Μετά από δύο χρόνια ματαίωσης της διοργάνωσης εξαιτίας της πανδημίας, η κορυφαία έκθεση τροφίμων και ποτών Food Expo πραγματοποιήθηκε και με φυσική παρουσία το τριήμερο μεταξύ 12ης και 14ης Μαρτίου στο Metropolitan Expo, στο διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, στα Σπάτα. Ήταν ένα πολύβουο και πλούσιο τριήμερο. Η προσέλευση 28.600 επαγγελματιών –από την οργανωμένη λιανική, το χονδρεμπόριο, τη βιομηχανία και την αγορά Ηo.Re.Ca.– έδειξε ότι παρά τις ψηφιακές λύσεις της επικοινωνίας, που εφαρμόστηκαν πέρυσι στη Digital Food Expo, η δια ζώσης επικοινωνία είναι αναντικατάστατης αποτελεσματικότητας. Εκεί συναντήσαμε και μιλήσαμε με στελέχη σημαντικών επιχειρήσεων του κλάδου, που μοιράστηκαν μαζί μας τις εμπειρίες τους από την έκθεση, τα επιχειρηματικά πλάνα και τους στόχους τους, αλλά και τους προβληματισμούς και τις ανησυχίες τους για την πρωτοφανούς δυσκολίας συγκυρία της φετινής χρονιάς.

O εξαγωγικός χαρακτήρας των ελληνικών επιχειρήσεων και η εξωστρέφεια του κλάδου επιβεβαιώθηκε από την παρουσία 2.000 σημαντικών διεθνών αγοραστών στην έκθεση, ενώ 750 επιλεγμένοι hosted buyers από 83 χώρες πραγματοποίησαν 12.000 συναντήσεις-Β2Β meetings με τους εκθέτες. Μπορεί η συμμετοχή να μην έφτασε στο ζενίθ των προ πανδημίας διοργανώσεων, όμως η Food Expo έκανε ένα δυναμικό come back, συγκεντρώνοντας εκατό εκθέτες από την Ελλάδα και διακόσιους από το εξωτερικό.

Η βαριά σκιά του πολέμου στην Ουκρανία και οι αναταράξεις που δημιουργεί στον αγροδιατροφικό τομέα επηρέασαν, όπως ήταν φυσικό, τη φετινή διοργάνωση. Οι προβληματισμοί και οι ανησυχίες ήταν εμφανείς στις συζητήσεις στα περίπτερα των εκθετών. Στην πλειονότητά τους, πάντως, οι ελληνικές επιχειρήσεις δήλωσαν, μέσω των εκπροσώπων τους, προετοιμασμένες να αντιμετωπίσουν τυχόν ελλείψεις σε πρώτες ύλες, όπως τα δημητριακά και τα σπορέλαια, αναζητώντας εναλλακτικές αγορές.

Το “παρών” στην έκθεση έδωσε φέτος ο όμιλος Boussias, οι περιοδικές και οι ηλεκτρονικές εκδόσεις του, το «σελφ σέρβις» και οι συνεργάτες του, αφουγκραζόμενοι από πρώτο χέρι το σφυγμό της αγοράς.

ΔΩΔΩΝΗ
Γιώργος Αυγερίκος, εμπορικός διευθυντής της Βιομηχανίας Γαλακτοκομικών Προϊόντων Ηπείρου, Δωδώνη
«Διαθέτοντας ισχυρή εξαγωγική δραστηριότητα, φέτος συμμετέχουμε για πρώτη φορά στη Food Expo, με στόχο την περαιτέρω ενδυνάμωση και ενίσχυση της παρουσίας μας στο εξωτερικό. Παρουσιάζουμε στην έκθεση το ευρύ χαρτοφυλάκιο των προϊόντων μας, μαζί με τα νέα λανσαρίσματα μας και την είσοδό μας σε νέες κατηγορίες προϊόντων, όπως αυτή των plant based, με το νέο μας φυτικό επιδόρπιο, που βασίζεται στη βρώμη. Φέτος προγραμματίζουμε επενδύσεις ύψους 5 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία μιας νέας μονάδας παραγωγής στα Γιάννενα και τον εκσυγχρονισμό της ήδη υπάρχουσας στη Θήβα. Συνεχίζουμε σταθερά τον στρατηγικό μας σχεδιασμό για την περαιτέρω ανάπτυξη της εταιρείας Δωδώνη και παρακολουθούμε στενά όλες τις εξελίξεις.

