Η ελληνική αγορά δεν είναι μακριά από την outsourcing ανάθεση των υπηρεσιών αποθήκευσης και διανομής στους ειδικούς των logistics, «όχι μόνο γιατί στην Ευρώπη το σχετικό ποσοστό είναι ήδη υψηλότατο, σε σχέση με τα ισχύοντα στην Ελλάδα, αλλά και γιατί η ζήτηση οικονομιών κλίμακος και η μετατροπή του σταθερού κόστους των υπηρεσιών logistics σε μεταβλητό αυξάνουν εκθετικά. Μόνο οι εξειδικευμένες εταιρείες logistics είναι σε θέση να πετύχουν για λογαριασμό πολλών, ταυτόχρονα ανταγωνιζόμενων εταιρειών, βιομηχανικών και λιανεμπορικών, τέτοιες οικονομίες κλίμακος», τονίζει ο κ. Ευάγγελος Ρέππας, Chief Financial Officer της Metron Logistics.

Η εταιρεία Metron Logistics εδρεύει στον Ασπρόπυργο, όπου διαχειρίζεται συνολικά περί τα 13.000τμ αποθηκευτικού χώρου, μοιρασμένα σε ίδιες εγκαταστάσεις (8.000τμ) και αποθήκες συνεργατών (5.000τμ), ενώ συνεργάζεται με αποθηκευτικά κέντρα στην Πάτρα και τη Θεσσαλονίκη. Σημειώνουμε ότι για την εξυπηρέτηση των πελατών της διαθέτει αποθηκευτικούς χώρους υπό την εποπτεία του τελωνείου, «αποταμιευτικές αποθήκες», στον Ασπρόπυργο. Στον τομέα των μεταφορών εκτός από το δικό της δίκτυο, που είναι εστιασμένο στην αγορά της Αττικής, συνεργάζεται με μερικές από τις μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου που καλύπτουν τη διανομή σε όλες τις περιφέρειες της Ελλάδας, οι οποίες μάλιστα εγγυώνται για λογαριασμό της την αξιοπιστία των τοπικών τους συνεργατών, έτσι ώστε η Metron Logistics έχει στη διάθεσή της ένα εξαιρετικά πυκνό και ευέλικτο δίκτυο εμπορευματικών οδικών μεταφορών σε όλη τη χώρα.

Η εταιρεία προσφέρει τις υπηρεσίες της σε εγχώριες και πολυεθνικές εταιρείες τροφίμων, προϊόντων καπνού, ειδών υγιεινής, φαρμακευτικών ειδών κλπ. Όπως μας εξήγησε ο συνομιλητής μας στην έναρξη της συζήτησή μας, «η εταιρεία μας, λίγο μετά την έναρξη της λειτουργίας της τον Αύγουστο του 2006, είχε την καλή τύχη ν’ αναλάβει την αποθήκευση και διανομή προϊόντων ξηρού φορτίου για λογαριασμό ενός μεγάλου δικτύου καταστημάτων, του ομίλου αγορών ΕΛΕΤΑ. Πρόκειται για ένα έργο με υψηλό συντελεστή δυσκολίας –έργο στο οποίο δοκιμαστήκαμε με επιτυχία εξ αρχής–, καθώς το εν λόγω δίκτυο όχι μόνο είναι πανελλήνιας εμβέλειας, αλλά και εκτείνεται σε απομακρυσμένες και δυσπρόσιτες περιοχές, κάτι που, άλλωστε, το διακρίνει από άλλα δίκτυα της αγοράς μας.

