότι λόγω των εκλογών η κυβέρνηση δεν έχει τα περιθώρια να χάσει τη «μάχη» των τιμών. Το ζήτημα της ακρίβιας είναι ένα από τα μεγαλύτερα πεδία αντιπαραθέσεων με την αντιπολίτευση, αλλά και ένα θέμα που μπορεί να προκαλέσει ισχυρούς τριγμούς στο κυβερνητικό σχήμα αν το Υπουργείο Ανάπτυξης χάσει το έδαφος κάτω από τα πόδια του, αν χάσει δηλαδή το παιχνίδι των εντυπώσεων σχετικά με τον «έλεγχο» των τιμών.

Ασφυκτικές πιέσεις στους προμηθευτές

Στο μεσοδιάστημα πάντως, δηλαδή μέχρι και τις εορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, οι τιμές στο οργανωμένο λιανεμπόριο θα εξελίσσονται με δύο… ταχύτητες. Σε ορισμένες αλυσίδες λόγω του «παγώματος» θα παραμείνουν σταθερές, έστω και φαινομενικά, και στις υπόλοιπες θα διαμορφώνονται σύμφωνα με τον ανταγωνισμό, ο οποίος βέβαια δεν θα επιτρέψει θεαματικές αλλαγές. Όσο για τις τιμές χονδρικής, οι αλυσίδες έχουν ασκήσει τις μέγιστες δυνατές πιέσεις στους προμηθευτές τους, προκειμένου να μην ανατιμήσουν τα προϊόντα τους και όπως ισχυρίζονται εκπρόσωποί τους στα περισσότερα αγαθά φαίνεται ότι το πέτυχαν. Μένει λοιπόν αυτό ως τάση να καταγραφεί στον πληθωρισμό των μηνών Οκτωβρίου, Νοεμβρίου και Δεκεμβρίου. Ίδωμεν.