Μακροπρόθεσμα, όλα αυτά που συμβαίνουν στον κόσμο μας σήμερα ενδέχεται να αλλάξουν ριζικά την παγκόσμια οικονομική και γεωπολιτική τάξη πραγμάτων. Η άνοδος των τιμών σε πρώτες ύλες και ενέργεια είναι μια ιδιαίτερα ανησυχητική κατάσταση. Ως εταιρεία έχουμε προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα, ενώ κάναμε ότι μπορούσαμε, ώστε να απορροφήσουμε ένα σημαντικό μέρος του κόστους, ως έμπρακτη απόδειξη της υπευθυνότητάς μας έναντι των καταναλωτών, οι οποίοι έχουν ήδη πιεστεί από την κρίση και τις επιπτώσεις της πανδημίας. Σε κάθε περίπτωση, παραμένουμε αισιόδοξοι πως η ελληνική οικονομία θα παραμείνει σε τροχιά ανάπτυξης. Για την ώρα θεωρώ πως κανείς δεν μπορεί να προβλέψει το μέλλον, το πώς θα εξελιχθούν οι τιμές, η ζήτηση, πώς θα είναι οι νέες συνθήκες που μέλλει να διαμορφωθούν».

ΖΑΚΟΜΑ
Κώστας Μαλαμίδης, διευθύνων σύμβουλος της Ζακόμα, εταιρείας καταναλωτικών αγαθών (ρυζιού, οσπρίων, δημητριακών, ζάχαρης) με έδρα τη Θέρμη Θεσσαλονίκης
«Η συμμετοχή μας στην Food Expo αφήνει ένα πολύ θετικό αποτύπωμα. Μετά από δύο χρόνια απουσίας λόγω πανδημίας, φέτος η προσέλευση του κόσμου ήταν ιδιαίτερα μεγάλη, τόσο στο περίπτερό μας όσο και στων άλλων εκθετών. Μας δόθηκε, λοιπόν, η ευκαιρία να ξαναβρεθούμε από κοντά με γνώριμους συνεργάτες μας και να γνωρίσουμε νέους, ενημερώνοντάς τους για τα προϊόντα και την εταιρεία μας. Το σημαντικό είναι ότι φέτος, σε αυτό το κρίσιμο περιβάλλον, λόγω των επιπτώσεων του πολέμου, η Ζακόμα έχει καταφέρει να εξασφαλίσει απόλυτη επάρκεια πρώτων υλών, ώστε να εξυπηρετεί αδιάλειπτα την αγορά. Καθώς είμαστε μια επιχείρηση με 35 χρόνια εμπειρίας και ειδίκευσης στον κλάδο των τροφίμων, διαθέτουμε ένα ισχυρό δίκτυο και δεν αντιμετωπίζουμε ελλείψεις, διότι αφενός δουλεύουμε με συμβόλαια που μας καλύπτουν, και αφετέρου έχουμε εναλλακτικές πηγές προμηθειών.

Ως προς τις τιμές υπάρχει ένας βαθμός δυσκολίας σε ό,τι αφορά τη συγκράτησή τους, δεδομένου ότι η αύξηση του κόστους παραγωγής μας είναι σημαντική, κυρίως λόγω των μεγάλων ανατιμήσεων στην ενέργεια, τις πρώτες ύλες και τις δευτερογενείς ύλες. Μέχρι τώρα, πάντως, καταφέραμε να απορροφήσουμε ένα σημαντικό ποσοστό των ανατιμήσεων. Εκτός από το κανάλι Ηo.Re.Ca, στο οποίο δραστηριοποιείται η εταιρεία μας, εντός του 2023 θα αποκτήσει πολύ ισχυρή παρουσία στη λιανική. Ήδη έχουμε λανσάρει νέες συσκευασίες προϊόντων, ενώ θα προχωρήσουμε σε rebranding δύο σειρών προϊόντων μας. Εξάλλου, προγραμματίζουμε μια επένδυση σε δύο νέες, πιο σύγχρονες γραμμές παραγωγής και τυποποίησης».