Όπως θα ξέρετε, για ιστορικούς λόγους στην ελληνική αγορά, ο κανόνας είναι οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ να εμπιστεύονται στις εταιρείες logistics τη διανομή, δηλαδή τις μεταφορές τροφοδοσίας των δικτύων τους, κρατώντας οι ίδιες την αποθήκευση και τη διαχείριση των αποθεμάτων τους, μέσω ίδιων επενδύσεων σε υποδομές, συστήματα κι ανθρώπους. Ο ΕΛΕΤΑ, λοιπόν, στη συνεργασία του με τη Metron Logistics, δημιούργησε την εξαίρεση, καθώς μας εμπιστεύτηκε ολοκληρωμένα τη logistics διαχείριση μιας ευρύτατης ποικιλίας κωδικών τυποποιημένων τροφίμων. Αυτή ακριβώς η εξαίρεση μας έδωσε γρήγορα το πλεονέκτημα της απόκτησης, αφενός, τεχνογνωσίας στη διαχείριση των τροφίμων και αφετέρου, όλων των πιστοποιητικών καταλληλότητας για την αποθήκευση και τις μεταφορές τροφίμων, πράγμα που έκανε την εταιρεία μας ευρύτερα γνωστή στον σχετικό κλάδο.

Από αυτή την άποψη, η συστηματική παροχή ολοκληρωμένων υπηρεσιών logistics σε εταιρείες τροφίμων –και της βιομηχανίας και της οργανωμένης λιανικής– ήταν και είναι στρατηγική επιλογή μας. Τούτο, άλλωστε, το εξηγεί και η εμπειρία της οικονομικής κρίσης, αφού στο πλαίσιό της φάνηκε από τα πράγματα ο αμυντικός χαρακτήρας του τομέα των τροφίμων για τον κλάδο των logistics. Πράγματι, δεδομένου ότι τα τρόφιμα ουδέποτε θα λείψουν από το portfolio δραστηριοτήτων του κλάδου, το να διευρύνει στρατηγικά το πελατολόγιό της στον σχετικό τομέα μια εταιρεία logistics τής παρέχει σημαντική διασφάλιση ότι δεν θα βουλιάξει αίφνης ο τζίρος της».

Πορεία ανάπτυξης στα χρόνια της ύφεσης

σελφ σέρβις: Αν μη τι άλλο, η κρίση έχει αφήσει ανεξίτηλα τα σημάδια της στον κλάδο σας –ο Ασπρόπυργος, για παράδειγμα, έχει ερημώσει σε μεγάλο βαθμό… Κι όμως η εταιρεία σας, γεννημένη μόλις μια διετία πριν τη διεθνή χρηματοπιστωτική κρίση, άρα κυριολεκτικά μεγαλωμένη μέσα στην ύφεση, επιβιώνει αναπτύσσοντας το πελατολόγιό της, όταν άλλες ιστορικές ανταγωνίστριές της έχουν καταρρεύσει! Πώς;

Ευάγγελος Ρέππας: Όντως, από το 2006 μέχρι σήμερα η πορεία της εταιρείας μας από έτος σε έτος εξελίσσεται ανοδικά. Πάντα κάτι προστίθεται στις δραστηριότητές της κάθε χρόνο, είτε στον τομέα της αποθήκευσης είτε μέσω της πρόσθεσης νέων πελατών στον τομέα του μεταφορικού έργου. Η εξήγηση ακούγεται, ίσως, σαν κλισέ, το ότι δηλαδή ανέκαθεν η Metron Logistics πρόσφερε αξιόπιστες υπηρεσίες και γι’ αυτό μας εμπιστεύονται οι πελάτες και προσελκύουμε συνεχώς καινούργιους, αλλά αυτή είναι η αλήθεια!

