Οι ανησυχίες για τις αυξανόμενες δαπάνες διαβίωσης (55%), την κλιματική αλλαγή (44%) και τις γεωπολιτικές εντάσεις (30%) δεν φαίνεται να επηρεάζει την αισιόδοξη εικόνα που διατηρούν οι καταναλωτές. Σύμφωνα με την παγκόσμια έρευνα EY Future Consumer Index, το 47% των ερωτηθέντων παραμένει αισιόδοξο για το μέλλον. Το 61% αισθάνεται ότι διατηρεί τον έλεγχο της ζωής του. Μιλάμε για κοινό 23.000 ερωτηθέντων από 30 διαφορετικές χώρες. Η EY εξάγει το συμπέρασμα ότι «η παγκόσμια αβεβαιότητα έχει κανονικοποιηθεί για πολλούς».

Εμφανίζονται πλέον οι «ανεξάρτητοι» καταναλωτές: Αναζητούν ενεργά πληροφορίες, αποφασίζουν και λαμβάνουν δράση αυτόνομα, δεν βασίζονται σε παραδοσιακές πηγές επιρροής και πληροφόρησης. Το συγκεκριμένο κοινό «αποτελεί νέα πρόκληση για τα brands καταναλωτικών προϊόντων και τους λιανοπωλητές», επειδή αποδεικνύει ότι «οι παραδοσιακές μέθοδοι στόχευσης, επικοινωνίας και πειθούς καθίστανται ξεπερασμένες»: Οι σημερινοί καταναλωτές αναζητούν νέα, ψηφιακά κανάλια επικοινωνίας, όπου μπορούν να συμμετέχουν, να παρέχουν δικές τους συμβουλές, να αγοράζουν, να διαβάζουν αμερόληπτες αξιολογήσεις προϊόντων. Το 57% επιδιώκει να συμμετέχει σε διαδικτυακές κοινότητες συμβουλών για αγοραστικές αποφάσεις και να συμβάλλει με συμβουλές. Από την άλλη, το 61% δηλώνει ότι προχώρησε σε αγορά προϊόντος κατόπιν σύστασης ή προώθησης από influencer. Μόνο το 21% «κλίκαρε» σε διαφήμιση μέσω social media. Ο EY Future Consumer Index προτείνει σε εταιρείες και λιανέμπορους «να υιοθετήσουν πιο πειστικές τακτικές, επενδύοντας σε κανάλια και εμπειρίες που συνάδουν με αξίες και προτιμήσεις του εκάστοτε καταναλωτή, αντί να βασίζονται σε γενικές και ενιαίες προσεγγίσεις». Οι καταναλωτές προτιμούν τους micro-influencers και εξειδικευμένους δημιουργούς, αντί για διασημότητες. Το 49% ακολουθεί influencers, επειδή δημιουργούν χρήσιμο περιεχόμενο, το 44% το θεωρεί ευχάριστο. Οι προτάσεις προϊόντων από διασημότητες γίνονται λιγότερο δημοφιλείς.

Το αποτύπωμα της γνώσης επεξεργασίας ψηφιακών δεδομένων
Η έρευνα διαπιστώνει ότι πολλοί καταναλωτές θα ήταν ευχαριστημένοι εάν αφαιρούνταν τα εξωτερικά cookies (third-party): Θεωρούν ότι η παρακολούθηση των κινήσεών τους από ιστοσελίδες (30%), οι εξατομικευμένες διαφημίσεις βάσει ιστορικού περιήγησης και αγορών (22%) και οι προσωποποιημένες εμπειρίες βάσει προηγούμενης αλληλεπίδρασης με περιεχόμενο (20%) επιδεινώνουν την εμπειρία των online αγορών. Σε αυτό το τοπίο, τα brands με νεοσύστατα κανάλια άμεσης πώλησης θα δυσκολευτούν στο marketing, επειδή δεν διαθέτουν αρκετά πρωτογενή δεδομένα. Οι μεγαλύτεροι λιανέμποροι διατηρούν περισσότερες πιθανότητες επιτυχίας, επειδή οι ιστοσελίδες τους προσελκύουν περισσότερη κίνηση, επιτρέποντάς τους συγκέντρωση ικανών δεδομένων για ποιοτικές εξατομικευμένες εμπειρίες. Πολλές επιχειρήσεις επενδύουν σε ιδιόκτητα ψηφιακά δίκτυα λιανικής. Ωστόσο, στο παιχνίδι βρίσκονται και οι συνεργασίες, που βοηθούν στη συλλογή περισσότερων δεδομένων καταναλωτών και τη δημιουργία κερδοφόρων μακροπρόθεσμων συνεργασιών με brands.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter