Τη συγκρατημένη αισιοδοξία τους για την εξέλιξη του τζίρου της κλαδικής αγοράς φέτος εκφράζουν ανώτατα στελέχη της, εκτιμώντας ότι οι πωλήσεις των αλυσίδων σούπερ μάρκετ θα κινηθούν ανοδικά όπως πέρυσι, κυρίως λόγω της πληθωριστικής ώθησης και δευτερευόντως λόγω της περιορισμένης πλέον τόνωσης της τουριστικής αγοράς, μετά την πλήρη αποκατάσταση των λειτουργιών της το 2022.

‘Oπως τονίζεται χαρακτηριστικά, σε αξία οι πωλήσεις της οργανωμένης λιανικής θα αυξηθούν περί το 3,5% με 5%, στα όρια δηλαδή που αναμένεται ότι θα διαμορφωθεί σε μέσα επίπεδα ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή το 2023, ενώ ότι οι πωλήσεις σε όγκο θα έχουν από μηδενική έως οριακή πτώση φέτος (-0,5%), πράγμα που σημαίνει ότι οι καταναλωτές θα συνεχίσουν να ακριβοπληρώνουν τον πληθωρισμό στις καθημερινές αγορές τους.

Τα ίδια στελέχη εκτιμούν ότι έως το Πάσχα αναμένεται μια σχετική συγκράτηση της ζήτησης, από το Πάσχα έως τον Σεπτέμβριο –πιθανότατα και τον Οκτώβριο– θα τονωθούν οι επιδόσεις του κλάδου, λόγω και του τουρισμού, ενώ για το τελευταίο δίμηνο του έτους επικρατεί αβεβαιότητα, η οποία πριμοδοτείται από την ανησυχία για την κατάσταση στην ενεργειακή αγορά, δηλαδή για τις τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος και του φυσικού αερίου. Το πρόβλημα των αποθεμάτων ενέργειας αφορά ασφαλώς όλη την Ευρώπη εξαιτίας των επιπτώσεων του πολέμου στην Ουκρανία, ο οποίος φαίνεται ότι θα είναι απροσδιόριστης έντασης και διάρκειας.

Όπως εξηγούν, το 2023 θα επηρεαστεί από πολλούς αστάθμητους παράγοντες, με βασικότερους την τροπή του πολέμου, ο οποίος συμπληρώνει το πρώτο επεισοδιακό έτος –έτος ανατροπών στις ισορροπίες της παγκόσμιας οικονομίας, με έκρηξη του πληθωρισμού–, την ενεργειακή κρίση και τους φόβους για ένα νέο κύμα ανατιμήσεων από την έναρξη της επόμενης χειμερινής περιόδου, καθώς και τις (διπλές;) βουλευτικές εκλογές, οι οποίες θα προκαλέσουν μάλλον μικρή αναστάτωση στην κίνηση της αγοράς.

Αύξηση τζίρου κατά 6,3% το 2022
Γεγονός είναι ότι η εκτίναξη του πληθωρισμού το 2022 έδωσε ισχυρή ώθηση στον κλαδικό τζίρο. Ειδικότερα, σύμφωνα με τη NielsenIQ, το 2022 καταγράφηκε μια μέση αύξηση εσόδων των σούπερ μάρκετ της τάξης του 6,3%, ενώ παρόμοια αύξηση παρουσίασαν τα FMCG στο σύνολό τους (6,1%), αλλά με τις πωλήσεις σε τεμάχια να εμφανίζουν αρνητικό πρόσημο (-0,6%).

Ανά επιμέρους τρίμηνο και αποδομώντας την τάση της αγοράς σε όρους ζήτησης και επιπέδου τιμών, σημαντική ήταν η αύξηση της πληθωριστικής πίεσης στον κλάδο των FMCG, από 1,6% το πρώτο τρίμηνο στο 10,9% κατά το τελευταίο τρίμηνο του έτους, με την πτώση του όγκου πωλήσεων να συγκρατείται, πάντως, στη διάρκεια του 2022. Μάλιστα, στο τρίτο τρίμηνο του έτους ο τουρισμός φαίνεται ότι είχε σημαντική συμβολή στην κατανάλωση, καθώς παρά τον διπλασιασμό σχεδόν του επιπέδου της μέσης τιμής συγκριτικά με το δεύτερο τρίμηνο, η ζήτηση σε όγκο εμφάνισε θετικό πρόσημο στο 1,1%.

Σε ό,τι αφορά τις επιμέρους κατηγορίες των ταχυκίνητων προϊόντων, τα τρόφιμα και ποτά παρουσίασαν την πιο θετική τάση (ανάπτυξη 7,1%), με τη ζήτηση να παραμένει σχεδόν σταθερή (0,5%). Οι κατηγορίες που αφορούν τα προϊόντα προσωπικής περιποίησης και τα προϊόντα οικιακής χρήσης επίσης εμφάνισαν αύξηση πωλήσεων σε αξία κατά 2,3% και 3,4% αντίστοιχα, αλλά οι πωλήσεις τους σε τεμάχια υποχώρησαν σημαντικά κατά 5,4% και 6,0% αντίστοιχα. Το σύνολο των κατηγοριών Bazaar ήταν η μοναδική μεγάλη κατηγορία που εμφάνισε αρνητική τάση σε αξία πωλήσεων αλλά μικρής έντασης (-0,3%), ενώ τα φρέσκα και τα επί ζυγίω προϊόντα, στον αντίποδα, παρουσίασαν την πιο θετική τάση, με ρυθμό ανάπτυξης 8,3%.