Ένα νέο επενδυτικό «τσουνάμι» συνολικής αξίας άνω του 1,3 δισ. ευρώ σε ορίζοντα τριετίας έχουν στα σχέδιά τους οι μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου, φροντίζοντας για την επέκταση και την αναβάθμιση των υποδομών τους (δίκτυα καταστημάτων και αποθήκες). Ο στόχος τους είναι να κερδίσουν το όποιο χαμένο έδαφος από τις καθυστερήσεις, λόγω πανδημίας, καλύπτοντας ασφαλώς τα περισσότερα κατά το δυνατόν κενά στο χάρτη της γεωγραφικής κυριαρχίας ο καθένας τους ανά την επικράτεια και ασκώντας πιέσεις στους ανταγωνιστές του, στις δύσκολες ημέρες που προμηνύεται για τα σούπερ μάρκετ η «μετα-covid» εποχή.

Το «σελφ σέρβις» …ακτινογράφησε τις επενδυτικές προθέσεις των 10+1 μεγαλύτερων αλυσίδων του κλάδου για την περίοδο 2021-2024 και, όπως διαπίστωσε, σχεδόν όλες τους έχουν ανεβάσει το ύψος των σχεδιαζόμενων επενδυτικών δαπανών τους, ενώ οι περισσότερες φέρονται αποφασισμένες να επεκταθούν μέσω νέων εξαγορών. Ας δούμε λοιπόν τι σχεδιάζει η κάθε αλυσίδα χωριστά:

Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης
O leader της αγοράς επενδύει σε ετήσια βάση περί τα 50 εκατ. ευρώ στο πεδίο των ανακαινίσεων παλαιότερων εμπορικών μονάδων και της ίδρυσης νέων καταστημάτων, έχοντας φέτος λειτουργήσει ήδη δύο νέα σούπερ μάρκετ, ενώ θα ακολουθήσει κι ένα τρίτο. Το μεγάλο, ωστόσο, επενδυτικό άνοιγμα της εταιρείας αναμένεται με την επιλογή του δεύτερου dark store στην Αττική και κυρίως του ακινήτου όπου θα λειτουργήσουν οι κεντρικές της αποθήκες, οι οποίες, όπως όλα δείχνουν, θα εγκατασταθούν στο Θριάσιο Πεδίο. Η σχετική απόφαση θα σημάνει την απελευθέρωση περισσότερων κεφαλαίων, αλλά και μια πλήρη αναδιοργάνωση των συστημάτων logistics της ΕΥΣ.

ΑΒ Βασιλόπουλος
Ένα βαρύ επενδυτικό πλάνο συνεχίζει να υποστηρίζει η ΑΒ Βασιλόπουλος, αξίας περίπου 50-60 εκατ. ευρώ ετησίως για την επέκταση του δικτύου της με νέα καταστήματα και για ανακαινίσεις παλιότερων, αλλά και για την απόκτηση ακινήτων, στα οποία ήδη λειτουργούν κάποια στρατηγικού χαρακτήρα καταστήματά της. Τα προς επένδυση κεφάλαια θα αυξηθούν περίπου κατά 20 εκατ. ευρώ, εφόσον η ΑΒ Βασιλόπουλος εντοπίσει το ακίνητο, όπου θα εγκατασταθεί η νέα κεντρική αποθήκη της στην περιοχή του Ασπρόπυργου-Θριασίου. Πρόθεση της εταιρείας είναι να αποκτήσει το εν λόγω οικόπεδο φέτος. Στον επενδυτικό σχεδιασμό της αλυσίδας περιλαμβάνονται επίσης η απόκτηση δύο νέων οικοπέδων ή και κτιρίων, όπου θα στεγαστούν ένα δεύτερο dark store για τις ανάγκες της πρωτεύουσας και ο πρώτος ανάλογος χώρος για την περιοχή της Θεσσαλονίκης.

Metro
Το φετινό επενδυτικό πλάνο της Metro υπολογίζεται στα 35 εκατ. ευρώ. Σε αυτό περιλαμβάνεται το έργο για την επέκταση και ανακαίνιση του κέντρου διανομής «Γέφυρα», ύψους άνω των 10 εκατ. ευρώ, και η οργάνωση έξι νέων σούπερ μάρκετ. Επίσης, εντός του 2021 θα λειτουργήσει η πρώτη ολοκληρωμένη πλατφόρμα B2B e-shop για επαγγελματίες, ενώ θα συνεχιστεί το αναπτυξιακό πλάνο της εταιρείας στην Κύπρο. Η διοίκηση της Metro υπολογίζει ότι τα επόμενα χρόνια, στο βαθμό που δεν θα οδηγηθεί σε κάποια νέα εξαγορά, οι ετήσιες επενδύσεις της θα κυμαίνονται στο επίπεδο των 30 εκατ. ευρώ.

Lidl
H Lidl την τρέχουσα τριετία δρομολογεί επενδύσεις συνολικής αξίας 350 εκατ. ευρώ. Προφανώς στο εν λόγω ποσό η εταιρεία περιλαμβάνει και τις επενδύσεις στην ανταγωνιστικότητα των τιμών της. Σε ό,τι αφορά όμως τις υποδομές της, σύμφωνα με το ρεπορτάζ του «σελφ σέρβις» (βλέπε σελ. 20), πρόκειται να ιδρύσει σε τρία χρόνια 13 νέα καταστήματα, να ανακαινίσει παλαιότερα και να οργανώσει ακόμη μία κεντρική αποθήκη της στην Αττική.

