Η ΦΑΓΕ ΑΕ, διανύοντας ήδη την ένατη δεκαετία μιας δημιουργικής πορείας, είναι μία από τις ελάχιστες βιομηχανίες τροφίμων που παραμένει σε ελληνικά χέρια, μέσα σε ένα περιβάλλον που αλλάζει με ραγδαίους ρυθμούς. Έχοντας διαμορφώσει σταθερές βάσεις για το μέλλον, ακολουθεί πολιτική επενδύσεων, η οποία έχει ως στόχο την επέκταση του μεριδίου της τόσο στην ελληνική όσο και στην παγκόσμια αγορά.

Η ΦΑΓΕ ΑΕ, διανύοντας ήδη την ένατη δεκαετία μιας δημιουργικής πορείας, είναι μία από τις ελάχιστες βιομηχανίες τροφίμων που παραμένει σε ελληνικά χέρια, μέσα σε ένα περιβάλλον που αλλάζει με ραγδαίους ρυθμούς. Έχοντας διαμορφώσει σταθερές βάσεις για το μέλλον, ακολουθεί πολιτική επενδύσεων, η οποία έχει ως στόχο την επέκταση του μεριδίου της τόσο στην ελληνική όσο και στην παγκόσμια αγορά.

Η μεγάλη επιτυχία της ΦΑΓΕ παραμένει η μεταμόρφωση ενός προϊόντος όπως το γιαούρτι, που παλαιότερα καταναλώνονταν από πολύ συγκεκριμένο και περιορισμένο κοινό (από ανθρώπους της τρίτης ηλικίας ή από ασθενείς), σε ένα προϊόν με νέα, μοντέρνα εικόνα, που απευθύνεται σε όλες τις ηλικίες, καλύπτει όλες τις γευστικές προτιμήσεις και μπορεί να καταναλωθεί όλες τις ώρες.

«Δεν θα φτιάχναμε ποτέ ένα προϊόν που δεν θα δίναμε στα παιδιά μας»

Αυτή η φαινομενικά απλή φράση αποτελεί βασική αρχή, άξονα ποιότητας και φιλοσοφία της εταιρείας. Η ποικιλία των προϊόντων της ανανεώνεται συνεχώς με νέες γεύσεις και νέες κατηγορίες προϊόντων. Έτσι η ΦΑΓΕ διαθέτει σήμερα στην αγορά περισσότερα από 110 επώνυμα γαλακτοκομικά προϊόντα στις κατηγορίες του γιαουρτιού, του γάλακτος και της κρέμας γάλακτος, των τυροκομικών, των επιδορπίων και των ειδών ντελικατέσεν. Διακινεί επίσης για λογαριασμό τρίτων χυμούς φρούτων και snacks ψυγείου.

Όλα αυτά τα προϊόντα διακινούνται με ένα άρτια οργανωμένο δίκτυο διανομής, που διαθέτει 500 φορτηγά ψυγεία και επισκέπτεται καθημερινά 25.000 σημεία πώλησης σε όλη την Ελλάδα, ενώ το δυναμικό της εταιρείας αποτελείται από 1.200 εξειδικευμένους εργαζόμενους. Στην περιοχή της Αττικής η διανομή των προϊόντων γίνεται σε καθημερινή βάση από 200 φορτηγά ψυγεία και είναι οργανωμένη σε τρία παράλληλα δίκτυα: γιαουρτιού, φρέσκου γάλακτος και χυμών, τυροκομικών και προϊόντων UHT. Στην υπόλοιπη χώρα τα προϊόντα διανέμονται μέσω 70 αποκλειστικών αντιπροσώπων και ενός στόλου περίπου 300 φορτηγών ψυγείων.

Η ΦΑΓΕ έχει αναπτύξει σε όλη την Ελλάδα 10 πρότυπες μονάδες παραγωγής και συλλογής φρέσκου αγελαδινού και πρόβειου γάλακτος, με τις οποίες συνεργάζεται αποκλειστικά. Οι μονάδες αυτές υποστηρίζονται από το επιστημονικό προσωπικό της εταιρείας στην επιλογή των ζώων, στη διατροφή και στην ιατρική τους παρακολούθηση. Συνολικά η εταιρεία απορροφά το 16% της εγχώριας παραγωγής αγελαδινού γάλακτος, ενώ συνεργάζεται με 4.000 παραγωγούς.

Ποιότητα δίχως σύνορα

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η εξαγωγική δραστηριότητα της ΦΑΓΕ, με δεδομένο ότι αυτή αναπτύχθηκε και σταθεροποιήθηκε σε μία περίοδο όξυνσης του διεθνούς ανταγωνισμού. Σήμερα τα προϊόντα της εξάγονται σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στην Ελβετία, στην Κύπρο, στις ΗΠΑ και στην Αυστραλία. Η αναπτυξιακή πολιτική της έχει ως αποτέλεσμα τη συνεχή ανανέωση των προϊόντων της αλλά και την αύξηση των χωρών προορισμού. Λόγω της προηγμένης τεχνολογίας που διαθέτει γίνεται δυνατή η επεξεργασία 50.000 λίτρων γάλακτος την ώρα, εξασφαλίζοντας με αυτόν τον τρόπο για τις ανάγκες της ευρωπαϊκής αγοράς ετήσια δυναμικότητα που φτάνει τα 500 εκατ. τεμάχια.

