Οι επιπτώσεις της πανδημίας από την εκδήλωσή της μέχρι σήμερα ανέτρεψαν το πλάνο ανάπτυξης της Spar Hellas, καθώς το δίκτυό της σχεδόν έπαψε να αναπτύσσεται. Τα καταστήματά της που εδρεύουν κατά κύριο λόγo σε τουριστικές περιοχές της χώρας υπέστησαν σοβαρή απώλεια εσόδων, όπως όλες οι δραστηριότητες που συνδέονται με την τουριστική αγορά.

Παρά τις ανατροπές σχεδιασμών εξαιτίας της διττής κρίσης, στη δημόσια υγεία και την οικονομία, η ολλανδική μητρική Spar International ανανέωσε για τρία έτη τη σύμβαση συνεργασίας με τη θυγατρική της στην Ελλάδα, αναγνωρίζοντας ως αιτία των δυσχερειών τις πρωτόγνωρες συνθήκες λειτουργίας της αγοράς κι όχι ασφαλώς εγγενείς αδυναμίες του σχήματος στην Ελλάδα. Στο πλαίσιο αυτό, η εταιρεία ανανεώνει το πλάνο επέκτασής της με νέα καταστήματα, αλλά και την υλοποίηση των best practices, αναδιοργανώνοντας τη στρατηγική και το μοντέλο ανάπτυξής της, ενώ εκκινεί τη διαδικασία οργάνωσης νέας καμπάνιας για το εμπορικό σήμα Spar (διανομή νέων φυλλαδίων και υποστήριξη νέου κύκλου promo ενεργειών), με σκοπό να αναπτύξει όλα τα format Spar –Spar Express και Spar Natural.

Βάση υλοποίησης του σχεδίου θα αποτελέσει το δυναμικό του ομίλου αγορών Αστέρα, μεταξύ των μελών του οποίου θα συναφθούν οι νέες συμφωνίες ένταξης στη Spar Hellas. Σημειώνουμε ότι κατά ένα μεγάλο μέρος η τροφοδοσία του δικτύου Spar γίνεται μέσω της κεντρικής αποθήκες του ομίλου Αστέρα.

Η πρώτη περίοδος της πανδημίας κύλησε δύσκολα για το δίκτυο Spar. Όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς, τα πλήρως ανακαινισμένα καταστήματα κατά το πρότυπο της Spar παρέμειναν στα 34 –μάλιστα ένα ή δύο αποχώρησαν από το ολλανδικό δίκτυο (το ένα εξ αυτών στις Σέρρες). Μετ’ εμποδίων εξελίχθηκε και η διαδικασία ένταξης στο δίκτυο νέων συνεργατών, στην πρώτη φάση με την ανάρτηση της ταμπέλας σήματος Spar στις προσόψεις των καταστημάτων τους. Το εν λόγω δίκτυο σήμερα αριθμεί 35 καταστήματα.

Υπενθυμίζουμε ότι το πλάνο ανάπτυξης της Spar Hellas προέβλεπε ότι μέχρι τα τέλη του 2020 επρόκειτο να έχουν προσαρμοστεί με βάση το μοντέλο οργάνωσης και λειτουργίας, που υποστηρίζει η Spar διεθνώς, περί τα εκατό καταστήματα. Ωστόσο, μόνο περιορισμένα δεν ήταν τα προβλήματα με τα οποία αναμετρήθηκαν οι συνεργάτες του δικτύου, που είχαν προσαρμόσει τα καταστήματά τους πριν την εκδήλωση της πανδημίας κι αυτό διότι τα περισσότερα εδρεύουν σε τουριστικές περιοχές της χώρας, κυρίως στη νησιωτική και παράκτια Ελλάδα, δεδομένου ότι η τουριστική κίνηση εκεί ουσιαστικά κατέρρευσε πέρυσι. Πληροφορίες του «σελφ σέρβις» αναφέρουν ότι οι απώλειες εσόδων αυτών των καταστημάτων έφθασαν έως και 50% σε σύγκριση με τις πωλήσεις τους το 2019.

Αργή αποκατάσταση από φέτος
Συνεπώς το 2020 ήταν για τα καταστήματα Spar μια χρονιά δοκιμασιών, ενώ το 2021 υπάρχει η προσδοκία να είναι μια χρονιά μερικής ανάκαμψης, εφόσον βέβαια επιβεβαιωθεί η εκτίμηση ότι τουριστική κίνηση φέτος θα είναι η διπλάσια της ισχνότατης του 2020. Αναφορικά με το σχέδιο ανάπτυξης του δικτύου της, η Spar Hellas θα επιμείνει στρατηγικά στην επέκταση στις τουριστικές περιοχές, εκτιμώντας ότι από το 2022 το πιθανότερο είναι η επίδραση της πανδημίας να έχει περιοριστεί σε πολύ μεγάλο βαθμό, ωθώντας σε αποκατάσταση λειτουργιών και πλήρη ανάκαμψη την τουριστική αγορά, από την οποία επωφελείται το τοπικό λιανεμπόριο.