“Το κλειδί που ανοίγει τις πόρτες του μέλλοντος”, προσέθεσε ο κ. Χρήστος Φώλιας, “είναι η τόνωση της ανταγωνιστικότητας η οποία αποτελεί σήμερα και κύριο στόχο των δράσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης. Γι’ αυτό πήραμε πρώτα απ’ όλα μια σειρά από μέτρα για την εξυγίανση της αγοράς και την διαμόρφωση νέων δομών ελέγχου και εποπτείας, με αδιαπραγμάτευτη τήρηση της νομιμότητας που είναι και ο ακρογωνιαίος λίθος για μια ομαλή λειτουργία της προσφοράς και ζήτησης. Παράλληλα, δουλεύουμε συστηματικά για να κάνουμε πράξη όλες τις δεσμεύσεις μας απέναντι στον ‘Ελληνα καταναλωτή, ώστε, όταν πηγαίνει στην αγορά, να αισθάνεται σιγουριά και ασφάλεια και όχι φόβο και καχυποψία. Μέσα σε αυτό το νέο περιβάλλον τα επώνυμα προϊόντα μπορούν να αποτελέσουν πολύτιμο σύμμαχό μας στις επιδιώξεις που η κυβέρνηση έχει ως στόχο της”.

Εντυπωσιακή υπήρξε στο συνέδριο και η παρουσίαση των νέων καταναλωτικών τάσεων στην Ευρώπη από τον κ. Jonathan Banks, business insight director της Nielsen Europe. Ο ομιλητής επεσήμανε την παγκόσμια γήρανση του πληθυσμού και είπε ότι το 2025 ο κόσμος θα έχει 830 εκατομμύρια καταναλωτές ηλικίας 65-80 ετών. Ανέφερε, επίσης, την άνοδο σε διεθνές επίπεδο των μεσαίων τάξεων, οι οποίες ήδη σήμερα αντιπροσωπεύουν 1,5 δισ. άτομα. Υπογραμμίζοντας τις καταναλωτικές τάσεις στο λιανεμπόριο, δήλωσε ότι αυτές θα διέπονται από την αυξανόμενη εμπιστοσύνη του καταναλωτή στα επώνυμα προϊόντα, αλλά και από τις σχέσεις τιμής-ποιότητας που τα τελευταία θα επιδεικνύουν.

Για αλλαγή των κανόνων του παιχνιδιού σε περίοδο οικονομικής ύφεσης μίλησε ο κ. Λάμπρος Παπακοσμάς, Α’ Αντιπρόεδρος του ΕΣΒΕΠ. Ο κ. Παπακοσμάς τόνισε ότι: 

  • Οι επιχειρήσεις δεν μπορούν να αναπτυχθούν σε μια κοινωνία χωρίς μέλλον.
  • Αντιμετωπίζουν το χαμηλότερο ισοζύγιο εμπιστοσύνης από πλευράς καταναλωτών τα τελευταία 20 χρόνια.
  • Οι καταναλωτές τελούν υπό καθεστώς απίστευτης ροής πληροφοριών, με αποτέλεσμα να απαιτούν υψηλό βαθμό διαφάνειας από τους οργανισμούς και τις εταιρείες.

Αναφερόμενος στο θέμα της εξέλιξης των τιμών, υπογράμμισε ότι, ύστερα από εμπεριστατωμένη έρευνα της Nielsen, σε κανένα σημείο του χρόνου στο βάθος των τελευταίων τεσσάρων ετών οι τιμές των επωνύμων προϊόντων δεν ξεπερνούν τον γενικό δείκτη τιμών του καταναλωτή. “Οι απόλυτα αναγκαίες αυξήσεις που σημειώθηκαν στο χώρο των τροφίμων το 2008”, δήλωσε ο κ. Παπακοσμάς, “ήταν αποτέλεσμα εξωγενών παραγόντων, διεθνών πιέσεων και σε καμιά περίπτωση προϊόν κερδοσκοπίας της βιομηχανίας και του λιανεμπορίου”.

“Είναι πλέον ηλίου φαεινότερο ότι στη χώρα της φιλολογίας περί καρτέλ και καταλήστευσης του καταναλωτή υπάρχει μια διαφορετική πραγματικότητα, με την οποία κανείς δεν θέλει να ασχοληθεί σοβαρά. Παρόλο που προσπαθούμε να τραγουδήσουμε σε ένα γήπεδο που φωνάζει, οφείλουμε όλοι μας να φωτίσουμε την πραγματικά παραγόμενη αξία των εταιρειών μας προς τον καταναλωτή και την οικονομία του τόπου μας”, κατέληξε ο Α’ Αντιπρόεδρος του ΕΣΒΕΠ.