Η διάθεση των προϊόντων γίνεται σε χιλιάδες σημεία πώλησης του εξωτερικού, συνολικά σε 22 χώρες και στις μεγαλύτερες αλυσίδες των ευρωπαϊκών σούπερ μάρκετ. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η αγορά της Μεγάλης Βρετανίας, όπου η εταιρεία είναι πρώτη στην αγορά του τυποποιημένου γιαουρτιού. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι σε ειδική έκδοσή του το αμερικανικό περιοδικό «Saveur» (τεύχος Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2002) συμπεριέλαβε το γιαούρτι Total στα 100 καλύτερα προϊόντα που κυκλοφορούν στις Ηνωμένες Πολιτείες. Η εξαγωγική στρατηγική της ΦΑΓΕ είναι εστιασμένη κυρίως στην προώθηση και κατοχύρωση στην παγκόσμια αγορά δύο προϊόντων με ιδιαίτερα πλεονεκτήματα: του στραγγιστού γιαουρτιού TotaL και της ελληνικής φέτας ως προϊόν με Προστατευόμενη Ονομασία Προέλευσης. Για την προβολή των προϊόντων της η ΦΑΓΕ συνεργάστηκε με τις εταιρείες ΚELLOGG'S, DELMONTE, MOTHERCARE, καθώς και με τη UNICEF. Σήμερα είναι Μέγας Χορηγός του ΑΘΗΝΑ 2004, με αποκλειστικότητα στις κατηγορίες του γιαουρτιού, των τυροκομικών και των κρεμοειδών.

Ο επιμένων μπορεί και ελλη-νικά

Η εξέλιξη της εταιρείας, που εξακολουθεί να παραμένει 100% ελληνική, είναι διαρκής. Διατηρεί την ηγετική της θέση στους κλάδους του επώνυμου γιαουρτιού και του συσκευασμένου τυριού, ενώ έχει αυξήσει το μερίδιό της στην αναπτυσσόμενη αγορά του γάλακτος υψηλής παστερίωσης. Η αναπτυξιακή στρατηγική της περιλαμβάνει σημαντικές επενδύσεις στον τομέα της διανομής, στις παραγωγικές εγκαταστάσεις και στα περιφερειακά εργοστάσια, προκειμένου να αναπτυχθούν περαιτέρω οι λειτουργικές δυνατότητές της. Στην ελληνική αγορά τα περιθώρια ανάπτυξης είναι ιδιαίτερα μεγάλα, καθώς η ΦΑΓΕ παράγει και προσφέρει στον καταναλωτή διαρκώς νέες σειρές προϊόντων προστιθέμενης αξίας, οι οποίες καλύπτουν ιδιαίτερες ανάγκες. Τα προϊόντα αυτά απευθύνονται σε ειδικές ομάδες κοινού, όπως τα μικρά παιδιά (γάλα ΑΒΓ), ή καλύπτουν ειδικές ανάγκες (π.χ. ΑΓΕΛΑΔΙΤΣΑ PLUS, γάλα ΦΑΡΜΑ PLUS) ή δημιουργούν νέες κατηγορίες, όπως τα νέα επιδόρπια γάλακτος (Γλυκοκουταλιές ΦΑΓΕ).

Ο κύκλος εργασιών της ΦΑΓΕ το 2001 παρουσίασε αύξηση 5%, δηλαδή από 96.032 εκατ. δρχ. το 2000 (περίπου 282 εκατ. ευρώ) αυξήθηκε στα 100.857 εκατ. δρχ. το 2001 (περίπου 296 εκατ. ευρώ). Τα κέρδη προ φόρων και αποσβέσεων της εταιρείας ανήλθαν το 2001 σε 7.027 εκατ. δρχ. έναντι 6.584 εκατ. δρχ. το 2000 (περίπου 19,5 εκατ. ευρώ). Τα κέρδη προ φόρων αυξήθηκαν περίπου κατά 28%, από 1.014 εκατ. δρχ. (περίπου 3 εκατ. ευρώ) το 2000 σε 1.295 εκατ. δρχ. (περίπου 3,8 εκατ. ευρώ ) το 2001. Παράλληλα το μικτό κέρδος βελτιώθηκε κατά 4,6 ποσοστιαίες μονάδες, από 29,2% το 2000 σε 33,8% το 2001. Το EBIDTA της εταιρείας ανήλθε το 2001 στο 14%.

Το 2001 η ΦΑΓΕ επένδυσε 10 εκατ. δολάρια για τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεών της, για τη βελτίωση του δικτύου διανομής και για τη συσκευασία των προϊόντων της στις κατηγορίες του γάλακτος, των τυροκομικών και του γιαουρτιού.

Το κοινωνικό πρόσωπο της εταιρείας

Μία άλλη διάσταση της προσφοράς της εταιρείας σχετίζεται με την παρουσία της σε θέματα που απασχολούν τη σύγχρονη ελληνική κοινωνία, όπως την υγεία και τον υγιεινό τρόπο ζωής, την παιδική διατροφή και τις σύγχρονες διατροφικές συνήθειες. Ειδικότερα προωθεί την υλοποίηση σχετικών κοινωνικών προγραμμάτων δράσης για τα οποία έχει βραβευτεί ήδη από το Εμπορικό Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών με το βραβείο κοινωνικής προσφοράς το 1996.

Η φιλοσοφία της απόλυτης ποιότητας που εφαρμόζεται στη ΦΑΓΕ, τα νέα λειτουργικά προϊόντα υψηλής διατροφικής αξίας και η παρακολούθηση των σύγχρονων διατροφικών συνηθειών κάνουν την εταιρεία να διαμορφώνει τις τάσεις της αγοράς και κατά συνέπεια να επιδιώκει τον έντονο ανταγωνισμό, με τελικό στόχο τη μέγιστη ικανοποίηση του καταναλωτικού κοινού.