ΕURICOM HELLAS
Πέτρος Παυλίδης, διευθυντής πωλήσεων της Euricom Hellas –European Rice Company–, επιχείρηση παραγωγής, επεξεργασίας και τυποποίησης ρυζιού, με έδρα τη Χαλάστρα Θεσσαλονίκης
«Είμαστε ικανοποιημένοι με την πραγματοποίηση της έκθεσης, μετά από δύο χρόνια απουσίας. Η ανάγκη του κόσμου για ζωντανή επαφή είναι προφανής. Πολλοί επισκέπτες ενδιαφέρθηκαν για τα προϊόντα μας, τόσο από την οργανωμένη λιανική, στους οποίους παρουσιάσαμε τη νέα γκάμα προϊόντων της σειράς μας «Ευτοπία», όσο και από τα Ho.Re.Ca., η αγορά των οποίων επανέρχεται σε πλήρη λειτουργία. Σε ό,τι αφορά τις εξαγωγές μας, συναντήσαμε αγοραστές από την Βόρεια Ευρώπη, τα Βαλκάνια και τη Μέση Ανατολή –βασικούς προορισμούς του ελληνικού ρυζιού–, όπου τα προϊόντα μας έχουν έντονη παρουσία. Ειδικά η Βόρεια Ευρώπη, που παραδοσιακά αναζητά το ρύζι των ανατολικών αγορών, τώρα στρέφεται περισσότερο στην Ελλάδα λόγω γεωπολιτικών εξελίξεων.

Η Εuricom Hellas έχει 24ετή εμπειρία στην παραγωγή, επεξεργασία και τυποποίηση ρυζιού, παράγοντας προϊόντα υψηλής διατροφικής αξίας. Η νέα προσθήκη στο προϊοντικό μας χαρτοφυλάκιο αφορά τη σειρά «Ευτοπία της θρέψης», τρεις διαφορετικές συσκευασίες mixed προϊόντων –ρύζι parboiled με κόκκινες φακές ή με μαύρη κινόα και ρύζι basmati με κεχρί–, που καλύπτουν τις ανάγκες των καταναλωτών για υγιεινή διατροφή και super foods».

ΚALLAS ΙΝC
Γιάννης Καλλάς, CEO της Κallas ΙΝC, επιχείρησης εισαγωγής και διανομής πρώτων υλών και τροφίμων
«Από το 1967 η Kallas INC δραστηριοποιείται στην εισαγωγή και τη διανομή πρώτων υλών και τροφίμων, απευθυνόμενη σε τρεις βασικούς τομείς της αγοράς: Στη βιομηχανία τροφίμων, τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ και τα Ηo.Re.Ca. Σήμερα στη λιανική δραστηριοποιούμαστε στις κατηγορίες των τυριών με μία πλήρη γκάμα, στις κατηγορίες των κατεψυγμένων με αλιεύματα, πατάτες, και λαχανικά, καθώς και σε κονσερβοειδή και σπορέλαια. Φέτος, τρία χρόνια μετά την τελευταία της συμμετοχή στην Food Expo, η Kallas Inc έδωσε δυναμικό “παρών” με ανανεωμένη εικόνα, νέα εταιρική ταυτότητα και διευρυμένη προϊοντική γκάμα. Παρά την χαμηλότερη, λόγω πανδημίας, συνολική επισκεψιμότητα της έκθεσης σε σύγκριση με το 2019, είχαμε την ευκαιρία ουσιαστικών και στοχευμένων επαφών με επαγγελματίες της οργανωμένης λιανικής, της βιομηχανίας τροφίμων-ποτών και των Ηo.Re.Ca.

H εταιρεία μας έχει επενδύσει στη δημιουργία πέντε ιδιόκτητων υποκαταστημάτων και σύγχρονων κέντρων διανομής στη χώρα μας, καθώς και στη σύσταση πέντε θυγατρικών στην Κύπρο και τα Βαλκάνια, με τις συνολικές επενδύσεις μας στην Ελλάδα και το εξωτερικό να υπερβαίνουν τα 40 εκατ. ευρώ. Σε εξέλιξη βρίσκεται μια επένδυσή μας ύψους 2,5 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία εγκαταστάσεων 5.000τμ στη Ρουμανία, που αποσκοπεί στην αύξηση της δυναμικότητάς μας και την περαιτέρω βελτίωση των λειτουργικών εξόδων μας, σηματοδοτώντας ένα νέο κύκλο ανάπτυξης στη χώρα.

