Η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη (ΕΚΕ) είναι η εκδήλωση της κοινωνικής ευαισθησίας των επιχειρήσεων έναντι ζητημάτων που απασχολούν την κοινωνία, εντός της οποίας λειτουργούν. Μέσω της υλοποίησης συγκεκριμένων δράσεων ΕΚΕ, οι επιχειρήσεις «επιστρέφουν» στο κοινωνικό σύνολο ένα μέρος του οφέλους που εισπράττουν από την προτίμηση των καταναλωτών. Ωστόσο, αυτό δεν το πετυχαίνουν πάντα. Συχνά, η επίδειξη της κοινωνικά ευαίσθητης πλευράς τους «σκοντάφτει» στην καχυποψία των καταναλωτών.

Οι ελληνικές επιχειρήσεις μόλις τα τελευταία χρόνια άρχισαν να αναγνωρίζουν τη σημασία των προγραμμάτων ΕΚΕ. Στην υπόλοιπη Ευρώπη, και κυρίως στην Αμερική, η ΕΚΕ είναι πολύ πιο διαδεδομένη ως επιχειρηματική πρακτική, σε μεγάλο βαθμό λόγω διαφορετικής κουλτούρας.

Μονόδρομος για τις επιχειρήσεις

Σύμφωνα με την κυρία Πολίνα Παπασταθοπούλου, επίκουρη καθηγήτρια του Τμήματος Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα εφαρμόζουν προγράμματα ΕΚΕ, περιορισμένα ακόμα, μόλις τα τελευταία δύο-τρία χρόνια. Μέχρι πρόσφατα, οι σχετικές δράσεις τους εκδηλώνονταν αποσπασματικά και κάποιες φορές πρόχειρα, συμπληρώνει ο κ. Αντώνης Γκορτζής, πρόεδρος του Ινστιτούτου Επιχειρηματικής Ηθικής.

Πάντως, τα τελευταία χρόνια «στον σχεδιασμό όλο και περισσότερων επιχειρήσεων εντάσσονται πλέον και προγράμματα ΕΚΕ. Επομένως, εκδηλώνεται η σχετική ευαισθητοποίησή τους. Μένει να δούμε, αν ως τάση αυτό πρόκειται να έχει συνέχεια. Ακόμα είναι νωρίς για συμπεράσματα», διαπιστώνει η κυρία Παπασταθοπούλου, προσθέτοντας: «Η εφαρμογή προγραμμάτων ΕΚΕ είναι μονόδρομος για τις επιχειρήσεις. Η διεθνής εμπειρία δείχνει ότι ο καταναλωτής πλέον εκτιμά περισσότερο τις επιχειρήσεις με κοινωνικό προφίλ και «τιμωρεί» εκείνες που δεν εκδηλώνουν κοινωνική ευαισθησία.

Δεδομένου ότι τα προγράμματα ΕΚΕ βελτιώνουν την εικόνα και ταυτόχρονα τη θέση μιας επιχείρησης στην αγορά, πρέπει η αγορά να δείχνει ότι ευαισθητοποιείται και για άλλα πράγματα εκτός της κερδοφορίας». Εκεί ακριβώς έγκειται η ειδοποιός διαφορά μεταξύ ΕΚΕ και οποιασδήποτε πράξης φιλανθρωπίας. «Πρόκειται για μια φιλοσοφία που πρέπει να διέπει όλες τις διαδικασίες και τα επίπεδα ιεραρχίας ενός οργανισμού και ως τέτοια να αντανακλάται πρώτα από όλα μέσα στο εσωτερικό του. Για να πείθει η επιχείρηση για τα αγαθά κίνητρά της οφείλει να επιδιώκει τη συνεχή βελτίωση του εργασιακού της περιβάλλοντος και, ταυτόχρονα, να προσφέρει προϊόντα ή υπηρεσίες που ικανοποιούν τους καταναλωτές», επισημαίνει η συνομιλήτριά μας. Αυτός είναι και ο λόγος που, σύμφωνα με τον κ. Γκορτζή, «είναι ακριβέστερο να μιλούμε για “Εταιρική Κοινωνική Υπευθυνότητα” αντί απλώς “Ευθύνης”, γιατί η όποια δράση δεν πρέπει να είναι προϊόν εξωτερικής επιβολής ή καταναγκασμού».