Έτσι, ενόσω η ύφεση υπέσκαπτε την αγορά του κλάδου, κυρίως αφαιρώντας σημαντικά κομμάτια όγκου από το συνολικό διαχειριζόμενο έργο, άρα περικόπτοντας βίαια τον τζίρο πολλών εταιρειών και οδηγώντας αρκετές από αυτές στο περιθώριο, στην περίπτωσή μας ο συνδυασμός «επέκταση και στον τομέα των τροφίμων» και «παροχή αξιόπιστων, αναβαθμισμένων υπηρεσιών logistics» απέβη σωτήριος και παραγωγικός. Άλλο τόσο σωτήρια απέβη η εξαρχής επιλογή να στηρίξουμε την ανάπτυξή μας αποκλειστικά στη διεύρυνση των εργασιών και του πελατολογίου μας κι όχι στον τραπεζικό δανεισμό. Για εμάς ήταν ξεκάθαρο από την αρχή: όλα τα κέρδη μας τα επενδύουμε στη δουλειά! Σημειώστε μάλιστα ότι, επειδή ακριβώς θεωρούμε θεμελιώδη για τις προοπτικές της εταιρείας την επένδυση και στο ανθρώπινο δυναμικό της, δεν περικόψαμε τους μισθούς του προσωπικού μας.

Συγκριτικά πλεονεκτήματα

σελφ σέρβις: Ποια θεωρείτε ως τα σημαντικότερα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της εταιρείας σας;

Ευάγγελος Ρέππας: Σας μίλησα ήδη για την τεχνογνωσία και τις πιστοποιήσεις μας στη logistics διαχείριση των τροφίμων. Προσθέσετε σε αυτά, λοιπόν, τη δέσμευσή μας για ικανοποίηση της οποιασδήποτε παραγγελίας εντός 24ώρου από την αποστολή του σχετικού μηνύματος, σε οποιαδήποτε περιοχή της χερσαίας ελληνικής επικράτειας, περιλαμβανομένης της Κρήτης. Επίσης, προσθέστε τη διαρκή υποστήριξη των πελατών μας από ένα εξειδικευμένο τμήμα customer services, το οποίο είναι επιφορτισμένο να παρέχει άμεσα λύσεις στα προβλήματά τους και καθημερινή πληροφόρηση, σχετικά με την πορεία του έργου διαχείρισης των εμπορευμάτων τους.

Συνυπολογίσετε ακόμα το προσόν μας να εντάσσουμε άμεσα στη δουλειά μας προς όφελος της εξυπηρέτησης των πελατών τα νέα τεχνολογικά εργαλεία, που δίνουν προστιθέμενη αξία στις υπηρεσίες του κλάδου μας. Για παράδειγμα, είμαστε μεταξύ των πρώτων εταιρειών logistics που επιχειρούν την εφαρμογή συστήματος πλήρους εποπτείας των διανομών, μέσω του οποίου η πληροφόρηση σχετικά με την παράδοση των παραγγελιών παρέχεται αυτόματα στον πραγματικό χρόνο της ολοκλήρωσης καθεμιάς τους. Για την ώρα, το σχετικό project εξελίσσεται πιλοτικά στην Αττική. Ο σκοπός μας είναι σύντομα να καθιερωθεί κανονικά η σχετική εφαρμογή, καλύπτοντας τις διανομές μας σε όλη την επικράτεια.

Αυτό θα γίνει όταν εφοδιάσουμε όλους τους συνεργάτες μας με τα ειδικά τερματικά, μέσω των οποίων η πράξη της συναλλαγής, αμέσως με την ολοκλήρωσή της, διοχετεύεται αυτόματα ως πληροφορία, στην οποία, με τη διαμεσολάβησή μας, θα έχει άμεση πρόσβαση ο πελάτης. Έτσι, θα ξέρει ανά πάσα στιγμή πόσα από τα εμπορεύματά του έχουν παραδοθεί, σε ποιους παραλήπτες και σε τι χρόνο. Αυτό το σύστημα ονομάζεται Proof Of Delivery ή POD. Στο μεταξύ, έχουμε την εμπειρία από τη συγγενή εφαρμογή συστήματος εποπτείας (μέσω GPS) της διανομής των προϊόντων καπνού, προς αποφυγή των κλοπών και κάθε είδους λαθροχειρίας. Με αυτή την εφαρμογή, ο χρήστης έχει μέσω PC την εποπτεία σε ζωντανό χρόνο της πορείας του μεταφορέα του, των στάσεών του, του ανοίγματος και κλεισίματος των θυρών του χώρου με το εμπόρευμα κλπ.