Στην ίδια κατεύθυνση κινήθηκε και η τοποθέτηση του προέδρου του ΕΣΒΕΠ, κ. Νίκου Καραγεωργίου, στο ειδικό πάνελ του συνεδρίου. Ο πρόεδρος του ΕΣΒΕΠ κάλεσε την κυβέρνηση και κάθε αρμόδιο φορέα να αφήσουν κατά μέρος υπεραπλουστευμένες ερμηνείες και επίπεδες τακτικές σε μια εποχή όπου η ελληνική οικονομία αντιμετωπίζει προκλήσεις. Αναφερόμενος στη σημασία των επωνύμων προϊόντων, ο κ. Καραγεωργίου υπογράμμισε με έμφαση ότι “αν σε μια οικονομία χωρίς καινοτομία δεν μπορεί να υπάρξει ανάπτυξη, τότε γίνεται αυτονόητος ο προωθητικός ρόλος του επωνύμου προϊόντος στη νεωτεριστική διαδικασία”. Αναφέρθηκε, επίσης, στις μεγάλες προόδους που έχουν σημειωθεί τα τελευταία χρόνια στο ελληνικό λιανεμπόριο και είπε ότι, χάρη στην επιστημονική οργάνωση του τελευταίου, ο ‘Ελληνας καταναλωτής, σε όποια γωνιά της χώρας και αν βρίσκεται, έχει άμεση πρόσβαση σε όποιο προϊόν θέλει να αγοράσει.

Σχολιάζοντας κάποιες συγκρίσεις τιμών συγκεκριμένων ειδών διατροφής μεταξύ Ελλάδας και άλλων ευρωπαϊκών χωρών, ο κ. Καραγεωργίου τις χαρακτήρισε αφερέγγυες, υπεραπλουστευμένες, για λόγους εντυπωσιασμού. “Δεν είναι δυνατόν”, είπε ο πρόεδρος του ΕΣΒΕΠ, “να συγκρίνονται οι τιμές δέκα ειδών και να λαμβάνεται ως μέτρο συγκρίσεως μια αγορά 80 εκατομμυρίων κατοίκων, όπως η γερμανική, σε σχέση με μια αγορά 11 εκατ. κατοίκων, όπως η ελληνική”. Παρόμοιες συγκρίσεις, κατά τον πρόεδρο του ΕΣΒΕΠ, πρέπει να γίνονται με τρόπο επιστημονικό και όχι τυχάρπαστο.

Για τους καταναλωτές και τις σχέσεις τους με τις μάρκες και τις λιανεμπορικές επιχειρήσεις μίλησε ο διευθύνων σύμβουλος της Καρφούρ Μαρινόπουλος, κ. Βασίλης Στασινούλιας. Ο τελευταίος είπε ότι για κάθε επιχείρηση πλέον ο διάλογος για τον καταναλωτή αποτελεί ζωτική ανάγκη, κάτι που ισχύει και για τη σχέση της επιχείρησης με το κέρδος. “Στη νέα εποχή”, τόνισε ο κ. Στασινούλιας, “πρέπει να βρούμε νέους τρόπους του επιχειρείν και να συνειδητοποιήσουμε ότι οι καταναλωτικές συμπεριφορές δεν είναι πάντα ορθολογικές”. “Στον 21ο αιώνα”, είπε ο κ. Στασινούλιας, “όπου όλα κινούνται πολύ γρήγορα, ανθρωποκεντρική θα είναι η επιχείρηση που ξέρει να γελά”.

Στον τεράστιο ρόλο στης εταιρικής κοινωνικής ευθύνης και της υπεύθυνης κατανάλωσης αναφέρθηκε ο κ. Δημήτρης Μαύρος, μέλος της Επιτροπής Ερευνών-Μελετών του Ινστιτούτου Επικοινωνίας και διευθύνων σύμβουλος της MRB Hellas. Κατά τον κ. Δ. Μαύρο, η εταιρική κοινωνική ευθύνη στην Ελλάδα δεν έχει ακόμα την απήχηση που παρατηρείται σε άλλες χώρες, με αποτέλεσμα μόνο το 27% των καταναλωτών να έχει ακούσει για αυτήν. Υπογράμμισε, επίσης, τη μείωση της εμπιστοσύνης του κοινού απέναντι στις επιχειρήσεις και είπε ότι χρειάζεται πολύς δρόμος και πολύς κόπος για να χτιστεί μια νέα σχέση αμοιβαίας κατανόησης μεταξύ καταναλωτών και επιχειρήσεων. «Ο καταναλωτής θέλει παιδεμό από τις εταιρείες», τόνισε ο κ. Μαύρος, υπογραμμίζοντας ότι στη χώρα μας “το καταναλωτικό κοινό περισσότερο τιμωρεί παρά επιβραβεύει τις εταιρείες στο επίπεδο της κυβερνητικής ή μη ευθύνης τους”.