ΣΕΒΤ: 8 εκατ. ευρώ ετησίως

Η βιομηχανία τροφίμων-ποτών στο σύνολό της εντάσσει στις επιχειρηματικές πρακτικές της την ανάληψη κοινωνικών δράσεων. «Οι επιχειρήσεις σήμερα αντιλαμβάνονται την αναγκαιότητα της προσφοράς τους στο κοινωνικό σύνολο», διαπιστώνει ο κ. Βασίλης Ζαφείρης, εντεταλμένος σύμβουλος του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ), προσθέτοντας: «Η συνεισφορά αυτή πηγαίνει πιο πέρα από την αμιγώς οικονομική συνεισφορά τους, που συντελείται μέσω επενδύσεων, προσφοράς θέσεων εργασίας κλπ, και αφορά στην ιδιαίτερη αναγνωρίσιμη σχέση κάθε επιχείρησης με το κοινωνικό σύνολο.

Η βιομηχανία τροφίμων έχει ενσωματώσει τις αρχές της κοινωνικής υπευθυνότητας στην επιχειρηματική της πρακτική πολύ πριν αυτή αναπτυχθεί στον βαθμό που γνωρίζουμε. Εχοντας πλήρη επίγνωση του ρόλου της, ενεργοποιείται συστηματικά και μακροπρόθεσμα σε δράσεις που αφορούν σε εκπαίδευση, περιβάλλον, πολιτισμό, υγεία και διατροφή, αθλητισμό, μέσω χορηγιών, δωρεών, υποτροφιών και υποστήριξης ανάλογων προγραμμάτων, στις οποίες επενδύει κατά μέσο όρο ετησίως περί τα 8 εκατ. ευρώ».

Εμφαση στη δημόσια υγεία

Ενας από τους τομείς στους οποίους εκδηλώνεται η κοινωνική υπευθυνότητα των επιχειρήσεων τροφίμων είναι -για προφανείς λόγους- αυτός της δημόσιας υγείας. Για παράδειγμα, από τον όμιλο Unilever αναπτύσσεται ένα ευρύ πρόγραμμα ΕΚΕ, που μεταξύ άλλων αφορά στη διατροφή και τα παιδιά. Οπως μας εξήγησε η κυρία Μίνα Βαλαβάνη, υπεύθυνη ΕΚΕ του ομίλου, μια από τις πιο μακροχρόνιες συνεργασίες της Unilever είναι αυτή με το Ελληνικό Παιδικό Μουσείο. Στο πλαίσιό της, η ΕΛΑΪΣ ήταν η πρώτη εταιρεία που καθιέρωσε πρότυπα εκπαιδευτικά προγράμματα στο εργοστάσιο. Σε αυτά περιλαμβάνονται η «Μουσειοσκευή της Ελιάς και του Λαδιού» που στήθηκε το 1999 και ταξιδεύει σε σχολεία όλης της Ελλάδας, με στόχο την εκπαίδευση των μαθητών, ενώ από το 2003, η εταιρεία χορηγεί και το έκθεμα «Διατροφή», το οποίο συμβάλλει στον τομέα της διατροφικής διαπαιδαγώγησης της νέας γενιάς.

«Η επικοινωνία μας με τα παιδιά μάς ώθησε να συμμετάσχουμε στο Διεθνές Σχολικό Πρόγραμμα Τέχνης της Unilever, που πραγματοποιείται στη χώρα μας για τρίτη συνεχή χρονιά, ενώ στο εξωτερικό κλείνει ήδη τα οκτώ του χρόνια. Το πρόγραμμα αυτό υλοποιείται με τη συνεργασία της διεθνούς φήμης πινακοθήκης Tate Modern, ενώ στην Ελλάδα συμμετέχει και το Μουσείο Ελληνικής Παιδικής Τέχνης», αναφέρει η κυρία Βαλαβάνη.

Ενα άλλο πρόγραμμα που απευθύνεται σε παιδιά είναι αυτό της «κινητής μονάδας της ΑΙΜ», η οποία δημιουργήθηκε στη βάση των διαπιστώσεων ότι η κακή κατάσταση της στοματικής υγείας στην Ελλάδα οφείλεται και στην έλλειψη σχετικής πληροφόρησης. Από το 1989 η κινητή μονάδα -προϊόν συνεργασίας της Unilever με την Ελληνική Οδοντιατρική Ομοσπονδία- προσφέρει δωρεάν προληπτικό οδοντιατρικό έλεγχο και ενημέρωση για τη στοματική υγεία στον παιδικό μαθητικό πληθυσμό σε όλη τη χώρα (μέχρι σήμερα έχουν εξεταστεί περισσότερα από 200.000 παιδιά).

