Το άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές θα διογκώσει το λειτουργικό κόστος των επιχειρήσεων προς όφελος της ανταγωνιστικής υπερίσχυσης των πολυεθνικών, πιστεύουν σχεδόν όλοι οι επιχειρηματίες των σούπερ μάρκετ, σύμφωνα με έρευνα "δημοψηφισματικού" χαρακτήρα που διενήργησε ο ΣΕΣΜΕ. Η έρευνα έδειξε ακόμα ότι καμία αύξηση τζίρου και νέων θέσεων εργασίας δεν προέκυψε για τις επιχειρήσεις του κλάδου από την υιοθέτηση του νέου ωραρίου. Με άλλη παρέμβασή του ο Σύνδεσμος, επί του νομοσχεδίου περί "αρτοποιείων και πρατηρίων άρτου", ζητά να αποτραπεί ο προστατευτισμός υπέρ του κλάδου των αρτοποιών εις βάρος του Bake Off και του υγιεινούς ανταγωνισμού.

Το άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές θα διογκώσει το λειτουργικό κόστος των επιχειρήσεων προς όφελος της ανταγωνιστικής υπερίσχυσης των πολυεθνικών, πιστεύουν σχεδόν όλοι οι επιχειρηματίες των σούπερ μάρκετ, σύμφωνα με έρευνα "δημοψηφισματικού" χαρακτήρα που διενήργησε ο ΣΕΣΜΕ. Με άλλη παρέμβασή του ο Σύνδεσμος, στο πλαίσιο του διαλόγου επί του νομοσχεδίου περί "αρτοποιείων και πρατηρίων άρτου", ζητά να αποτραπεί ο προστατευτισμός υπέρ του κλάδου των αρτοποιών εις βάρος του Bake Off και του υγιούς ανταγωνισμού.

Το άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές δεν θα φέρει καμία αύξηση στις πωλήσεις των επιχειρήσεων σούπερ μάρκετ αλλά μόνο την ανακατανομή τους μέσα στην εβδομάδα, καθώς οι καταναλωτικές ανάγκες είναι είτε σταθερές είτε πτωτικές, γεγονός οφειλόμενο στη γενικότερη εισοδηματική πολιτική. Αντίθετα, η εφαρμογή ενός τέτοιου μέτρου θα διογκώσει το λειτουργικό κόστος των επιχειρήσεων, γεγονός που θα ενισχύσει την ανταγωνιστική θέση των μεγάλων πολυεθνικών λιανεμπορικών επιχειρήσεων, οι οποίες, έχοντας τη δυνατότητα να επωμισθούν την αύξηση του κόστους, υποστηρίζουν παρόμοιες θέσεις.

Αυτά είναι συμπεράσματα πρόσφατης έρευνας, "δημοψηφισματικού" χαρακτήρα που διενήργησε ο ΣΕΣΜΕ μεταξύ των μελών του (86 επιχειρήσεις) και ομοειδών επιχειρήσεων μη ανηκόντων στο δυναμικό του -οι οποίες "παρότι δεν ξεπερνούν σε ποσοστό το 5% του αριθμού των αλυσίδων αποτελούν βασικούς παράγοντες του λιανεμπορίου", επισημαίνεται σε σχετικό υπόμνημα του Συνδέσμου προς την ηγεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης-, προκειμένου να δηλωθούν οι απόψεις της επιχειρηματικής κοινότητας των σούπερ μάρκετ για τη "χριστουγεννιάτικη πρόταση" του υπουργού Ανάπτυξης, κ. Δ. Σιούφα, να ανοίγουν τα καταστήματα επτά Κυριακές τον χρόνο. Η έρευνα, που αναδεικνύει και τις κρίσεις των επιχειρηματιών σχετικά με τις επιπτώσεις από την εφαρμογή του τροποποιημένου ωραρίου, πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της αναγγελίας από τον υπουργό έναρξης διαλόγου με τους ενδιαφερόμενους φορείς επί της πρότασής του.

Άνθρακες ο θησαυρός

Σε ό,τι αφορά τις επιδράσεις από την εφαρμογή του ωραρίου μετά την τροποποίησή του, η έρευνα του ΣΕΣΜΕ έδειξε ότι καμία αύξηση νέων θέσεων εργασίας δεν προέκυψε για τις επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ. Αντίθετα, η εφαρμογή του αύξησε τα λειτουργικά έξοδα των επιχειρήσεων, περιορίζοντας τη δυνατότητα μείωσης των τιμών προς όφελος του καταναλωτή, ενώ δεν διαπιστώθηκε καν αύξηση πωλήσεων.

