Στον χαιρετισμό που απηύθυνε στους παρευρισκόμενους στη συνέντευξη τύπου ο υφυπουργός Ανάπτυξης, κ. Γεώργιος Βλάχος, δήλωσε για άλλη μια φορά την απόφαση του υπουργείου να οδηγήσει την αγορά στη λειτουργία της με τρόπο αξιόπιστο, με στόχο το κέρδος, όπως διαμορφώνεται στην ελεύθερη αγορά με τον σεβασμό των κανόνων του ανταγωνισμού. Εδώ, τόνισε, στη θεσμοθέτηση των κανόνων και του ελέγχου τήρησής τους έγκειται και ο ρόλος του υπουργείου. Σε αυτό το πλαίσιο, ο υπουργός δήλωσε την υποστήριξή του σε παρόμοιες πρωτοβουλίες, οι οποίες συμβάλλουν στην καταγραφή των απόψεων των καταναλωτών, οι οποίοι έχουν σαφώς μερίδιο ευθύνης για τον τρόπο λειτουργίας της αγοράς.

Ο κ. Κωνσταντίνος Μίχαλος, πρόεδρος του ΕΒΕΑ, σχολίασε τα ευρήματα της έρευνας, τονίζοντας ιδιαίτερα τη σημασία των απόψεων των καταναλωτών για τις τοπικές αγορές, αλλά και για την πραγματοποίηση διαδηλώσεων στο κέντρο της Αθήνας (σε ποσοστό 60% συμφωνούν με τον περιορισμό τους σε συγκεκριμένο χώρο). Και ο κ. Μίχαλος αναφέρθηκε στην ανάγκη ενδυνάμωσης του καταναλωτικού κινήματος, αλλά και στην αλλαγή της φιλοσοφίας λειτουργίας των επιχειρήσεων. Οι επιχειρήσεις, είπε συγκεκριμένα, πρέπει να κατανοούν τις επιθυμίες του καταναλωτή και να προσφέρουν προϊόντα και υπηρεσίες υψηλής ποιότητας στη σωστή τιμή.

Ο πρόεδρος του ΣΕΛΠΕ κ. Θεόδωρος Βάρδας, δήλωσε πως η έρευνα έδειξε ότι οι καταναλωτές υποστηρίζουν και τις τοπικές αγορές, ενώ διατύπωσε την πρόταση του Συνδέσμου σχετικά με το ωράριο, υποστηρίζοντας πως η λειτουργία των καταστημάτων για οκτώ Κυριακές επιπλέον τον χρόνο (τις “χρήσιμες” Κυριακές για το εμπόριο, όπως τις χαρακτήρισε), αποτελεί μια λύση, η οποία λαμβάνει υπόψη της και την ανάγκη προστασίας των εργαζομένων, από παραβάσεις της εργατικής νομοθεσίας, οι οποίες, ιδιαίτερα σε περιόδους κατά τις οποίες υπάρχει έντονος ο φόβος της ανεργίας, είναι δύσκολο να ελεγχθούν, αλλά και την αδυναμία των μικρών επιχειρήσεων να αντέξουν το επιπλέον κόστος.

Η έρευνα

Ο κ. Τάκης Θεοδωρικάκος, πρόεδρος της GPO, αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στην παρουσίαση της έρευνας εν μέσω οικονομικής κρίσης, γεγονός που σημαίνει πως αρκετές από τις απαντήσεις που δόθηκαν τον Μάιο του 2008 είναι πολύ πιθανόν να ήταν πολύ διαφορετικές σήμερα. Τόνισε, δε, με νόημα, πως συνήθως τα πιο σημαντικά ευρήματα των ερευνών είναι αυτά που δεν γνωστοποιούνται!

Παίρνοντας τον λόγο, ο κ. Αντώνης Παπαργύρης, υπεύθυνος ερευνών της GPO, παρουσίασε τα σημαντικότερα ευρήματα της έρευνας:

  • Το 58% των ερωτηθέντων δηλώνει ικανοποιημένο από τη συνολική λειτουργία της αγοράς. Ακόμη, το 62,1% είναι πολύ ή αρκετά ικανοποιημένο από την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών.
  • Αν και πάνω από το 80% των ερωτηθέντων δηλώνει ικανοποιημένο από το σημερινό ωράριο (83,7%), ένα ποσοστό 57,6% θεωρεί πως η πλήρης απελευθέρωση θα ήταν προς όφελος του καταναλωτή, ενώ ένα 54% πως ένα ελαστικότερο ωράριο θα διευκόλυνε τις αγορές τους.
  • Σε ό,τι αφορά στο θέμα της ακρίβειας, κατά την άποψη του 35% των καταναλωτών μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης έχουν οι διεθνείς οικονομικές συγκυρίες. Ευθύνες στην κυβέρνηση καταλογίζει το 33,9%, ενώ μόνο το 21,2% θεωρεί ως περισσότερο υπεύθυνες για το πρόβλημα τις επιχειρήσεις. Συγκεκριμένα, για το 84,4% των καταναλωτών, μεταξύ των επιχειρήσεων τη μεγαλύτερη ευθύνη για την ακρίβεια φέρουν οι μεσάζοντες και μόλις για το 4,3% οι παραγωγοί και για το 8,3% τα καταστήματα λιανικής.
  • Σε ό,τι αφορά, όμως, στη λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές, οι καταναλωτές εμφανίζονται μοιρασμένοι. Το 51% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι δεν θέλει ανοικτά καταστήματα τις Κυριακές, ενώ το 49% τάσσεται υπέρ ενός τέτοιου ενδεχόμενου.
  • Το 82% των καταναλωτών δηλώνει ότι θα ήθελαν οι περίοδοι των εκπτώσεων να είναι ελεύθερες και να μπορούν να γίνονται όλο τον χρόνο, ενώ υπέρ της παράτασης της περιόδου των εκπτώσεων τάσσεται το 62,4% των ερωτηθέντων και το 88,4% υπέρ των ελεύθερων προσφορών από τα καταστήματα καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
  • Η έρευνα αγοράς φαίνεται να κερδίζει έδαφος και στη χώρα μας, ιδιαίτερα στις νεώτερες ηλικίες. Το 58,4% δηλώνει ότι κάνει πάντα έρευνα αγοράς και σύγκριση τιμών πριν αγοράσει. Επίσης, το 57,2% προτιμά να αγοράζει προϊόντα που γνωρίζει από διαφημίσεις, αλλά υπάρχει και ένα πολύ σημαντικό ποσοστό (26,4%) που ψωνίζει το πιο φθηνό προϊόν.
  • Σε ό,τι αφορά στα εμπορικά κέντρα και τα πολυκαταστήματα, η ποικιλία και η προσβασιμότητα είναι τα κύρια πλεονεκτήματά τους, αλλά σημαντικό συγκριτικό πλεονέκτημα για τις μικρές επιχειρήσεις παραμένει η προσωπική εξυπηρέτηση του πελάτη από τον ίδιο τον επιχειρηματία.