Παράλληλα, η Unilever χορηγεί έρευνες που έχουν σχέση με τη διατροφή και την υγεία των καταναλωτών και στηρίζει ενέργειες επιστημονικών φορέων, όπως το Ελληνικό Ιδρυμα Καρδιολογίας. Επίσης, το Τμήμα Διατροφής του Ερευνητικού Ινστιτούτου Τροφίμων και Υγείας της Unilever, σε συνεργασία με το Becel, εγκαινίασαν τον Οκτώβριο του 2003 το Ινστιτούτο Becel, σκοπός του οποίου είναι η προώθηση ενός υγιεινού προτύπου ζωής.

ΕΚΕ και περιβάλλον

Η Α-Β Βασιλόπουλος εδώ και χρόνια επενδύει, στο πλαίσιο της ΕΚΕ, στην περιβαλλοντική αναβάθμιση, αναπτύσσοντας ένα σύνολο δράσεων που σχετίζονται με την ανακύκλωση. Ειδικότερα, σύμφωνα με την κυρία Κατερίνα Γκούμα, διευθύντρια διαφήμισης και επικοινωνίας της εταιρείας, «το 2004 η Α-Β Βασιλόπουλος απέκτησε το μοναδικό στην Ελλάδα και στη Ευρώπη Ατομικό Σύστημα Εναλλακτικής Διαχείρισης Συσκευασιών. Το σύστημα διαχωρίζει εξ αρχής τις προς ανακύκλωση συσκευασίες, τις επεξεργάζεται, τις συμπιέζει και τις τεμαχίζει, μειώνοντας το ενεργειακό κόστος και το κόστος μεταφοράς. Δίνει ανταποδοτικό αντίτιμο και λειτουργεί 24 ώρες το 24ωρο. Σήμερα, στα καταστήματά μας έχουμε 11 ολοκληρωμένα κέντρα ανακύκλωσης και 20 απλά κέντρα δύο υλικών».

Η εταιρεία έχει επενδύσει από το 2003 περισσότερα από 2 εκατ. ευρώ στην εγκατάσταση και την ολοκλήρωση του συστήματος, ενώ στους στόχους της είναι να εγκαταστήσει στο άμεσο μέλλον σε όλα τα καινούργια και ανακαινισμένα της καταστήματα σύστημα εναλλακτικής διαχείρισης. Παράλληλα, σε συνεργασία με την εταιρεία ΤΕΧΑΝ, εφαρμόζει Ατομικό Σύστημα Εναλλακτικής Διαχείρισης.

Το κατάστημα στο Ελληνικό είναι το πρώτο στην Ελλάδα που από τον Νοέμβριο του 2003 δίνει τη δυνατότητα ανακύκλωσης 24 ώρες το 24ώρο οκτώ διαφορετικών υλικών. Η αποδοχή του προγράμματος ώθησε την Α-Β να επεκτείνει την εφαρμογή του και σε άλλα καταστήματα. Ηδη 7 από αυτά διαθέτουν ολοκληρωμένα κέντρα διαχείρισης, 20 άλλα, διαθέτουν μηχανήματα συγκέντρωσης πλαστικών μπουκαλιών και μεταλλικών κουτιών, ενώ σε 50 επιπλέον καταστήματα έχουν τοποθετηθεί μηχανήματα επιστροφής κενών φιαλών.

Εξάλλου, η εταιρεία, εφαρμόζοντας κεντρικοποιημένο σύστημα διακίνησης εμπορευμάτων, μειώνει την κατανάλωση καυσίμων, άρα και τη ρύπανση, εφαρμόζει συστήματα εξοικονόμησης ενέργειας, τα οποία συμβάλλουν στην ορθολογική κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος, ενώ διαθέτει τα προϊόντα “Green Leaf” (απορρυπαντικά και προϊόντα προσωπικής φροντίδας), τα οποία προέρχονται από την ολοκληρωμένη διαχείριση της ελιάς κατά την παραγωγή του ελαιολάδου, με αποτέλεσμα τα παραγόμενα κατάλοιπα της βιομηχανικής παραγωγής, αντί να διοχετεύονται στο περιβάλλον, να αξιοποιούνται.