Διαρκείς εξετάσεις επάρκειας

σελφ σέρβις: Τα logistics των αλυσίδων σούπερ μάρκετ είναι υψηλής απαιτητικότητας, πράγμα που αιτιολογεί και την επιμονή των μεγάλων αλυσίδων να «κατέχουν» τα επαγγελματικά σας «χωράφια». Είστε αρκετά έτοιμοι, για παράδειγμα, να ανταποκρίνεστε πάντοτε επαρκώς στις ad hoc παραγγελίες, που δημιουργούν σε μια αλυσίδα σούπερ μάρκετ οι ποικίλες συγκυρίες;

Ευάγγελος Ρέππας: Αυτό κάνουμε, είναι η δουλειά μας στην καθημερινότητά της! Είτε δουλεύοντας σε συνθήκες έκτακτης ανάγκης, όπως συνέβη πχ με τις ξαφνικές αλλαγές των παραγγελιών στις πρώτες εβδομάδες της εφαρμογής των capital controls, είτε δουλεύοντας πχ με παραγγελίες προϊόντων έντονα εποχικού χαρακτήρα ή γενικά υπό συνθήκες αστάθμητων αντιδράσεων της αγοράς, εμείς δίνουμε καθημερινά εξετάσεις επάρκειας και τα καταφέρνουμε, εμπλουτίζοντας την εμπειρία και την τεχνογνωσία μας. Φυσικά, μιλούμε πάντα για προϊόντα ξηρού φορτίου…

Άρνηση σε χρηματοοικονομική εξάρτηση κι εκβιασμούς

σελφ σέρβις: Έχετε αισθανθεί να υπονομεύεται η εταιρεία σας εξαιτίας της χρηματοοικονομικής ασυνέπειας ή δυστροπίας πελατών σας;

Ευάγγελος Ρέππας: Δυστυχώς, τέτοιου είδους προβλήματα τα δημιουργούν κάποιες ευμεγέθεις εταιρείες, οι οποίες φρονούν ότι με το ειδικό βάρος τους μπορούν να εκβιάζουν απαράδεκτες υποχωρήσεις και παραχωρήσεις εκ μέρους των συνεργατών τους και, στο ίδιο πλαίσιο, αποφασίζουν μάλιστα να τους πληρώνουν με καθυστέρηση έξι ή και οκτώ μηνών! Εμείς στρατηγικά έχουμε αποφασίσει να διακόπτουμε τη συνεργασία με πελάτες που αναπτύσσουν παρόμοιες συμπεριφορές. Η άρνηση στη χρηματοοικονομική εξάρτηση και τους σχετικούς εκβιασμούς στις ημέρες μας λειτουργεί εντέλει ως ανακλαστικό επιβίωσης! Το στοίχημα που πρέπει να κερδίσει η επιχείρηση, η οποία διέκοψε τη συνεργασία της με έναν τέτοιο πελάτη, είναι να υποκαταστήσει το μερίδιό του στον τζίρο της, με τις προσόδους από νέες συνεργασίες, με πελάτες μικρότερους, αλλά συνεπείς και με καλύτερους όρους πληρωμής. Ένα τέτοιο στοίχημα το κερδίσαμε πρόσφατα …

σελφ σέρβις: Ποιο χρονικό περιθώριο αποπληρωμής των υπηρεσιών σας θεωρείτε αποδεκτό –όχι βάσει του νόμου, αλλά των αντοχών σήμερα της αγοράς;

