Μαθαίνοντας από τα λάθη του παρελθόντος και κυρίως έχοντας αντιληφθεί ότι ο μέσος επισκέπτης ενός σούπερ μάρκετ δεν είναι ιδιαίτερα εξοικειωμένος με το διαδίκτυο, η αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας (Υπ.ΠΑ&Α) άλλαξε πλήρως την οργάνωση και την εικόνα του Παρατηρητηρίου Τιμών, ώστε αυτό να καταστεί περισσότερο χρηστικό για τον καταναλωτή.

Μέσω του lifting στο Παρατηρητήριο Τιμών, το υπουργείο, και ειδικότερα η Γενική Γραμματεία Εμπορείου, διατείνεται ότι δίνει τη δυνατότητα στους καταναλωτές α) να προγραμματίζουν καλύτερα τις αγορές τους, τόσο σε ό,τι αφορά τα προϊόντα που θα επιλέξουν, όσο και τα σημεία που θα επισκεφθούν, β) να παρακολουθούν τις μεταβολές των τιμών ανά σημείο πώλησης και ανά προϊόν γ) να ενημερώνονται για την εξέλιξη των τιμών στα σούπερ μάρκετ, τις λαϊκές αγορές και τις αγορές βιολογικών αγαθών και δ) να οργανώνουν τα δικά τους καλάθια αγορών και να υπολογίζουν την εξέλιξη των τιμών διαχρονικά, για τα σημεία πώλησης απ΄ όπου συνηθίζουν να κάνουν τις αγορές τους.

Για τον σκοπό αυτό το υπουργείο έχει καθιερώσει την ηλεκτρονική αποστολή, εκ μέρους των μεγαλύτερων αλυσίδων της οργανωμένης λιανικής, των τιμών τους για 1.400 βασικούς κωδικούς αγαθών. Μάλιστα, πολύ πρόσφατα οργάνωσε και ηλεκτρονικές τιμοληψίες με ασύρματες συσκευές, που διενεργούν ελεγκτές των αρμοδίων υπηρεσιών του. Σκοπός αυτών των τιμοληψιών είναι η ενημέρωση του Παρατηρητηρίου Τιμών με περισσότερα δεδομένα, αλλά και ο έλεγχος των στοιχείων που δίδονται από τις αλυσίδες σε εβδομαδιαία βάση στο υπουργείο.

Η ηλεκτρονική συλλογή στοιχείων αφορά σε 1.000 σημεία πώλησης σε 13 περιφέρειες και από 1 έως 4 μεγάλες πόλεις ανά περιφέρεια.

Στελέχη του υπουργείου επισημαίνουν ότι, πλέον, το Παρατηρητήριο Τιμών είναι απόλυτα χρηστικό. Ο καταναλωτής μπορεί εύκολα και γρήγορα να ζητήσει τιμές για όποια προϊόντα επιθυμεί και να τις συγκρίνει, επιλέγοντας συγκεκριμένα σημεία πώλησης. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν, πλέον για κάθε ενδιαφερόμενο που θέλει να συγκρίνει τιμές δεν απαιτούνται παρά «πέντε απλά βήματα», όταν, όπως παραδέχονται, στην πρώτη εκδοχή του Παρατηρητηρίου Τιμών οι διαδικασίες ήταν περίπλοκές και ο χρόνος απαγορευτικός, για εκείνον που επιθυμούσε να πάει για ψώνια «διαβασμένος» σε ένα σούπερ μάρκετ.

Σημειώνεται ότι, παρά τις όντως σημαντικές βελτιώσεις που επήλθαν στο Παρατηρητήριο Τιμών, το υπουργείο διατήρησε την ηλεκτρονική διεύθυνση www.e-prices.gr, παραγνωρίζοντας προφανώς ότι τα άτομα μεγάλης ηλικίας, όπως και όσοι δεν ομιλούν την αγγλική, δύσκολα θα κατανοήσουν το τι σημαίνει το «e-prices» ώστε να επισκεφτούν τον σχετικό διαδικτυακό τόπο.

Επικοινωνιακή ευελιξία
Στο μεταξύ, μετά την αναβάθμιση της ιστοσελίδας, το υπουργείο έχει κινήσει το μηχανισμό του αναζητώντας ενδιαφερόμενους φορείς, μεταξύ αυτών και ηλεκτρονικά και έντυπα μέσα ενημέρωσης, προκειμένου να συνεργαστούν με την αρμόδια διεύθυνση, ώστε να επιτύχουν μεγαλύτερη διάχυση των τιμολογιακών δεδομένων του Παρατηρητηρίου Τιμών στο ευρύ κοινό. Μάλιστα, όπως τονίζεται στο «σελφ σέρβις», το υπουργείο είναι ανοικτό σε προτάσεις, ώστε τα τιμολογιακά δεδομένα να δίνονται μορφοποιημένα και σε διαφορετική βάση, η οποία θα εξυπηρετεί τον εκάστοτε φορέα, ο οποίος θα ήθελε να οργανώνει το δικό του Παρατηρητήριο Τιμών (πχ οι καταναλωτικές οργανώσεις).

Σε ό,τι αφορά τώρα την πορεία των τιμών, βάσει πάντα στοιχείων του Παρατηρητηρίου, προκύπτει ότι από τις αρχές του έτους οι αυξήσεις είναι περιορισμένες και επί της ουσίας οφείλονται στις αναπροσαρμογές που επήλθαν στον ΦΠΑ. Ειδικότερα, δηλώνεται ότι σε πολλά προϊόντα τόσο οι προμηθευτές όσο και οι λιανέμποροι έχουν απορροφήσει τις αυξήσεις ή μέρος αυτών, προκειμένου είτε να καταστούν περισσότερο ανταγωνιστικοί είτε να περιορίσουν τις επιπτώσεις από τη μεταβολή του φόρου, στο πορτοφόλι του καταναλωτή.