Ειδικότερα, στην ερώτηση "ποια πιστεύετε ότι θα είναι η συμπεριφορά κέρδους, κόστους και κύκλου εργασιών από την πιθανή απόφαση ανοίγματος των καταστημάτων του κλάδου τις Κυριακές;", οι επιχειρηματίες σε ποσοστό 98% απάντησαν ότι θα μειωθούν τα κέρδη τους και θα αυξηθεί το κόστος τους, ενώ σε ποσοστό 14,8% εκτίμησαν ότι δεν θα υπάρξει βελτίωση στις πωλήσεις τους. Στην ερώτηση "αν η διαφοροποίηση του ωραρίου βοήθησε στην αύξηση αφενός των θέσεων εργασίας και αφετέρου του τζίρου της επιχείρησής σας και σε τι ποσοστό;", κατά το 96,3% οι απαντήσεις των επιχειρηματιών ήταν αρνητικές. Διαπιστώθηκε δε η ύπαρξη αρκετών επιχειρήσεων που δεν επέκτειναν το ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων τους με βάση τον νέο νόμο "παρ' όλο που η αγορά πλέον -με το άνοιγμα των μεγάλων αλυσίδων- το επιβάλλει, γιατί η αύξηση των εξόδων θέτει σε κίνδυνο όλη την επιχείρησή μας"! "Κανείς, και πολύ περισσότερο στην επαρχία, δεν μπορεί να υπολογίζει -ειδικά τον χειμώνα- στην αγοραστική ζώνη μεταξύ 20:00-21:00", σχολιάζεται σχετικά. Ευχαριστημένοι με το νέο ωράριο ως παράγοντα αύξησης του τζίρου τους έως 4% και του προσωπικού τους έως 8% δήλωσαν μόλις κατά 3,7% οι ερωτώμενοι. Πρόκειται για ιδιοκτήτες μικρών αλυσίδων, δραστηριοποιούμενων σε τουριστικές περιοχές, "όπου οι μεγάλες αλυσίδες της αγοράς δεν έχουν εγκατασταθεί ακόμα", όπως επισημαίνεται σχετικά.

Μην υπονομεύετε το Bake Off

Επίσης, ο ΣΕΣΜΕ, με υπόμνημά του προς την ηγεσία του Υπ. Ανάπτυξης, ζητά τροποποιήσεις στο νομοσχέδιο περί “Εκσυγχρονισμού της Νομοθεσίας περί Αρτοποιείων και Πρατηρίων Άρτου – Ρύθμιση συναφών θεμάτων”. Όπως υποστηρίζει, η αύξηση των απαιτούμενων τετραγωνικών μέτρων του "πρατηρίου άρτου" από 12 σε 20 σύμφωνα με το νομοσχέδιο, θα αποτελέσει σοβαρό πρόβλημα, ειδικά στα σούπερ μάρκετ κάτω των 300 τμ. "Η πολιτική που θα εκφραστεί μέσω του νομοσχεδίου πρέπει να υιοθετεί μέτρα στήριξης για τις ΜΜΕ", τονίζεται από τον ΣΕΣΜΕ, ενώ επισημαίνεται ότι "σε όλο το φάσμα του συγκριτικού δικαίου των κρατών-μελών της ΕΕ απουσιάζει παντελώς κάθε έννοια περιορισμού εκφραζόμενου σε τμ, δεδομένου ότι η παράμετρος που θα πρέπει να καθορίζει την έγκριση ή όχι ενός χώρου πώλησης είναι η εναρμόνισή του με τις διατάξεις για τη διασφάλιση της υγιεινής και ασφαλείας του τροφίμου…". Στο πλαίσιο αυτό, ο ΣΕΣΜΕ ζητά:

  • να μην τροποποιηθούν οι υπάρχουσες διατάξεις, οι οποίες δέχονται τα 12 τμ ως ελάχιστο εμβαδόν για το πρατήριο άρτου, ώστε να διατηρηθούν οι υπάρχουσες άδειες τέτοιων πρατηρίων στα σούπερ μάρκετ,
  • να μην υπάρχει η απαίτηση πλήρους διαχωρισμού του πρατηρίου άρτου από κάθε άλλο χώρο και τμήμα του καταστήματος, αφού τα προϊόντα του και η εν γένει υγειονομική βαρύτητά του δεν είναι σημαντικού μικροβιακού φορτίου, πράγμα που συμβαίνει σε άλλα τμήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, χωρίς τους ανάλογους περιορισμούς,
  • να είναι υποχρεωτική η συσκευασία των προϊόντων αρτοποιίας που διατίθενται με το σύστημα σελφ σέρβις και
  • να μην περιοριστεί ο ρόλος του σύγχρονου πρατηρίου άρτου, που προσφέρει και άλλα είδη διατροφής.