ΕΚΕ και ανθρώπινα δικαιώματα

Τα ανθρώπινα δικαιώματα είναι ένα ακόμα ευρύ πεδίο δράσης των επιχειρήσεων για την ανάπτυξη των προγραμμάτων ΕΚΕ. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η συνεργασία της εταιρείας Χήτος με τον διεθνή μη κυβερνητικό, μη κερδοσκοπικό οργανισμό Action Aid. Από τον Ιανουάριο του 2007 η εταιρεία και ο Action Aid πραγματοποιούν μια πολύ σημαντική συνεργασία υπέρ των κατοίκων της κοινότητας Γιουσίγκου στην Κένυα. Πρόκειται για το πρόγραμμα παροχής καθαρού πόσιμου νερού και αφορά στη χρηματοδότηση υδρευτικού προγράμματος, που θα παρέχει πόσιμο νερό σε 43.000 κατοίκους της κοινότητας στην Κένυα. «Με έντονο το αίσθημα της κοινωνικής ευθύνης καινοτομούμε, πραγματοποιώντας μία συνεργασία με ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα, που για πρώτη φορά υλοποιείται εξ ολοκλήρου από ιδιωτική εταιρεία στην Ελλάδα», αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Βασίλης Χήτος.

Η καχυποψία του πολίτη-καταναλωτή

«Παρά το γεγονός ότι οι πολίτες αναγνωρίζουν ότι οι επιχειρήσεις έχουν να επιδείξουν κοινωνικά υπεύθυνες πράξεις, θεωρούν ότι το ιδιοτελές κίνητρο του κέρδους επισκιάζει την εταιρική κοινωνική συνεισφορά. Σε πολλές περιπτώσεις η προώθηση, μέσω ειδικών ενεργειών επικοινωνίας, του κοινωνικού έργου εκλαμβάνεται ως διαφήμιση, ενώ πολλές φορές ο διαχωρισμός της ενημέρωσης για τα κοινωνικά προβλήματα από το κλασικό μάρκετινγκ είναι μία δύσκολη υπόθεση», διαπιστώνει ο κ. Χήτος.

«Η αποδοχή των προγραμμάτων ΕΚΕ από τους καταναλωτές στη χώρα μας προχωρά αργά, γιατί μπορεί μεν ως κοινωνία να είμαστε ευαισθητοποιημένοι, αλλά ως άτομα δεν μας διακρίνει η κοινωνική ευαισθησία. Ωστόσο, υπάρχει πρόσφορο έδαφος, γιατί η προδιάθεση, το συναισθηματικό και ψυχολογικό υπόβαθρο υπάρχει. Αυτό που χρειαζόμαστε είναι η παρακίνηση, κι οι επιχειρήσεις, μέσω της ΕΚΕ, μπορούν να παίξουν έναν τέτοιο ρόλο. Ωστόσο, για να έχουν αποτέλεσμα, οφείλουν να επιδεικνύουν τις κοινωνικές τους ευαισθησίες πολύπλευρα και βάσει σταθερού προγραμματισμού, με συνέπεια και όχι ευκαιριακά», τονίζει η κυρία Παπασταθοπούλου.

Κατά τον κ. Γκορτζή, η επιδίωξη της κερδοφορίας συνδυάζεται απολύτως με την εκδήλωση της ΕΚΕ. «Σας θυμίζω ότι η Κοινωνική Υπευθυνότητα προϋποθέτει το αγαθό κίνητρο. Πράγματι, ακόμα και οι δύσκολες αποφάσεις, όπως η περικοπή θέσεων εργασίας, μπορεί να υλοποιούνται κατά κοινωνικά υπεύθυνο τρόπο», αναφέρει σχετικά.

«Ο Ελληνας καταναλωτής, ενδεχομένως δικαιολογημένα, κάποτε γίνεται καχύποπτος, εν τούτοις τα μέλη μας, όπως κι ο ΣΕΒΤ, είναι αποδέκτες πολλών θετικών και ενθαρρυντικών σχολίων που μας προτρέπουν να συνεχίσουμε. Η αφοσίωση και η διάρκεια βοηθούν στην άρση της καχυποψίας και των ενδοιασμών», συμπεραίνει ο κ. Ζαφείρης.