Οι εταιρείες τροφίμων βρίσκονται ενώπιον απρόβλεπτων εξελίξεων. Η συνεχής αναδιαμόρφωση των τιμών των πρώτων υλών και του κόστους μεταφοράς και μεταποίησης, αλλά και η περιορισμένη επάρκεια σε κάποια είδη, τις υποχρεώνουν σε σχολαστική παρακολούθηση των εξελίξεων».

ΟΜΙΛΟΣ Κ. ΠΑΠΑΕΛΛΗΝΑ
Mαργαρίτα Δουκλιά, Senior Brand Manager του ελληνοκυπριακού ομίλου εταιρειών Κώστα Παπαέλληνα (εισαγωγές, διανομές, αποκλειστική αντιπροσώπευση ευρείας γκάμας τροφίμων και μη)
«Η Κώστας Παπαπέλληνας αποφάσισε να συμμετέχει για πρώτη φορά στην Food Expo, επειδή θέλουμε να γνωρίσει ο κόσμος ότι πέραν του φαρμακείου και του νοσοκομείου, που τα καλύπτουμε εδώ και χρόνια, δραστηριοποιούμαστε σε ένα ακόμα κανάλι. Στον τομέα του mass market non food, με στρατηγικό brand τα εντομοαπωθητικά Spira, δραστηριοποιούμασταν ήδη, αλλά από το 2016, οπότε εξαγοράσαμε την εταιρεία Κωνσταντίνος Χατζηαθανασίου, αποφασίσαμε να εστιάσουμε στον τομέα των τροφίμων. Στο πλαίσιο αυτό, πολύ σημαντική ήταν η συμφωνία ανάθεσης στην εταιρεία μας το 2017 της διανομής των προϊόντων τής Χατζηπανάγος, με βασικό brand την Tabasco. Είμαστε ανοιχτοί σε νέες συνεργασίες αποκλει4στικής διανομής, όπως και σε εξαγορές εταιρειών τροφίμων.

Ακολουθούμε εξωστρεφή πορεία, με στρατηγικό όχημα τον τόνο Geisha, για τον οποίο προχωρήσαμε πρώτη φορά σε ενέργειες above the line, με τηλεοπτική διαφήμιση και με μια δυναμική καμπάνια στα social media. Επίσης, διακινούμε τις κονσέρβες Geisha σαρδέλες και σκουμπρί, το ρύζι Βali και το ριζότο Riso Gallo, το καλαμπόκι Kingsway κ.ά. Η τελευταία προσθήκη στο προϊοντικό μας χαρτοφυλάκιο είναι το κυπριακό brand Johnsof, με χρώματα κι αρώματα ζαχαροπολαστικής και φυστικοβούτυρο. Έχουμε ένα πολύ ισχυρό δίκτυο διανομής, που καλύπτει όλες τις ανάγκες τής οργανωμένης και της μικρής λιανικής.

Η αύξηση του κόστους ενέργειας επηρεάζει όλο το φάσμα των προϊόντων μας, από τις πρώτες ύλες μέχρι τα μεταφορικά (τα ναύλα έχουν εκτοξευτεί τουλάχιστον κατά 70%), ενώ σε ό,τι αφορά τα κόστη συσκευασίας, οι κονσέρβες αλουμινίου έχουν ανατιμηθεί σχεδόν κατά 100%. Συνεχώς λαμβάνουμε αναπροσαρμογές τιμών από τους οίκους του εξωτερικού που αντιπροσωπεύουμε, προσπαθώντας να τις απορροφούμε εν μέρει. Όταν τα ποσοστά των ανατιμήσεων είναι πολύ μεγάλα, προσπαθούμε να τα περνάμε σταδιακά στη λιανική, προκειμένου να μην εκτοξεύονται οι τιμές στο ράφι, αλλά τα περιθώρια του κέρδους μας είναι πολύ πιεσμένα».