Σχετικά με τις υποχρεώσεις για την "εγκατάσταση περάτωσης έψησης" (παράγραφοι 1, 3 και 5 του άρθρου 6 του νομοσχεδίου) περί "μόνιμου κτίσματος, …συνολικής επιφανείας τουλάχιστον 60 τμ", στην οποία "δεν επιτρέπεται η διάθεση των όποιων προϊόντων της μέσα στον χώρο της…", ο ΣΕΣΜΕ επισημαίνει ότι καταργούν την τεχνική Bake Off, σύγχρονη τεχνική αρτοποιίας που εφαρμόζεται σε όλη την Ευρώπη, ενώ πρακτικά καταργούν τη λιανική πώληση στις εγκαταστάσεις περάτωσης της έψησης, τονίζοντας: "Αναρωτιόμαστε ποιες επιταγές υγιεινής και ασφάλειας του τροφίμου εξυπηρετεί η μονιμότητα μιας εγκατάστασης σε σχέση με μια ανοξείδωτη, αρθρωτή και μετακινούμενη εγκατάσταση και επιπλέον ποια είναι η συνεισφορά των τμ στο θεσμικό προβληματισμό που τίθεται εδώ;". Προτείνει:

  • να μην υπάρξουν περιορισμοί σχετικοί με τη μονιμότητα της εγκατάστασης και του εμβαδού της κατ' αντιστοιχία με τα ισχύοντα στην ΕΕ και
  • να επιτρέπεται στην εγκατάσταση περάτωσης έψησης να εμπορεύεται τα είδη που παρασκευάζει.

Σχετικά με τις "προϋποθέσεις και τα δικαιολογητικά έκδοσης αδειών ίδρυσης και λειτουργίας αρτοποιείων, πρατηρίου άρτου και εγκαταστάσεων περάτωσης έψησης" (άρθρο 7), ο Σύνδεσμος προτείνει η άδεια πρατηρίου άρτου να λαμβάνεται από τις υπηρεσίες του οικείου δήμου που δίνει τη συνολική άδεια του καταστήματος, η δε αίτηση αδειοδότησης να γίνεται στην υγειονομική υπηρεσία, στο πλαίσιο της συνολικής αίτησης που γίνεται για τα λοιπά τμήματα του καταστήματος (παντοπωλείο, αλλαντικά, τυροκομικά, μανάβικο κλπ).

Όσον αφορά την υποχρέωση τήρησης HACCP από τις επιχειρήσεις αρτοποιίας "εφόσον επεξεργάζονται πάνω από 1.000 κιλά ημερησίως" (άρ. 3, παρ. 8), ο ΣΕΣΜΕ εκτιμά ότι "κατ’ ουσία καταργείται το HACCP για μια συγκεκριμένη ομάδα επιχειρήσεων… Η κοινοτική οδηγία, που επιβάλλει την ανάπτυξη συστήματος διασφάλισης της υγιεινής και ασφάλειας των τροφίμων, σε καμία περίπτωση δεν κάνει διαχωρισμό σε επιχειρήσεις μικρής και μεγάλης δυναμικότητας".

"Κλειστό" επάγγελμα; Γιατί;

Στο υπόμνημα εκτιμάται ότι από το νομοσχέδιο διαφαίνεται μια τάση "επαναδημιουργίας" κλειστού επαγγέλματος γύρω από τον άρτο, η οποία θα ευνοήσει μεν τον συγκεκριμένο σύνδεσμο αλλά θα οδηγήσει σε συρρίκνωση την αγορά της αρτοποιίας και αρτοβιομηχανίας, με συνέπειες την αύξηση της ανεργίας, την έλλειψη ανταγωνισμού και την αύξηση των τιμών εις βάρος του καταναλωτή. Ο ΣΕΣΜΕ προτείνει "την εναρμόνιση με τις ευρωπαϊκές αρχές της αναλογικότητας και της αναγκαιότητας, οι οποίες εξασφαλίζουν ότι ο Ευρωπαίος πολίτης μπορεί και πρέπει να απολαμβάνει των ίδιων μέσων, υπηρεσιών και προϊόντων, σε όλο το φάσμα της ΕΕ" και την ενθάρρυνση "παράλληλα με την παραδοσιακή αρτοποιία και με τον ίδιο γνώμονα" της αρτοβιομηχανίας και της σύγχρονης μορφής αρτοποιίας.