Για την ανάγκη νομοθετικού περιορισμού της διαφήμισης και προώθησης σε παιδιά προϊόντων υψηλής περιεκτικότητας σε αλάτι, ζάχαρη και κορεσμένα λιπαρά (HFSS) κρούει τον κώδωνα του κινδύνου προς την Ευρωπαϊκή Ένωση ο Οργανισμός Ευρωπαίων Καταναλωτών (The European Consumer Organisation, BEUC).
Σύμφωνα με την έκθεση «From Influence to Responsibility», ο BEUC αναφέρει ότι έχει εντοπίσει «επιβλαβείς εμπορικές πρακτικές» για προώθηση τέτοιων προϊόντων μέσω των social media και ιδίως, μέσω περιεχομένου που παράγουν influencers, χρησιμοποιώντας σε πολλά video, stories ή reels τα ίδια τα προϊόντα.

Ο BEUC καλεί την Ευρωπαϊκή Ένωση σε «αναδιάρθρωση» της σχετικής νομοθεσίας. Άλλωστε, η Οδηγία που αφορά το marketing προϊόντων τροφίμου (με εξαίρεση τα αλκοολούχα ποτά) προς παιδιά και εφήβους, δηλαδή άτομα ηλικίας έως 16 ετών, είναι προγραμματισμένο να βρεθεί προς αναθεώρηση στο δεύτερο εξάμηνο του 2023.
Ο BEUC τίθεται ξεκάθαρα υπέρ της αυστηροποίησης του πλαισίου, ανάλογης με αυτή που ισχύει στη Γαλλία.
Στα αποτελέσματα έρευνας καταναλωτών που διεξήγαγε στο πρώτο εξάμηνο του 2023 ο BEUC, άνω του 50% των Ευρωπαίων καταναλωτών παραδέχονται ότι επηρεάζονται ευθέως ως προς την αγορά προϊόντων ή υπηρεσιών που προτείνονται από influencers.

Αντίστοιχη καταναλωτική έρευνα, η οποία έχει τεθεί υπόψη του BEUC και διεξήχθη -με πελάτη τη Rakuten- σε Γαλλία, Γερμανία και Αυστραλία δείχνει ότι ανάμεσα σε καταναλωτές που δείχνουν engagement σε πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, το 41% παραδέχεται ότι ανακάλυψε νέα προϊόντα ή εξ ολοκλήρου νέα brands μέσα από περιεχόμενο που ανεβάζουν influencers και το 80% έχει αγοράσει έστω και μια φορά προϊόντα μέσα από τα links που περιέχονται στο συνολικό διαφημιστικό περιεχόμενο των influencers.

Προτείνεται νέος ορισμός για το influencer marketing
Ο BEUC προτείνει νέο ορισμό στο influencer marketing ως «την ενέργεια όπου ένα φυσικό ή νομικό πρόσωπο επικοινωνεί μέσω ηλεκτρονικών Μέσων συγκεκριμένο περιεχόμενο που έχει σκοπό να προωθήσει άμεσα ή έμμεσα, αγαθά, υπηρεσίες ή άλλα προς πώληση υποκείμενα με εμπορικό σκοπό σε κοινό με το οποίο το πρόσωπο έχει αναπτύξει σχέσεις και δεσμούς μέσω πλατφορμών κοινωνικής δικτύωσης ή όχι και χρησιμοποιώντας επιχειρηματικά μοντέλα εμπορικής υποκριτικής προς οικονομικό όφελος». Η πρόταση του BEUC προβλέπει επίσης διαχωρισμό των σχετικών προτεινόμενων απαγορεύσεων ως προς το μέγεθος κοινού που έχει το κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο, ως προς τη συχνότητα που δημιουργεί περιεχόμενο που μπορεί να χαρακτηριστεί εμπορικό και συχνότητα με την οποία πραγματοποιεί χορηγούμενες διαφημίσεις στα Μέσα κοινωνικής δικτύωσης και ως προς την υιοθέτηση συγκεκριμένης μάρκας στο προφίλ του προσώπου, σύμφωνα με όρους συμβολαίου ή όχι.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter