Ο ερχομός της Carrefour στην Ελλάδα διαμορφώνει νέα δεδομένα για το λιανεμπόριο, τους προμηθευτές, αλλά και τους καταναλωτές. Ο διευθύνων σύμβουλος της Carrefour Hellas κ. Eric Uzan μιλά στο “σελφ σέρβις” για την εικόνα που έχει διαμορφώσει η εταιρία από τη μελέτη της ελληνικής αγοράς και για τη στρατηγική που σκοπεύει να εφαρμόσει στο άμεσο μέλλον, αλλά και μακροπρόθεσμα, με στόχο την κατάκτηση του μεριδίου που της ανήκει.
Ο ερχομός της Carrefour στην Ελλάδα διαμορφώνει νέα δεδομένα για το λιανεμπόριο, τους προμηθευτές, αλλά και τους καταναλωτές. Ο διευθύνων σύμβουλος της Carrefour Hellas κ. Eric Uzan μιλά στο "σελφ σέρβις" για την εικόνα που έχει διαμορφώσει η εταιρία από τη μελέτη της ελληνικής αγοράς και για τη στρατηγική που σκοπεύει να εφαρμόσει στο άμεσο μέλλον, αλλά και μακροπρόθεσμα, με στόχο την κατάκτηση του μεριδίου που της ανήκει
"σελφ σέρβις": Έχει περάσει μικρό διάστημα από τότε που λειτούργησε το πρώτο κατάστημα της αλυσίδας στη χώρα μας. Ποιες είναι οι εντυπώσεις που έχετε αποκομίσει για τον Έλληνα καταναλωτή, αλλά και για τον ανταγωνισμό που επικρατεί στην εγχώρια αγορά;
Eric Uzan : Φαίνεται σαφώς ότι το πρώτο κριτήριο επιλογής για τον καταναλωτή είναι η τιμή. Αυτό διαφαίνεται ξεκάθαρα στο νέο κατάστημα που πρόσφατα ανοίξαμε στη Θεσσαλονίκη. Το δεύτερο κριτήριο επιλογής για τον καταναλωτή είναι οι προωθητικές ενέργειες. Ο καταναλωτής εμφανίζεται πολύ ευαίσθητος στα θέματα αυτά, άρα θέλει να είναι ενήμερος. Ένα άλλο στοιχείο το οποίο συνδέεται άμεσα με το προηγούμενο είναι η ποιότητα των σημείων πώλησης και κάποιες καινοτομίες. Παραδείγματος χάρη, φαίνεται όλο και περισσότερο ότι ο χρόνος που αφιερώνεται για την παρασκευή γευμάτων στο σπίτι μειώνεται και επομένως ο καταναλωτής στρέφεται προς μία εξωτερική κατανάλωση. Βλέπουμε λοιπόν να συναντούν τεράστια επιτυχία τα τμήματα με έτοιμο φαγητό του καταστήματός μας στη Θεσσαλονίκη, όπου προσφέρουμε έτοιμη ζεστή πίτσα για το σπίτι, ποικιλία έτοιμων πιάτων, κλπ. Υπήρξαν επίσης και κάποιες καινοτομίες σε αυτό το κατάστημα, όπως η παρουσίαση τμήματος με φρέσκα λουλούδια, ένα ειδικευμένο τμήμα πολύ μεγάλων διαστάσεων με φρέσκα ψάρια. Όλα αυτά τα τμήματα γνωρίζουν τεράστια επιτυχία.
Ως γενικό κανόνα μπορούμε να πούμε ότι ο Έλληνας καταναλωτής είναι πάρα πολύ ευαίσθητος στα φρέσκα προϊόντα.
"σελφ σέρβις": Έως και σήμερα αντιληφθήκατε κινήσεις άμυνας από τους ανταγωνιστές σας, κινήσεις δηλαδή που να αποσκοπούν είτε στη δυναμικότερη δράση των ελληνικών αλυσίδων, είτε σε αλλαγές στις σχέσεις τους με τους προμηθευτές;
Eric Uzan : Νομίζω ότι οι πάντες μπορούν να τις διαπιστώσουν. Υπάρχει σίγουρα συσχετισμός μεταξύ της άφιξής μας και κάποιων συγκεντρώσεων σε επίπεδο διανομής, όπως είδαμε με την ΑΒ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ, που αναπτύσσεται με ταχείς ρυθμούς, τον ΜΑΣΟΥΤΗ, που εξαγόρασε τον ΜΠΙΣΚΑ και άλλους. Πρόκειται λοιπόν για μία έναρξη απαντήσεων και αντιδράσεων και θα υπάρξουν σίγουρα και άλλες. Από την άλλη πλευρά, διαπιστώνουμε ότι ασκούνται κάποιες πιέσεις στους προμηθευτές μας, με στόχο την αύξηση των δικών μας τιμών. Είναι επομένως προφανές ότι η CARREFOUR έχει φέρει αναστάτωση, τουλάχιστον σε ένα τμήμα του ανταγωνισμού.
"σελφ σέρβις": Κατά την πρόσφατη παρουσίαση της εταιρίας δώσατε ιδιαίτερη έμφαση στα σχέδιά σας για την περιοχή των Βαλκανίων. Ποιο είναι το μέλλον της CARREFOUR στη Ν.Α. Ευρώπη και τι ρόλο μπορεί να παίξει η Ελλάδα;
Eric Uzan :Είναι πάρα πολύ νωρίς ακόμα για να απαντήσουμε σε αυτό το ερώτημα. Μόλις τώρα “πατήσαμε το πόδι μας”, αν επιτρέπετε την έκφραση, στην Ελλάδα, με το πρώτο κατάστημα στη Θεσσαλονίκη και το δεύτερο πριν από λίγες μέρες στην Αθήνα. Στα άμεσα σχέδιά μας στην CARREFOUR είναι να μετατρέψουμε τα καταστήματα CONTINENT σε CARREFOUR, να αλλάξουμε δηλαδή τα σήματα και στη συνέχεια να προσαρμόσουμε στο δικό μας μοντέλο σούπερ μάρκετ το μοντέλο ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΣ. Αρα, επί τού παρόντος, δεν θα δαπανήσουμε ενέργεια εκτός συνόρων. Θα το εξετάσουμε σε ύστερη φάση.
