Η ανάγκη για επενδύσεις με στόχο την επέκταση των δικτύων πωλήσεων υποχρεώνει τις αλυσίδες να ζητούν από τους προμηθευτές τη χορήγηση νέων παροχών. Οι τελευταίοι υποστηρίζουν ότι οι παροχές τους έχουν ήδη διαμορφωθεί σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα. Στο μεταξύ μεγάλες καθυστερήσεις παρατηρούνται φέτος στην υπογραφή των ετήσιων συμφωνιών μεταξύ αλυσίδων-προμηθευτών. Η βιομηχανία αναμένεται να πριμοδοτήσει με αυξημένες παροχές όσες αλυσίδες επιδιώξουν ταχύτερους χρόνους εξόφλησης των τιμολογίων αγοράς.

«Όταν μία αλυσίδα «παγώνει» τις τιμές της σε περίοδο ανατιμήσεων, δεν μπορεί παρά να πιέζει τους προμηθευτές της για ευνοϊκότερη μεταχείριση στις ετήσιες συμφωνίες…», συζητά η αγορά. Μεγάλες καθυστερήσεις παρατηρούνται φέτος στην υπογραφή των ετήσιων συμφωνιών μεταξύ αλυσίδων-προμηθευτών.

Οι δύο πλευρές αναμένεται να ολοκληρώσουν τις διαπραγματεύσεις τους για το 2002 μετά τον Ιούνιο, ενώ στο μεσοδιάστημα και ουσιαστικά από την αρχή του έτους οι αλυσίδες πωλούν και προβάλλουν τα προϊόντα της βιομηχανίας βάσει των περυσινών συμφωνιών. Τα πρώτα μηνύματα που μεταφέρονται και από τις δύο πλευρές για τις φετινές ετήσιες συμφωνίες κάνουν λόγο για νέες πιέσεις από το λιανεμπόριο με σκοπό την αύξηση των παροχών και των εκπτώσεων. Η ανάγκη για επενδύσεις στον τομέα της επέκτασης των δικτύων πωλήσεων, αλλά και των νέων τεχνολογιών, υποχρεώνει τις οργανωμένες αλυσίδες να εξασφαλίσουν κεφάλαια για τη βελτιστοποίηση των μικτών κερδών τους. Με τη σειρά τους οι προμηθευτές φέρονται αποφασισμένοι να επιδείξουν αυτοσυγκράτηση ως προς τη χορήγηση νέων παροχών στο λιανεμπόριο, καθ΄ ότι, όπως υποστηρίζουν, τα ποσοστά τους έχουν ήδη διαμορφωθεί σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα. Το σίγουρο πάντως είναι ότι το κλίμα μεταξύ προμηθευτών και σούπερ μάρκετ δεν έχει ενταθεί όπως προηγούμενες χρονιές, οπότε οι διαπραγματεύσεις αναμένεται να κυλήσουν χωρίς ουσιαστικά προβλήματα ή δυσάρεστες εκπλήξεις.

Ανεπηρέαστες οι συμφωνίες από τις ανατιμήσεις

Κύκλοι της αγοράς αναφερόμενοι στις ετήσιες συμφωνίες για το 2002 τονίζουν ότι δεν επηρεάζονται από την τιμολογιακή πολιτική της βιομηχανίας και ειδικότερα από τις ανατιμήσεις στις οποίες προχώρησαν ή πρόκειται να προχωρήσουν τις επόμενες εβδομάδες οι προμηθεύτριες εταιρείες. Οι συμβάσεις που υπογράφονται για τις παροχές και τις εκπτώσεις δεν κάνουν αναφορά στις τιμές χονδρικής των αγαθών, καθ΄ ότι δεν είναι δυνατό στην τιμολογιακή πολιτική των βιομηχανιών να εμπλέκεται το λιανεμπόριο. Μέχρι και σήμερα πάντως, όπως αναφέρουν παράγοντες των αλυσίδων, ο κύριος όγκος των ανατιμήσεων έχει ήδη περάσει στην κατανάλωση. Πλέον οι αυξήσεις των τιμών θα είναι περιορισμένης έκτασης και θα αποφασίζονται στο πλαίσιο της γενικότερης εμπορικής πολιτικής την οποία εφαρμόζουν οι βιομηχανίες και όχι συνδυαζόμενες με την αντιπληθωριστική πολιτική την οποία άσκησε μέχρι και πρότινος η κυβέρνηση για την ομαλή ένταξη της χώρας μας στη ζώνη του ευρώ.

