Ενισχυμένο καθαρό περιθώριο κέρδους προ φόρων, συγκεντρωτικά για τα μέλη της ανακοίνωσε η Ένωση Supermarket Ελλάδος (ΕΣΕ) για το 2023, στο 1,8%. Ο πρόεδρος της ΕΣΕ, Αριστοτέλης Παντελιάδης το χαρακτήρισε «οριακό», παρότι αυξημένο από το 1,47% του 2022. Με 3%, ο κλάδος θα εναρμονιστεί με την ευρωπαϊκή πραγματικότητα, αλλά πρέπει πρώτα να ξεπεράσει το 2,22% του πανδημικού 2021. Απήυθυναν νέα έκκληση για την αφαίρεση του «κλειδώματος» μεικτού περιθωρίου κέρδους, αλλά έχουν αποδεχθεί ότι «οι τιμές δεν θα επανέλθουν ποτέ στα προ τριετίας επίπεδα», όπως είπε ο κ. Παντελιάδης, παρά την αποκλιμάκωση που παρατηρείται εσχάτως. Ο πρόεδρος της ΕΣΕ σημείωσε ότι για την ώρα δεν έχει δει σημάδια για νέο κύμα ανατιμήσεων στις αρχές του 2025 από πλευράς προμηθευτών.

Η διακύμανση του πληθωρισμού των προϊόντων εντός σούπερ μάρκετ
Μιλώντας ξεχωριστά με εκπρόσωπους αλυσίδων, η εικόνα δείχνει αποπληθωρισμό στα τρόφιμα μετά το πρώτο τρίμηνο, με σταθεροποίηση στο τέλος του έτους. Βάσει ΙΕΛΚΑ, ο δείκτης εξέλιξης πληθωρισμού εντός των ελληνικών αλυσίδων σούπερ μάρκετ – μελών της ΕΣΕ, έδειξε αύξηση τιμών κατά 1,99% στο φετινό πρώτο τρίμηνο, με κορυφαίο μήνα τον Ιανουάριο (3%), μείωση κατά 1,71% στο δεύτερο τρίμηνο, με εντονότερη πίεση τιμών τον Ιούνιο (-1,56%) και αποπληθωρισμό 0,7% στο τρίτο τρίμηνο, με ανοδικό Σεπτέμβριο κατά 0,91%. Ο Οκτώβριος έκλεισε με οριακή μείωση 0,03%, για να διαμορφώσει πληθωρισμό 0,22% στο δεκάμηνο. Στο εννιάμηνο 2024, τα σούπερ μάρκετ εμφάνισαν συγκεντρωτική ανάπτυξη πωλήσεων κατά 3,7% σε αξία και κατά 4% σε όγκο.

Για τα σούπερ μάρκετ, η λύση στην αύξηση αγοραστικής δύναμης του καταναλωτικού κοινού, που τους απασχολεί, θα προέλθει από αυξήσεις μισθών, τις οποίες αναμένουν με μεγαλύτερη συχνότητα και ένταση στο άμεσο μέλλον και θα εφαρμόσουν οι ίδιοι. Η ΕΣΕ έχει αναθέσει στον αντιπρόεδρο Γιάννη Μασούτη επαφές με το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, ώστε να καταστεί κοινωνικός εταίρος η ίδια και είναι θετική ως φορέας στο να εφαρμόσει κλαδική σύμβαση εργασίας για εργαζόμενους σούπερ μάρκετ. Η ΕΣΕ θα προτιμούσε ΦΠΑ κοντά στο μέσο όρο της Ευρώπης στα προϊόντα σούπερ μάρκετ, «με σεβασμό στη δημοσιονομική ισορροπία της χώρας». «Η Ελλάδα έχει το χαμηλότερο εισόδημα και το μεγαλύτερο ΦΠΑ στην Ευρώπη, κάτι που δεν είναι διατηρήσιμο μακροχρόνια», επεσήμανε ο γενικός διευθυντής Απόστολος Πεταλάς.

Ζητείται σταδιακός συντονισμός για το νέο πλαίσιο προσφορών
Για το ζήτημα της εφαρμογής του Κώδικα Δεοντολογίας για προσφορές, εκπτώσεις και προωθητικές ενέργειες, η ΕΣΕ ζητά τη θέσπιση μεταβατικού σταδίου από τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, επειδή «διαφορετικά, ο καταναλωτής θα υποστεί ένα σοκ και η αγορά του σούπερ μάρκετ θα πέσει», όπως έγινε αρχικά σε όποια χώρα εφαρμόστηκαν τα ίδια μέτρα. Ο κ. Πεταλάς μίλησε για «σταδιακό συντονισμό» και μεγάλο βαθμό συμμόρφωσης της ελληνικής αγοράς λιανικής μεταξύ Μαΐου και Ιουνίου 2025.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter