«Η κρίση δεν ανέκοψε την ταχύτητα των αλλαγών στις καταναλωτικές τάσεις, επιδρώντας άμεσα στη διαμόρφωση νέων διατροφικών συνηθειών. Σε ένα περιβάλλον το οποίο μεταλλάσσεται με γρήγορους ρυθμούς, ένας παραγωγός μπορεί να το ακολουθήσει μόνο εφόσον επενδύει στην καινοτομία», τονίζει στη συνέντευξή της στο σελφ σέρβις η κ. Εύη Λούλη, Director FMCG Products της Μύλοι Λούλη.
Aπαντώντας σε ερώτησή μας, αν το γεγονός ότι η κρίση κρατά τους καταναλωτές περισσότερο στο σπίτι, έδωσε την αφορμή στην εταιρεία της να επενδύσει σε νέα προϊόντα, η κυρία Λούλη μας είπε τα εξής: «Η οικονομική κρίση αδιαμφισβήτητα έχει οδηγήσει πολλές εταιρείες σε αδιέξοδα, ενώ ανάγκασε αρκετές άλλες να βγουν στο περιθώριο –δυστυχώς ουκ ολίγες στον κλάδο μας. Από την μεριά μας προσπαθήσαμε να εντοπίσουμε τις ευκαιρίες που «γεννά» η κρίση, όπως πολύ σωστά αναφέρατε αναφορικά με την τάση σήμερα να «μένουμε στο σπίτι», να «μαγειρεύουμε σπιτικά με φίλους» και να «μαγειρεύουμε υγιεινά», οπότε αποφασίσαμε να επενδύσουμε σε αρκετά νέα προϊόντα.
Πρώτα λανσάραμε μια νέα κατηγορία προϊόντων αλεύρου «ευ ζην», η οποία ουσιαστικά περιλαμβάνει άλευρα που προέρχονται από την άλεση εναλλακτικών δημητριακών, όπως το αλεύρι Ζην από δίκοκκο σιτάρι, η σίκαλη, η βρώμη, το ντίνκελ. Παρότι αυτά τα προϊόντα θεωρούνται πιο ακριβά και πιο premium, υπάρχει μια μεγάλη μερίδα των καταναλωτών που αναζητούν νέες και υγιεινές προτάσεις διατροφής και φυσικά το αλεύρι είναι η βάση για πολλές δημιουργίες. Αρκετά από αυτά τα προϊόντα τα εντάξαμε στο πρόγραμμα συμβολαιακής γεωργίας που έχουμε ξεκινήσει, εξασφαλίζοντας έτσι τα ποιοτικότερα ελληνικά σιτηρά στους καταναλωτές μας.
Επιπλέον, λανσάραμε στην αγορά μια νέα πρωτοποριακή σειρά έτοιμων μειγμάτων Easy Bake, με βάση το αλεύρι, που αυτή τη στιγμή περιλαμβάνει μείγμα για muffin, pizza, πολύσπορο ψωμί, λουκουμάδες, κρέπες, βάση για τούρτα σοκολάτας και έπονται κι άλλα. Η σειρά αυτή απαντά ακριβώς στην τάση των καταναλωτών να μένουν στο σπίτι περισσότερο, προσφέροντάς τους εύκολα, γρήγορα και νόστιμα υγιεινές σπιτικές δημιουργίες για κάθε περίσταση!».