"σελφ σέρβις": Για να θεωρήσετε ως επιτυχημένη τη δράση της αλυσίδας στην Ελλάδα τι μερίδια αγοράς θεωρείτε ότι θα πρέπει να καταλάβει στον κλάδο του λιανεμπορίου;
Eric Uzan :Είναι σαφές ότι ακόμα κι αν έχουμε μία ηγετική θέση παγκοσμίως, υπάρχουν κι άλλες αλυσίδες στην Ελλάδα εξαιρετικά δυναμικές και επομένως δεν είμαι σίγουρος ότι μπορούμε ακόμα να εκφράσουμε την επιτυχία μας με όρους “μεριδίου της αγοράς”. Ωστόσο, πρόκριμα για την επιτυχία μας είναι η δυνατότητα που έχουμε να εφαρμόσουμε πάρα πολύ γρήγορα τις δικές μας μεθόδους διοίκησης, οργάνωσης, εφοδιαστικής και logistics, ώστε να είμαστε ακριβώς σε θέση να συμπιέσουμε τις τιμές των προϊόντων προς όφελος τού καταναλωτή. Νομίζω ότι ακριβώς όλα αυτά θα μας δώσουν την επιτάχυνση και τη δυνατότητα να καταλάβουμε σύντομα ένα σημαντικότατο τμήμα της αγοράς, κάτι που βέβαια θα γίνει με μία μικρή “υστέρηση φάσης” μέσα στα επόμενα τρία ή τέσσερα χρόνια.
"σελφ σέρβις": Αθήνα και Θεσσαλονίκη είναι οι δύο πρώτες πόλεις στις οποίες θα αναπτυχθεί το δίκτυο πωλήσεων της CARREFOUR. Ποιες περιοχές περιλαμβάνει γενικότερα το πλάνο ανάπτυξης της εταιρίας για τη συνέχεια και με πόσα καταστήματα;
Eric Uzan : Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι φυσικά οι κύριες πόλεις-στόχοι μας, με μία εν δυνάμει εγκατάσταση 10 υπερ-αγορών στην Αθήνα και 3-4 στη Θεσσαλονίκη, όπου έχουμε ήδη τρεις. Είναι προφανές ότι δεν πρόκειται να αγνοήσουμε και τις άλλες μεγάλες πόλεις για υπερ-αγορές και σούπερ μάρκετ, και κυρίως την Πάτρα και τη Λάρισα, πόλεις για τις οποίες έχουμε ήδη συγκεκριμένα σχέδια, αλλά και τις άλλες μικρότερες πόλεις εκεί όμως με τη μορφή σούπερ μάρκετ. Υπάρχει ακόμα τεράστιο δυναμικό ανάπτυξης.
"σελφ σέρβις": Εκτός από τον κλάδο των πουλερικών και των αλιευμάτων, όπου έχετε ήδη αναπτύξει συνεργασίες με τοπικούς παραγωγούς, αλλά και προϊόντα όπως τα μήλα, τα άλευρα και το γάλα, που όπως έχετε δηλώσει θα συνάψετε ανάλογες συνεργασίες, υπάρχουν παρόμοια σχέδια και για άλλες κατηγορίες αγαθών;
Eric Uzan : Δεν μπορώ να δώσω περισσότερες διευκρινίσεις τώρα. Μπορώ μόνο να πω ότι τα βήματα που στοχεύουν στην ασφάλεια του καταναλωτή είναι ενσωματωμένα στη φιλοσοφία μας και θα ακολουθήσουμε αυτή την πορεία με συνέπεια και με τη μεγαλύτερη δυνατή ταχύτητα, αν βέβαια μπορέσει να μας παρακολουθήσει και η ελληνική παραγωγή. Και βέβαια πιστεύω ότι είναι προς το συμφέρον των Ελλήνων παραγωγών να μας ακολουθήσουν.
"σελφ σέρβις": Παραμονές των εγκαινίων στη Θεσσαλονίκη είχατε ανακοινώσει, μεταξύ άλλων, ότι θα προχωρήσετε και σε προγράμματα δανειοδότησης αγορών. Στο πλαίσιο αυτό, με ποιο τραπεζικό ίδρυμα θα συνεργαστείτε και σε τι ύψος θα φθάνουν οι δανειοδοτήσεις;
Eric Uzan : Σήμερα προτείνουμε στους πελάτες μας την πολύ δυναμική κάρτα DYNAMIC VISA για τις αγορές τους, ώστε να διευκολύνονται στα ψώνια τους. Η πιστωτική αυτή κάρτα παρουσιάζει πολλά πλεονεκτήματα που είναι ήδη γνωστά στο καταναλωτικό κοινό. Ελπίζουμε να προχωρήσουμε γρήγορα προς την κατεύθυνση της δανειοδότησης των αγορών. Προς το παρόν όμως τα πάντα είναι προς διερεύνηση. Νομίζω, πάντως, ότι προς το τέλος του έτους θα είμαστε έτοιμοι και σε αυτό τον τομέα, σε συνεργασία με τον τραπεζικό χώρο.
* διευθύνων σύμβουλος της CARREFOUR HELLAS