Για τον ρόλο της επιχειρηματικότητας στην εποχή μας και την αναβάθμισή της μίλησε ο υφυπουργός Ανάπτυξης, κ. Σταύρος Καλαφάτης, ο οποίος και αναφέρθηκε στη σειρά μέτρων που λαμβάνει η κυβέρνηση για την είσοδο νέων επιχειρηματιών στην οικονομία, για την τόνωση της έρευνας και ανάπτυξης και για την χρηματοδότηση μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

Στο ιδιαίτερα καυτό θέμα της σχέσης των ΜΜΕ με τις επιχειρήσεις αναφέρθηκε ο κ. Κωνσταντίνος Κιμπουρόπουλος, πρόεδρος της ‘Ενωσης Ιδιωτικών Τηλεοπτικών Σταθμών Εθνικής Εμβέλειας. Ο κ. Κιμπουρόπουλος, αναγνωρίζοντας ότι όντως υπάρχει θέμα λαϊκισμού σε ορισμένα ΜΜΕ, κυρίως τηλεοπτικά, τάχθηκε υπέρ της εταιρικής δημοσιογραφικής ευθύνης και υπογράμμισε ότι ένας διάλογος μεταξύ ΜΜΕ και επιχειρήσεων είναι και απαραίτητος, αλλά και επωφελής για την ελληνική οικονομία.

Τέλος, στο θέμα της ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας και στην ανάγκη ευρύτερων συμμαχιών επιχειρήσεων και μη κυβερνητικών οργανώσεων αναφέρθηκε ο κ. Αλέξανδρος Λαμνίδης, γενικός διευθυντής του Ελληνοαμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου.

Επίσημος ομιλητής στο δείπνο που παρέθεσαν οι διοργανωτές της εκδήλωσης ήταν ο πρόεδρος του Συνδέσμων Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ), κ. Δημήτρης Δασκαλόπουλος, ο οποίος τόνισε ότι στις σημερινές συνθήκες κρίσεως ορατός είναι ο κίνδυνος τα νοικοκυριά, λόγω της ανάγκης τους να μειώσουν τις δαπάνες τους, θα στραφούν προς ανώνυμα και φθηνά προϊόντα. Το γεγονός αυτό, υποστήριξε ο κ. Δασκαλόπουλος, θα αποτελούσε πλήγμα για την δυναμική και υγιή βιομηχανία, η οποία συμβάλλει με ποσοστό 20% στο Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν. «Για πολλά χρόνια τώρα”, επεσήμανε ο κ. Δ. Δασκαλόπουλος, “ζούμε τον κατακλυσμό της αγοράς από τα φθηνά και ουσιαστικά ανώνυμα προϊόντα στο όνομα του περιορισμού της καταναλωτικής δαπάνης. Η εξέλιξη αυτή είναι αρνητική, διότι στερεί από τις επιχειρήσεις τη δυνατότητα να καινοτομούν και, βεβαίως, να μπορούν να καθιερώνονται στην αγορά εντός και εκτός Ελλάδας». Αναφερόμενος στη σημερινή κρίση, ο κ. Δασκαλόπουλος είπε ότι “τα αίτιά της θα πρέπει να αναζητηθούν στην απληστία, στο κυνηγητό του ανέξοδου και εύκολου πλουτισμού, στην αδιαφορία απέναντι στο ευρύτερο κοινωνικό συμφέρον, και στην κατάρρευση των εποπτικών μηχανισμών. Συνεπώς”, κατέληξε ο πρόεδρος του ΣΕΒ, “θα πρέπει να επιστρέψουμε στην πραγματική οικονομία και στην παραγωγική βάση με ταυτότητα. Συμβαίνει, όμως, ταυτότητα να έχουν μόνο τα επώνυμα προϊόντα”.

Το πάνελ της εκδηλώσεως συντόνισε ο δημοσιογράφος κ. Φοίβος Καρζής, διευθυντής ειδήσεων και ενημέρωσης του ραδιοφωνικού σταθμού City 99,5 FM.