Η επιτυχία σε δύο φάσεις
σελφ σέρβις: Κατά πόσο η καινοτομία είναι προϋπόθεση για την επιτυχία ενός νέου κωδικού;
Εύη Λούλη: Πιστεύουμε πως ο καταναλωτής σήμερα είναι πιο ενημερωμένος και διαβασμένος από ποτέ. Έχει όλη την πληροφορία στα χέρια του και δεν ξεγελιέται εύκολα. Σίγουρα, λοιπόν, στην απόφασή του για την επιλογή ενός νέου προϊόντος παίζει ρόλο η καινοτομία, αλλά δεν αρκεί από μόνη της. Το selling proposition του προϊόντος και όλα τα στοιχεία που συνθέτουν τη σχετική πρόταση είναι αυτά που θα παρακινήσουν τον καταναλωτή να το επιλέξει. Τι εννοώ με αυτό: Σε πρώτη φάση το packaging του προϊόντος, τα χρώματα, τα γραφιστικά και η πληροφορία που προβάλλεται στον τελικό καταναλωτή παίζουν αποφασιστικό ρόλο στην επιλογή του. Συγκεκριμένα για τα Easy Bake για να κεντρίσουμε το ενδιαφέρον του χρησιμοποιήσαμε κάποια στοιχεία, όπως η χρωματιστή τέντα, που παραπέμπει σε ευρωπαϊκό ζαχαροπλαστείο.
Επίσης, σε συνδυασμό με μια φωτογραφία του τελικού προϊόντος, αναγράφουμε τον τελικό αριθμό της παραγόμενης ποσότητας, καθώς και τα υλικά που πρέπει να προσθέσει κανείς. Έτσι η συσκευασία ξεχωρίζει ιδιαίτερα στο ράφι… Εννοείται ότι κάθε εταιρεία οφείλει να τηρεί τις υποσχέσεις της και να ικανοποιεί τον καταναλωτή, ώστε να ακολουθήσει η δεύτερη φάση της θετικής επιλογής του για το προϊόν της: αυτή της επανάληψης της αγοράς του. Η επιτυχία, λοιπόν, κρίνεται και στις δύο φάσεις.
Το R&D δουλεύει συνεχώς
σελφ σέρβις: Πόσο εύκολο είναι να καινοτομεί κανείς στην αγορά σας; Τα άλευρα προσφέρονται για R&D;
Εύη Λούλη: Ανέλαβα την κατηγορία αυτή το 2006, όταν υπήρχαν μόνο τα απολύτως βασικά ήδη στο ράφι των αλεύρων, δηλαδή αλεύρι για όλες τις χρήσεις, φαρίνες, σιμιγδάλια και σκληρό /μαλακό αλεύρι. Από τότε μέχρι σήμερα έχουμε εμπλουτίσει το ράφι των αλεύρων κατά 21 νέους κωδικούς με ειδικά άλευρα για εξειδικευμένες χρήσεις, άλευρα χωρίς γλουτένη και άλλα, όπως αυτά που προανέφερα. Το R&D μας δουλεύει συνεχώς για την ανάπτυξη νέων κωδικών. Οι τάσεις αλλάζουν διαρκώς και μαζί τους αλλάζουν και οι διατροφικές συνήθειες των καταναλωτών οπότε, ναι, σίγουρα η καινοτομία δεν σταματάει ποτέ και η εταιρεία μας είναι πάντα η πρώτη στην κατηγορία της που καλύπτει τις νέες ανάγκες που προκύπτουν.
σελφ σέρβις: Στη ζυγαριά των κριτηρίων επιλογής ενός προϊόντος τι βαραίνει περισσότερο για τον καταναλωτή, η ποιότητα ή η τιμή;
Εύη Λούλη: Σίγουρα στις μέρες μας η υψηλή τιμή είναι ανασταλτικός παράγοντας αγοράς για τις περισσότερες κατηγορίες στο ράφι του σούπερ μάρκετ και όχι μόνο. Στους Μύλους Αγίου Γεωργίου φροντίζουμε να εξελίσσεται το προϊόν μας από κάθε άποψη, προσδίδοντάς του αξίες σημαντικές για τον καταναλωτή. Πριν λίγους μήνες λανσάραμε τη νέα μας συσκευασία στα άλευρα, η οποία βραβεύτηκε μάλιστα στα packaging innovation awards φέτος. Η συσκευασία αυτή είναι πραγματικά καινοτόμος, διότι ξεφεύγει από την παραδοσιακή χαρτοσακούλα και πλέον, όντας σε νέο πλαστικοποιημένο υλικό, αποτρέπει τις απώλειες αλεύρου στο ράφι, δηλαδή «θωρακίζει» και προστατεύει το προϊόν, περιέχει δοσομετρητή για μεγαλύτερη ευκολία στην κουζίνα και, τέλος, έχει ειδική αυτοκόλλητη ταινία σφραγίσματος του προϊόντος για καλύτερη αποθήκευση. Έτσι, δίνουμε αξία στο προϊόν μας, πράγμα που γνωρίζουμε πως ο σημερινός καταναλωτής το αναζητά.