Ευάγγελος Ρέππας: Οι 30 έως 60 ημέρες είναι ένα εύλογο διάστημα. Δεν θα μπορούσε να είναι παραπάνω, όπως δείχνει η εμπειρία, για παράδειγμα, των capital controls. Πράγματι, όταν οι πληρωμές των καυσίμων κίνησης γίνονται τοις μετρητοίς, τα περιθώρια για ελαστικότητα στην αποπληρωμή του μεταφορικού έργου στενεύουν πολύ. Η αλήθεια είναι ότι τα capital controls χάλασαν το βηματισμό που είχαμε βρει όλοι οι εταίροι στην αγορά, παρά τις δυσκολίες του μόνιμου τα τελευταία χρόνια ελλείμματος ρευστότητας. Πιστεύω ότι θα περάσουν κάποιοι μήνες μέχρι να βρεθεί πάλι ένας βηματισμός βολικός για όλους.

«Η ρόδα ποτέ δεν πεθαίνει!»

σελφ σέρβις: Ποιο είναι το μέλλον ειδικά του μεταφορικού έργου; Είναι δυνατόν να συγκεντροποιηθούν ποτέ οι δομές του;

Ευάγγελος Ρέππας: Το μεταφορικό έργο πάντα θα υπάρχει –«η ρόδα ποτέ δεν πεθαίνει»! Το θέμα είναι το ποιος θα το εκτελεί και με τι όρους και προϋποθέσεις. Από αυτή την άποψη, οι αλλαγές τα τελευταία χρόνια στον χαρακτήρα του σχετικού επαγγέλματος ωθούν τα πράγματα μακροπρόθεσμα στην αδυναμία επιβίωσης των «κακών» μεταφορέων. Ως προς τη ροπή της συγκέντρωσής τους, ασυζητητί υπάγονται κι αυτοί στη γενική τάση συγκέντρωσης που συμπαρασύρει όλους τους επαγγελματικούς κλάδους. Πάντως, στην προκειμένη περίπτωση οι συνέργειες μεταξύ των ισχυρότερων μεταφορέων σε τοπικό, περιφερειακό κι εθνικό επίπεδο είναι, ίσως, ο αποδοτικότερος τρόπος ωρίμασης της κλαδικής τους συγκέντρωσης.

Η πιεστική ανάγκη του outsourcing

σελφ σέρβις: Η επιφυλακτικότητα των αλυσίδων σούπερ μάρκετ αναφορικά με την επάρκεια των εταιρειών logistics να εξυπηρετήσουν την οργανωμένη λιανική και στην αποθήκευση και στη διανομή έχει ιστορικές ρίζες στη χώρα μας. Πόσο μακριά βρισκόμαστε από την ολοκληρωμένη outsourcing ανάθεση των εν λόγω υπηρεσιών σε εταιρείες του κλάδου σας;

Ευάγγελος Ρέππας: Πιστεύω ότι δεν είμαστε μακριά, όχι μόνο γιατί στην Ευρώπη το σχετικό ποσοστό είναι ήδη υψηλότατο σε σχέση με τα ισχύοντα στην Ελλάδα, αλλά και γιατί η ζήτηση των οικονομιών κλίμακος κι η μετατροπή του σταθερού κόστους των υπηρεσιών logistics σε μεταβλητό αυξάνουν εκθετικά. Η πραγματικότητα της οικονομίας εξαναγκάζει σε αναζήτηση των οικονομιών κλίμακος, τις οποίες μόνο οι εξειδικευμένες εταιρείες logistics είναι σε θέση να πετύχουν για λογαριασμό πολλών, ταυτόχρονα, ανταγωνιζόμενων εταιρειών, βιομηχανικών και λιανεμπορικών. Θεωρώ ότι μέχρι να ολοκληρωθεί η ανάθεση αυτών των υπηρεσιών από τη βιομηχανία στον κλάδο των ειδικών των logistics, θα αναπτυχθεί επιταχυνόμενη μια αντίστοιχη κινητικότητα εκ μέρους των λιανεμπορικών αλυσίδων προς εμάς.