Τη δημιουργία «θεσμού για καθαρές τιμές», δηλαδή χωρίς πιστωτικά σημειώματα και εκπτώσεις επί των τιμολογίων, εξήγγειλε ο υπουργός Ανάπτυξης, κ. Χρήστος Φώλιας, ο οποίος στράφηκε κατά των προμηθευτών του οργανωμένου λιανεμπορίου, μιλώντας σε υψηλούς τόνους, στο πλαίσιο εκδήλωσης στη Θεσσαλονίκη. Ο κ. υπουργός παραδέχθηκε ότι απέτυχε η εφαρμογή της πρόσφατης αγορανομικής διάταξης για την αναγραφή όλων των εκπτώσεων στα τιμολόγια, κατηγορώντας το οργανωμένο λιανεμπόριο ότι μέσω των «κρυφών» εκπτώσεων των προμηθευτών του κερδοσκοπεί αφανώς έως και κατά 150%! Αναμένονται οι αντιδράσεις, αν όχι του εισαγγελέα, των επιχειρήσεων του κλάδου, των οποίων η μέση κερδοφορία τα τελευταία χρόνια δεν έχει υπερβεί το 2%...

Το Υπουργείο Ανάπτυξης θα προχωρήσει στη δημιουργία του εν λόγω “θεσμού”, καθώς, όπως παραδέχθηκε ο υπουργός, απέτυχε η εφαρμογή πρόσφατης αγορανομικής διάταξης για την αναγραφή όλων των εκπτώσεων στα τιμολόγια, με τα οποία οι προμηθευτές (χονδρέμποροι-βιομηχανία) διαθέτουν τα προϊόντα τους στις επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ.

“‘Ετρεφα την ελπίδα ότι θα τηρούσαν τον νόμο. Δεν το έπραξαν, όμως. Aυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα υπάρχουν αντίμετρα από το υπουργείο», τόνισε ο κ. Φώλιας που, όπως ευελπιστεί, “με τον νέο θεσμό θα δοθεί τέλος στις «κρυφές» εκπτώσεις επί των προϊόντων, που επιβαρύνουν τον καταναλωτή, καθώς ο τελευταίος δεν επωφελείται καθόλου από αυτές”.

Θα επιληφθεί ο εισαγγελέας;

Μάλιστα ο υπουργός, προκειμένου να εξηγήσει τι πραγματικά συμβαίνει στην αγορά, χρησιμοποίησε το εξής παράδειγμα: Παρά το γεγονός ότι ένα προϊόν πωλείται προς 100 μονάδες από τον προμηθευτή στο σούπερ μάρκετ, είπε, και στη συνέχεια μεταπωλείται (τιμές χωρίς ΦΠA) περίπου στην ίδια τιμή από το σούπερ μάρκετ, εντούτοις προκύπτει ένα τεράστιο κέρδος για τον λιανέμπορο της τάξης του 150%, ενώ φαινομενικά η τιμή είναι η ίδια. Αυτό συμβαίνει, εξήγησε ο κ. Φώλιας, διότι στην τιμή περιλαμβάνεται, χωρίς να αποκαλύπτεται, ένα μεγάλο ποσοστό έκπτωσης που κάνει ο προμηθευτής προς τον λιανέμπορο και το οποίο καρπώνεται σε μεγάλο βαθμό ο τελευταίος. Από την πλευρά του, ο λιανέμπορος δίνει τη δυνατότητα στον προμηθευτή να «εξαργυρώνει» αυτή την έκπτωση με κάποια παροχή, όπως λχ με την τοποθέτηση των προϊόντων του σε καλύτερες θέσεις στο ράφι ή σε άλλο σημείο του καταστήματος…

Φυσικά, οι εξηγήσεις του κ. Φώλια βάλλουν ευθέως και κατά των επιχειρήσεων σούπερ μάρκετ, αφού η παρασιώπηση της χαμηλής κερδοφορίας τους, όπως αποτυπώνεται στους ισολογισμούς τους, υπονοεί -το λιγότερο- κολάσιμες απάτες εκ μέρους τους, όχι απλώς εις βάρος των καταναλωτών, αλλά κυρίως εις βάρος του Δημοσίου! Στο πλαίσιο αυτό, αναμένονται οι αντιδράσεις -αν όχι του εισαγγελέα- των επιχειρήσεων του κλάδου…

Σε άλλο σημείο της ομιλίας του, ο κ. Φώλιας υπογράμμισε πως η εξαγγελθείσα από το ΥΠΑΝ υπηρεσία εποπτείας όλων των επιπέδων της αγοράς βρίσκεται στη φάση της ίδρυσής της και ότι θα στελεχωθεί από 200 άτομα.