Μασούτης
Ο επενδυτικός σχεδιασμός της Μασούτης προβλέπει φέτος τη διάθεση 20 εκατ. ευρώ για την ίδρυση δέκα νέων καταστημάτων της κυρίως στην περιοχή της Αττικής και την ανακαίνιση περίπου 15-20 υφιστάμενων σούπερ μάρκετ. Σε κάθε περίπτωση η Μασούτης έχει ανοικτές τις αντένες της για το ενδεχόμενο εντοπισμού ευκαιριών νέων εξαγορών τοπικών δικτύων καταστημάτων κυρίως στην περιοχή της Αττικής, όπου τα περιθώρια επέκτασής της κρίνονται εξαιρετικά μεγάλα, όπως και αλλού. Σε ετήσια βάση η εταιρεία προτίθεται να επενδύει 20-25 εκατ. ευρώ.

Πέντε
Περί τα 20 εκατ. ευρώ σχεδιάζει να επενδύει ετησίως η Πέντε την επόμενη τριετία, προκειμένου να αναπτύξει το δίκτυό της με νέα σούπερ μάρκετ, αλλά και να συνεχίσει το πρόγραμμα ανακαινίσεων παλαιότερων μαγαζιών της. Το ενδιαφέρον της είναι στραμμένο στη βορειοδυτική Ελλάδα και τη δυτική Στερεά Ελλάδα ή νοτιότερα, με άμεση προτεραιότητα εισόδου της στις αγορές της Άρτας και του Αγρινίου. Φέτος ήδη εγκαινίασε νέα καταστήματα στο Μενίδι και στο Λαύριο. Έπονται τρία έως πέντε στην Πελοπόννησο –τα δύο στην Καλαμάτα–, ενώ δρομολογεί ένα πολύ μεγάλο κατάστημα σε κτίριο όπου θα συστεγάζεται με άλλη γνωστή εμπορική επιχείρηση. Η εν λόγω επένδυση, πάντως δεν υπολογίζεται στο ετήσιο budget της εταιρείας.

ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός
Ιδιαίτερα δραστήρια επενδυτικά θα είναι η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός το διάστημα που ακολουθεί, καθώς σχεδιάζει την οργάνωση 30-35 νέων καταστημάτων ετησίως, εκ των οποίων τα 10 εταιρικά και υπόλοιπα franchise. Σημειώνουμε ότι η εταιρεία βρίσκεται σε διαρκή αναζήτηση ευκαιριών για νέες εξαγορές τοπικών καταστημάτων ή αλυσίδων, ώστε να αναπτύξει ταχύτερα το δίκτυό της, το μερίδιό της στην κλαδική αγορά και τη διαπραγματευτική της δύναμη έναντι των προμηθευτών.

Market In
Περί τα 5 εκατ. ευρώ σχεδιάζει να επενδύσει φέτος η Market In. Το μεγαλύτερο μέρος των εν λόγω κονδυλίων θα διατεθούν στο δίκτυο πωλήσεων, το οποίο θα ενισχυθεί έως τέλος του έτους με 15 νέα καταστήματα σε ενοικιαζόμενα ακίνητα. Μέσω αυτών, η αλυσίδα θα επεκτείνει τη δράση της σε περιοχές που σήμερα δεν έχει παρουσία, με έμφαση κυρίως στην ηπειρωτική Ελλάδα αλλά και στη νησιωτική, όπου η παρουσία της εξαντλείται στα μόλις έξι καταστήματά της. Ωστόσο, η διοίκησή της δεν αποκλείει το ενδεχόμενο της ταχύτερης ανάπτυξής της, μέσω εξαγορών τοπικών καταστημάτων ή αλυσίδων.

Χαλκιαδάκης
Οι φετινό επενδυτικό πρόγραμμα της Χαλκιαδάκης περιλαμβάνει την ίδρυση ενός νέου σούπερ μάρκετ σε εταιρικό ακίνητο στο Ηράκλειο Κρήτης, το οποίο θα εγκαινιαστεί περί τα τέλη του έτους. Παράλληλα, η αλυσίδα δρομολογεί φέτος την ανακαίνιση πέντε παλαιότερων καταστημάτων της.

SYNKA
Ο επενδυτικός σχεδιασμός του Προμηθευτικού και Καταναλωτικού Συνεταιρισμού SYNKA (SYNKA Super Markets) κινείται σε τρεις βασικούς άξονες: Την ανακαίνιση των καταστημάτων που απέκτησε μέσω εξαγορών στην Κέρκυρα, όπως και του τοπικού εφοδιαστικού κέντρου, την επέκταση των αποθηκευτικών του εγκαταστάσεων στην Κρήτη –από τα 5.000τμ στα 10.000τμ, έργο κόστους 3 εκατ. ευρώ– και τη λειτουργία νέων καταστημάτων.

Mere
Στον επενδυτικό «λογαριασμό» του κλάδου πρέπει στο εξής να προστίθενται και οι επενδύσεις της ρωσικής hand discount αλυσίδας Mere. Το λανσάρισμά της στην αγορά προβλέπει δίκτυο εκατό καταστημάτων εντός τριών χρόνων. Το προϋπολογιζόμενο ύψος των επενδύσεών της δεν είναι γνωστό, αλλά αν υποθέσει κανείς ότι ένα νοικιασμένο κατάστημα της τάξης των 1.000τμ χρειάζεται τουλάχιστον 2-3 εκατ. ευρώ για να ξεκινήσει να λειτουργεί, είναι φανερό ότι ο προϋπολογισμός της επέκτασής της στην εγχώρια αγορά θα απαιτήσει επενδύσεις άνω των 70 εκατ. ευρώ το χρόνο.