ΛΟΥΞ
Κωνσταντίνος Mαρλαφέκας, αντιπρόεδρος και εμπορικός διευθυντής της Ελληνικής Εταιρείας Αναψυκτικών Λουξ, που εδρεύει στο Κεφαλόβρυσο Αχαΐας
«Είναι ευχάριστο που ξαναγίνονται εκθέσεις και ξανασυναντιόμαστε με τους καταναλωτές, τους αντιπροσώπους μας και τους εκπροσώπους της λιανικής. Στην έκθεση παρουσιάζουμε τα νέα μας προϊόντα, τη Λουξ Free, πορτοκαλάδα χωρίς ανθρακικό-ζάχαρη-συντηρητικά, με γλυκαντικά φυσικής προέλευσης, όπως και το επαναλανσάρισμα της σειράς Λουξ Tea, σε τρεις γεύσεις –μαύρο τσάι με λεμόνι, μαύρο τσάι με ροδάκινο και πράσινο τσάι με κόκκινα φρούτα–, όπου επίσης έχουμε αντικαταστήσει τη ζάχαρη με φυσικά γλυκαντικά.

Αυτές τις ημέρες ολοκληρώνεται η τελευταία μας επένδυση, ύψους περίπου 1,5 εκατ. ευρώ, σε δύο νέες γραμμές παραγωγής, μέσω των οποίων επιτυγχάνουμε ανάπτυξη της παραγωγικότητάς μας κατά 30%. Το επόμενο μεγάλο επενδυτικό μας σχέδιo είναι η δημιουργία ενός νέου παραγωγικού χώρου κοντά στην Πάτρα, όπου θα εγκαταστήσουμε καινούργιες γραμμές παραγωγής του μεταλλικού κουτιού και του Tetrapack.

Σημειώστε ότι από το 2009 δεν είχαμε προχωρήσει σε καμία ανατίμηση, αλλά υποχρεωθήκαμε να το κάνουμε τον περασμένο Οκτώβριο –πολύ περιορισμένα, πάντως. Ωστόσο, είναι επιβεβλημένη τώρα μια εκ νέου διορθωτική κίνηση, αφού η προηγούμενη ανατίμηση δεν μας καλύπτει, καθώς η αύξηση του ενεργειακού κόστους έχει συμπαρασύρει τα μεταφορικά, τις πρώτες ύλες και τη συσκευασία. Ευτυχώς η Λουξ αντέχει –έχει οικονομίες, έχει «λίπος» να κάψει–, ώστε να κάνει τη μικρότερη δυνατή ανατίμηση».

EURIMAC
Οδυσσέας Παπαδόπουλος, διευθύνων σύμβουλος της Eurimac-Ευρωπαϊκή Εταιρεία Ζυμαρικών με έδρα το Κιλκίς (ζυμαρικά Μάκβελ)
«Στη φετινή Food Εxpo είδαμε ξανά δια ζώσης μετά από χρόνια πελάτες και συνεργάτες. Η ειδοποιός διαφορά της ζωντανής επαφής έχει μεγάλη αξία. Καλύτερα από κοντά παρά από μακριά!
Οι προκλήσεις της περιόδου είναι πολλές και συνεχόμενες, αλλά τις αντιμετωπίζουμε μεθοδικά και ψύχραιμα. Οι επιπτώσεις του πολέμου στην Ουκρανία αφορούν κατά κύριο λόγο τα μαλακά σιτάρια, ωστόσο και τα σκληρά άρχισαν να αντιμετωπίζουν πρόβλημα, το οποίο εντείνεται περισσότερο από όσο αρχικά αναμέναμε, καθώς οι τιμές τους επηρεάζονται από την ανοδική πορεία του προϊόντος στα διεθνή χρηματιστήρια. Η συνεχιζόμενη αύξηση του κόστους της ενέργειας συμπαρασύρει όλα τα κόστη που αφορούν μια επιχείρηση τροφίμων, από τις πρώτες ύλες μέχρι τα μεταφορικά και τα υλικά συσκευασίας. Προσπαθούμε να ισορροπούμε ανάμεσα στο πρόβλημα της αύξησης του κόστους και στο τι αντέχει η ελληνική και παγκόσμια αγορά, καθώς το 45% των πωλήσεών μας προέρχεται από τις εξαγωγές μας σε 57 χώρες των πέντε ηπείρων. Σήμερα έχουμε σημαντικά αυξημένες παραγγελίες, στις οποίες ανταποκρινόμαστε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Σκοπός μας είναι να συνδυάζουμε την καινοτομία με τη γεύση και την υψηλή διατροφική αξία. Παρουσιάζουμε νέα προϊόντα του brand Mάκβελ, όπως τη σειρά με πέντε δημητριακά ολικής άλεσης, με βρώμη, και με 60% περισσότερες φυτικές ίνες. Παράγουμε το 100% της θερμικής μας ενέργειας από δική μας μονάδα βιομάζας, η ηλεκτρική ενέργεια που χρησιμοποιούμε προέρχεται κατά 100% από ΑΠΕ, ενώ έχουμε πετύχει μηδενικό ισοζύγιο ρύπων διοξειδίου και μηδενικά απόβλητα».