Αδιάψευστος κριτής ο εργαζόμενος

Η εφαρμογή προγραμμάτων ΕΚΕ με αποδέκτες τους ίδιους τους εργαζόμενους αποτελεί απόδειξη ότι οι εταιρείες αντιμετωπίζουν με υπευθυνότητα τον κοινωνικό τους ρόλο. Πχ έτσι ξεκίνησαν τα προγράμματα ΕΚΕ στον όμιλο Unilever. «Πιο χαρακτηριστικά είναι αυτά της φροντίδας για την υγεία των εργαζομένων (μέσω ετήσιων διαγνωστικών εξετάσεων) και την ασφάλεια, που εφαρμόζονται ήδη πολλές δεκαετίες, καθώς και τα προγράμματα συνεχούς εκπαίδευσης. Φέτος, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Καρδιάς, κάναμε εξετάσεις χοληστερίνης στο προσωπικό μας, ενημερώνοντάς το για την καρδιακή υγεία και τον τρόπο ζωής και διατροφής που συμβάλλει σε αυτή», λέει η κυρία Βαλαβάνη.

Η Α-Β Βασιλόπουλος προσπαθεί να προσφέρει στους εργαζόμενους ένα περιβάλλον, στο οποίο ο καθένας μπορεί συνεχώς να αναπτύσσει τις ικανότητες και δεξιότητές του, χωρίς διακρίσεις με βάση το φύλο, τη θρησκεία, την εθνικότητα ή τα προσωπικά «πιστεύω». «Φέτος, συνεχίσαμε να στηρίζουμε την κοινωνικοοικονομική ένταξη ατόμων με ειδικές ανάγκες. Σήμερα, η εταιρεία μας απασχολεί 20 ανθρώπους με κινητικές ή νοητικές αναπηρίες και συνεργάζεται με φορείς, έργο των οποίων είναι η εκπαίδευση, η κοινωνική και επαγγελματική ένταξη ατόμων με ειδικές ανάγκες», εξηγεί η κυρία Γκούμα.

Τα όρια της ΕΚΕ

Μέχρι πού μπορεί να φτάσουν τα όρια της ΕΚΕ; Είναι δυνατόν να αναλαμβάνουν οι επιχειρήσεις πρωτοβουλίες σε τομείς οι οποίοι καλύπτονται από το κράτος;
«Κανείς δεν μπορεί να υποκαταστήσει τον ρόλο της πολιτείας», απαντά ο κ. Ζαφείρης, ενώ η κυρία Βαλαβάνη επισημαίνει ότι «όσο εξακολουθούν να υπάρχουν προβλήματα, που δεν είναι δυνατόν να επιλύονται μόνο από το κράτος, η ΕΚΕ έχει ισχυρούς λόγους να αναπτύσσεται». Εξάλλου, σύμφωνα με τον κ. Γκορτζή, «η ευρωπαϊκή εμπειρία δείχνει ότι οι περισσότερες δράσεις ΕΚΕ γίνονται από επιχειρήσεις που λειτουργούν σε εύρωστες οικονομίες, με ανεπτυγμένο κράτος πρόνοιας». Αλλά αυτό, φυσικά, δεν αναιρεί την πολιτική διάσταση του θέματος: Η ανάπτυξη προγραμμάτων ΕΚΕ επ’ ουδενί λόγω σημαίνει την εκ πλαγίου αποποίηση των υποχρεώσεων του κράτους. Διότι η κοινωνική πρόνοια δεν είναι ιδιωτική ευκαιρία…

Cause Related Marketing

Η εμπλοκή του μάρκετινγκ στις δράσεις ΕΚΕ περιγράφεται με τον αγγλικό όρο Cause Related Marketing. Οπως μας εξήγησε η κυρία Π. Παπασταθοπούλου, επίκουρη καθηγήτρια του ΟΠΑ, το Cause Related Marketing είναι επί της ουσίας η σύνδεση ενός προϊόντος με έναν κοινωφελή σκοπό, ο οποίος αγγίζει τον καταναλωτή. Στην περίπτωση αυτή, μέρος ή όλα τα έσοδα από τις πωλήσεις του προϊόντος διατίθενται για την εξυπηρέτηση αυτού του σκοπού.