σελφ σέρβις: Πώς σχολιάζετε την τάση κατάργησης αρκετών κωδικών προϊόντων προς όφελος του περιορισμού τους στους αναγκαίους, στο όνομα του ότι αυτό επιβάλλει η κρίση;
Εύη Λούλη: Η διαχειριστική επιλογή του να κρατά η εταιρεία κωδικούς προϊόντων της, που δεν έχουν την επιθυμητή κίνηση, είναι υψηλού κόστους. Είναι λογικό, λοιπόν, σε μια οικονομικά δύσκολη περίοδο, με καθυστερήσεις πληρωμών και ανεπαρκή χρηματοδότηση, οι παραγωγοί να αναγκάζονται να περιορίζουν τους κωδικούς τους, αδυνατώντας να τους «επανατοποθετούν» στην αγορά, καθώς αυτό απαιτεί επένδυση.
Διαφάνεια και value for money
σελφ σέρβις: Τι αναζητά περισσότερο από ένα τρόφιμο ο Ευρωπαίος καταναλωτής, προκειμένου να το επιλέξει;
Εύη Λούλη: Ο Ευρωπαίος καταναλωτής απαιτεί το value for money και το honest products, δηλαδή αναζητά την αξία που του προσδίνει ένα προϊόν και επιβραβεύει τις υπεύθυνες και «τίμιες» εταιρείες, επειδή αισθάνεται ότι μπορεί να τις εμπιστεύεται. Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερες εταιρείες δημοσιοποιούν τον κοινωνικό απολογισμό τους κι έτσι υπάρχει περισσότερη διαφάνεια σε ό,τι αφορά τις πρακτικές που ακολουθούν, οπότε μπορεί ο καθένας να αξιολογεί τις επιδόσεις, την επιρροή και την προσφορά καθεμιάς σε όλα τα επίπεδα. Το 2015 η εταιρεία μας εξέδωσε τον πρώτο ετήσιο κοινωνικό απολογισμό της. Μπορεί να τον βρει ο καθένας στην ιστοσελίδα μας: www.alevri.com/etairiki-koinoniki-eythyni.
σελφ σέρβις: Η ελληνική γη παράγει προϊόντα αυξημένης διατροφικής αξίας. Οι καταναλωτές άλλων εθνικών αγορών το αναγνωρίζουν αυτό ως ανταγωνιστικό πλεονέκτημα των τυποποιημένων τροφίμων του τόπου μας;
Εύη Λούλη: Σε όσους ασχολούνται με την υγιεινή διατροφή είναι γνωστό πως η μεσογειακή διατροφή και τα ελληνικά προϊόντα είναι όντως υψηλής διατροφικής αξίας και αυτό αποτελεί πολύ ισχυρό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για τις εταιρείες που αναπτύσσουν εξαγωγικές δραστηριότητες. Στο εξωτερικό, όπου η τάση γύρω από την υγιεινή διατροφή και τις λεγόμενες «υπερτροφές» (superfoods) είναι πιο έντονη απ’ ότι στη χώρα μας, προσφέρονται πολλές ευκαιρίες για ανάπτυξη των ελληνικών επιχειρήσεων και μαρκών.