CONDITO
Άρης Νίκου, Marketing Manager και Business Development της Condito, εταιρείας τροφίμων με έδρα τη ΒΙ.ΠΕ. Σίνδου στη Θεσσαλονίκη
«Στη φετινή Food Expo διαπιστώσαμε το αυξημένο ενδιαφέρον για τα προϊόντα της Condito, τόσο από την εσωτερική αγορά, στην οποία είμαστε εδραιωμένοι, όσο και το εξωτερικό, κάνοντας πολλές νέες επαφές. Εξαγωγικά δραστηριοποιούμαστε κυρίως στα Βαλκάνια και την Κύπρο. Όμως πλέον έχουμε μπει και σε τρίτες χώρες, όπως η Αυστραλία και η Ιορδανία, επιδιώκοντας κι εκεί την εδραίωσή μας.

Αναγνωρίσαμε από νωρίς τη στροφή στα vegan προϊόντα. Η αιχμή του δόρατός μας είναι η νέα μας προϊοντική σειρά Condito the green line, με vegan mayo sauces, φυτικά αναπληρώματα τυριού και vegan σαλάτες-spread. Ήμασταν η πρώτη εταιρεία που λάνσαρε vegan μαγιονέζα το 2018, για την οποία βραβευθήκαμε, ενώ πρόσφατα λανσάραμε τρεις νέες γεύσεις –απαλή μουστάρδα, καπνιστό μπούκοβο και λιαστή ντομάτα και βασιλικό–, πάντα χωρίς αβγό-γλουτένη-συντηρητικά, εμπλουτισμένες με πρωτεΐνη και βιταμίνη B12. Δηλαδή, ενσωματώσαμε στοιχεία υγιεινής διατροφής σε μια κατηγορία προϊόντων, που θεωρείται non-healthy.

Η καταναλωτική στροφή στα plant-based προϊόντα υπήρξε πολύ έντονη την τελευταία δεκαετία. Σε αυτή την τάση απαντάμε θετικά με τις σαλάτες vegan-spread. Είμαστε η μόνη ελληνική εταιρεία σε αυτό τον τομέα, πλέον με επτά κωδικούς, με τελευταίες προσθήκες δύο vegan Χτυπητές. Την «πράσινη» σειρά μας τη συμπληρώνουν τα φυτικά τυριά, τα οποία εξάγουμε εδώ και αρκετά χρόνια, τοποθετώντας τα πλέον και στην εγχώρια αγορά. Η παρουσία μας μοιράζεται σε ποσοστά 55%-45% μεταξύ μαζικής εστίασης και λιανικής. Λίγα χρόνια πριν το 85% των δραστηριοτήτων μας ήταν στη μαζική εστίαση. Η επέκτασή μας στην οργανωμένη λιανική σήμερα είναι ιδιαίτερα δυναμική σε ό,τι αφορά και τις συνεργασίες μας στον τομέα των private labels και στην τοποθέτηση επώνυμων προϊόντων, ιδιαίτερα κατά την τελευταία διετία.
Πρόσφατα υλοποιήσαμε μια μεγάλη επένδυση ύψους 5 εκατ. ευρώ για την απόκτηση ιδιόκτητου logistics center, ακριβώς δίπλα από το εργοστάσιο παραγωγής μας στη Σίνδο.

Σήμερα είμαστε αντιμέτωποι με τις αυξήσεις του κόστους των πρώτων υλών και των υλικών συσκευασίας, αλλά ευτυχώς δεν είμαστε ιδιαίτερα ενεργοβόρος εταιρεία, ενώ ήδη έχουμε κάνει μια μεγάλη στροφή στην αειφορία, αξιοποιώντας τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Η μεγάλη επιβάρυνσή μας, όμως, οφείλεται στην εκτόξευση των τιμών των φυτικών ελαίων. Δεν πρόκειται πλέον μόνο για πρόβλημα τιμών, αλλά και επάρκειας, καθώς πολλοί προμηθευτές μας βάζουν πλαφόν στην τροφοδοσία».