«Σκληρό παζάρι» για την προώθηση των νέων προϊόντων

Στις φετινές διαπραγματεύσεις λιανεμπορίου και βιομηχανίας θα κυριαρχήσει επίσης η προώθηση στην αγορά νέων προϊόντων και πολύ περισσότερο προϊόντων σε νέες συσκευασίες. Ο κύριος όγκος τους θα αφορά βασικές κατηγορίες αγαθών (καλλυντικά και γενικότερα τα μη τρόφιμα) και, όπως αναμένεται, το «παζάρι» των παροχών θα είναι σκληρό και από τις δύο πλευρές. Τα ποσοστά των εκπτώσεων σε σημαντικό βαθμό θα καθοριστούν και από τις συμφωνίες που θα γίνουν για τις καθυστερήσεις πληρωμών. Η βιομηχανία, θέλοντας να περιορίσει τους χρόνους πίστωσης των λογαριασμών, αναμένεται να πριμοδοτήσει με αυξημένες παροχές όσες αλυσίδες επιδιώξουν ταχύτερους χρόνους εξόφλησης των τιμολογίων αγοράς. Αυτή εξάλλου είναι και η τάση που επικρατεί τα τελευταία χρόνια στον κλάδο, η οποία μάλιστα συμβαδίζει με τις προσπάθειες που καταβάλλονται από την Κοινότητα με την προώθηση της οδηγίας περί καθυστερήσεων στις πληρωμές.

Όποιος «παγώνει» τις τιμές, πιέζει περισσότερο…

Και φέτος η προσοχή του λιανεμπορίου στρέφεται στις συμφωνίες που θα συνάψει η CARREFOUR με τους προμηθευτές της. Η άκρως ανταγωνιστική πολιτική τιμών που ανακοίνωσε πρόσφατα ο όμιλος CARREFOUR – ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΣ για το υπόλοιπο της χρονιάς, αναγκάζει τη διοίκησή του να ζητήσει αυξημένες παροχές για το 2002. Κύκλοι της αγοράς αναφέρουν χαρακτηριστικά ότι όταν μια αλυσίδα «παγώνει» τις τιμές της σε περίοδο ανατιμήσεων δεν μπορεί παρά να πιέσει τους προμηθευτές της για ευνοϊκότερη μεταχείριση στις ετήσιες συμφωνίες, ώστε να περιορίσει τις επιπτώσεις από την απορρόφηση των αυξήσεων στις τιμές χονδρικής. Βέβαια η αγορά… καραδοκεί και κάθε αλυσίδα επιδιώκει από την πλευρά της να εξασφαλίσει τις μεγαλύτερες δυνατές παροχές από τους προμηθευτές της. Στο πλαίσιο αυτό η ΣΚΛΑΒΕΝΙΤΗΣ, με το επιχείρημα της άμεσης εξόφλησης των τιμολογίων, για άλλη μια χρονιά θα ζητήσει περαιτέρω βελτίωση των ετήσιων συμφωνιών. Κάτι ανάλογο θα συμβεί και με την ΠΕΝΤΕ, ενώ οι ΑΛΦΑ ΒΗΤΑ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ, ΒΕΡΟΠΟΥΛΟΣ και ΑΤΛΑΝΤΙΚ θα απαιτήσουν αυξημένες εκπτώσεις λόγω διόγκωσης του τζίρου τους, διόγκωση την οποία εξασφάλισαν με τις εξαγορές της ΤΡΟΦΟ, της ΠΑΝΕΜΠΟΡΙΚΗ και της ΓΑΛΗΝΟΣ ΛΑΟΥΤΑΡΗΣ αντίστοιχα.