Ακριβώς επειδή το Cause Related Marketing αποτελεί δράση που συνδέει την κοινωνική ευαισθησία της επιχείρησης με το μάρκετινγκ, πρέπει να σχεδιάζεται πολύ προσεκτικά, προκειμένου να μην προκαλεί επιφύλαξη σε σχέση με τα «αγαθοεργά» κίνητρα της επιχείρησης. Πριν απ’ όλα απαιτείται στοχευμένη έρευνα ως προς το ποιο προϊόν είναι κατάλληλο για να συνδεθεί με έναν καλό σκοπό, ποιος θα είναι ο καλός σκοπός, τι πρέπει ή τι μπορεί να ζητήσει η επιχείρηση να συνεισφέρει ο καταναλωτής. «Οσο πιο επιτυχές είναι το ταίριασμα του κοινωφελούς σκοπού με τη μάρκα, τόσο αποτελεσματικότερη είναι η δράση», τονίζει η κυρία Παπασταθοπούλου, προσθέτοντας ότι εξίσου σημαντικό είναι ο σκοπός καθαυτός να συγκινεί τους καταναλωτές.

Τι μπορεί να ζητήσει η επιχείρηση από τον καταναλωτή; Υπάρχουν τρεις επιλογές: α) Ο καταναλωτής συνεισφέρει στον σκοπό απλώς επιλέγοντας την αγορά του συγκεκριμένου προϊόντος. β) Ο καταναλωτής πληρώνει κάποιο επιπλέον ποσό πάνω στην κανονική τιμή του προϊόντος, με τη δέσμευση ότι η επιχείρηση συνεισφέρει κι αυτή στον σκοπό, καταβάλλοντας υπέρ αυτού ένα ακριβώς αντίστοιχο ποσό. γ) Η επιχείρηση με το επιπλέον ποσό (υπέρ του σκοπού) επί της τιμής του προϊόντος της γίνεται ο ενδιάμεσος για την εκδήλωση της κοινωνικής ευαισθησίας των καταναλωτών. Η τελευταία, πάντως, περίπτωση μπορεί να εγείρει καχυποψίες σχετικά με τον βαθμό ανιδιοτέλειας της επιχείρησης. «Για τον λόγο αυτό, είναι προτιμότερο πριν ή παράλληλα με την υλοποίηση μιας ενέργειας Cause Related Marketing να εφαρμόζονται και άλλες δράσεις ΕΚΕ, στις οποίες δεν απαιτείται η συνεισφορά του καταναλωτή», συνιστά η κυρία Παπασταθοπούλου.

Μοντέλο αξιολόγησης ΕΚΕ-Εταιρικής Διακυβέρνησης

Το Ινστιτούτο Επιχειρηματικής Ηθικής, βασικός σκοπός του οποίου είναι η προώθηση των αρχών της ΕΚΕ και της Εταιρικής Διακυβέρνησης στις ελληνικές επιχειρήσεις (ιδιωτικές ή δημόσιες), προχώρησε πρόσφατα στη δημιουργία ενός μοντέλου, το οποίο αξιολογεί και ταυτόχρονα καλλιεργεί τον επιθυμητό τρόπο διοίκησης. Οπως εξηγεί ο κ. Αντώνης Γκορτζής, πρόεδρος του Ινστιτούτου, το μοντέλο αυτό έχει ως βάση του αξίες και αρχές ενός καθολικά αποδεκτού κώδικα επιχειρηματικής ηθικής και δεοντολογίας, και επί της ουσίας αξιολογεί την απόδοση της κάθε επιχείρησης στους τομείς της Εταιρικής Διακυβέρνησης και της ΕΚΕ.

Το εν λόγω μοντέλο προϋποθέτει διάφορα κριτήρια που πρέπει να πληροί η επιχείρηση στο εσωτερικό της περιβάλλον (εργαζόμενοι-διοίκηση) και στο εξωτερικό (κοινωνία, αγορά, μέτοχοι). Ειδικότερα, ο τομέας της Εταιρικής Διακυβέρνησης αξιολογείται με βάση πέντε βασικά κριτήρια (Εταιρική Κουλτούρα, Εταιρική Ανάλυση, Ανάλυση Απόδοσης, Εσωτερικός Ελεγχος, Κανονισμοί, Επικοινωνία), ενώ με άλλα πέντε κριτήρια αξιολογείται και η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη (Εταιρική Συμπεριφορά, Περιβαλλοντική Προστασία, Κοινωνικές Ενέργειες, Οικονομική Σταθερότητα και Κανονισμοί, Επικοινωνία).

Το Ινστιτούτο διαθέτει πιστοποιημένους αξιολογητές, που εξετάζουν και αποφαίνονται για τα ποσοστά εκπλήρωσης καθενός από αυτά τα κριτήρια εκ μέρους μιας επιχείρησης, προτείνοντάς της τρόπους βελτίωσής τους.